WandaVision

WandaVision

Plakát k seriálu WandaVision

WandaVision /2020

Tvůrce: Jac Schaeffer

Režie: Matt Shakman

Hrají: Elizabeth Olsen, Paul Bettany, Kat Dennings, Teyonah Parris, Randall Park, Kathryn Hahn

Přidáte-li si film do Budíčku a my k filmu přidáme článek, budeme vás o tom informovat formou e-mailu či zprávou do Vzkazníku. Druh oznámení si můžete zvolit v nastavení vašeho účtu.

Přispějte na MovieZone

Váš nick na MovieZone:


Proč přispět?        Jiné možnosti plateb

Facebook
Diskuze (0)

S01E08

“So much trauma!”


Sdílet:

Hodnocení čtenářů: (3)
Moje hodnocení:

Hodnotit můžete až po přihlášení.

Osmá epizoda WandaVision vyčarovala velké emoce a velká odhalení. A probudila debatní smršť na Twitteru na základě jedné repliky, ale o tom níže. 

Epizoda nazvaná Previously On neboli Viděli jste v minulých dílech nás provede zlomovými momenty Wandina života. Vysvětlí, proč je Wandina úniková realita navržena podle amerických sitcomů (dívala se na The Dick Van Dyke Show s rodiči, když se učili anglicky), připomene její zlost na Starkovo zbrojní impérium, osvětlí, že nešlo o náhodu, když přežila kontakt s Kamenem nekonečna, jelikož měla zárodečné čarodějné schopnosti. Jsme svědky smrti jejích rodičů, bratra, sbližování s Visionem. Ani lehce didaktické vysvětlivky Agathy neubírají scénám na ryzí síle (provedení scény dopadu Starkovy bomby v Sokovii by záviděl nejeden válečný film). 

Ta věta, jež na Twitteru vzbudila takový poprask a polemiky, zní: „But what is grief, if not love persevering?“ (Co jiného je žal než přetrvávající láska.) Někdo poznamenal, že je to linka, kterou by záviděli všichni scenáristé. To vyvolalo prudkou reakci a debatu, zda ona replika není jen banální, což vyústilo v diskusi o povaze celého komiksového žánru a do jaké míry se jedná jen o povrchní zábavu. Co tu repliku podle mého činí mocnou, je to, že ji pronese Vision v momentě, kdy se s Wandou poprvé sbližují, a vědomí toho, jaká je čeká budoucnost. Wanda dívající se s Visionem na Malcolm in the Middle je jedna z nejlepších scén v celé MCU a zasáhla velké množství diváků, zejména v téhle těžké době. Posmívat se tomu je stejně pošetilé jako dělit zarputile umění na vysoké a nízké. 

Osmá epizoda nás provedla všemi velkými traumaty Wandina života se značnou emocionální obratností. Elizabeth Olsen, klečíc na pozemku, který pro ně koupil Vision jako překvapení, předvádí jeden z nejlepších výkonů v dějinách Marvelu a já se nemůžu dočkat, co přinese finále. 

Diskuze (0)

S01E07

Agnes


Sdílet:

Hodnocení čtenářů: (3)
Moje hodnocení:

Hodnotit můžete až po přihlášení.

Minulá, šestá epizoda byla svým způsobem zlomová. Vision si během Halloweenu, svátku, který je založen na zakrytí totožnosti, uvědomil, že se nachází ve vykonstruované realitě, a na konci se Wandin energetický pás pokusil prolomit. 
 
 
A v prolamování se pokračuje. Sedmá epizoda je nazvaná Boření čtvrté stěny a dochází v ní jak k boření oné pomyslné stěny mezi postavami a divákem, tak ke snaze prolomit Hex (Wanda už ostatně bořila stěny doslova, když telekineticky vyhostila Monicu). Postavy nyní hovoří do kamery v pseudodokumentárním stylu (herecky jsou vystižena všechna klišé a grimasy podobných mockumentary rozhovorů) a epizoda nese stopy seriálu Kancl. V dějinách sitcomu jsme se přesunuli do raného 21. století a vzdává se hold i estetice Modern Family. Wanda je zde jako matka, které rodina přerůstá přes hlavu, Monica se snaží dostat zpět do městečka Westview a Darcy odvypráví Visionovi děj Infinity War. 

Tentokrát se zaměříme i na multiverse. Nejen že se objeví kniha Doctora Strange, ale další z marvel-reflexivních reklam je na antidepresivum Nexus, které „vás dostane zpět do vaší reality či reality dle vašeho výběru“, nazvané podle marvelovské brány mezi všemi realitami. To vše spolu s objevením Quicksilvera z X-Men skutečně nahrává domněnce, že to Marvel myslí s multiverzem vážně. 


