Užíváním této stránky souhlasíte s všeobecnými podmínkami.
Tato stránka používá cookies.
American Crime Story | 2015-?
csfd  imdb
tvůrce: Ryan Murphy
hrají: Cuba Gooding Jr., Sarah Paulson, Selma Blair, David Schwimmer, John Travolta, Jordana Brewster

American Crime Story: Úvod 3. řady


ikona
Spooner
american crime storybill clintonclive owenImpeachmentmonika lewinskáryan murphy
Jak odstartovala třetí řada oceňované antologie, v níž se tentokrát budeme zabývat nechvalně známým impeachmentem? 

Na třetí řadu oceňované antologie American Crime Story od Ryana Murphyho jsme si museli počkat dlouhé tři roky. A ono je to možná i dobře. Po výtečném soudním procesu s O. J. Simpsonem, jenž se bez debat počítá mezi nejlepší minisérie minulé dekády, totiž druhé řadě s vraždou Versaceho poněkud spadnul řetěz a rozhodně se nejednalo o tak scenáristicky vybroušený a režijně sebejistý klenot jako v prvním případě. Třetí štace ale vyvolávala už dlouho dopředu velká očekávání. Série zaměřující se na slavné kriminální či společenské události si tentokrát vzala na paškál aféru Billa Clintona s Monikou Lewinskou, která vedla k prezidentskému impeachmentu. Jak se známý tvůrce k této stále ožehavé kauze postaví, a jaký režijní styl tentokrát zvolí? Už úvodní epizoda naznačila mnohé. Bohužel však také ničím neoslnila.

Antologie s jasným podtitulem Impeachment se totiž bude evidentně zabývat zejména příběhem tří žen, jež sehrály v celém případu zásadní roli, a samotný Bill Clinton či jeho manželka Hilary budou nejspíše většinu času na vedlejší koleji. Máme tu tedy Lindu Tripp, úřednici Bílého domu, která svou práci nade všechno miluje a ví o dění za zdmi prezidentského sídla první poslední. Její svět se ovšem zhroutí poté, co je „povýšena,“ i když z jejího úhlu pohledu spíš neprávem odkopnuta, do Pentagonu, kde se rádoby důležité Lindě vůbec nelíbí. A tak plánuje pomstu v podobě odhalení nějakých těch špinavých tajemstvích. Právě v tu chvíli se seznámí s mladičkou a zamilovanou Monikou Lewinskou. A pak tu máme ještě linku Pauly Jones, jež jako první vystoupila proti tehdejší hlavě státu s obviněním ze sexuálního obtěžování.

První díl nového ACS dal tedy jasně najevo, že tentokrát se budeme vydávat směrem silné ženské linky přesně padnoucí do moderní #MeToo éry. Což však rozhodně nemyslím jako zápor, jelikož to může dát celému případu nejen zajímavý úhel pohledu, ale zejména i stále aktuální náboj. Na druhou stranu, i díky posvěcení a pečlivé konzultaci ze strany Moniky Lewinské je už nyní jasné, za jakou stranu budou tvůrci asi více kopat. A že za nejvíc zápornou postavu tu nejspíš nebude Clinton, ale zejména pomstychtivá Linda Tripp, kterou scénář už od prvních minut vykresluje jako nesnesitelnou a rádoby důležitou mrchu, u níž je skoro až otázkou, jak vůbec vydržela v Bílém domě tak dlouhou dobu. 

Ryan Murphy na pozici režiséra ovšem tyto silné motivy a načrtnuté postavy zatím neprodává příliš strhujícím a zajímavým způsobem. Což je v jeho případě i poměrně překvapivé, protože úvodní epizody svých seriálových dítek měl většinou pevně v rukách. I tentokrát se sice snaží o režijně jinou podívanou, jež má svým stylem a vizuálem sice docela blízko k O. J. Simpsonovi, místo strhujícího soudního dramatu či vyšetřování však zatím dostáváme spíše počátek pletich a náznaky politického dramatu. A bohužel to zatím diváka vůbec netáhne. Je sice hezké, že se Murphy po delší době zklidnil a vykašlal se na svůj až extravagantní styl, ale možná šlápnul na svou tvůrčí brzdu až moc.

