Užíváním této stránky souhlasíte s všeobecnými podmínkami.
Tato stránka používá cookies.
Alcatraz | 2012
csfd  imdb
hrají: Sarah Jones, Jorge Garcia, Sam Neill, Robert Forster, Parminder Nagra

Alcatraz: 1. sezóna


ikona
Anarvin
Nový projekt J. J. Abramse má za sebou první sezónu. Jde o nové Ztracené, nebo nemá smysl věnovat mu čas?  
Ztraceni pomáhali redefinovat způsob, jakým vnímáme televizní zábavu a udělali z J. J. Abramse hvězdu první velikosti, jakou je dnes. Řada seriálů se Lost pokusila napodobit, ale prakticky všechny (ať už kvalitní či nekvalitní) dříve či později doplatily na nezájem většinového diváka. Protože, světe div se, ve světě nejrůznějších nahrávacích krabiček, archivů přímo v televizním signálu, internetu a DVD box setů, se stále drtivá většina lidí pořád ještě kouká na televizi v čase, kdy daný pořad běží. Nebo se spíš producenti nenaučili u ostatních způsobů distribuce účinně měřit divácký zájem a profitovat na něm. 

A staromódní diváci u televizních přijímačů nemají rádi seriály, u kterých je třeba dávat pozor a nevynechat byť jen jednu jedinou epizodu. Bohužel právě proto si ani sám J.J. Abrams už nikdy netroufl znovu využít jednu z nejsilnějších zbraní televize (a Ztracených) – vyprávění kontinuálního příběhu. Už Fringe musel mít v každém díle uzavřenou zápletku, aby z něj něco měli i náhodní kolemjdoucí, a tenhle protivný trend bohužel pokračoval i v Alcatrazu. 

Show pojednává o zvláštní jednotce FBI, jež má na starosti odchytávání vězňů, kteří v šedesátých letech z nechvalně proslulé věznice záhadně zmizeli a postupně se objevují v současnosti. V každém díle se pronásleduje jeden vězeň, vyšetřování zpestřují flashbacky do časů, kdy si trestanec stále ještě odpykával svůj trest v Alcatrazu a na závěr každé epizody jsme dostali trochu mystéria a globální mytologie, aby měli diváci tendenci se za týden opět vrátit k obrazovce. 

Moc to nefungovalo. Vykonstruovanost celého modelu byla cítit na sto honů a kromě řemeslné zručnosti tvůrců, neměl seriál příliš co nabídnout. J. J. Abrams Alcatraz přidělil několika veteránům z Lostu (hlavním scenáristou byla Elizabeth Sarnoff, hlavním režisérem Jack Bender), kteří byli schopni týden co týden přinášet celkem neurážející detektivní zápletky, ale to v dnešní době opravdu nestačí. Detektivních seriálů vzniká neuvěřitelné množství a diváci jsou navíc zmlsaní filmovými thrillery, takže pár filtrů a rozklepaná kamera z maličké televizní obrazovky opravdu na nikoho dojem neudělají. 

Zachránit to mohou třeba herci, jejichž výběr se v tomhle případě relativně povedl. Sarah Jones v ústřední úloze nijak výrazně nepřekvapí, ale její agentka Rebecca Madsen má v sobě tu správnou policajtskou zavilost a určitě to není žádná slečinka, které bychom měli problém všechny ty rvačky a geniální odhalení uvěřit. Jorge Garcia (Dr. Diego Soto, expert na Alcatraz) hraje prakticky stejnou roli jako ve Ztracených. Zase je to takový hodný, neohrabaný méďa, který je v příběhu proto, aby se nablble ptal na otázky, které zajímají i diváka a prokládal je popkulturními hláškami. Trojlístek vyšetřovatelů uzavírá drsný šéf Emersoun Hauser, kterému věčně něco vadí a když už má všeho plné zuby, raději pronásledovaného zastřelí, než aby se s ním nějak mazal. Samu Neillovi role byla šita prakticky na tělo. 
Přes veškeré sympatie, které trojice dokáže vzbudit, jde ale samozřejmě o neskutečně ploché postavy, které vymetají jedno detektivní klišé za druhým. O to zajímavější jsou hoši z Alcatrazu. Každý „uprchlý“ vězeň má svůj životní příběh, který se v rámci vyšetřování a flashbacků postupně odkrývá. Ne vždycky to bohužel funguje. Občas se sejdou dobrý herec i scénář a trestanec dokáže danou epizodu odtáhnout. Jindy je ale cítit, že scenáristé tlačí na pilu, strašně by chtěli z vraha udělat lidskou bytost a vydojit z diváků nějaké emoce, ale v rámci předvídatelné rutiny jejich snaha vyznívá do ztracena. 

Zdaleka nejzajímavější z celého seriálu tak jsou flashbacky do šedesátých let, ve kterých sledujeme Alcatraz ještě za časů jeho největšího rozkvětu. Za mřížemi tiše odkapávají minimalistická lidská dramata, odkrývá se nám dynamika života za katrem a kolem toho nenápadně tančí vrchní správce Edwin James se svými tajnými plány, ze kterého charismatický Jonny Coyne dělá asi nejzajímavější postavu celého seriálu. Bohužel, flashbacků do minulosti je poměrně málo a z velké části slouží budování nepříliš vydařené mytologie. 
Většina záhad je totiž do značné míry postavená na hlavu a spíš než diváckou zvědavost, vyvolávají nechápavý údiv. Jedním z největších tajemství seriálu jsou zamčené dveře ze šedesátých let, které v současnosti nedokáže vládní agentura s neomezenými prostředky otevřít bez původního klíče! To jako vážně? Až nechutně vykonstruovaně působí fakt, že se pokaždé objeví přesně jeden vězeň z šedesátých let a okamžitě začne vraždit, aby ho detektivové mohli v klidu najít a spokojeně čekat na další případ. Žádné komplikace. Že by záhadný stroj času (nebo cokoliv, co do přítomnosti trestance posílá) měl nějaký šikovný dávkovač? A do třetice všeho dobrého – naprostá většina tajemství existují jen proto, že si je velitel Houser nechává pro sebe. A to přesto, že jejich odhalením před podřízenými nemá co ztratit a naopak by tak všem ušetřil spoustu komplikací a chytání vězňů značně urychlil. Ale to bychom neměli seriál, že? 

