Užíváním této stránky souhlasíte s všeobecnými podmínkami.
Tato stránka používá cookies.
Knick: Doktoři bez hranic | The Knick | 2014-?
csfd  imdb
tvůrce: Jack Amiel, Michael Begler
režie: Steven Soderbergh
hrají: Clive Owen, Andre Holland, Juliet Rylance, Eve Hewson, Michael Angarano

Knick: Doktoři bez hranic: 2. sezóna


ikona
Davies182
Jak si pod vedením Soderbergha s Owenem vedli doktoři z nemocnice Knickerbocker v jejich druhém roce?  

Nikdy bych si nepomyslel, že něco podobného napíši, ale je fajn, že se Steven Soderbergh vybodnul na hollywoodskou produkci. Spřáhnul se totiž s výtečným Clivem Owenem a odešli spolu do televizních luhů a hájů, aby tu natočili jeden z nejlepších dramatických seriálů poslední dekády. První řada The Knicku před více než rokem sbírala všude po světě nadšená hodnocení, kritici se rozplývali blahem. Podařilo se té druhé udržet s původními deseti epizodami krok?

Stoprocentně podařilo. Vypravěčské tempo už sice zdaleka není tak smrtící jako v minulé sezóně, nuda se však rozhodně nekoná. Osobně mě naopak docela překvapuje, jak často se ze všech  možných internetových stran ozývají právě takové nespokojené názory, že je prý letošní Knick prachsprostou natahovanou vatou. Údajně se v něm nic neděje, herci nemají co hrát a všechno důležité jsme už dávno viděli v prvním roce příběhů z nemocnice Knickerbocker. Není to pravda.

Opovažte se šoupnout Stevena zpátky do HollywooduStejně jako v několika málo dalších promyšlených dramatických seriálech se totiž mohou Doktoři bez hranic v jejich 2. řadě konečně naplno soustředit na ryzí emoce. Diváka čeká hutná dávka psychologie: ať už v podobě rozvíjení charakterových rysů jednotlivých postav a vztahů mezi nimi či nezpochybnitelných důkazů o tom, jak moc se vlastně výzkum nemocí vrývá hlavním hrdinům pod kůži. Jejich práce je pro ně démonem, nad kterým nikdy nemají navrch. Moderní medicína je začátkem 20. století teprve v plenkách a vybírá si své oběti nejen z řad pacientů, ale i ošetřujících lékařů.

Nicméně pozor. Není to jen o existencionálních bolístkách Thackeryho týmu a zdánlivě ničím podstatnějším mezi tím. I letos v Knicku pochopitelně najdeme nemálo nosných příběhových pilířů. Mezi ty nejvýraznější lze zařadit neustále ztroskotávající plány na vybudování nového špitálu a výstavbu nového metra, dále třebas Clearyho marné pokusy o Harrietino vykoupení, choulostivý případ siamských dvojčat anebo Edwardsův věčný boj s větrnými mlýny aka čím dál ostřejšími projevy rasové nenávisti.

Sympatické je, že – stejně jako v reálném životě – každá z postav nemá pouze jeden problém k vyřešení, nýbrž hned několik. V praxi to potom vypadá kupříkladu tak, že Algie nejenže přestává vidět na jedno oko: zároveň se musí potýkat i s Gallingerem, který jím opovrhuje, a v osobním životě dále řešit zapeklitý milostný čtyřúhelník. Zkuste si pak v podobném stresu a napětí řezat do pacientů na sále, kdy se každá milimetrová nepřesnost se skalpelem v ruce mění v hrůzyplný boj o lidský život.

Druhý The Knick je líný a zdlouhavý, nikoli však nudný.Kamera sleduje v každé části hned několik osobních linek najednou. Všechna individua spojuje právě nemocnice Knickerbocker, přičemž i když se naši oblíbenci snad vyjma operací pravidelně nesetkávají na jednom místě, přesto nelze hovořit o roztroušeném ději a celkové nezáživnosti. Ryzí dramata – jakým The Knick určitě je – nikdy nebyla o smrtícím scénáristickém drajvu. Thrillerovém napětí či několikaminutových akčních scénách, ne. Soderbergh divákům nabízí mistrovsky odvyprávěné a navzájem propojené lidské osudy z netradičního prostředí, nikoli seriálovou Nákazu.