Úvod je tak těžkopádným startem a povinným seznámením s postavami, který postrádá drajv, propracovanější dialogy, výraznější režijní ruku či palčivější zpracování tématu sexuálního obtěžování. Ano, pasáž s nebohou Paulou Jones a její tiskovou konferencí, v níž musí zvládnout posměšky a nedůvěřivé komentáře od přítomných mužů, je poměrně silná. A při pohledu do diskusních fór u každé podobné kauzy vám dojde, že je bohužel pořád až příliš aktuální. To je ovšem jen jedna nepříjemná a hezky zpracovaná vlaštovka v jinak sice řemeslně precizním, ale nikterak vtahujícím, startu. Kdo stejně jako já doufal, že bude Murphy už od začátku tnout správně nepříjemně do živého, bude nejspíš mírně zklamán.

Ano, po řemeslné stránce bude i tentokrát vše na svém místě a série se bude moci znovu opřít o silné herecké obsazení, v němž na sebe však zatím mohla výrazněji upozornit jen k nepoznání namaskovaná Sarah Paulson, která si roli chladné mrchy maximálně užívá. Jak své veledůležité party zvládne Beanie Feldstein a Clive Owen, si zatím musíme počkat. Impeachment tedy nastolil zajímavé motivy, které mohou být v budoucnu zpracovány velmi silným způsobem a opět útočit na pozici minisérie roku. Jenže po prvním díle, v němž Murphy vsadil spíše na jistotu, přeci jen převládají mírné rozpaky. A já doufám, že mě jich následující týdny velmi rychle zbaví.

Verdikt

avatar6/10

Spooner

Oceňovaná minisérie se tentokrát zaměřuje na aférku Billa Clintona s Monikou Lewinskou a nechvalně známý impeachment. Úvod ovšem neprodává silné motivy příliš výrazným způsobem a režie Ryana Murphyho jede až nečekaně na volnoběh. Až moc pomalý a vlažný rozjezd, který táhne zejména herecky opět precizní Sarah Paulson, jejíž Lindu Tripp začnete velmi snadno nenávidět.

American Crime Story: 2. sezóna


ikona
Spooner
Jak nakonec dopadla druhá řada oceňované minisérie. Je příběh Versaceho ještě lepší než O. J. Simpsona? 

Ano, máme tu léto, a tak je čas kajícně dohnat další recenzentský rest, který jsem až po hříchu dlouho odkládal. První American Crime Story bylo minimálně ve Spojených státech televizní událostí, jež posbírala všechny myslitelné ceny a pro mě osobně šlo o jednu z nejlepších sérií posledních let. Bylo tak jasné, že druhá řada o vraždě módního guru Gianni Versaceho to bude mít s překonáním laťky kvality i obrovského očekávání zatraceně těžké. A už teď asi můžeme objektivně říci, že stín případu O. J. Simpsona se Ryanu Murphymu a spol. opravdu překročit nepodařilo. Druhá série vyvolala u diváků i kritiků méně nadšené reakce a celkově se o krvavém příběhu z Miami tolik nemluvilo. To však naštěstí neznamená, že by nám kabelovka FX naservírovala obří zklamání. Jen je zkrátka druhá řada úplně jiná.

 

Hlavní změnou je, že tentokrát se Murphyho tým vydal naprosto odlišným tvůrčím směrem a servíruje nám něco zcela jiného, než jsme po trailerech čekali.  Spíše než okolo Versaceho se totiž seriál točí okolo jeho vraha, psychopata Andrew Cunanana. Celý tragický příběh nám navíc nabízí vlastně “pozpátku“. Vše tedy začíná právě vraždou módního guru a postupem času se díváme čím dál více do vrahovi minulosti a v podstatě se dostáváme od jeho poslední vraždy až k první. Což o to, změna po soudním sporu s nechvalně známým fotbalistou byla třeba a je hezké, že scenáristé podruhé nespoléhali na ty samé trumfy. Jenže zde to ve výsledku nefunguje tak bezchybně, jak bychom chtěli. 

 

Po řemeslné a režijní stránce je tu vše opět na špičkové úrovni a atmosféra devadesátkového Miami a spol. funguje na výbornou. Mně osobně ale nesedla právě forma vyprávění, která Cunananův příběh ochudila dle mého o napětí a svým způsobem i emoce. Ano, díky obrácené chronologii se sice dostaneme hlavnímu vrahounovi více pod kůži, atraktivnosti celého příběhu to ovšem spíše ubírá a po scenáristické stránce mohl být tento koncept domyšlen o něco lépe. Když se totiž v jedné epizodě vysvětlí vztah Andrewa s jednou z vedlejších postav včetně původu jejich konfliktu a v následujícím dílu se pak pouze zobrazují fakta dávno řečená, aniž by k nim scenáristé přinášeli něco víc, je to přeci jen malinko kontraproduktivní a místy i nudné. 

