Užíváním této stránky souhlasíte s všeobecnými podmínkami.
Tato stránka používá cookies.
24: Legacy | 2017-?
csfd  imdb
tvůrce: Manny Coto, Evan Katz
režie: Stephen Hopkins, Jon Cassar
hrají: Corey Hawkins, Miranda Otto, Jimmy Smits, Carlos Bernard, Teddy Sears, Anan Diop

24: Legacy: 1. sezóna


ikona
Spooner
Reboot 24 hodin je u konce. Proč by se mu fandové seriálu měli obloukem vyhnout? 

Co si budeme nalhávat, báli jsme se toho všichni. Už když stanice FOX ohlásila práce na spin-offu, nebo spíše rebootu, legendárních 24 hodin bez hlavní hvězdy Kiefera Sutherlanda, mnozí tušili, že to není zrovna dobrý nápad. Otřesné trailery a záběry na necharismatického hrdinu v podání Coreyho Hawkinse pak obavy ještě více přiživovaly. Jenže kromě hlavní hvězdy se vrátil prakticky celý tvůrčí tým včetně autora Homelandu, Howarda Gordona. A ti už přeci musí být zárukou toho, že nám i bez kultovní seriálové postavy budou servírovat opět ty nejnapínavější hodiny v bedně, že jo? Bohužel tomu tak opravdu není a nová série Legacy je pro všechny skalní fanoušky doslova noční můrou.

 

A co že se tady tak ošklivě pokazilo? Vlastně úplně všechno. Bylo by pak nefér svalovat vinu jen na absenci Jacka Bauera a jeho nástupce Erica Cartera. Legacy je totiž odfláklou a naprosto rutinní prací po všech stránkách. A začneme u naprosto nefungujícího scénáře. Těšili jste se na další nervy drásající řadu plnou zvratů, v níž bude jedna vyhrocená scéna za druhou a vy při všem tom napětí takřka zapomenete dýchat? Tak na to tentokrát zapomeňte. Tvůrci nám totiž místo toho servírují naprosto rutinní a po všech směrech předvídatelnou zápletku, jenž snad nenabízí ani jeden moment překvapení a pouze variuje či rovnou vykrádá již dávno použité fígle a postupy z předešlých řad. A co hůř, scenáristé to mnohdy dělají až nechtěně směšným způsobem.

 

Scénář je tak plný logických lapsů, v nichž se elitní agenti CTU i hlavní hrdinové často chovají jako totální idioti. A co hůř, právě díky jejich idiocii je děj často posouván vpřed. Když má tak hlavní hrdina namířeno na teroristu, který se světlicí v ruce na benzínem polité půdě ohrožuje zapálenou světlicí jednu z dalších postav, Cartera nenapadne nic lepšího, než bídákovi dopřát pěkný headshot a ohrozit tak život onoho dalšího charakteru. A podobných stupidit, za něž by Jack Bauer upiloval zdejší postavy pilkou na železo, je zde nepočítaně. 

Děj druhé poloviny série se pak konstantně točí okolo toho, že teroristé někoho unesou a za jeho život něco chtějí. Carter či CTU ovšem dotyčnou osobu zachrání a bídáci dostanou za uši. Jenže během epizody se situace otočí, oni unesou někoho jiného a celá rošáda začíná nanovo. Tento scénář pak seriál zopakuje rovnou čtyřikrát!! Ne, vážně se mi nechce věřit, že tuhle odbytou a nenapínavou práci mají opravdu na triku tvůrci bezchybné deváté řady a ostatních Jackových denních dobrodružstvích. Podle mě se na celý scénář hned po pilotu vykašlali a nechali ho dopsat poslíčka, co jim nosí kávu. Jinak si to nedokáži vysvětlit.

 

Mnozí pak sice budou jistě oponovat tím, že bylo nelogické očekávat stoprocentního nástupce původní čtyřiadvacítky a autoři zkrátka zkouší jít trošku jinou cestou. No jo, jenže ta jim jednak příliš nefunguje. A za druhé si pak tvůrci sami podráží nohy tím, že v některých ohledech doslova vykrádají Jackovu první sérii a například pracování se záporáky je tu takřka totožné. To už se pak omluvy hledají hodně těžko. Stejně jako se blbě omlouvá fakt, že scenáristé neumí pracovat ani s Google překladačem a čečenští teroristé tak mají na své tabuli s plánem útoku výhradně české nápisy. Prostě odbytá práce po všech směrech.

