Westworld

Westworld

Plakát k seriálu Westworld

Westworld /2016-?

Tvůrce: Jonathan Nolan, J. J. Abrams

Režie: Jonathan Nolan

Hrají: Anthony Hopkins, Ed Harris, Evan Rachel Wood, James Mardsen, Thandie Newton, Jeffrey Wright

Přidáte-li si film do Budíčku a my k filmu přidáme článek, budeme vás o tom informovat formou e-mailu či zprávou do Vzkazníku. Druh oznámení si můžete zvolit v nastavení vašeho účtu.

Přispějte na MovieZone

Váš nick na MovieZone:


Proč přispět?        Jiné možnosti plateb

Facebook
Diskuze (10)

1. série

"These violent delights have violent ends."


Sdílet:

Westworld je u konce, pokračování druhé řady se podle slov tvůrců oficiálně dočkáme opravdu až v roce 2018, a přestože by se nyní chtělo začít zoufale smutnit, zbývá nám předtím udělat ještě jednu poslední věc. Napsat obří recenzi. Takže tady to máte, hezké čtení a nezapomeňte dát v diskuzi vědět, co na seriál říkáte vy. Největšího hejtra pak kolega Davies182 odmění pozváním na pivo!

Jak to vidí do_Od

Dámy a pánové, Anthony fucking Hopkins! Možná mám teď jenom děravou paměť, nicméně nevzpomínám si, kdy naposledy dokázal jeden herec tak fantasticky zastínit zbytek obsazení. Kór v době, kdy se do seriálové produkce hrne jedna hvězda za druhou. Na jednu stranu je to maličko škoda, protože Rachel Evan Wood nebo Jeffrey Wright si tu hlubokou poklonu zaslouží zrovna tak, co se ale dá dělat. Hopkins byl zkrátka famózní. Jeho ďábelský výkon v roli ředitele a jednoho z původních zakladatelů parku mi ještě pár týdnů rozhodně nedá spát a to především proto, že jeho pravá podstata byla geniálně maskována v podstatě až do samotného finále - a to mě osobně jako diváka položilo.

Jo, ten největší twist, který mi první série Westworldu nabídla, a na kterém jediném podle mě v téhle senzační sci-fi story záleží, je právě ona skutečná motivace Hopkinsova charakteru. S ní to nejenže dává celé smysl, zároveň to ale staví seriál do zcela nového světla. Vzpoura / probouzení umělé inteligence v kontextu tohoto poznání najednou přestává působit jako nějaká jednoduchá záležitost a místo ní se o teď první řadě bude mluvit jako o komplikovaném androidím originu, kde lidé hráli celou dobu druhé housle, aniž by si to byli dlouhou dobu ochotní připustit. A ta myšlenka je pro mě stejně tak fantastická, jako je děsivá. Možná i proto jsem na konci neprojevil emoce svým klasickým způsobem, ale místo toho jsem jen uvnitř křičel hrůzou.

Když to pak vezmu zpětně, na seriálu jsem vlastně nenašel nic, co bych mu nějakým způsobem mohl vytknout. A určitě by mě pak ani ve snu nenapadlo, že nejlibovější soundtrack tohoto roku složí zrovna Ramin Djawadi. A to prosím pěkně říkám i přesto, že ho mám rád. Hudba k Westworldu byla podobně jako výkon Anthony Hopkinse jak z jiného světa a ony nepříjemné vtíravé klavírní melodie k tomuhle žánrovému střetu mezi sci-fi a westernem už snad ani nemohly padnout lépe.

Westworld byl zkrátka plný překvapení a po problémové produkci, kdy mu už téměř nikdo něvěřil a HBO jednoduše potřebovala, aby to byl hit, jsem v konečném důsledku hrozně rád, že se můj instinkt nemýlil. Seriál roku to pro mě není, ačkoliv herecky i scénářem se tomu blíží, nicméně pecka jako hrom to je definitivně a osobně už se nemůžu dočkat, až se k nově osvobozenému světu Dolores a spol. v roce 2018 vrátíme. Někdo snad ne? (10/10) 

