Užíváním této stránky souhlasíte s všeobecnými podmínkami.
Tato stránka používá cookies.
Městečko Twin Peaks | Twin Peaks | 1990-1992
csfd  imdb
tvůrce: David Lynch, Mark Frost
hrají: Kyle MacLachlan, Michael Ontkean, Mädchen Amick, Dana Ashbrook, Richard Beymer

Městečko Twin Peaks: 3. sezóna


ikona
Rimsy
Jak hodnotíme nejpodivnější seriál roku? 

Ano, děje se to znovu. Neuvěřitelné se stalo skutečností a opěvovaný i nenáviděný David Lynch po čtvrtině století oprášil svůj opus magnum, seriál, který na přelomu 80. a 90. let v mnoha ohledech redefinoval možnosti televizní tvorby. Po druhé sérii trochu drasticky ukončené Městečko Twin Peaks předběhlo svou dobu a dokázalo míchat vysoké s nízkým, popík s artem, horor s komedií a mysteriózno se soap operou. Všechny současné seriály do určité míry těží z toho, že právě Lynchovo vyobrazení tajemného zapadákova ukázalo, co všechno může televizní formát nabídnout. A jak předpověděla ústřední figura seriálu, Laura Palmer, se speciálním agentem Dalem Cooperem se setkáváme opět po pětadvaceti letech.

Je až děsivé, nakolik si Lynch dokázal s motivy původní série pohrát. O nových dílech se poslední roky jen šuškalo, jako by se sami fanoušci báli, že se Lynchovo staré proroctví naplní. A opravdu, neposedný sedmdesátník dostál svému šifrovanému slibu a vytasil se s 18 novými díly, k nimž přistoupil o poznání důsledněji než k původnímu seriálu; ten totiž vedl jen jako showrunner a sám režíroval pouze nějakých pět šest dílů (z třiceti). Před pár lety si ale konečně vyhádal dostatek tvůrčí volnosti, že mu televize Showtime dala prostor k 18 hodinám nového materiálu, k němuž už nikoho dalšího nepustil.

Tedy, skoro. Novou sérii napsal společně se spoluautorem původního nápadu Markem Frostem a absolutní kontrola téhle sehrané dvojice naplňovala fanoušky euforií. Víc než čtvrtletní odysea před pár dny skončila a my se můžeme za novým příběhem z fascinujícího univerza Twin Peaks konečně ohlédnout. A nebude to ohlédnutí jednoduché, protože Lynch s Frostem se rozhodně nevydali nejjednodušší cestou nostalgie, v níž by stačilo připomenout staré známé postavy, osvobodit veleoblíbeného agenta Coopera z Černého vigvamu, přidat trochu kafe a višňových koláčů a následně se topit v penězích. Lynch totiž ani na začátku sedmé dekády života nezvolnil ze své celoživotní strategie být magor.

 

Nová série od začátku ukazuje několik nových lokalit a spoustu nových postav. Staromilci se dočkají návratu legendárních figur - některých přešlapujících stále na stejném místě, jiných v nečekaných souvislostech. Ale vedle nich se začneme rychle seznamovat s fůrou zcela nových podivínů, jejichž návaznost na ústřední linku (tedy agenta Coopera a BOBa) není zpočátku jasná. A nejen zpočátku. Připravte se na to, že Lynch nejde divákovi naproti v maximální možné míře. Nová série rozhodně není divácky vstřícný seriál a od začátku trápí mozkové závity na nejvyšší míru. Musíte se smířit s tím, že některé postavy jsou v celé nové sérii třeba jen dvakrát třikrát, často v intervalu mnoha epizod.  Není snadné si všechno zapamatovat a u mě osobně po každé (každé!) epizodě následovalo hodinové googlení interpretací a fanouškových teorií, co se vlastně děje. Což rozhodně není pro každého, a tak je to v pořádku – leckdo od seriálu nečeká emocionální či racionální rozbití, nýbrž příjemný oddech. Toho se však v Návratu do Twin Peaks nedočkáte.

V pátém odstavci už bych mohl říct něco konkrétního, takže o čem to vlastně je? Původní série zanechala Dalea Coopera s BOBem, ultimátním zlem, a ta nová ho sleduje o čtvrt století později. Jak je pro mytologii Twin Peaks příznačné, dočkáme se řady dvojníků/paralelních verzí téhož, samotný Kyle MacLachlan se dočkal vlastně trojrole. Vedle něj sledujeme staré známé figury z padesátitisícového městečka i nové postavy z Jižní Dakoty, New Yorku a Las Vegas. Zdánlivě nesouvisející linky se časem začnou prolínat, a to hlavně díky vyšetřovatelům FBI – starým známým Gordonu Coleovi (samotný David Lynch) a Albertu Rosenfieldovi (Miguel Ferrer, který před smrtí ještě stačil zahrát všechny scény). Především Lynch zde má o poznání větší roli než v původním seriálu a několikrát velmi dobře funguje jako průvodce děním pro diváky. Málokterá věta v dějinách televize je tak uspokojující jako jeho „I have no idea what is going on“ na konci čtvrté epizody, kde jako by divákovi dával najevo, že všichni táhneme za jeden provaz.

