Užíváním této stránky souhlasíte s všeobecnými podmínkami.
Tato stránka používá cookies.
Babylon Berlin | 2017
csfd  imdb
tvůrce: Tom Tykwer
režie: Tom Tykwer, Henk Handloegten, Achim von Borries
hrají: Volker Bruch, Liv Lisa Fries, Peter Kurth, Matthias Brandt, Leonie Benesch

Babylon Berlin: 3. řada


ikona
krauset
Nach Berlin potřetí. Připojíte se? 

Konec dvacátých let, neslavný. Krach na burze znamenal krach nadějí, krach vztahů, krach bezstarostného života plného večírků a hlavně krach Výmarské republiky. Skoro ze všech Evropanů se nakonec stali zkrachovalci, tím či oním způsobem. Válka za skončení všech válek dala Evropě deset dobrých let. 

Přesně v okamžiku krachu potkáváme Gereona Ratha (Volker Bruch), otřeseně se šinoucího po schodech berlínské burzy, zatímco (bez)cenné papíry kolem něj lítají jako peří oškubaného ptáka, je slyšet jeden sebevražedný výstřel za druhým, když v tom mu kolem hlavy prosviští oběšenec. Panikařící dav z ulice vbíhá dovnitř, čímž Gereona povalí. Tím končí úvodní, bujný tracking shot na jeden záběr nejnákladnějšího neanglicky mluveného seriálu všech dob.

 

Nejsou to jen světové finance, co není ve formě. V ději se vracíme poněkud nazpět a dozvídáme se, že ikonický club Moka Efti byl terčem konkurence, a nyní je vytopen a v akutní potřebě renovace, což se poněkud negativně podepíše nejen na nočním životě našich hrdinů, ale i na zábavnosti série (předloni jsem se rozplýval nad tanečními čísly a tuhle scénu z první série Babylonu Berlin pokládám co do drivu za nejlépe natočenou seriálovou scénu posledních let). Club totiž patří tak řečenému Arménci, šéfovi podsvětí, jehož se kdosi snaží zruinovat. A tak útočí i na jím produkovaný velkofilm.

Adaptace druhé knihy Volkera Kutschera Tichý zabiják režisérem Tomem Tykwerem (Lola běží o život, Parfém, Atlas mraků) nás přivádí na další filmovou produkci. Jenže tentokrát se místo filmu pornografického na mravnostním řeší film studiový na kriminálce. Při natáčení expresionistického filmu Démoni vášně (na motivy slavné Metropolis z roku 1927) zemře doslova v záři reflektorů představitelka hlavní role a na vyšetřovatelích je, aby zjistili, zda šlo o nešťastnou nehodu, či vraždu – a kdo je jejím pachatelem. 

 

Babylon Berlin připomene Kabinet doktora Caligariho, jeden z nejvíce inspirativních snímků pro žánr noir. Není to náhoda. Babylon Berlin se k noir hlásí. Najdeme zde zachmuřeného nesdílného detektiva (Gereon navíc trpí PTSD), temné ladění i mme fatale, byť nového druhu. Charlotte Ritter (senzační Liv Lisa Fries) je moderní, má spíš charisma než oslnivou krásu a oplývá vtipem („Máš spoustu skvělých kvalit, já pro ně jen nemám využití.“) i pílí spojenou s bystrostí, která jí má dopomoci k místu inspektorky kriminální policie (kdokoliv měl někdy chuť ještě ukázat svému zkoušejícími, bude nadšen). Feministické poselství je tu pak místné, jemné a vítané. 

Třetí Babylon Berlin nachází své téma v motivu mechanizace a umělosti. Robotický osud postihne hrdinku filmu Démoni vášně, celou sérií prostupuje konflikt mezi metodami vyšetřování v podobě lidského instinktivního přístupu vedle exaktní forenzní metody, nakonec pak v nabádání doktora psychiatrie vysílajícího pro pacienty s PTSD, který nabádá k vytvoření nového člověka skrze medikaci. 

I kvůli zavření Moka Efti jaksi ubylo nočního flámování a třetí série je jednoznačně nejméně dekadentní, nicméně i tady se najde příležitost pro heteroflexibililní chování. Ještě aby ne, když byla Výmarská republika Mekka (Efti) homosexuálních coming outů.

 

Babylon Berlin se nikdy nevyznačoval extrémní morální šedavostí, ale přeci jen bych ocenil, kdyby ne každá postava s odlišným názorem na věc musela být zloduch. Zápletek je jako obvykle celé klubko, od těch hlavních: detektivní (vraždy ve filmovém studiu), ekonomické (horečka s akciemi a blížící se krize,) politické (vzestup nacionalismu), po vedlejší, kde se řeší chudoba a problém dostupnosti zdravotní péče, utlačování novinářů, soud s Gretou nebo se formuje Hitlerjugend. Naneštěstí se na rozdíl od předchozích sérií vždy nedostavuje dojem naprosté vnitřní sevřenosti, místy podzápletky nikam nevedou, od jiných se upustí a další nejsou vygradovány s takovou precizností jako dřív. Nemluvě o záchranách na poslední chvíli, šťastných únicích a opakujícím se vzorci, kdo zachraňuje koho. Ani užití násilí už není tak intenzivní (i když Gereonova tvář by nesouhlasila) a mimořádná tenze trochu povolila. Ovšem zvrat s použitím zařízení, který se běžně užívá jako laciný prostředek usvědčení viníka, je zde z důvodů historické novosti vlastně velmi originální.