Jak to vidí Sam.Vimes

O ďábelsky dobrém Anthony Hopkinsovi jste si už přečetli, o paralelách se Ztracenými se o něco níž rozepisuje kolega Spooner. Za sebe bych pochválil hlavně práci s narací. Jonathan Nolan a spol. dobře vědí, že už nestačí přijít s jedním šokujícím zvratem à la „někdo ze zaměstnanců je android“ a čekat, že to publikum posadí na zadek. Místo toho rozehrávají mnohovrstevnatou partii více žánrů, časových linií a skrytých motivací. A až na výjimky (k chování dvou techniků u Maeve mám pořád výhrady) se nakonec roztřepená příběhová vlákna zase spojují a vše do sebe zapadá. Až mám trochu výčitky, že jsem v průběhu seriálu na pár místech propadl „malověrnosti“ a měl tendenci vytýkat jako nedotaženost něco, co bylo pečlivým záměrem. Ani nevím, kdy naposledy jsem měl takovou chuť si něco okamžitě pustit celé znova a odchytávat detaily, jež mi napoprvé unikly.


Stejně tak si je Nolan vědom toho, jak funguje sledování seriálů v digitálním věku a průběžné diskuze a konspirační teorie na fórech (sám ostatně chodí třeba na reddit). Cokoliv by scenáristé mohli vymyslet, na internetu se to objeví v ještě šílenější podobě, viz třeba mystické teorie u první řady True Detective. Když tedy dojde na nějaké odhalení či výslovné potvrzení, nepodává se to divákovi jako šokující moment. Ne, ten šok a překvapení je směřováno na konkrétní postavy v daných scénách, zatímco divákovi může stejně tak spadnout čelist jako si jen spokojeně pokývat hlavou. Ostatně, stejně jako u dobré detektivky tam náznaků bylo roztroušeno dost a rozhodně ne náhodou. Přezíravou reakci „pff, to jsem věděl už dávno, nuda“ by to každopádně vyvolat nemělo.

Za pochvalu stojí ještě citlivá práce s žánry. U sci-fi je to asi jasné, on tady ale krásně funguje i western. A to i přesto, že je to „jenom jako“. Dál už jen telegraficky, protože toho hodně zaznělo už v recapech: herci jsou výborní, Anthony Hopkins samozřejmě vládne, příliš za ním ale nezaostávají ani Ed Harris, Jeffrey Wright, Evan Rachel Wood nebo i trochu zastíněný, leč velice přesný Jimmi Simpson (William). Soundtrack patří k tomu nejlepšímu, co televize nabízí, režii drží pevně v rukou lidé, kteří dobře vědí co dělají, a produkční hodnoty jsou na tradičně velmi vysokém HBO standardu. Po Vinylu a šesté Hře o trůny je Westworld jejich další letošní trefou do černého. (9/10)

 

Jak to vidí Spooner

Pamatuji si to, jakoby to bylo teprve včera. Televiznímu světu vládl fenomén jménem Ztraceni a já byl tehdy ještě coby seriálový panic naprosto uchvácen. Na internetu jsem po každé epizodě trávil nespočet hodin pročítáním nejrůznějších teorií či rozebíráním toho nejmenší detailu. I když si pak spousta lidí myslela o seriálu cokoliv, já byl tímto světem plným tajemství a otázek naprosto unesen a dokonale vtažen. O to více mě mrzelo, že podobnou posedlost teoriemi a neopakovatelný zážitek už jsem od té doby u seriálu snad nikdy neprožil. Tedy až doteď.  A nepřekvapivě je u toho v roli producenta opět J. J. Abrams.

 

Právě Westworld ve mně tuto závislost opět naplno probudil. Nabídl nám totiž zatraceně lákavý svět plný otázek a záhad, v němž musíte dávat pozor na každý detail či precizně napsanou větičku. A vy jim to v tomto strhujícím a řemeslně precizním podání budete hltat každou vteřinu. Ano, doba od kultovních patálií na ostrově přeci jen trošku pokročila. Mnohé twisty proto diváka kvůli pročítání internetových teorií neposadí na zadek tak, jak by si Jonathan Nolan a spol. přáli. I přesto vám ovšem několikrát příjemně vyrazí dech a zcela závěrečné odhalení je pak opravdu scenáristickým klenotem. Na rozdíl od tajuplného ostrova se zde navíc otázky zbytečně nekupí, ale naopak na ně tvůrci postupně a pozvolna odpovídají a ke konci už nám zase tolik otazníků nezbude.

