Užíváním této stránky souhlasíte s všeobecnými podmínkami.
Tato stránka používá cookies.
Veep | 2012-?
csfd  imdb
režie: Armando Iannucci
hrají: Julia Louis-Dreyfus, Reid Scott, Matt Walsh, Anna Chlumsky, Tony Hale

Veep: Finální řada


ikona
krauset
Dotáhla Viceprezident(ka) svoji kandidaturu na satiru dekády úspěšně do konce? 

Selina Meyer byla viceprezidentkou, nezvolenou prezidentkou i poraženou prezidentskou kandidátkou. V minulé, možná nejlepší, sérii si zvykala na život po životě, zakládala prezidentskou knihovnu a leštila svůj odkaz. Série se odlišovala od klasického koloběhu politiky a ukazovala, čím se může zabavit prezident(ka), když skončí v úřadě relativně mladá. Podobné otázky lidé řešili i při konci Obamova funkčního období. Ale jelikož na rozdíl od Obamy George Clooney nechce trávit čas se Selinou, nezbývá jí, než se snažit zaplnit volný čas jinak. Tím, že bude znovu kandidovat.

 

Seriál postupně cyničtěl – přesto ho reálná americká politika dohnala – a sedmá, finální, série o sedmi epizodách se v tomto ohledu překonává a rozšiřuje satirické bitevní pole i vůči voličům, kteří jakoby spolkli vždycky stejné lži a stranicky přivírali oči, když je řečníci z pódia vodí za nos. Jednou z takových lží je i slogan „New. Selina. Now“. Selina je totiž pořád stejně mocichtivá a zároveň pořád dost neschopná, stejně jako celý její tým. 

I v tom je ten cynismus. V poselství, že politika nepřitahuje až na výjimky elitu, žádné geniální manipulátory, ale svým způsobem průměrné jedince. Jonah Ryan je rozhodně na opačném konci stupnice začínající „geniální manipulativností“. Všemi srážený nekňuba si nicméně počíná celkem dost úspěšně ve své prezidentské kampani, jelikož je „autentický“, říká, co ho napadne, a chová se nechutně k ženám, gayům i menšinám. Obrovskou vzpruhou pro jeho kampaň je okamžik, v němž využije vlnu islamofobie a slíbí, že matematika to má na amerických školách spočítané, protože číslice, které tak trápí americké děti (a jeho), jsou přece arabské. A to musí být nějaké spiknutí.   

 

Podobných zdařilých odkazů na americkou politiku je v seriálu nepřekvapivě celá řada. Kde by se dříve napsalo, že tvůrci tahají zápletky do absurdna, tam se nyní píše o děsivé realističnosti. Absurdita a věrohodnost se dneska nevylučují. Tak třeba hned v první epizodě je fantasticky parodován přístup amerických politiků k masovým střelbám, na něž zpravidla odpovídají posíláním modliteb. Když noviny poprosí Selinu o komentář s tím, že ona jistě řekne něco podnětnějšího než tohle klišé, ta se zmůže jen na „Ano, modlitby nestačí. Proto posílám…tiché meditace.“ 

Kromě amerického problému se zbraněmi se série strefuje i do konspiračních teorií. To když se v jednom městečku zřítí helikoptéra a narazí do nějaké samoobsluhy. Ale jelikož v obchodě v tu dobu nebyli žádní židé, konspirační teoretici tvrdí, že je to součást židovského spiknutí. Nezáleží na tom, že v onom městečku žádní nežijí. A samozřejmě že se nějaká cizí mocnost snaží ovlivnit nezávislost amerických voleb, bez toho už by to volební zápolení nebylo ono. Co mi připadá maličko matoucí je fakt, že všichni kandidují za stejnou politickou stranu, zřejmě za Demokraty, i když takový Jonah je evidentní republikánský kandidát.  

 

Veep je břitká a v Julii Louis-Dreyfus má vedení, kterému v komediích není žádná rovna. Hlava státu ne, ale konkurenci o hlavu převyšuje. I v této sérii jí sekunduje Hugh Laurie a jejich přestřelky je vždycky báječné sledovat.  Jeden z tvůrců a scenáristů Veep, Armando Iannucci, navíc dokázal, že se jeho smysl pro politický humor neomezuje na televizi, když před dvěma roky napsal a zrežíroval výborný film Ztratili jsme Stalina. Veep končí jako jedna z nejzdařilejších, nejkousavějších a nejcyničtjších politických satir vůbec. Takové Jistě pane ministře/premiére bylo úsměvné, z nihilismu Veep vám ten úsměv ztuhne na rtu. 

Verdikt

avatar8/10

krauset

Veep: Recenze pilotu


ikona
mcb
Jak se povedl pilot nového sitcomu HBO ze zákulisí americké politiky?  

