American Crime Story

American Crime Story: The People v. OJ Simpson

Plakát k seriálu American Crime Story

American Crime Story /2015-?

Tvůrce: Ryan Murphy

Režie:

Hrají: Cuba Gooding Jr., Sarah Paulson, Selma Blair, David Schwimmer, John Travolta, Jordana Brewster

Přidáte-li si film do Budíčku a my k filmu přidáme článek, budeme vás o tom informovat formou e-mailu či zprávou do Vzkazníku. Druh oznámení si můžete zvolit v nastavení vašeho účtu.

Přispějte na MovieZone

Váš nick na MovieZone:


Proč přispět?        Jiné možnosti plateb

Facebook
Diskuze (4)

1. sezóna

Emoce vs. zdravý rozum.


Sdílet:

Začátek letošního seriálového roku je dle mého zatím naprosto bezkonkurenční. Marně totiž ve své hlavě hledám minimálně v poslední pětiletce ročník, jenž by nám po necelých čtyřech měsících nabízel tolik výrazných a výtečných kousků sahajících po těch nejvyšších hodnoceních a diváckých superlativech. Měli jsme tu nářezového Daredevila, skoro bondovku The Night Manager, detektivní pecku Bosch, konečně pořádně výživnou adaptaci od Stephena Kinga 11.22.63 a především hudební Vinyl. A takhle bych mohl vlastně pokračovat ještě hodně dlouho.

Jenže ještě před tím, než si za pár dní rozebereme televizní majstrštyk od Martina Scorseseho, musíme si zrekapitulovat dalšího kandidáta, jenž bude nejspíš u řady z nás letos útočit na pozici seriálu roku. Minisérii, o níž se bude ve Spojených státech zřejmě mluvit ještě hodně dlouho. Pecku, která je díky svým motivům a důležitým otázkám pro mě ještě daleko důležitějším a propracovanějším počinem než výlet do éry rockových sedmdesátek. Dámy a pánové, představuji vám jednu z nejlepších minisérií poslední dekády, American Crime Story.

Už první epizoda mnohým z nás naprosto vyrazila dech. Předvedla nám totiž naprosto dokonalý mix bezchybné filmařiny, tísnivé retro atmosféry a skvěle budovaného scénáře, jenž se od precizně vedeného vyšetřování přenesl až k hlavnímu chodu v podobě obvinění O. J. Simpsona. Kolega do_Od se pak malinko po právu obával, že po něčem tak vymazleném a dechberoucím může tato sonda do jednoho z nejsledovanějších případů Spojených států už jenom klesat. Jenže, namlsaný diváku div se, on to byl nakonec pouhý odrazový můstek k sérii, jež nabízí tolik dějových a emotivních zákrut, že to nakonec bere dech tak často, až je to pomalu na návštěvu doktora.

Asi nebude žádným překvapením v tom, že hlavní síla ACS tkví v brilantním a perfektně rozestavěném scénáři. Ten postupuje vpřed hezky pomaloučku, od jedné fáze případu k druhé a přitom naprosto precizně pracuje i se sebemenšími detaily skutečné kauzy, které přidávají už tak napínavému a mrazivému celku na ještě větší autentičnosti. A pak teprve začne to pravé drama ze soudní síně, u něhož by těžko hledal řeč i veterán Perry Mason. A to přitom stačí, aby se ke zdánlivě jednoduchému případu dvojnásobné vraždy podpořeného kupou důkazu přidal na stranu obviněného zarytý bojovník za práva Afroameričanů, a vlastně i tak trochu fanatik, Johnnie Cochran, který by vás dokázal obvinit z rasismu i poté, co pouze přinesete černochovi černou kávu. A s ním přichází samozřejmě i partička neméně dravých právnických žraloků.