Právě v souvislosti s víceméně absentujícími akčními vsuvkami lze záhy snadno nabýt dojmu, že je 2. sezóna Doktorů bez hranic zaseklá na jednom místě. Chutný zákusek v podobě uběhané epizody s útokem na nemocnici z minulého roku se holt nekoná, díly se letos spíš líně táhnou než aby někam pospíchaly. Je potom čistě subjektivní otázkou, do jaké míry koho zajímá rozvoj charakterových vlastností jednotlivců oproti výraznější, za ručičku vodící dějové linii. The Knick se stal komornějším. Rozehrál dramaturgicky perfektně ošetřenou hru s Thackeryho týmem a připravil si půdu pro drsnou třetí řadu. O té nejenže nepochybuji, že dorazí, ale budou jí i dominovat na televizní poměry nevídané obavy o hlavní postavy.

Na konci bych proto jen rád zopakoval větu z úvodu recenze, a sice, že se Steven jako režisér v televizi našel. A našel se poměrně rychle a snadno, stejně jako kdysi ve filmové branži. V bedně mu teď ale nejenže všichni věří víc, ale i se mu tam mnohem více líbí. Hollywood si může v rozhořčení rvát vlasy na hlavě a lamentovat nad tím, že se z jeho neuhlídaného diamantu na Cinemaxu stal vybroušený kámen nesmírné hodnoty. Bude zajímavé sledovat, jaký rozpočet bude přiklepnut Stevenovu budoucímu celovečernímu projektu, až na něj jednou opět nevyhnutelně dojde...

Komentáře
VŠECHNY KOMENTÁŘE (2)

Verdikt

avatar9/10

Davies182


Hodnocení čtenářů

  • avatar9/10

    hroubek

  • avatar9/10

    IZFNP

Knick: Doktoři bez hranic: Úvod 2. řady


ikona
Spooner
Lékařská pecka od Stevena Soderbergha přichází s druhou řadou. Bude se zase řadit k televizní špičce? 

Vím, že se v tomhle případě už budu malinko opakovat, ale vzhledem ke stále až hříšnému přehlížení některých diváků i amerických kritiků si zkrátka nemůžu pomoci. Doktorská odysea Knick: Doktoři bez hranic patří zdaleka mezi to nejlepší, co loňský rok v televizi nabídnul a zanechala pro mě v prachu i daleko věhlasnější tituly (sorry Fargo či House of Cards). Steven Soderbergh nám v něm naservíroval až nepříjemně realistickou a správně chladnou podívanou, z níž vám nebude příliš dobře, a kromě brilantních hereckých výkonů či vyšperkovaných dialogů dokázala správně vytěžit i nejedno palčivé téma. Nakonec z toho vznikla režijně vypiplaná prácička, která nemá na obrazovkách moc velkou konkurenci a neskutečně se vám dostane pod kůži. Druhá série je po až neuvěřitelném čekání konečně na světě a zdá se, že Soderbergh ze svého stylu rozhodně polevovat nehodlá.

Po nějakém čase se tedy vracíme do nemocnice Knickboxer, kde po minulých událostech nezůstal prakticky kámen na kameni. Pokud jste ale od minula už něco zapomněli, sličná sestřička Lucy vám hned v prvních minutách poslušně vysvětlí, jak se věci aktuálně mají. Hlavouni nemocnice v čele s Barrowem pracují na svých plánech na stavbě nové budovy, do níž se nemocnice později odstěhuje. Doktor Thackery se mezi tím stále neúspěšné léčí z drogové závislosti. Ono, co také čekat jiného, když se nahrazuje jedna droga ještě tvrdší. Lékařskému géniovi se zkrátka musí pomoct jinak a pomocná ruka paradoxně přijde od člověka, od něhož bychom to nejméně čekali. Doktor Edwards si mezitím užívá místo zastupujícího šéfa chirurgie a rád by jím už zůstal natrvalo. S tím ovšem kravaťáci z vedení příliš nesouhlasí. Můžete hádat dvakrát proč. No a nakonec tu máme také utrápenou sestru Harriet čekající ve vězení na soud a půvabnou Cornelii, která by ráda zachraňovala životy, její manžel a tchán od ní však očekávají něco jiného.

Ano, rozjezd je podle očekávání poněkud pomalejší, to je v tomto případě jedině dobře. Opětovnému shledání se starými známými a náhledu do jejich aktuální situace či vzájemných vztahů by ostatně ani svižnější péče příliš neprospěla. Obzvláště, když nám od událostí minulé řady uplynul nějaký ten pátek a divákovi chvilku trvá, než si vzpomene na všechny drobnosti. I když se pak toho na první pohled v úvodu příliš nestane, rozhodně je na co se koukat. Steven Soderbergh totiž ukazuje další lekci své precizní režie, v níž má každý skvěle nasnímaný záběr svůj smysl, atmosféra je opět až nepříjemně realistická a režisérův chladný a odtažitý přístup sem pořád skvěle sedí.