Seriál tak postrádá potřebný moment překvapení i napětí. Vztahy, a zejména emoce mezi charaktery, pak kvůli tomu mnohdy příliš nefungují a najde se zde i několik vyloženě hluchých míst. Až závěrečné dvě epizody, v nichž konečně přichází na přetřes vztah Andrewa s jeho otcem dodává finále tu správnou emotivní tečku. Charaktery i scénář zde fungují na výbornou a ACS se zase ukazuje v té nejlepší formě, jak z doby první sezóny. Jen je škoda, že tato top forma nepřišla už o několik epizod dřív.

 

Po herecké stránce to možná není taková ultimátní smršť, jako v případě O. J. Simpsona, stále se tu ale hraje hodně vysoká liga. Darren Criss coby Cunanan pro mě sice není tak velký herecký tahoun, jak by si tvůrci představovali, Versaceho famílie ovšem hraje na maximum. Penélope Cruz si doma na poličce nějaké to prestižní ocenění určitě vystaví, Edgar Ramirez jí sympaticky šlape na paty, a dokonce i ten Ricky Martin zde předvedl hodně solidní výkon. Je proto škoda, že módní rodinka zde hraje až druhé housle a nedostává tolik prostoru, kolik by si zasloužila. A zejména v případě bezchybné Penélopy to přeci jen zamrzí.

 

Možná se vám zdá, že jsem nakonec přeci jen nespokojený. To však není tak úplně pravda. American Crime Story patří i podruhé do seriálového nadprůměru, jenž se může pochlubit parádní atmosférou, neselhávajícím obsazením a precizním řemeslem po všech stránkách. Jen ten zvolený styl tentokrát úplně nesedne každému a po scenáristické stránce to prostě není tak sebejistý koncert jako před dvěma lety. Na druhou stranu si umím představit, že mnohým bude zvolená formě naopak sedět hodně. A možná si toto do jisté míry originální vyprávění užijí ještě víc než minulé právnické drama. V tomto případě je to zkrátka o vkusu každého z nás a o tom, jak nám styl Versaceho sedne. Já jen doufám, že nám Murphy i v případě chystané Katriny nabídne něco zcela jiného. A že tento kousek i nadále zůstane v kolonce vysoce kvalitních antologiích. 

Verdikt

avatar7/10

Spooner


Hodnocení čtenářů

  • avatar6/10

    hroubek

American Crime Story: Úvod 2. řady


ikona
Spooner
Nejoceňovanější antologie poslední let je zpátky. Bude zabití Versaceho opět největší peckou roku? 

Tak jsme se konečně dočkali. První série American Crime Story zabývající soudním procesem s O. J. Simpsonem patří mezi ty nejoceňovanější televizní kousky posledních let. A nutno říct, že naprosto právem. V mém osobní žebříčku totiž patří toto dílo z producentské dílny Ryana Murphyho a Brada Falchuka společně s první sérií True Detective mezi to nejlepší, co na obrazovkách za posledních pět let vzniklo. Ostatně důvody, proč byste měli tento brilantně napsaný, zahraný a realistický klenot vidět, si můžete přečíst o recenzi níže. Očekávání od druhé řady, která se tentokrát zabývá vraždou legendárního návrháře Gianni Versaceho, byla proto od všech možná až nesnesitelně vysoká. Už od prvního dílu je pak patrné, že tato kapitola to bude mít u diváků možná malinko komplikovanější. Kvalitativní sešup nás ale podle všeho rozhodně nečeká.

 

Hned od začátku je totiž jasné, že druhá série bude naprosto odlišná, a to prakticky ve všech ohledech. Versaceho štace má s tou Simpsonovou společné snad jen to, že se také odehrává v devadesátých letech. Naprosto odlišná atmosféra je vzhledem k přesunu z ponurých soudních síní do módního světa a slunného Miami logická, hlavně však dostáváme naprosto odlišný styl vyprávění. Celou situaci okolo vraždy módního guru sériovým vrahem Andrew Cunananem totiž sledujeme ve dvou časových rovinách. Zatímco v jedné sledujeme události po vraždě, tedy honbu po vrahovi a jednání Versaceovy sestry Donatelly, v té druhé se díváme do minulosti vraha i jeho oběti. Zkrátka sledujeme, co k této události vedlo.