Právě tehdy se začíná rozvíjet hlavní motiv a linka celé série, díky nimž by seriálu slušel spíše podtitul “důkazy vs. emoce“. Jak totiž říká jeden z právníků obžalovaného, u soudu nejde pouze o důkazy, především však o to odvyprávět porotě ten správný příběh s odpovídající narací. A toho se drží nejen hoši v nažehlených oblecích, ale také samotní scenáristé. Rozehrávají tak před námi naprosto vybroušenou hru s perfektně napsanými dialogy, v níž stačí jen maličkatý detail k naprostému otočení hry a nabrání na dramatických otáčkách. Každá postava tu má své jasné dramatické místo i důležitou osobní rovinu, a každá emotivní scéna ve vás zanechá odpovídající stopy. Vždy, když diváka napadne, že nyní už ta scenáristická krasojízda přece musí skončit, tvůrci přijdou s dalším nečekaným úhlem pohledu či dějovou zákrutou (epizoda s porotci) a zaručeně vás posadí na zadek.

Scénář se navíc nespokojil jen s vysilujícím bojem v soudní síni a osudy hlavních aktérů, ale skvěle se dokázalo do děje zapracovat i výživnou mediální stránku či vnímání veřejnosti, v níž to začíná s přibývajícími díly neuvěřitelně vřít. To vše se povedlo scenáristům vybalancovat do naprosto fungujícího celku, jemuž se navíc daří po celou stopáž držet nestrannou tvář. Nedočkáme se tak žádného okatého ukazování prstem na viníka Simpsona ani narážek na hon na nevinného člověka. Tvůrci nám zkrátka nenásilně překládají jednotlivé dílky skládačky a divák ať si svůj názor udělá sám. I když většinou samozřejmě nejspíš dojdou k podobnému verdiktu.

Perfektně vyvážený scénář by byl ovšem samozřejmě na nic, kdyby ostatní důležití hráči hráli druhou ligu. To se však naštěstí nestalo a seriál se může opřít, jak o neselhávající, pomalu plynoucí režii, tak i dokonalou retro atmosférou či nenápadný, ale o to více efektní vizuál s nápaditou kamerou. A v neposlední řadě asi nejsilnějším hereckým obsazením za posledních několik let. Každý charakter, včetně těch nejvedlejších figurek, je tu naprosto přesně obsazen a snad polovině hlavních hráčů bych nejraději dal už předem cenu Emmy, aby nemuseli během vyhlášení zbytečně potupit své soupeře. A když řeknu, že tu většina osazenstva hraje dosud největší role své kariéry, ani nebudu příliš přehánět.

Bezchybná Sarah Paulson tu hravě strká do kapsy své party z bratříčka American Horror Story, Sterling K. Brown je pro mě naprostým hereckým objevem a z geniálního provedení Johnnie Cochrana v podání Courtney B. Vance vám bude běhat mráz po zádech. K tomu si přidejte až nečekaně výborného Davida Schwimmera (chci pro Rosse hned víc vážných rolí!), Nathana Lanea mimo svůj osvědčený komediální žánr či Cubu Goodinga Jr., jenž možná místy přeci jen až příliš tlačí na pilu, a máte před očima tu nejsilnější hereckou sestavu, o níž marně sní i kdejaký filmový režisér. Chudák John Travolta, jenž byl zpočátku anoncován jako hlavní hvězda série, se musí nad jejich výkony jen zhluboka klanět. A že i on tu hraje na své poměry velmi vysoký nadstandard.

Možná si říkáte, že tu na TVzone zase jednou rozjíždíme takový ten obyčejný hype. Tentokrát byste však snad nemohli být dále od pravdy. Z American Crime Story se totiž díky scénáři a zpracování stala takřka televizní povinnost pro každého seriálového fanouška a pro mě zároveň největší seriálová událost od první řady True Detective. Nabízí totiž tak silný příběh, díky němuž se o nechvalně proslulém případu začalo v Americe zase žhavě diskutovat, a který ve mně rezonuje ještě týden po dokoukání. A to se mi u seriálu nestalo už sakra dlouho. Jedinou vadou na kráse tak může být fakt, že se tu pracuje s tématem, jež pro tuzemského diváka není na první pohled příliš lákavé a příběh O. J. Simpsona tu zkrátka nikoho příliš nezajímá. To je ovšem jejich chyba. Připravují se tím totiž o nezapomenutelný zážitek, o němž se bude zřejmě, nejen na seriálovém poli, mluvit ještě docela dlouho.