Verdikt

avatar6/10

Anarvin


Hodnocení čtenářů

  • avatar7/10

    Arthur

  • avatar8/10

    Stormrager

  • avatar4/10

    deiotaros

  • avatar7/10

    JAn_G

  • avatar7/10

    Davies182

Alcatraz: První dojmy


ikona
Mr. Hlad
Jak dopadl nový projekt J.J. Abramse o tajemsví, které skrývá nejslavnější věznice Ameriky?  

Alcatraz byl celkem očekávanou televizní událostí. Aby taky ne, když za ní stojí jeden z nejzajímavějších televizních producentů J.J. Abrams, jenž dokázal svět položit na lopatky díky Ztraceným a Aliasu. A jeho dohled je i na tomhle projektu znát hned po první epizodě.

Poměr zábavy, pátrání a tajemství je celkem vyvážený.Seriálový Alcatraz sází na kombinaci klasické detektivky a typického abramsovského přístupu. Na jedné straně tu tedy nesourodá trojice hrdinů v každém díle pátrá po nějakém trestanci, což není sranda, protože všichni byli padesát let pryč, systém o nich neví a oni si tak mohou běhat s odstřelovačkou po San Franciscu, aniž by z toho byl někdo nervózní. Vedle toho se však tvůrci snaží naznačit, že všichni mají svá tajemství, ať už je to dětství doktora Sota, neobvyklá rodina Rebeccy Madsen nebo minulost Emersona Hausera. K tomu si připočtěte samotné vězně, kteří tu nejsou jen jako "lumpové", ale díky jejich flashbackům člověk zjistí, co se jim ve vězení stalo a že v šedesátých letech to tu vypadalo o dost jinak než v ostatních nápravných zařízeních. A nakonec z toho vyleze celkem velké množství otázek, u nichž si na odpovědi budeme muset počkat.

Nebudeme prozrazovat víc, každopádně tvůrcům se povedlo do prvních epizod nacpat dostatek možností, jak seriálový svět rozvíjet klidně několik sezón tak, aby to pořád bylo zajímavé. Alcatraz je však i přes to pořád hlavně detektivka, takže pravděpodobně nehrozí, že bychom se - podobně jako třeba u Ztracených - dočkali totálně výplňových epizod, v nichž se vlastně vůbec nic neděje. Pořád tu jsou a snad i budou klasické žánrové propriety jako pátrání, výslechy, analýzy v laboratořích a nějaké ty akční scény. Zatím zůstává poměr zábavy, pátrání a tajemství celkem vyvážený, uvidíme, co přinese budoucnost.

Rozhodně by však bylo fajn, kdyby přinesla vyšší rozpočty. Alcatraz se tváří jako seriál, který by chtěl kopat první ligu, ovšem na to je občas až zbytečně vizuálně nudný a připomíná spíš dožívající televizní záležitost, do které se nikomu nechce investovat peníze, než mladý a dravý projekt. Sympatické herecké obsazení sice dělá, co může, zamračený obličej Sama Neilla zabírá i po stoosmé, Jorge Garcia umí hláškovat a zdaleka to není takový loser jako ve Ztracených a Sarah Jones v roli Rebeccy s touhle dvojicí zvládá držet krok bez problémů a navíc je evidentní, že pro její postavu chystají tvůrci zajímavou budoucnost. Přesto to celé vypadá laciněji než Abramsův jedenáct let starý Alias. Byla by škoda, kdyby tenhle seriál padnul kvůli tomu, že se na něj lidé nedívají, protože jednoduše nepůsobí dost cool.

Vy mu ale šanci dejte. Po prvních dílech sice nejde o vyloženou bombu, avšak karty zatím tvůrci rozdali zatraceně zajímavě a pokud vám chybí koncept, styl a do značné míry i atmosféra Ztracených, rozhodně to zkuste.

Komentáře
VŠECHNY KOMENTÁŘE (6)

Verdikt

avatar7/10

Mr. Hlad


Hodnocení čtenářů

  • avatar7/10

    Bud

  • avatar8/10

    EDDIE

  • avatar7/10

    yeniczek

  • avatar7/10

    Arthur

  • avatar6/10

    Radmila67

  • avatar7/10

    Hankey

  • avatar7/10

    Marc

  • avatar6/10

    Vardant

  • avatar7/10

    Lucifrid

  • avatar8/10

    Háretix

  • avatar9/10

    wiitek.kostal

  • avatar6/10

    Sarger

© copyright 2000 - 2024.
Všechna práva vyhrazena.

Registrace

Nemáte svůj účet? Registrací získáte možnosti:
  1. Komentovat a hodnotit filmy a trailery
  2. Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
  3. Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
  4. Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry

Zapomenuté heslo

Pokud jste zapomněli vaše heslo nebo vám nedorazil registrační e-mail, vyplňte níže e-mailovou adresu, se kterou jste se zaregistrovali.

Přihlášení


Registrace