 

Jenže i přes dokonalý svět, perfektní dialogy a um udělat ze seriálu tu pravou seriálovou závislost má scénář k dokonalosti daleko. Je totiž vyloženě škoda, že si tvůrci musí mnohdy lacině pomáhat scenáristickými berličkami či idiotským chováním postav (dvojice dementních vědatorů by se se svým intelektem hodila spíše do filmů Zdeňka Trošky), aby se děj posunul o něco vpřed. Tyto scenáristické chybičky pak ambiciózní podívanou místy degradují na pouhé sci-fi béčko. Linka okolo Meave snad nemohla být zpracována více křečovitě a nešikovně.

Jenže ten zbytek je po všech stránkách tak dokonale seřízeným strojem, že mu tyto menší mušky rádi prominete Na zbytku se totiž opravdu hledá chyba hodně těžk. A to, ať už jde o bezkonkurenční obsazení v čele s lahůdkovým Hopkinsem, prvotřídní výpravu, parádní soundtrack či řemeslně vypiplanou režii. HBO zkrátka zase jednou ukázala konkurenci, jak opravdu vypadá ta první seriálová liga po všech směrech a jak se mění nechutně velké ambice v ještě větší hit. Já budu Westworldu už jen díky tomu návratu seriálu plného otázek a nadšeného diváckého spekulování, kdy budete zažraně rozebírat téměř každé zrnko písku, asi ještě hodně dlouho vděčný. (8/10)

Vaše hodnocení
Nejlepší
10
9
8
7
6
5
4
3
2
1
Nejhorší
Hodnotit můžete až po přihlášení.
Verdikt
Hodnocení filmu:
9/10

Hodnocení u podobných filmů:
Hodnocení zbytku redakce:
Hodnocení čtenářů: (0)
Diskuze (38)

Pilot

Shakespearovská klasika


Sdílet:

Jonathan fucking Nolan! To jen tak na úvod, abychom se všichni mohli naladit na tu stejnou vlnu. Nebudu teď psát, jak jsem to už od začátku tvrdil. Jak jsem tvůrcům, mezi které patří mimo jiné i J. J. Abrams z pozice výkonného producenta, celou dobu věřil. Jak jsem seriál hrdě bránil i během toho posledního, dodnes jednoznačně nejpodezřelejšího odkladu. Zkrátka a dobře, někdo měl pravdu (já) a jiní se zbytečně hrozili (nebudu jmenovat Spoonera, protože si to nezaslouží). Pojďme se přes to všechno už ale konečně přenést a povědět si, jak moc, MOC dobré to vlastně na úvod bylo.

Pro ty z vás, kteří to doteď nevěděli, seriálový Westworld je novou adaptací stejnojmenného knižního románu od Michaela Crichtona. O tu první se shodou okolností postaral samotný spisovatel, když jí v roce 1973 natočil jako svůj filmový debut. U nás poměrně zapomenutý snímek má ve světě značný following, není tedy divu, že se ho v minulosti pokoušelo oživit hned několik různých autorů. Do cílové rovinky to ale dotáhl až mladší z bráchů Nolanů (Temný rytíř, Person of Interest) a ten si pro své vyprávění zvolil formát HBO, tedy "víc, než jen televize." No a jak to tak vypadá, zvolil správně.

Hned na úvod tak sype na diváky jednu otázku za druhou a příliš se nestará o nějaké odpovědi, protože za a) nemusí a za b) na to přijde čas později. Dává tím šikovně vzpomenout na časy Ztracených nebo z nedávné doby třeba Pozůstalých, což je jenom a jenom dobře. Zároveň ale dělá i plno dalších a pro nás momentálně důležitějších věcí.