Vaše hodnocení
Nejlepší
10
9
8
7
6
5
4
3
2
1
Nejhorší
Hodnotit můžete až po přihlášení.
Verdikt
Hodnocení filmu:
10/10

Hodnocení u podobných filmů:
Hodnocení zbytku redakce:
Hodnocení čtenářů: (0)
Diskuze (13)

Pilot

"Nezeptal se, jak zemřela."


Sdílet:

Těžko říct, jestli jsem se za poslední měsíce těšil na nějaký seriál víc, než právě na novinku od sympatické stanice FX (Fargo, Sons of Anarchy) a všestranně talentovaného scenáristy Ryana Murphyho (American Horror Story, Glee). American Crime Story: The People v. O. J. Simpson vzniklo na námět bestsellerové knihy The Run of His Life: The People v. O. J. Simpson od Jeffreyho Toobina, která se označuje za nejucelenější a také zdaleka nejkritičtější pohled na dvacet jedna let starý soudní proces s bývalým americkým fotbalistou a hercem, O. J. „The Juice“ Simpsonem. Pro ty, kteří stále tak trochu tápou, stručně jde o jeden z největších mediálních procesů dvacátého století. A klidně si teď vemte chvilku, abyste tu informaci vsákli. 1901-2000. Století. Skutečná vražda. Skuteční svědci. A velmi skutečné Los Angeles dva roky po případu Rodneyho Kinga, který vyvolal největší civilní nepokoje, jaké kdy v moderní době Kalifornie, potažmo celé Spojené Státy Americké, zažily. Jinými slovy: zatraceně šťavnatý příběh. Takže ano, dá se říct, že jsem se opravdu těšil. Může ale vůbec nějaká pilotní epizoda ustát takto vysoká očekávání?

12. červen, 1994 – Orenthal James Simpson (Cuba Gooding Jr.) nastupuje do své limuzíny a odjíždí směr Los Angelské letiště, odkud ho čeká let do Chicaga. V ten samý večer jeden z náhodných obyvatel městské čtvrti Brentwood venčí svého psa. O pár minut později nalézá tělo mrtvé ženy. Na místo činu je přivolána policie, nachází druhou obět, opuštěný dům, ve kterém tiše spí dvě děti a také první stopu – zakrvácenou rukavici. Obětmi jsou Nicole Brown Simpson, OJova ex-manželka a její zatím neidentifikovaný přítel. Kvůli vysokému profilu a specifické lokalitě se případu ihned ujímají dva seniorští detektivové. Další krok, oznámit panu Simpsonovi, že je jeho bývalá žena mrtvá dřív, než se to dozví z médií. Ten však není doma, o smrti Nicole se dozvídá po telefonu a mezitím, co policie vyslýchá první svědky, nachází detektivové v OJově sídle také první stopy krve. Během jediného večera se tak slavný O. J. Simpson stává v očích policie rázem hlavním podezřelým. A prvních deset, patnáct minut vás při sledování všech těchto skutečností bude až s podivem nepříjemně mrazit. Protože všechno, co se zde událo, bylo skutečné.

Silná předloha hraje tvůrcům nesmírně do karet!