 

A nutno říct, že i když se tyto dvě roviny zatím skvěle doplňují, ona linie “po vraždě“ mě zatím baví mnohem více. Právě zde se totiž naplno ukazují všechny klady ACS v čele s reálností, poctivými policejními postupy či skvělou prací s jednotlivými charaktery. Taková Donatella v podání neskutečné Penélope Cruz se v úvodu ukáže jen na nějakých 10 minut a stejně dokáže všechny okolo zašlapat do země. Ona linie z minulosti pak sice začíná skvěle dokreslovat věci budoucí, zatím jí ovšem z mého pohledu chybí jakékoliv emoce a jde v úvodu spíš o takový vlažný start. A ani Darren Criss z Glee mě v roli vraha Cunanana příliš neoslovil a jsem zvědavý, jak přerod v psychopata a sériového vraha zvládne. Pevně ale věřím, že se tato linie v následujících epizodách ještě pořádně rozjede a my se v ní nakonec dočkáme nějaké té pořádné emotivní bomby.

 

Nedotažená linie z minulosti a zatím nepřesvědčivý představitel vraha jsou ovšem naštěstí jedinými výtkami, jež na úvod Versaceho kapitoly mám. Po režijní i scenáristické stránce se nám tu totiž dosud rýsuje podobná krasojízda jako před dvěma lety. Atmosféru slunného Miami i módního světa se tvůrcům podařilo dokonale vystihnout během pár minut, vizuál je zase správně devadesátkový a už úvodní desetiminutová pasáž beze slov, v níž si Ryan Murphy na pozici režiséra vystačí jen s klasickou hudbou, vás dokonale vtáhne. A díky jeho poctivé režii už vás naštěstí nepustí. 

Z hereckého hlediska to pak sice na první pohled zatím tentokrát nevypadá na takovou bombu, jako před dvěma lety, až následující díly však podle mě ukáží ty hlavní herecká esa v rukávu. O dominanci božské Penélope už asi není pochyb, a i ten Ricky Martin je překvapivě dosud hodně fajn. Ještě si ale musíme počkat na to, jestli je Edgar Ramirez tím pravým Versacem.

 

Úvod druhé řady ACS tak diváka neposadí na zadek tolik, jako vražedný výkop O. J. Simpsona a pár chybiček se zde bohužel najde. Pořád se ovšem jedná o chytře vystavěný úvod, jenž tím nejlepším způsobem láká na věci na příští. A už jen za to, že tvůrci netěží z předchozího úspěchu a vydali se zcela jiným směrem, zaslouží první díl uznání. Trošku se pak obávám, jestli je tu na těch 9 epizod opravdu co vyprávět. To samé jsme si však v redakci říkali i po pilotu první série a scénář mě pak dokázal uzemnit tolikrát, že jsem se těmto obavám nakonec ještě smál. Tak doufám, že letos to dopadne stejně a také z Versaceho se stane jedna z televizních povinností roku. Našlápnuto má k tomu velmi solidně.

Verdikt

avatar8/10

Spooner


Hodnocení čtenářů

  • avatar7/10

    hroubek

American Crime Story: 1. sezóna


ikona
Spooner
Ponořte se do legendárního případu O. J. Simpsona a jednoho ze seriálových vrcholů poslední doby! 

Začátek letošního seriálového roku je dle mého zatím naprosto bezkonkurenční. Marně totiž ve své hlavě hledám minimálně v poslední pětiletce ročník, jenž by nám po necelých čtyřech měsících nabízel tolik výrazných a výtečných kousků sahajících po těch nejvyšších hodnoceních a diváckých superlativech. Měli jsme tu nářezového Daredevila, skoro bondovku The Night Manager, detektivní pecku Bosch, konečně pořádně výživnou adaptaci od Stephena Kinga 11.22.63 a především hudební Vinyl. A takhle bych mohl vlastně pokračovat ještě hodně dlouho.

Jenže ještě před tím, než si za pár dní rozebereme televizní majstrštyk od Martina Scorseseho, musíme si zrekapitulovat dalšího kandidáta, jenž bude nejspíš u řady z nás letos útočit na pozici seriálu roku. Minisérii, o níž se bude ve Spojených státech zřejmě mluvit ještě hodně dlouho. Pecku, která je díky svým motivům a důležitým otázkám pro mě ještě daleko důležitějším a propracovanějším počinem než výlet do éry rockových sedmdesátek. Dámy a pánové, představuji vám jednu z nejlepších minisérií poslední dekády, American Crime Story.