Seriál, v němž slovo „fuck“ zazní přibližně každou minutu a viceprezidentka USA v proslovech dělá vtípky o „retardovaných“ lidech, byste ihned netipovali na politickou sondu do útrob washingtonské budovy Kongresu. V novém americkém komediálním seriálu stanice HBO Veep je však tento druh humoru na denním pořádku, je však jen na vás, jestli se mu zasmějete nebo ho budete považovat za samoúčelný.

Do podobného dilematu staví pilotní díl, který má na starost uznávaný britský televizní režisér a scenárista Armando Iannucci, jenž si na Britských ostrovech vydobyl jméno na řízných politických satirách z vládního prostředí jako například Je to soda. Tam se porušovaly obecná pravidla sitcomů, hlavní postavy byly vesměs nesympatičtí hajzlové a všechno se neslo v silně vulgárním konverzačním duchu. Není divu, že Iannucci na základě svého kriticky dobře uznávaného seriálu natočil i celovečerní film Politické kruhy (doporučuji zhlédnout!), který byl dokonce nominován na Oscara za nejlepší scénář. Ve svém nejnovějším počinu se vrací na americkou půdu a do parády si tentokrát bere úřad viceprezidenta.

Teda vlastně viceprezidentky. Selina Meyer sice přijímá svou povinnost být „pravou“ rukou nejmocnějšího muže Ameriky (neboli světa), ale ve skrytu duše svého rozhodnutí lituje každou sekundu. V podstatě nemá žádnou reálnou moc a neustále musí poslouchat příkazy Senátu, Kongresu a samotného prezidenta, který za ní posílá své poslíčky. Veep (což značí označení V.P. jako vice-president) je tak konstantně vynervovaná, neurotická, naštvaná a musí se spoléhat na své neschopné oddělení, což obecně skýtá mnoho humorných situací, které se nám snaží nabídnout trošku nekompromisní pohled za sympatické bílé stěny Kongresu. Julia Louis-Dreyfuss z legendární Show Jerryho Seinfelda je vlastně takovou obdobou Tiny Fey ze Studia 30 Rock, jen musí místo obletování Traceyho Morgana nahodit ve správný moment tu správnou přetvářku.

Při sledování Veep si nejspíš vybavíte seriály jako Jistě, pane ministře, Kancl nebo Západní křídlo Aarona Sorkina, jelikož s každým z nich v podstatě sdílí určité prvky. Postavy většinou od začátku do konce nepřestanou mluvit a pro českého diváka může být jejich politický slovní ping-pong často nesrozumitelný, jako když se dva geeci před babičkou baví o komiksech. Černý humor a odpudivé postavy zase připomenou slavné britcomy, kde se to jen hemží absurdními situacemi. K tomu ještě Iannucci převádí své typické prvky z předešlé tvorby jako vulgaritu, absenci hudby nebo dokumentární roztřepanou kameru, která v nás vyvolává dojem, že jsme s postavami zavřeni v kanceláři, z níž není úniku.

Bohužel je pilot zřejmě jen malou ochutnávkou toho, co skutečně přijde. Nic se pořádně nerozjede, humor funguje tak na půl plynu a zábavnosti výše zmíněných seriálů to také nedosahuje. Ukecaná konverzační nota je výplní celých téměř třiceti minut a mezi dialogy najdeme jen pár vtipných momentů (proslov), ale většinou veškerý humor spočívá v tom, že postava začne řvát nebo nadávat. Jistě, tohle nemusí být výsadou celého seriálu, ale v pilotu je až moc vidět, jak se tvůrci snaží být jiní a kontroverzní, ale zatím to moc nejde.

Chtělo by to tedy doufat, že nás seriál v příštích dílech neunudí svou jinakostí a nabídne nám takovou alternativní verzi Jistě, pane ministře a zábavný pohled do útrob kanceláře „nejmocnější ženy světa“. Při pohledu na filmografii tvůrce můžeme doufat, že se dojmy po dalších epizodách výrazně napraví. Do té doby si ale necháme v záloze nekompromisní hodnocení z IMDb, které čítá pouhých 4.9 bodů z deseti.

Komentáře

  • Do této diskuze ještě nikdo nepřispěl, buďte první.
VSTOUPIT

Verdikt

avatar5/10

mcb

© copyright 2000 - 2024.
Všechna práva vyhrazena.

Registrace

Nemáte svůj účet? Registrací získáte možnosti:
  1. Komentovat a hodnotit filmy a trailery
  2. Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
  3. Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
  4. Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry

Zapomenuté heslo

Pokud jste zapomněli vaše heslo nebo vám nedorazil registrační e-mail, vyplňte níže e-mailovou adresu, se kterou jste se zaregistrovali.

Přihlášení


Registrace