Fakt, že první řada budoucí antalogie (jako Fargo, nebo Temný případ, tedy že další série budou pojednávat opět o něčem jiném) vychází z velice silné předlohy, tady hraje tvůrcům nesmírně do karet. Když druhý den sledujete příjezd prvních televizních reportérů nebo OJových přátel, mezi nimiž je také postava Roberta Kardashiana (David Schwimmer), bývalého právníka, podnikatele a ex-manžela Kris Kardashian (Selma Blair) a jeden z kameramanů náhle odběhne do zadní uličky, protože má tušení, že si policie odvedla OJe schválně mimo dosah kamer, tak to není proto, že to tvůrcům přišlo jako dobrý nápad. Je to důkladná rekonstrukce všeho, co se za těch dvacet let o tomhle případu dalo dohromady. A na té atmosféře je to znát. Osobně mi z ní bylo po chvilce až těžko, což není něco, co by se mi zrovna obvykle stávalo. Pořád to ale není nic oproti tomu, jak se asi musí cítit lidé, kteří ten proces v devadesátých letech v USA sledovali živě na jejich obrazovkách. Psychologie, se kterou se zde pracuje, funguje hned na několika úrovních a už v pilotní epizodě je tím seriál povýšen na jinou úroveň, než na kterou jsme jinak běžně zvyklí.

K důkladnější analýze důsledků tohoto případu a také především rasovému podtextu, který zde v dalších epizodách sehraje pivotální roli, se ale vrátíme až někdy později. Nyní je třeba si povědět něco málo k hvězdnému obsazení, které má za úkol vyhrát pokud možno co největší počet cen a také přilákat k obrazovkám ty, kteří toho o případu kolem O. J. Simpsona příliš nevědí. A zatím to vypadá, že by se tvůrcům mohlo dařit na obou frontách. Cuba Gooding Jr., kterého můžete znát především z jeho komediálních rolí, se zde za pohybu přetvoří v úplně jiného člověka, než na které jste od něj zvyklí. O. J. je na první pohled charismatický, o tom žádná. Uvnitř ale dřímá démon, který vám v soukromí bude nahánět hrůzu. A Gooding Jr. dokáže veškeré vaše pochybnosti umlčet jediným pohledem. Jednu Emmy prosím, hned teď. Děkuji. Další výraznou tváří je John Travolta. Ne, nikoli ten energický mladík z Pomády nebo Kdopak to mluví, vaší oblíbené komedie o mluvících embryech. Můžete si ho takto snažit pamatovat sebevíc, v roli OJova právníka Roberta Shapira vás nejprve znechutí, jenom aby o chvíli později zcela zmizel a nadále jste o jeho postavě přemýšleli už jen jako o té, která dokázala s fakty dělat zázraky. Víte co? Těch Emmy si nakonec vezmeme o pár víc, pokud to nevadí. Za tu temnou stranu ještě zmíním Courtneyho B. Vance ze seriálu Zákon a Pořádek, který zde hraje postavu Jonnieho Cochrana, největšího génia na straně obhajoby. V pilotu logicky zatím příliš prostoru nedostal, nicméně pozor na něj. A teď k té světlé straně.

Mohli jste si jí zamilovat už ve Studiu 60, jako místy otravně tvrdohlavou, ale v jádru zatraceně roztomilou a přitažlivou femme fatale hlavní postavy Matta Albiho. Pravděpodobně nejvíce popularity však získala až za její role v oblíbené žánrovce American Horror Story, kde si jí také nejspíš všiml režisér Steve McQueen a obsadil jí poté do jejího prvního velkého filmu, 12 let v řetězech. Že má ta dáma vybraný vkus je pak znát i na její účasti v pro změnu zase letošní oscarovce Carol. Sarah Paulson si své role vybírá s tou největší pečlivosti a ani tentokrát tomu není jinak. Marcia Clark, státní žalobce, odhodlaná americké společnosti dokázat, že sebevětší celebrita prostě nemůže vítězit nad systémem donekonečna, jí (krom vyloženě ohavné paruky) sedne od první chvíle skvěle a na její právní bitvu se už teď musíte těšit. Samozřejmě obsazení čítá další desítku více či méně známých herců a hereček, tahle recenze ale bohužel není nafukovací, takže jejich profesionální výkony (a výkony všech extras v pozadí) budeme muset zhodnotit někdy jindy. Nyní by bylo ještě za vhodno zvážit pilot, jako takový.