Jak už vám asi došlo, ani z hlediska postav to není žádná sláva. Je tu totiž jeden nevýrazný hráč za druhým, postavy jsou buď naprosto otravné (Carterova manželka) nebo jsou naopak chodící sbírkou klišé a téměř nikdo tu nemá moc čím překvapit. Jindy dosti slibné obsazení pak nemá moc co hrát, a i taková Miranda Otto zde působí mnohdy prakticky znuděně. Corey Hawkins se sice snaží co to jde ukecat fanoušky na svoji stranu, jenže scenáristé mu to zrovna nezjednodušují a Carter zkrátka není tak šťavnatým a výrazným charakterem jako Jack Bauer. A ani s tím Hawkinsovým charismatem to i přes všechnu snahu není žádná sláva.

 

Fakt, že tvůrci prakticky neumí pracovat s postavami, jasně dokresluje napjatě očekávaný návrat Tonyho Almeidy, který tu však zůstává totálně nevyužit. Carlos Bernard sice vypadá v kůži druhé nejoblíbenější postavy série pořád cool a je vidět, že by to ještě rád pořádně rozjel. Scénář mu ale nedává prakticky žádný prostor zazářit, vůbec s jeho hrdinou i minulostí nepracuje a do děje ho navíc šroubuje mnohdy dosti násilně a vykonstruovaně. Fakt, že se divák prakticky ani nedozví, jak se dostal tam, kde právě je, pak považuji za další vztyčený prostředníček fanouškům. Byl jsem sice rád, že jsem Tonyho po letech zase viděl, rád bych se s ním ovšem potkal v daleko lepší scenáristické formě. Třeba s Chloe na zadním sedadle a kufry zabalenými směr Rusko.

 

Reboot čtyřiadvacítky zkrátka naplnil ty největší fanouškovské obavy a místo důstojného nástupce plného adrenalinu nám nabídl místy až nechtěnou parodii. Ano, tempo je pořád poměrně svižné a režie se čas od času blýskne nějaký sympatickým momentem (akce černošští gangsteři vs. teroristi). Jenže to je jako sledovat hromadu hnoje z rychlíku. Sice vám to rychle uteče, ale ve výsledku to pořád dost smrdí. Obzvlášť, když ten zbytek páchne klišovitými dialogy, nezajímavou akcí, a tak neoriginálním scénářem, že se z toho mnoha fanouškům bude chtít brečet. 

Stanici FOX a tvůrcům se tak během dvanácti epizod podařilo něco, čemu se Jack Bauer úspěšně vyhýbal prakticky jednu dekádu. A to téměř zabít legendární značku, která stála u zrodu moderní seriálové éry. Vzhledem k diváckému nezájmu a negativním reakcí fandů by totiž tuhle sérii mohla opravdu zachránit jen ona Tonyho mise do Ruska, kde bude pátrat po nejdrsnější hrozbě teroristů v dějinách televize. Nic jiného by nás ke druhé sérii po tomto průseru už asi nenalákalo.

Verdikt

avatar4/10

Spooner


Hodnocení čtenářů

  • avatar2/10

    jiri.vit

24: Legacy: První dojmy


ikona
Spooner
Legendární seriál se dočkal televizního bratříčka. Má to ale bez Jacka Bauera vůbec cenu sledovat? 

Varování: Tato recenze bude osobní. Hodně osobní. Asi jste podle mé ikonky už dávno mohli vypozorovat, co je mým vůbec nejoblíbenějším seriálem ever, na který nedám dopustit. Ano,kultovka 24 hodin zůstane už asi navždy mou největší televizní srdcovkou, jež mi za ty roky naordinovala v bedně snad tu největší porci napětí a adrenalinu. A hlavně také toho největšího drsňáka a řezníka teroristů, jenž se kdy objevil před kamerou, Jacka Bauera. Jenže Kiefer Sutherland dal tvůrcům po minulé minisérii definitivně košem a přesunul se raději k novému zajímavému charakteru v novince Designated Survivor.

Tvůrci však místo toho, aby svůj hit uložili na nějaký čas (neboli než si to Kiefer zase rozmyslí) k ledu, rozhodli se snad pro to nejriskantnější řešení. Naservírovat nám spin-off s podtitulem Legacy a se zcela novým obsazením. A už upoutávky a záběry na novou hvězdu série Corey Hawkinse nasvědčovaly, že nás zřejmě čeká pořádný průser. Na druhou stranu, tým za kamerou zůstal i po letech pořád stejný a šance na další dechberoucí den plný zvratů tu pořád byla. Podařilo se tedy tvůrcům překvapit všechny škarohlídy a opět nadchnout i ty nejskalnější fanoušky se mnou v čele?