Také scenáristé budou mít v druhé řadě evidentně co vyprávět a už v první epizodě opět rozehrávají řadu zajímavých motivů. Opět zde tak dojde na dobovou otázku rasismu, boj s drogovou závislostí, šířící se mor ve městě nebo role ženy v tehdejší společnosti. Jo, je toho zase dost a ještě mnohem víc.  Zdá se navíc, že i letos to dostaneme v tom nejvypiplanějším dialogovém podání a s naprosto uvěřitelným vývojem postav, jež jsou do puntíku stále všechny velmi zajímavé a nejvíce mě dosud zajímá v první sérii nenápadná Harriet, jejíž linka by nás mohla zavést i do tehdejšího nehostinného kriminálu. No a pak je tu samozřejmě opět geniální Clive Owen, jenž i přes minimum prostoru přehrává už tak výborné herecké obsazení o třídu, a jeho Thackery i nadále patří mezi nejšťavnatější seriálové postavy.

V Knicku se zkrátka přes roční pauzu nic nezměnilo a Cinemax nám společně s režijním mágem Soderberghem hodlá opět nadělit špičkovou televizní událost plnou nervy drásajících situací a nepříjemných momentů, v nichž se bude až nebezpečně tnout do živého. První epizoda sice nic takového nenabídla a byla spíše pomalejším připomenutím uplynulých událostí a lákadlem na věci příští. Na nějakou emocionální bombu či operaci, u níž se nám bude zvedat žaludek, si tak budeme muset ještě chvíli počkat. Něco mi však říká, že nás Soderbergh nenechá čekat dlouho.

Verdikt

avatar8/10

Spooner


Hodnocení čtenářů

  • avatar8/10

    hroubek

Knick: Doktoři bez hranic: 1. sezóna


ikona
Spooner
Natočili nakonec Steven Soderbergh a Clive Owen jednu ze seriálových pecek roku? 

Upřímně se přiznám, že celovečerní filmografii Stevena Soderbergha jsem nikdy extra neholdoval a v mnoha ohledech jsem ho považoval za dosti přeceňovaného režiséra. Miluju výtečně mozaikovité Traffic, stylovou jedničku Dannyho parťáků si i po letech dokážu užít a lepší (prozatímní) rozloučení s celovečerní tvorbou než se skvěle vystavěnými Vedlejšími účinky nám už snad ani předvést nemohl. Jinak ale jeho portfolio považuji za směsici ne příliš povedených, experimentálních a až příliš chladných kousků, které si k mému vkusu zkrátka cestu nenašly.  Jenže s přechodem na televizní obrazovky jako by se něco změnilo. Už výtečný Liberace! mě na životopisný film až nečekaně oslovil. Se svým druhým televizním počinem, seriálem The Knick, nám pak servíruje jeden z nejvýraznějších projektů roku. A také další důkaz, že seriálová tvorba dává té filmové zase jednou na frak.

Hned na úvod se však hodí říct, že síla seriálu netkví v příběhu jako takovém. Ten je vlastně možná až příliš jednoduchý a dal by se shrnout během pár vět. V úvodních dílech se navíc, i když zcela záměrně, rozjíždí pro některé diváky možná až příliš pomalu a známý režisér se ani nebojí nemocnici Knickerbocker Hospital zaplnit řadou dějových klišé. Jenže oceňovaný tvůrce umí i z tohoto vyčarovat opravdu neuvěřitelné věci. I zdánlivě předvídatelné zápletky a osudy jednotlivých charakterů dokáže završit způsobem, jakým byste zpočátku nečekali, a které ve vás budou svým emociálním dopadem rezonovat ještě sakra dlouho. Síla scénáře a nové nemocniční pecky ovšem tkví v trochu jiných prvcích.

Tím prvním je neuvěřitelně realistická atmosféra a silné zobrazení tehdejší doby, z níž se vám asi neudělá zrovna nejlépe. Soderbergh sice hlavně v první polovině série opět přichází se svou klasickou chladnou a odměřenou režií, jež stále nemusí sedět každému. K této látce se však jeho přístup nečekaně hodí a představí vám počátky dvacátého století způsobem, o němž si může většina filmových tvůrců nechat jen zdát. New York je zde špinavým nehostinným místem plný imigrantů, smrtelných chorob a všudypřítomné rasové nenávisti. Jo, při sledování bravurně natočené sedmé epizody a chování tehdejší spodiny si divák opravdu řekne, že dneska jsou ty lidi vlastně docela fajn.