Už první epizoda mnohým z nás naprosto vyrazila dech. Předvedla nám totiž naprosto dokonalý mix bezchybné filmařiny, tísnivé retro atmosféry a skvěle budovaného scénáře, jenž se od precizně vedeného vyšetřování přenesl až k hlavnímu chodu v podobě obvinění O. J. Simpsona. Kolega do_Od se pak malinko po právu obával, že po něčem tak vymazleném a dechberoucím může tato sonda do jednoho z nejsledovanějších případů Spojených států už jenom klesat. Jenže, namlsaný diváku div se, on to byl nakonec pouhý odrazový můstek k sérii, jež nabízí tolik dějových a emotivních zákrut, že to nakonec bere dech tak často, až je to pomalu na návštěvu doktora.

Asi nebude žádným překvapením v tom, že hlavní síla ACS tkví v brilantním a perfektně rozestavěném scénáři. Ten postupuje vpřed hezky pomaloučku, od jedné fáze případu k druhé a přitom naprosto precizně pracuje i se sebemenšími detaily skutečné kauzy, které přidávají už tak napínavému a mrazivému celku na ještě větší autentičnosti. A pak teprve začne to pravé drama ze soudní síně, u něhož by těžko hledal řeč i veterán Perry Mason. A to přitom stačí, aby se ke zdánlivě jednoduchému případu dvojnásobné vraždy podpořeného kupou důkazu přidal na stranu obviněného zarytý bojovník za práva Afroameričanů, a vlastně i tak trochu fanatik, Johnnie Cochran, který by vás dokázal obvinit z rasismu i poté, co pouze přinesete černochovi černou kávu. A s ním přichází samozřejmě i partička neméně dravých právnických žraloků.

Právě tehdy se začíná rozvíjet hlavní motiv a linka celé série, díky nimž by seriálu slušel spíše podtitul “důkazy vs. emoce“. Jak totiž říká jeden z právníků obžalovaného, u soudu nejde pouze o důkazy, především však o to odvyprávět porotě ten správný příběh s odpovídající narací. A toho se drží nejen hoši v nažehlených oblecích, ale také samotní scenáristé. Rozehrávají tak před námi naprosto vybroušenou hru s perfektně napsanými dialogy, v níž stačí jen maličkatý detail k naprostému otočení hry a nabrání na dramatických otáčkách. Každá postava tu má své jasné dramatické místo i důležitou osobní rovinu, a každá emotivní scéna ve vás zanechá odpovídající stopy. Vždy, když diváka napadne, že nyní už ta scenáristická krasojízda přece musí skončit, tvůrci přijdou s dalším nečekaným úhlem pohledu či dějovou zákrutou (epizoda s porotci) a zaručeně vás posadí na zadek.

Scénář se navíc nespokojil jen s vysilujícím bojem v soudní síni a osudy hlavních aktérů, ale skvěle se dokázalo do děje zapracovat i výživnou mediální stránku či vnímání veřejnosti, v níž to začíná s přibývajícími díly neuvěřitelně vřít. To vše se povedlo scenáristům vybalancovat do naprosto fungujícího celku, jemuž se navíc daří po celou stopáž držet nestrannou tvář. Nedočkáme se tak žádného okatého ukazování prstem na viníka Simpsona ani narážek na hon na nevinného člověka. Tvůrci nám zkrátka nenásilně překládají jednotlivé dílky skládačky a divák ať si svůj názor udělá sám. I když většinou samozřejmě nejspíš dojdou k podobnému verdiktu.

Perfektně vyvážený scénář by byl ovšem samozřejmě na nic, kdyby ostatní důležití hráči hráli druhou ligu. To se však naštěstí nestalo a seriál se může opřít, jak o neselhávající, pomalu plynoucí režii, tak i dokonalou retro atmosférou či nenápadný, ale o to více efektní vizuál s nápaditou kamerou. A v neposlední řadě asi nejsilnějším hereckým obsazením za posledních několik let. Každý charakter, včetně těch nejvedlejších figurek, je tu naprosto přesně obsazen a snad polovině hlavních hráčů bych nejraději dal už předem cenu Emmy, aby nemuseli během vyhlášení zbytečně potupit své soupeře. A když řeknu, že tu většina osazenstva hraje dosud největší role své kariéry, ani nebudu příliš přehánět.