Na místo hlavního hrdiny po Bauerovic Jackovi tak nastupuje mladý Eric Carter, válečný hrdina, který svého času se svou jednotkou zabil jednoho z teroristických lídrů Bin Khalida. Nyní se však kvůli své bezpečnosti musí společně se svou manželkou Nicole skrývat, stejně jako zbytek jeho týmu. Jenže jelikož čas v tomto seriálu tiká neúprosně vpřed, idylka netrvá dlouho. Khalidovi muži jednotku vypátrají a téměř všechny zabijí. Pouze Eric, Nicole a jeho bývalý parťák Ben dokážou útočníkům utéci. Jak se ovšem posléze ukáže, cílem záporáků není pomsta, nýbrž nalezení ztracené krabičky, v níž se skrývají kódy k jejich organizovanému teroristickému útoku. A jelikož zrádce se dle všeho skrývá i na těch nejvyšších postech vládních agentur, může pouze Carter za pomoci své bývalé nadřízené ze CTU Rebeccy Ingram jejich plány překazit.

Moc rád bych teď svou kritiku začal tím, že jedinou velkou výtkou je absence osvědčeného drsňáka, to je však možná ten nejmenší problém úvodních dvou dílů. Ten hlavní kámen úrazu totiž tkví malinko nečekaně v samotném scénáři. Zatímco předchozí série nabízely většinou až ukázkovou práci s napětím a budováním příběhu či postav, tady se dočkáme pouze snahy o známé propriety, jež ale končí většinou nechtěně směšně. Zde totiž jakoby osvědčené autory někdo zamknul do skříně a nahradili je začínající scenáristé, kteří se snaží pouze lacině překopírovat osvědčené fígle, jež tentokrát vůbec nefungují.

Slušně znějící námět na další napínavý thriller se tak během pár minut mění v až příliš tupé béčko s takovým množstvím logických lapsů, že to diváka po chvíli přestane bavit počítat. Tvůrci navíc při snaze dostat fanoušky co nejrychleji zpátky na svou stranu až příliš tlačí na pilu a snaží se do úvodu nacpat co nejvíce vyhrocených situací a zvratů, co to jen jde. Nezajímavé postavy se tak často chovají jako po lobotomii, napínavé scény mnohdy vyznívají spíše nechtěně vtipně a o klišovitých dialozích plných vylévání srdíček snad ani radši nemluvím. A co si budeme povídat, ani ty rádoby twisty už na zkušeného diváka (u 24 hodin obzvlášť) moc nefungují. Ne, tentokrát zkrátka tvůrci zapomněli svůj talent na svižný napínák někde hodně hluboko v šuplíku.

Ani obsazení složené převážně ze zkušených televizních tváří to příliš nezachraňuje. I když na druhou stranu, většina nováčků v čele s Jimmym Smitsem ze Sons of Anarchy tu ani zatím nemá moc co hrát. Ani Corey Hawkins pak nedokázal všechny kritiky příliš překvapit. Je sice trošku nefér mluvit o něm jako o nástupci Jacka Bauera, jelikož jeho charakter se bude, doufejme, ubírat malinko jiným směrem. A rozhodně není jeho casting takovou katastrofou, jak se mnozí obávali. Na druhou stranu, charisma byste u něj hledali marně a toho válečného řízka, který dokáže na počkání pozabíjet skupinku teroristů, mu prostě nežerete. Takhle hlavní tahoun potenciální akční pecky prostě nevypadá. Aspoň, že ta Miranda Otto neselhává a jako jediná může pracovat i s o něco zajímavější postavou.

Co si budeme nalhávat, nová “čtyřiadvacítka“ je i přes snížená očekávání solidním zklamáním a důkazem, že stanice FOX jen udržuje jednu ze svých nejslavnějších značek při životě stůj, co stůj. První dva díly se sice mohou pochlubit celkem fajn akcí a solidním tempem, díky němuž vám i tato scenáristická patlanina rychle uteče, to je ale z kladů téměř vše. 24 zkrátka ve své nové kapitole působí jako zcela vykastrovaný klon sebe sama, v němž je všechno tak o dvě třídy horší, než za éry Jacka Bauera. Šance na zlepšení a nečekané scenáristické překvápko tu ovšem přeci jen pořád je. Stále je tu totiž naděje, že s brzkým návratem Tonyho Almeida konečně zase získáme pořádně charismatického hrdinu, který všechny nesympatické nováčky postupně vystřílí a poletí osvobodit tu jedinou hlavní hvězdu seriálu. Jo, ta šance je fakt malá, ale já v ní raději pořád věřím.

Verdikt

avatar5/10

Spooner

© copyright 2000 - 2024.
Všechna práva vyhrazena.

Registrace

Nemáte svůj účet? Registrací získáte možnosti:
  1. Komentovat a hodnotit filmy a trailery
  2. Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
  3. Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
  4. Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry

Zapomenuté heslo

Pokud jste zapomněli vaše heslo nebo vám nedorazil registrační e-mail, vyplňte níže e-mailovou adresu, se kterou jste se zaregistrovali.

Přihlášení


Registrace