Lynch měl celé dílo očividně velmi důkladně promyšlené od začátku do konce, což na první pohled možná není znát, ale v posledních epizodách dostanou i zdánlivě bezvýznamné drobnosti z úvodu smysl. Málokterý seriál či film dokáží být tak překvapující v tom, že divák nemá absolutně ponětí, která linka a postava bude důležitá a která je „jen“ zábavná. Nepředvídatelnost děje je typicky lynchovská a vůbec pro televizní tvorbu tak osvězující. Bezpochyby se jedná o nadčasové dílo, které ze současné televizní tvorby výrazně vyčnívá a bude se o něm mluvit i za několik let.

Což obzvláště platí pro osmou epizodu, která bez přehánění posouvá hranice toho, co si seriály dosud dovolily. Snad neprozradím moc tvrzením, že po jasném a dějovém sedmém dílu přijde v podstatě hodinový experimentální film, který zdánlivě s ničím nesouvisí, přesto rozšiřuje twinpeaksovskou mytologii o zcela klíčový prvek. A to je prostě Lynchův styl – když si myslíte, že začínáte jeho tvorbě přicházet na kobylku, mistr vám ukáže, jak hluboko jste se mýlili. A takových ilustrací bychom našli celou řadu.

Jestli jste před novou sérií poctivě znovu nakoukali staré epizody, máte bod k dobru, ovšem hlavním vodítkem je celovečerní film Fire Walk With Me. Lynch v téhle hodině a půl (rozšířené před pár lety o takzvané Missing Pieces) načrtl několik rovin, které v nové sérii hrají mnohem podstatnější roli než soap-operové linky ze starých dílů. Takže vyšetřování Cheta Desmonda, Modré růži a podivné schůzi nad obchodem se smíšeným zbožím věnujte víc pozornosti než kdykoli dřív, tahle investice se vám totiž několikanásobně vrátí.

Pokud jste nové díly sledovali, pak určitě víte, jakou kontroverzi vyvolala postava Dougieho Jonese. Právě polarizace názorů a oddalování uspokojení je tím, co z Lynche dělá nadčasového tvůrce, jehož díla (včetně nového Twin Peaks) se nesmazatelně zapisují do filmové a seriálové historie; konec dávající vzpomenout na Mulholland Drive v tomto ohledu nikterak nezaostává. Vzpomínáte na děsivě výmluvnou hlášku „Jak je Annie?“ Nové díly jsou završeny podobně devastující větou, jež nenechá fanoušky na pochybách, že navzdory delší tvůrčí pauze má Lynch řemeslo stále v malíku a ságu kolem Laury Palmer završuje právě tak, jak skončit musela. The Return podvrací aktuální seriálovou tvorbu, nakolik rozmanitou a zábavnou, stejně jako její předchůdce před více než čtvrt stoletím. A to je vpravdě obdivuhodný počin. Už teď se těším, až si celou sérii dám za pár měsíců znova. Lynchův triumfální návrat si to totiž jednoznačně zaslouží.

Komentáře
VŠECHNY KOMENTÁŘE (21)

Verdikt

avatar9/10

Rimsy

Nová série Twin Peaks rozčiluje úplně všechny. Skalní fanoušky kvůli přehršli nových postav a příběhových linek, nováčky kvůli nedějovosti a zmatenosti. Obojí však znamená, že David Lynch stejně jako před čtvrtstoletím redefinoval standardy televizní zábavy a ukázal, že je stále tvůrcem, s nímž se musí počítat. Deal with it.


Hodnocení čtenářů

  • avatar10/10

    Modra_karbunkul

  • avatar9/10

    Vault_13

Městečko Twin Peaks: Úvod 3. řady


ikona
Spooner
Jeden z nejočekávanějších seriálů roku je konečně tady. Jak se povedl návrat Davida Lynche k jeho nejslavnějšímu dílu? 

Hned na začátku recenze se vám musím přiznat k jedné pro někoho možná dost smutné věci. Ani já totiž u nás v redakci neplatím za kdovíjakého hardcore fandu kultovní Městečka Twin Peaks. Tuhle seriálovou povinnost jsem totiž viděl už před mnoha lety a nedá se říci, že by slavné dílo pánů Davida Lynche a Marka Frosta ve mně zanechalo hlubší stopu a pamatoval si každičký jeho detail. Na to mám proti Lynchově režijnímu stylu až příliš mnoho výhrad. Ano, já vím, je to s námi hochy z TVzone občas fakt těžký. 

I přesto však tuto televizní kultovku za její jedinečný a neopakovatelný styl vlastně docela obdivuji a na fanoušky vymodlenou třetí sérii jsem tak vlastně i dost těšil. A to nejen kvůli comebacku takřka celého tvůrčího týmu, ale také hvězdnému obsazení, jež třetí sezóna tak trochu potichu skrývá. Dokázal ovšem slavný režisér v úvodu naplnit vysoká fanouškovská očekávání? A má vůbec Twin Peaks šanci přilákat do svého panoptika podivností i nové, klasikou peckou nepolíbené, diváky?