Bezchybná Sarah Paulson tu hravě strká do kapsy své party z bratříčka American Horror Story, Sterling K. Brown je pro mě naprostým hereckým objevem a z geniálního provedení Johnnie Cochrana v podání Courtney B. Vance vám bude běhat mráz po zádech. K tomu si přidejte až nečekaně výborného Davida Schwimmera (chci pro Rosse hned víc vážných rolí!), Nathana Lanea mimo svůj osvědčený komediální žánr či Cubu Goodinga Jr., jenž možná místy přeci jen až příliš tlačí na pilu, a máte před očima tu nejsilnější hereckou sestavu, o níž marně sní i kdejaký filmový režisér. Chudák John Travolta, jenž byl zpočátku anoncován jako hlavní hvězda série, se musí nad jejich výkony jen zhluboka klanět. A že i on tu hraje na své poměry velmi vysoký nadstandard.

Možná si říkáte, že tu na TVzone zase jednou rozjíždíme takový ten obyčejný hype. Tentokrát byste však snad nemohli být dále od pravdy. Z American Crime Story se totiž díky scénáři a zpracování stala takřka televizní povinnost pro každého seriálového fanouška a pro mě zároveň největší seriálová událost od první řady True Detective. Nabízí totiž tak silný příběh, díky němuž se o nechvalně proslulém případu začalo v Americe zase žhavě diskutovat, a který ve mně rezonuje ještě týden po dokoukání. A to se mi u seriálu nestalo už sakra dlouho. Jedinou vadou na kráse tak může být fakt, že se tu pracuje s tématem, jež pro tuzemského diváka není na první pohled příliš lákavé a příběh O. J. Simpsona tu zkrátka nikoho příliš nezajímá. To je ovšem jejich chyba. Připravují se tím totiž o nezapomenutelný zážitek, o němž se bude zřejmě, nejen na seriálovém poli, mluvit ještě docela dlouho.

Komentáře
VŠECHNY KOMENTÁŘE (4)

Verdikt

avatar10/10

Spooner


Hodnocení redakce

  • avatar10/10

    do_Od


Hodnocení čtenářů

  • avatar10/10

    Memphis

  • avatar9/10

    hroubek

American Crime Story: Pilot


ikona
do_Od
Novinka tvůrce R. Murphyho (American Horror Story) a stanice FX (Fargo) dorazila po roce příprav na obrazovky. Jak se povedla? 

Těžko říct, jestli jsem se za poslední měsíce těšil na nějaký seriál víc, než právě na novinku od sympatické stanice FX (Fargo, Sons of Anarchy) a všestranně talentovaného scenáristy Ryana Murphyho (American Horror Story, Glee). American Crime Story: The People v. O. J. Simpson vzniklo na námět bestsellerové knihy The Run of His Life: The People v. O. J. Simpson od Jeffreyho Toobina, která se označuje za nejucelenější a také zdaleka nejkritičtější pohled na dvacet jedna let starý soudní proces s bývalým americkým fotbalistou a hercem, O. J. „The Juice“ Simpsonem. Pro ty, kteří stále tak trochu tápou, stručně jde o jeden z největších mediálních procesů dvacátého století. A klidně si teď vemte chvilku, abyste tu informaci vsákli. 1901-2000. Století. Skutečná vražda. Skuteční svědci. A velmi skutečné Los Angeles dva roky po případu Rodneyho Kinga, který vyvolal největší civilní nepokoje, jaké kdy v moderní době Kalifornie, potažmo celé Spojené Státy Americké, zažily. Jinými slovy: zatraceně šťavnatý příběh. Takže ano, dá se říct, že jsem se opravdu těšil. Může ale vůbec nějaká pilotní epizoda ustát takto vysoká očekávání?

12. červen, 1994 – Orenthal James Simpson (Cuba Gooding Jr.) nastupuje do své limuzíny a odjíždí směr Los Angelské letiště, odkud ho čeká let do Chicaga. V ten samý večer jeden z náhodných obyvatel městské čtvrti Brentwood venčí svého psa. O pár minut později nalézá tělo mrtvé ženy. Na místo činu je přivolána policie, nachází druhou obět, opuštěný dům, ve kterém tiše spí dvě děti a také první stopu – zakrvácenou rukavici. Obětmi jsou Nicole Brown Simpson, OJova ex-manželka a její zatím neidentifikovaný přítel. Kvůli vysokému profilu a specifické lokalitě se případu ihned ujímají dva seniorští detektivové. Další krok, oznámit panu Simpsonovi, že je jeho bývalá žena mrtvá dřív, než se to dozví z médií. Ten však není doma, o smrti Nicole se dozvídá po telefonu a mezitím, co policie vyslýchá první svědky, nachází detektivové v OJově sídle také první stopy krve. Během jediného večera se tak slavný O. J. Simpson stává v očích policie rázem hlavním podezřelým. A prvních deset, patnáct minut vás při sledování všech těchto skutečností bude až s podivem nepříjemně mrazit. Protože všechno, co se zde událo, bylo skutečné.