WandaVision je pevně organizovaný experiment, který si užívám od první minuty. Marvelu se opět povedlo oživit formuli něčím novým a unikátním. Sedmá epizoda navíc obsahuje vedle zásadního odhalení i mezititulkovou scénu, tak neodcházejte předčasně.  

Diskuze (0)

S01E06

Čarodějnický speciál


Sdílet:

Hodnocení čtenářů: (3)
Moje hodnocení:

Hodnotit můžete až po přihlášení.

Po třetí epizodě WandaVision jsem se zamýšlel, jak dlouho ještě může fungovat formulka málem plnohodnotného komiksového sitcomu s jen občasnými náznaky něčeho temnějšího na pozadí. A hle, hned následující epizoda změnila úhel pohledu a poskytla náhled za oponu. Pátá se pak do sitcomové reality vrátila už jen napůl a nejinak tomu je i u halloweenské šesté epizody. Dále už se nevyhnu velkému spoileru z konce minulého dílu, takže neříkejte, že jste nebyli varováni.


Šestý díl se na sitcomové časové ose přesouvá někam na přelom devadesátých a nultých let a tentokrát sahá po dalším oblíbeném seriálovém nástroji – sváteční epizodě, konkrétně halloweenské. Díky tomuto zasazení může WandaVision nechat své hrdiny obléknout jejich pestrobarevné klasické kostýmy z komiksů šedesátých let. Je to krásná pocta stříbrné éře komiksu a zároveň asi jediný způsob, jak tyto kostýmy v současnosti dostat funkčně na plátno. S posunem blíže k současnosti se také sitcomový tón pomalu posouvá od polo-ironického pastiše blíže k regulérní současné komedii. I když Wandina realita dostává čím dál větší trhliny, viz i zatím nejznepokojivější reklama seriálu.


O navrátivším se Quicksilverovi se toho sice zase tolik nedozvíme, především tedy ne proč ho Wanda „přeobsadila“ a má tvář X-Mana místo Avengera. Přesto je silným přírůstkem do titulní předměstské rodiny a nečekaně chápavý rozhovor se sestrou o podstatě její reality by klidně mohl být emocionálním vrcholem epizody. Ovšem není, protože tu máme ještě bolestný rozhovor Visiona se skutečnou Agnes a pak drásavý závěr s jeho pokusem o odchod. Na půlhodinovou epizodu je toho hodně.

Diskuze (0)

S01E05

Radosti a strasti v osmdesátkách.


Sdílet:

Hodnocení čtenářů: (2)
Moje hodnocení:

Hodnotit můžete až po přihlášení.

Když jsem před pár týdny psal první dojmy na úvodní epizody očekávané WandaVision, tak jsem tento marvelácký experiment a sitcomové hrátky celkem ocenil. Zároveň jsem se však malinko bál, aby se tvůrcům jejich odvážný kousek časem nerozpadl pod rukama. Jenže teď už se toho prakticky nebojím a zase se hezky ukazuje, jak moc to má tvůrčí dílna pod záštitou Kevina Feigeho vymyšlené. Což utvrdila zejména minulá „vysvětlovací“ epizoda, která přidala na scénu nejen postavy z reálného světa a nádech klasičtějšího Marvelu, ale zejména nový pohled na dosavadní události a nějaké ty odpovědi. A nejnovější zářez v tom nejenom pokračuje, ale navíc jako by si byli autoři stále více jisti v kramflecích a sympaticky přikládají pod kotel. A nadšení komiksových geeků právem sílí.

V novém dílu už tak nebudeme sledovat pouze sitcomovou část, ale zároveň také vyšetřující část mimo městečko Westview. Zatímco se tedy u Wandy s Visionem přesouváme do 80. let, kde titulní hrdinové poznávají útrapy rodičovství, Monica Rambeau a spol. se snaží zjistit, co že se tady sakra děje. A zatímco vedení agentury S.W.O.R.D. označí Wandu za teroristku, Monica se snaží ostatní přesvědčit, že je to celé asi malinko složitější. A stále to odsýpá neskutečně svižně a ve své skromné stopáži (i když tentokrát se už dokonce překročila půl hodina) seriál diváka chytne a nepustí.

Komiksová novinka je mi pak sympatická ve dvou věcech. Zaprvé, že už zde scenáristé rozhodně nespoléhají pouze na (mimochodem stále velmi povedené) hrátky se sitcomovým žánrem, ale velmi šikovně a nápaditě propojují tento svěží styl s klasickou marveláckou atmosférou, která tak jako by získala nový impuls a čerstvou krev do žil. Za druhé mě pak těší, že Marvel zvolil na Disney+ zcela odlišný přístup než Mandalorian. Zatímco u něj se sází na epizodní, a často dost výplňový, přístup, zde se jede i přes dílčí komediální linky po příběhové stránce neúprosně vpřed a využívá se zde naplno takřka každá minuta skromné stopáže. I díky tomu je pak pro mě WandaVision mnohem návykovější a zábavnější podívanou.