Začněme postavami a začněme těmi zápornými, protože na Eda Harrise v roli muže v černé (mrk, Temná věž, mrk) jsem se třepal víceméně od první fotky na tom luxusním skalním vrcholku. Momentálně o něm vím zhruba tolik, co jsem věděl před pilotní epizodou, tak nějak mi to ale vůbec nevadí, protože jeho postava sleduje zjevně vyšší cíle, které začnou dávat smysl později. Podstatné je, že je to chladný a prohnaný bastard, který pod sebou nikoho dalšího nemá a tak zatím jedná hezky sám za sebe. Jak moc chaotické nebo naopak promyšlené jeho činy budou, to se teprve uvidí, momentálně z něj ale dostávám hodně mrazivý pocit a čuchám záporáka roku.

Dále tu jsou postavy, jež kategoricky nelze zařadit ani do kladných, ani do záporných. Dolores (božská Evan Rachel Wood) a pan stvořitel (Anthony Hopkins). Ani u jedné z nich nedokáže divák po celou dobu pilotu odhadnout, co přesně si myslí a přesně to z nich dělá výborné neznámé, které s naší rovnicí s nejvyšší pravděpodobností ještě pořádně otřesou. Jako poslední jsou pak na řadě dobráci, kam spadá kovboj Jamese Marsdena a vědátor Jeffreyho Wrighta. Vtip je v tom, že ani oni ale vstříc složitějším myšlenkám nemusí zůstat nutně dobří. A to mě vede zatím k tomu největšímu pozitivu, které jsem si na Westworldu našel.

Nic není předem nalinkované a nic tu nemá jasně dané místo. Atmosféra seriálu je nepříjemně matoucí, čemuž pomáhají i dokonalé klavírní covery známých písní, které se hezky střídají společně s tím, jak se střídá i děj. Mimochodem, děj v rovině Westworldu se točí stále dokola, zatímco děj mimo Westworld (se scenáristy, ochrankou, vědci a dalšími, kteří pomáhají Westworld řídit) je vyprávěn chronologicky. Jediné, co do určité míry spadá pod škatulku náhody, jsou návštěvníci Westworldu, kteří kartami míchají momentálně asi nejvíc. Je toho každopádně dost a aby to člověk všechno správně pojmul, je třeba u seriálu dávat pozot. Na druhou stranu, čekal někdo něco jiného?

Ten seriál si zcela očekávaně zakládá na tom, že je chytřejší, než vy. Díky dialogům a chytře poskládaným detailům ovšem není příliš těžké tenhle fakt akceptovat a nezkoušet mu vzdorovat. Ono nakonec to beztak bude o té jízdě, která nás čeká, spíš než o nějakých odpovědích. Koneckonců, lidstvo podle všeho dosáhlo svého evolučního vrcholu (alespoň toho intelektuálního, zase tak špatné jako v Interstellaru to není) a kdo by v takovém případě nechtěl sledovat, co přijde pak nebo jakým způsobem se s takovým uvědoměním si lidé vypořádají. Jinými slovy, spousta myšlenek, které před nás Westworld klade, je tak hezky provokativních, že nejde o nich nepřemýšlet. A jakmile vás seriál donutí nad něčím přemýšlet, je to imho výhra. 

Pokud bych to tedy měl shrnout, Westworld ustál nejen moje vysoká očekávání, on je dokonce překročil. Nepříjemná atmosféra se rychle zažere pod kůži, vizuál je i na poměry HBO vskutku prvotřídní a vzhledem k tématu, které budou tvůrci očividně do poslední detailu dále řešit, jsem na další díly nesmírně zvědavý. Na to plus na nářek internetových citlivek, až dojde k proklamované scéně s orgií. Pokud totiž znásilnění ve stodole mimo záběr bylo pro některé z nich příliš, vybouchne jim z téhle budoucí scény nejspíš hlava. Ona ta Hra o trůny bude nakonec přece jen kafíčko v porovnání s tím, co nám nemilosrdně ukáže Westworld. Taky se už nemůžete dočkat? 

Vaše hodnocení
Nejlepší
10
9
8
7
6
5
4
3
2
1
Nejhorší
Hodnotit můžete až po přihlášení.
Verdikt
Hodnocení filmu:
9/10

Hodnocení u podobných filmů:
Hodnocení zbytku redakce:
Hodnocení čtenářů: (0)
© Copyright 2000 – 2016 Všechna práva vyhrazena.