Po režijní stránce tu máme standardně nadstandardní televizní formu, která se posledních pár let čím dál více blíží (respektive ji často i poráží) té filmové. Prolog diváka stručně uvede do období, v jakém se děj odehrává, poté si ho v úvodních deseti minutách zaháčkuje, jenom aby nakonec začal postupně pomalu klást jedno vodítko za druhým, odhalovat jednotlivé charaktery a jejich motivace a chystat půdu pro blížící se mediální shitstorm století. Na dnešní poměry zkrátka ideální péče, přesně taková, jakou si divák na začátek zaslouží. To podtrhává i nenápadný, byť místy zákeřně zlý hudební motiv, který oceníte především při scéně na pohřbu. Zde by pak taky mohl pilotní díl klidně skončit, ale protože informací a materiálu je opravdu moc, je stopáž roztažená až do šedesáti minut a tak nás ještě čeká povinně cliffhangerovitý konec. Prvoplánové? Ano, ale o nic méně funkční. Samozřejmě jde o cliffhanger pouze tehdy, pakliže proces nemáte načtený a ty informace si nebudete před sledováním dohledávat. A tím se dostáváme k závěru. 

Nedělejte to. Seriál bude samozřejmě vnímán různými lidmi, různými způsoby. Nejčastější pak bude nejspíš rozdělení na ty, kteří znají okolnosti událostí s Rodney Kingem, mají povědomí o rasových problémech v USA, pamatují si ze zpráv bílý Ford Bronco uhánějící po dálnici v LA, vědí, jakým způsobem byla vedena OJova obhajova a jak celý proces nakonec dopadl. Pro ně bude nejspíš celý seriál důkladným rozborem všeho, co se odehrálo. Perfektní adaptací skutečného příběhu. Takhle to alespoň po pilotu vypadá. Já ale tak trochu závidím těm ostatním. Pro ně to bude nepříjemně autentický výlet do smutné historie USA, ze kterého se, doufejme, jen tak neotřesou. A pokud máte na výběr, doporučil bych to druhé. Informace a další shlédnutí budete mít koneckonců vždy k dispozici. Prvotní zážitek z neznámého ale přijde jen jednou.

Jak to všechno nakonec dopadne po kvalitativní stránce, to se teprve uvidí. Prozatím vím jen to, že úvodní hodina má vše, co by správný pilot měl mít. Napětí, výborně vykreslené postavy, skvělý vizuál, hutnou atmosféru i přesné herce. Normálně bych si teď na tomhle místě nechal pomyslný prostor ke zvýšení mého hodnocení po odvysílání všech zbylých deseti částí, ale (!) něco mi tak říká, že pokud seriál odtud změní trajektorii, bude to jedině dolů. Dokážu si to momentálně představit? Na vlně nadšení, po které se momentálně vezu, jen stěží. Možné to ale samozřejmě je. Sakra, vždyť už jsem to několikrát i zažil. Takže spíš než abych toho později litoval, dávám tu bájnou desítku nyní. Má očekávání byla zakopána do země. Dalšího dílu se nemůžu dočkat. A upřímně, vlastně si ani nedovedu představit lepší start, než tento. Je dost pravděpodobné, že se nám tu rozjíždí seriálová událost roku, ale i kdyby to nakonec nedopadlo, na tenhle úvod už zkrátka nezapomenete. TVzone approved!

Vaše hodnocení
Nejlepší
10
9
8
7
6
5
4
3
2
1
Nejhorší
Hodnotit můžete až po přihlášení.
Verdikt
Hodnocení filmu:
10/10

Hodnocení u podobných filmů:
Hodnocení zbytku redakce:
Hodnocení čtenářů: (0)
© Copyright 2000 – 2016 Všechna práva vyhrazena.