Nejnovější epizoda pak všechny tyto trumfy využívá naplno, přidává navrch několik nečekaně napínavých scén, houstnoucí atmosféry a odkazy na předchozí MCU filmy. Elizabeth Olsen pak ukazuje své herecké kvality a Paul Bettany je jí samozřejmě v závěsu. No, a pak tu máme závěr, o němž se bude na internetu hlasitě mluvit a spekulovat minimálně do další epizody. Jedná se o stěžejní událost v rámci MCU, nebo je to celé trochu jinak? To se dozvíme už za pár dní a já budu co nejdříve u toho.

Diskuze (0)

S01E04

Wandina vize


Sdílet:

Hodnocení čtenářů: (3)
Moje hodnocení:

Hodnotit můžete až po přihlášení.

„Takže říkáte, že vesmír vytvořil sitcom s dvěma Avengery v hlavní roli?“

Kolik let úspěchů a plánování a divácké přízně musíte nashromáždit, abyste mohli do scénáře napsat takovouhle větu!

 

Že WandaVision bude něco víc než jen odbočka a cvičení v sitcomových tropech, naznačoval už závěr první epizody. V této čtvrté, nazvané We Interrupt this Program, se vrací tři vedlejší postavy z marvelovských filmů, Darcy (Kat Dennings) z Thora, bývalá stážistka Jane Foster, která má teď svůj vlastní doktorát z astrofyziky, agent Jimmy Woo (Randall Park) z Antmana – konečně se mu povede karetní trik! – a nyní dospělá dcera Marie Rambeau z Captain Marvel, Monica (Teyonah Parris). Tu jsme sice viděli už v předchozích dílech, ale až teď je odhalena její pravá totožnost. 

Opět se jako ve druhém Spider-Manovi pracuje s probliknutím. Epizoda začíná zhmotněním zmizelých obyvatel planety po událostech Endgame. Monica je jednou z navrátilců, jen aby zjistila, že zatímco byla pryč, její matka zemřela na rakovinu. I náplň její práce v agentuře SWORD se změnila. Monice je přidělen případ městečka Westview, které zmizelo z paměti lidí a okolo něhož se rozprostírá jakési energetické pole (aluze na Twin Peaks s počtem obyvatel). Záhada se ještě zintenzivní, když Darcy zjistí, že z města odchází vysílání jakéhosi sitcomu v hlavní roli s Wandou a Visionem, který by měl být mrtvý. O co jde a kdo to způsobuje? 

Podle všeho Wanda, která ze svého traumatu, přemožena zármutkem ze smrti bratra a Visiona, vytvořila idylickou iluzi rodinného života, který jí byl odepřen. Zda jsou ve hře další síly, se jistě dozvíme v příštích epizodách. Já jsem ale prozatím okouzlen touhle hrou žánrů a očekávání. 


Diskuze (0)

S01E03

Technicolor


Sdílet:

Hodnocení čtenářů: (2)
Moje hodnocení:

Hodnotit můžete až po přihlášení.

Marvel se po dlouhé odmlce nevrací s akční sci-fi ani s hi-tech thrillerem, ale s variací na klasické americké sitcomy. Za odvahu pustit se do něčeho až tak moc jiného od veškeré předchozí produkce MCU rozhodně chválím. Otázka je, kolik dílů tahle formulka může vydržet bavit.


Zápletka tohoto seriálu v seriálu je v podstatě podružná, nicméně tentokrát se točí okolo Wandina nenadálého těhotenství. Hlavně se ale na časové ose stylizace přesouváme opět o dekádu dále, tedy do sedmdesátých let. Černobílou paletu už na konci předchozí epizody Scarlet Witch vybarvila technicolorovými barvami, zatímco obraz si drží formát 4:3 a zůstává i divácký smích.

Nechybí již tradiční televizní reklama, jež upomíná na některé z Wandiných dřívějších traumat. Znovu se objevují náznaky, že tady něco není v pořádku, a pomaličku nabírají na intenzitě až k závěrečné scéně mimo bublinovou realitu WandaVision. Ovšem valná většina epizody je jednoduše americkým sedmdesátkovým sitcomem se dvěma převlečenými postavami z komiksu.


Je super, že je scéna nasvícena dobově přesnými tungstenovými světly, jenže v našich končinách se míjí účinkem i daleko zjevnější formální i dialogové odkazy a pocty, jelikož ty původní seriály tady prakticky nikdo neviděl. Nepřijde mi fér tohle nejnovější marvelovce vyčítat, takže to berte spíš jako komentář než jako regulérní kritiku. Nemyslím si, že by se WandaVision z nastaveného schématu vymanila dříve, než skončí průjezd sitkomovou historií, ale 80s, 90s a pak začátek 21. století už nám snad bude bližší.

© Copyright 2000 – 2021 Všechna práva vyhrazena.