Silná předloha hraje tvůrcům nesmírně do karet!

Fakt, že první řada budoucí antalogie (jako Fargo, nebo Temný případ, tedy že další série budou pojednávat opět o něčem jiném) vychází z velice silné předlohy, tady hraje tvůrcům nesmírně do karet. Když druhý den sledujete příjezd prvních televizních reportérů nebo OJových přátel, mezi nimiž je také postava Roberta Kardashiana (David Schwimmer), bývalého právníka, podnikatele a ex-manžela Kris Kardashian (Selma Blair) a jeden z kameramanů náhle odběhne do zadní uličky, protože má tušení, že si policie odvedla OJe schválně mimo dosah kamer, tak to není proto, že to tvůrcům přišlo jako dobrý nápad. Je to důkladná rekonstrukce všeho, co se za těch dvacet let o tomhle případu dalo dohromady. A na té atmosféře je to znát. Osobně mi z ní bylo po chvilce až těžko, což není něco, co by se mi zrovna obvykle stávalo. Pořád to ale není nic oproti tomu, jak se asi musí cítit lidé, kteří ten proces v devadesátých letech v USA sledovali živě na jejich obrazovkách. Psychologie, se kterou se zde pracuje, funguje hned na několika úrovních a už v pilotní epizodě je tím seriál povýšen na jinou úroveň, než na kterou jsme jinak běžně zvyklí.

K důkladnější analýze důsledků tohoto případu a také především rasovému podtextu, který zde v dalších epizodách sehraje pivotální roli, se ale vrátíme až někdy později. Nyní je třeba si povědět něco málo k hvězdnému obsazení, které má za úkol vyhrát pokud možno co největší počet cen a také přilákat k obrazovkám ty, kteří toho o případu kolem O. J. Simpsona příliš nevědí. A zatím to vypadá, že by se tvůrcům mohlo dařit na obou frontách. Cuba Gooding Jr., kterého můžete znát především z jeho komediálních rolí, se zde za pohybu přetvoří v úplně jiného člověka, než na které jste od něj zvyklí. O. J. je na první pohled charismatický, o tom žádná. Uvnitř ale dřímá démon, který vám v soukromí bude nahánět hrůzu. A Gooding Jr. dokáže veškeré vaše pochybnosti umlčet jediným pohledem. Jednu Emmy prosím, hned teď. Děkuji. Další výraznou tváří je John Travolta. Ne, nikoli ten energický mladík z Pomády nebo Kdopak to mluví, vaší oblíbené komedie o mluvících embryech. Můžete si ho takto snažit pamatovat sebevíc, v roli OJova právníka Roberta Shapira vás nejprve znechutí, jenom aby o chvíli později zcela zmizel a nadále jste o jeho postavě přemýšleli už jen jako o té, která dokázala s fakty dělat zázraky. Víte co? Těch Emmy si nakonec vezmeme o pár víc, pokud to nevadí. Za tu temnou stranu ještě zmíním Courtneyho B. Vance ze seriálu Zákon a Pořádek, který zde hraje postavu Jonnieho Cochrana, největšího génia na straně obhajoby. V pilotu logicky zatím příliš prostoru nedostal, nicméně pozor na něj. A teď k té světlé straně.

Mohli jste si jí zamilovat už ve Studiu 60, jako místy otravně tvrdohlavou, ale v jádru zatraceně roztomilou a přitažlivou femme fatale hlavní postavy Matta Albiho. Pravděpodobně nejvíce popularity však získala až za její role v oblíbené žánrovce American Horror Story, kde si jí také nejspíš všiml režisér Steve McQueen a obsadil jí poté do jejího prvního velkého filmu, 12 let v řetězech. Že má ta dáma vybraný vkus je pak znát i na její účasti v pro změnu zase letošní oscarovce Carol. Sarah Paulson si své role vybírá s tou největší pečlivosti a ani tentokrát tomu není jinak. Marcia Clark, státní žalobce, odhodlaná americké společnosti dokázat, že sebevětší celebrita prostě nemůže vítězit nad systémem donekonečna, jí (krom vyloženě ohavné paruky) sedne od první chvíle skvěle a na její právní bitvu se už teď musíte těšit. Samozřejmě obsazení čítá další desítku více či méně známých herců a hereček, tahle recenze ale bohužel není nafukovací, takže jejich profesionální výkony (a výkony všech extras v pozadí) budeme muset zhodnotit někdy jindy. Nyní by bylo ještě za vhodno zvážit pilot, jako takový.