Na druhé straně zde máme výtečné zobrazení tehdejší lékařského prostředí. Dočkáme se detailního vysvětlování dobových postupů a komplikovaných operací, u nichž si nejspíš znalci oboru a studenti lékařských fakult musí hodně pomlaskávat. Dialogy jsou ovšem napsány dobově velmi přesně, nešustí papírem a ani velká smršť odborných termínů naštěstí neznalého diváka neuspí k totální apatii. Z té je pak eventuálně probudí naturalistické a drsné operace, které prověří odolnost vašeho žaludku. Škoda, že v závěru dění z operačního sálu téměř zmizí ze scény. I tak má tady každé říznutí či detailní záběr na řezající končetinu ten správný dopad. Scenáristům se navíc výtečně daří vyobrazit všechny patra nemocniční hierarchie od buranského saniťáka až po ty nejgeniálnější chirurgy. Seriálu se tak i díky tomu daří udržovat dojem realistického vyobrazení doby stále na vysoké úrovni.

Dalším silným bodem této doktorské odysey jsou skvěle napsané postavy a jejich vzájemné vztahy. V Knicku na nezajímavého člena zkrátka nenarazíte, každý charakter je zde příjemně nečernobílý a i zprvu nevýrazní doktoři se zde dočkají sympatického vývoje. Soderbergh se pak s postavami rozhodně nemazlí a nebojí se je vymáchat v tom největším životním bahnu. Když už si pak divák myslí, že na větší dno už si snad místní osazenstvo ani sáhnout nemůže, tak vás během následující epizody rychle vyvede z omylu. A dle všeho jim bude ještě mnohem hůř.

Herci pak těchto výzev využívají na sto procent a ani zde nenarazíte na slabý článek. Nejvíce pozornosti na sebe ale nepřekvapivě strhává bezchybný Clive Owen v jedné ze svých životních rolí. Jeho doktor Thackery je opravdu lahodným charakterem, jenž vás v jednom díle překvapí svým chováním a vy mu proto držíte palce, aby se hned v další části dostal na to nejhlubší lidské dno. Také s problematikou drogové závislosti se britský export popral přímo ukázkově a udělal tak ze seriálu skoro svou one-man show. Jenže pochválit si zaslouží i jeho kolegové v čele s talentovaným André Hollandem či mým oblíbeným lapiduchem Clearym v podání Chrise Sullivana. A Bono musel svou dcerku Eve Hewson  doma také hodně pochválit.

Asi ani nemá cenu dodávat, že Soderberghově precizní režii se, kromě místy až příliš pomalého tempa, nedá vlastně nic vytknout. Již zmiňovaná strhující část s rasovými nepokoji se pak může počítat mezi nejlépe zrežírované epizody roku. Cinemax na výpravě naštěstí také nešetřil a zapomenout se nesmí také pohlcující elektronický soundtrack Cliffa Martineze. Z Doktorů bez hranic se tak pro mne stal jeden z nejvýraznějších televizních počinů tohoto roku. Nikdy se z nich asi nestane divácký hit, díky Soderbeghově specifickému pojetí se však jedná o svým způsobem jedinečný projekt, jenž se nebojí jít proti současnému televiznímu proudu. Fandové opěvovaného tvůrce, silných dramatických pecek a vyoperovaných orgánů ať se zkrátka do tohoto špitálu objednají co nejdříve.

Verdikt

avatar9/10

Spooner


Hodnocení čtenářů

  • avatar10/10

    spew

Knick: Doktoři bez hranic: Pilot


ikona
Spooner
Lékařské drama od Stevena Soderbergha s Clivem Owenem se představuje v plné parádě. 

Steven Soderbergh je nezmar. Oceňovaný režisér a známý experimentátor se už sice (aspoň na nějaký čas) vykašlal na natáčení celovečerních snímku a po hollywoodské produkci se naplno zabydlel v televizním rybníčku. A zde se mu daří opravdu náramně.  Už jeho loňský životopisný kousek Liberace! posunul televizní snímky HBO zase na trochu vyšší úroveň a v mnoha zemích se nakonec podíval i do kin. Nyní přichází jeho druhý seriálový pokus Knick: Doktoři bez hranic stanice Cinemax, který také neskrývá své velké ambice.  A po grandiózním pilotu se tvůrcům ani není co divit.

