V úvodní scéně seriálu jsme svědky toho, jak si ztýraný vězeň nemůže vzpomenout na své pravé jméno, protože byl v utajení tak dlouho a do takové hloubi, že mu jeho Mossadem přidělená identita překrývá tu rodnou. Takový problém by neměl Sacha Baron Cohen, protože jeho seriálové alter ego se jmenuje stejně. 

 

Eli Cohen je možná nejslavnější špión Mossadu (nakolik je to v jeho branži neúspěch, nechám na čtenáři) a nová šestidílná minisérie Netflixu The Spy těží informace o jeho životě z knihy The Spy Who Came From Israel, který adaptoval, napsal a zrežíroval Gideon Raff (Homeland a jeho izraelský předobraz Hatufim).

Nacházíme se na začátku šedesátých let. Eli, sám egyptský Žid, pomohl z Egypta propašovat Židy do Izraele, ale teď má obyčejnou práci a bohatí známí jeho manželky se na něj dívají skrz prsty, protože vypadá „moc arabsky“ a o jeho odvaze pochopitelně neví. Sám se dvakrát přihlásil do Mossadu, ale byl zamítnut mimo jiné proto, že se zdál příliš horlivý. Teď však musí Dan Peleg (Noah Emmerich z The Americans) za šest měsíců připravit agenta k infiltraci syrských nejvyšších míst a vymyslet mu krytí, což normálně zabere dva roky, jelikož je Izrael v Sýrii, kde nikoho nemá, slepá a hluchá. A ta jí zle zatápí. Na misi je vybrán Eli, jemuž je dána nová identita syrského obchodníka jménem Kamel Amin Thaabeth.  

Tohle je možná první ryze vážná role Sachy Baron Cohen, jenž si kromě parodických postav Aliho G, Bruna, Borata a Diktátora zahrál třeba v muzikálech Sweeney Todd nebo Bídníci. Jak už kdesi psali, jeho schopnost prodat knírek ve vážné roli mluví velmi pozitivně o jeho zdejším herectví. Je strohý, ale ne prkenný. Uvidíme, jestli svému agentovi vdechne ve zbytku minisérie potřebou trojrozměrnost.  

 

The Spy podle úvodu nepatří ke špičce špionážního dramatu. Spíš než Jeden musí z kola ven připomíná nadprůměrnou seriálovou adaptaci jiného Le Carrého románu, The Little Drummer Girl. Vypadá dobře, desaturované barvy evokují vyprahlost izraelské poště, ale charakterově je příliš šablonovitý, patriotický a idealizační a já bych dal v rámci Cohenovy seriálové tvorby přednost loňskému excelentnímu Who Is America?