 

Tradiční pasáž o ději tentokrát z logických důvodů přeskočím. Za prvé si příznivci seriálu zaslouží co nejvíce překvapení, a za druhé je popisování děje u Lynchových děl mnohdy takřka až olympijskou disciplínou. Místo toho radši ihned složím osobitému režisérovi poklonu za to, že má opravdu koule. Lynch totiž v úvodním dvojdílu doslova kašle na všelijaká očekávání, moderní seriálové postupy či běžné diváky. Jede si  totiž pořád to svoje a nabízí nám opět naprosto ojedinělý a svým způsobem výjimečný zážitek. 

Ve Twin Peaks zkrátka jakoby se za uplynulých 25 let nic nezměnilo a pokračování vypadá, jako když by se natáčelo ihned po ukončení druhé série. Seriál nám tak opět nabízí onu nezapomenutelnou tajuplnou atmosféru, z které místy až nepříjemně mrazí, nestárnoucí dlouhé záběry, ale také prakticky stejný vizuál. A nesmíme samozřejmě zapomenout ani na pořádnou porci bizarních “lynchovských“ momentů, v nichž nebudete vědět, co se sakra děje. Jo, a vrátí se samozřejmě i prakticky všichni staří známí. Lynch se s tím zkrátka nepáře, novým divákům nedává nic zadarmo a bez menšího vysvětlování pokračuje prakticky tam, kde před dvěma dekádami skončil. A zatímco nové publikum bude jen zmateně koukat, fanoušci budou stoprocentně slintat blahem.

 

Nejde přitom o žádnou scenáristickou sázku na nostalgii či laciný fan-service, jimž by se chtěli Lynch a Frost nejvíce zavděčit skalním příznivcům. Tohle tvrzení může maximálně platit u (mimochodem stále boží) úvodní znělky. Jinak zde ovšem mají tyto známé propriety už na první pohled svůj jasný řád a účel a jde zkrátka o přirozený návrat do Lynchova světa, který má pořád zatraceně co nabídnout. Tvůrci se navíc nebojí jít i přes divácká očekávání. Místo naděje na brzké zodpovídání dávných otázek nám scénář efektně podsouvá záhady nové a také na pořádnou dávku agenta Coopera, tedy vlastně dvou agentů Cooperů, si musíme skoro více než hodinu počkat. Jenže i tak to budete autorům žrát i s navijákem.

 

Ano, těch klasických “lynchovin“ a mírně řečeno bizarních momentů je tu na můj vkus stále více než dost. Zejména ke konci jsem si připadal jak na hodně divokém tripu. Stále se ovšem jedná o jedno z jeho nejstravitelnějších a paradoxně i divácky nejpřijatelnějších děl. Lynch totiž svým dávkou podivností naštěstí nikdy nesklouzne do extrémů, jako například v pro mě takřka nekoukatelném Inland Empire. I v těch nejšílenějších chvílích se totiž můžete spolehnout na Lynchovu precizní režii, která i po letech pořád šlape na jedničku a za práci s obrazem, zvukem i sem tam tou hudební vsuvkou si zaslouží ten největší divácký obdiv. Ano, občas divák netuší, co že se mu to děje před očima. Za všech okolností se na to však kouká zatraceně krásně.

 

Asi tedy můžu s klidem říct, že David Lynch a spol. splnili obrovská fanouškovská očekávání na maximum. Tvůrci opravdu kašlou na jakékoliv současné seriálové trendy a místo toho nám opět nabízí naprosto ojedinělý seriálový kousek, jenž nemá v současné televizní produkci obdoby, a navazují přesně tam, kde před mnoha lety skončili. Osobně mám ještě v některých momentech s režisérovým stylem malinko problém. I přesto musím naplno ocenit jeho odvahu a jedinečnou osobitost, díky níž vlastně nikdo pořádně netuší, co nás v následujících týdnech čeká. A některé mrazivé scény asi z hlavy opravdu jen tak nedostanu. Nových diváků sice Twin Peaks asi příliš nezíská, fandům se však ale opravdu začíná možná plnit jejich zatraceně dlouhý sen. A já jim to po úvodní dvouhodinovce přeji. Návrat do Twin Peaks má totiž zatím opravdu našlápnuto k tomu stát se událostí, o níž budou diváci nadšeně debatovat i několik let po skončení.

Komentáře
VŠECHNY KOMENTÁŘE (8)

Verdikt

avatar8/10

Spooner


Hodnocení čtenářů

  • avatar9/10

    Vault_13

© copyright 2000 - 2024.
Všechna práva vyhrazena.

Registrace

Nemáte svůj účet? Registrací získáte možnosti:
  1. Komentovat a hodnotit filmy a trailery
  2. Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
  3. Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
  4. Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry

Zapomenuté heslo

Pokud jste zapomněli vaše heslo nebo vám nedorazil registrační e-mail, vyplňte níže e-mailovou adresu, se kterou jste se zaregistrovali.

Přihlášení


Registrace