 

Příběh nás zavede na samotný počátek dvacátého století do newyorské nemocnice  Knickerbocker Hospital, zkráceně právě Knick. Zde budeme sledovat osud výtečného doktora Johna Thackery, jenž se společně s ostatními doktory a personálem snaží posunout hranice medicíny a přijít na nové a moderní metody. Úmrtnost je ovšem stále vysoká, o antibiotikách a podobných lécích si mohli tamní odborníci nechat jen zdát a Thackeryho pokusy zatím přinášejí hlavně velké prohry, než velký posun vpřed. Finanční situace špitálu také není kdovíjak růžová, elitní doktor musí bojovat se svou závislostí na kokainu a do toho dostane do svého týmu nového černošského doktora Edwardse, s nímž hlavní postava ani ostatní členové personálu nechtějí mít nic společného.

Zápletek a témat je tudíž v pilotu načrtnuto více než dost. Máme tu posouvání medicíny, téma rasismu, zkorumpované městské úředníky či všudypřítomné přistěhovalce. Už nyní pak máme vlastně jasno, že Soderbergh bude věnovat všem ožehavým otázkám tu největší péči. Slavný tvůrce se totiž již od prvních minut s divákem opravdu nepáře a servíruje mu neskutečně drsnou a hutnou podívanou, jež si nebere žádné servítky a už od začátku nám nabízí slušnou dávku deprese a explicitních záběrů. U tohoto seriálu vám doopravdy nedoporučuji večeřet či ho sledovat s vaší těhotnou přítelkyní.

Nekompromisnímu hledání nových lékařských cest navíc nesmírně pomáhá temná atmosféra ne zrovna přátelské New Yorku z přelomu století. Velké jablko má ještě do multikulturního centra plného taxíků a zářivých billboardů daleko. Místo něj tak sledujeme nehostinné špinavé ulice, kde na vás zákeřná choroba číhá na každém rohu a ani saniťáci se zde nebojí porvat o svou nemocnou kořist. Připočtěte si k tomu pulzující elektronickou hudbu Cliffa Martineze a máte před sebou dokonale temný náhled do světa, jejž byste nikdy nechtěli navštívit. I přesto vás díky bravurní a vtahující Soderbergově režii bude zatraceně zajímat.

Soderbergh však samozřejmě není jediný, kdo si za pilot zaslouží velkou poklonu. Svůj velký kus práce odvedlo také scenáristické duo Jack Amiel a Michael Begler, kteří také skvěle vystihli dobovou atmosféru a nabízejí na první pohled realistický materiál s přesnými a strhujícími dialogy. Hlavně se jim ale povedlo hned v úvodu skvěle představit slušnou plejádu postav, z níž každá má v nemocnici své jasné místo. Máme zde tak zkorumpovaného ředitele, nezkušenou sestřičku, starostlivou dceru místního mecenáše či buranského lapiducha. Na nezajímavý článek zde zkrátka prozatím nenarazíte, vztahy mezi jednotlivými charaktery jsou také skvěle načrtnuty a cesta na psychické dno některých z nich nebude trvat dlouho. Nejvíce pozornosti ovšem k sobě i přesto logicky přitahuje výtečný Clive Owen, jenž má ve výživné roli doktora Thackery našlápnuto k solidnímu hereckému comebacku. Málokdo si podobné nakopnutí kariéry zaslouží víc.

Steven Soderbergh nám tak bez debat přinesl jeden z nejlepších pilotů tohoto roku, jenž vás díky režisérově nekompromisnímu stylu a bravurní režii emociálně rozhodně nenechá nikoho chladným. Zde bychom se navíc většího kvalitativního úpadku bát neměli. Režisérská persóna se totiž po vzoru Caryho Fukunagy z True Detective rozhodla celý seriál natočit sama. Šance na pevně daný styl, koncepci a další letošní seriálovou lahůdku je tak extrémně vysoká.

Verdikt

avatar9/10

Spooner

© copyright 2000 - 2024.
Všechna práva vyhrazena.

Registrace

Nemáte svůj účet? Registrací získáte možnosti:
  1. Komentovat a hodnotit filmy a trailery
  2. Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
  3. Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
  4. Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry

Zapomenuté heslo

Pokud jste zapomněli vaše heslo nebo vám nedorazil registrační e-mail, vyplňte níže e-mailovou adresu, se kterou jste se zaregistrovali.

Přihlášení


Registrace