Po režijní stránce tu máme standardně nadstandardní televizní formu, která se posledních pár let čím dál více blíží (respektive ji často i poráží) té filmové. Prolog diváka stručně uvede do období, v jakém se děj odehrává, poté si ho v úvodních deseti minutách zaháčkuje, jenom aby nakonec začal postupně pomalu klást jedno vodítko za druhým, odhalovat jednotlivé charaktery a jejich motivace a chystat půdu pro blížící se mediální shitstorm století. Na dnešní poměry zkrátka ideální péče, přesně taková, jakou si divák na začátek zaslouží. To podtrhává i nenápadný, byť místy zákeřně zlý hudební motiv, který oceníte především při scéně na pohřbu. Zde by pak taky mohl pilotní díl klidně skončit, ale protože informací a materiálu je opravdu moc, je stopáž roztažená až do šedesáti minut a tak nás ještě čeká povinně cliffhangerovitý konec. Prvoplánové? Ano, ale o nic méně funkční. Samozřejmě jde o cliffhanger pouze tehdy, pakliže proces nemáte načtený a ty informace si nebudete před sledováním dohledávat. A tím se dostáváme k závěru. 

Nedělejte to. Seriál bude samozřejmě vnímán různými lidmi, různými způsoby. Nejčastější pak bude nejspíš rozdělení na ty, kteří znají okolnosti událostí s Rodney Kingem, mají povědomí o rasových problémech v USA, pamatují si ze zpráv bílý Ford Bronco uhánějící po dálnici v LA, vědí, jakým způsobem byla vedena OJova obhajova a jak celý proces nakonec dopadl. Pro ně bude nejspíš celý seriál důkladným rozborem všeho, co se odehrálo. Perfektní adaptací skutečného příběhu. Takhle to alespoň po pilotu vypadá. Já ale tak trochu závidím těm ostatním. Pro ně to bude nepříjemně autentický výlet do smutné historie USA, ze kterého se, doufejme, jen tak neotřesou. A pokud máte na výběr, doporučil bych to druhé. Informace a další shlédnutí budete mít koneckonců vždy k dispozici. Prvotní zážitek z neznámého ale přijde jen jednou.

Jak to všechno nakonec dopadne po kvalitativní stránce, to se teprve uvidí. Prozatím vím jen to, že úvodní hodina má vše, co by správný pilot měl mít. Napětí, výborně vykreslené postavy, skvělý vizuál, hutnou atmosféru i přesné herce. Normálně bych si teď na tomhle místě nechal pomyslný prostor ke zvýšení mého hodnocení po odvysílání všech zbylých deseti částí, ale (!) něco mi tak říká, že pokud seriál odtud změní trajektorii, bude to jedině dolů. Dokážu si to momentálně představit? Na vlně nadšení, po které se momentálně vezu, jen stěží. Možné to ale samozřejmě je. Sakra, vždyť už jsem to několikrát i zažil. Takže spíš než abych toho později litoval, dávám tu bájnou desítku nyní. Má očekávání byla zakopána do země. Dalšího dílu se nemůžu dočkat. A upřímně, vlastně si ani nedovedu představit lepší start, než tento. Je dost pravděpodobné, že se nám tu rozjíždí seriálová událost roku, ale i kdyby to nakonec nedopadlo, na tenhle úvod už zkrátka nezapomenete. TVzone approved!

Komentáře
VŠECHNY KOMENTÁŘE (13)

Verdikt

avatar10/10

do_Od

© copyright 2000 - 2024.
Všechna práva vyhrazena.

Registrace

Nemáte svůj účet? Registrací získáte možnosti:
  1. Komentovat a hodnotit filmy a trailery
  2. Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
  3. Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
  4. Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry

Zapomenuté heslo

Pokud jste zapomněli vaše heslo nebo vám nedorazil registrační e-mail, vyplňte níže e-mailovou adresu, se kterou jste se zaregistrovali.

Přihlášení


Registrace