Už vzhledem k významu meziválečného Německa pro dějiny filmy by mě potěšil detailnější pohled do filmového světa skrz větší množství natáčení, nejen to jedno ústřední. Navíc se obávám, že tajné vyzbrojování armády v prvních dvou je lepší velkou historickou zápletkou než čekání na prasknutí investiční bubliny a sázka na nejistotu Alfreda Nyssena (Lars Eidinger). Co naopak je subtilní, to je zobrazení posilujících radikálních stran. Nejen nacistů, ale i nacionalisticky smýšlejících konzervativních monarchistů.

 

Nový Babylon Berlin je méně vibrující pokračování prvních dvou sezón, ale co na tom, že Gereon by mohl s Charlotte sdílet více scén, že je soundtrack horší nebo že ne všechny drobnosti fungují, tohle je pořád nanejvýš vtahující, zábavná a chytrá podívaná. Laťka jen zkrátka byla nastavena velmi vysoko. 

Plný režijních fines, technicky a do ambic nemá projekt na kontinentě konkurenci (nedávný Freud spoluprodukovaný Netflixem je chudý příbuzný). Továrna na sny spala bezesným spánkem, zatímco psychadeličností stižení, seance navštěvující Berlíňané bděli. A vy byste měli bdít s nimi. Pořád totiž platí, že v tomto babylonském zajetí by jeden zůstal dobrovolně. 

Komentáře

  • Do této diskuze ještě nikdo nepřispěl, buďte první.
VSTOUPIT

Verdikt

avatar8/10

krauset

Babylon Berlin: 1. a 2. řada


ikona
krauset
Může se německý ambiciózní seriál vyrovnat těm anglicky mluveným?  
O tom, jak „náckové nespadli z nebe“, je slovy jednoho ze scénáristů Henka Handloegtena seriál Babylon Berlin, jehož druhá série skončila na českém HBO v lednu. Tento německý velkopočin spolufinancovalo několik televizí a s rozpočtem 45 milionů dolarů jde o nejnákladnější neanglicky mluvený seriál vůbec. Showrunner Tom Tykwera má za sebou spolupráci se sestrami Wachowskými na netflixovském seriálu Sense8 a na Atlasu mraků, sám režíroval Parfém: Příběh vraha či Lola běží o život.
 
Babylon Berlin, volná adaptace detektivních románů Volkera Kutschera, se odehrává se v roce 1929, půl roku před burzovním krachem a zároveň po zkušenostech s hyperinflací, během níž si Němci navykli každý den utratit všechny své peníze, než se ten další stanou bezcennými. Je to dekáda milionových bankovek, „zlatá dvacátá“ coby německá odpověď na americké „roaring twenties“ známé z Velkého Gatsbyho. 
Berlín mezi inflacemi je nebezpečným městem a Německo, v této době zvané Výmarská republika, je inspirativní a nejednotné. Na jedné straně expresionismus, Einstein, slavné filmy jako Metropolis, na straně druhé hotové babylonské zmatení politik. Konzervativci a monarchisti obviňuji levici z válečné porážky a neztotožňují se s republikou, komunisté nesnáší ostatní levičáky, protože nejsou dost revoluční, ve městě fungují paramilitaristické bojůvky, zdánlivě všude bují korupce.
 
Do tohoto prostředí přijíždí Gereon Rath, aby řešil případ vydírání kolínského starosty Konráda Adenauera kvůli údajné pornografické nahrávce. Gereon zažil první světovou válku v zákopu a jako mnoho přeživších trpí posttraumatickým stresem, který jeho nový parťák na mravnostním Bruno zlehčuje pokaždé, když postižené označuje za „třasořitky“. Sympatický Gereon (excelentní Volker Bruch) vypadá trochu jako pohlednější verze Franze Kafky s bystrýma očima. Nejde naštěstí o dalšího antihrdinu, kterých je momentálně quality TV plná, ale o obyčejného muže s vadami. V ambicióznosti ho překonává Charlotte Ritter (Liv Lisa Fries). Charlotte je hubatá, roztomilá, komplexní a sní, že bude kriminalistka. Zatím ale jen katalogizuje fotky obětí vražd a přivydělává si jako prostitutka, což je trochu úděl zajímavých ženských postav v dnešních seriálech. 
V meziválečném Německu v podstatě vznikl žánr procedurální krimi a Babylon Berlin na téhle tradici staví a přidává znamenité politické drama. V Berlíně byl totiž zastaven tajemný vlak z Ruska, vezoucí snad zlato, snad bojový plyn, o než se zajímá mafie, německý generální štáb a Říšská obrana, obchodníci se zbraněmi, ruská hraběnka i trockisté. V noci nicméně obyvatelé města na všechny špiony, nacisty, komunisty zapomenou a jdou se bavit. Zcela právem se mluví o davové taneční sekvenci z druhé epizody první série v klubu Moka Efti, která působí velmi moderně a zároveň má potenciál definovat, jak si budeme představovat noční život v meziválečném Berlíně. Jde o nejlepší sekvenci tohoto typu, co jsem viděl. Pojí rytmus a živočišnost do něčeho velmi lidského, a zároveň patologického. Pohlavní nevyhraněnost hlavní účinkující na jevišti je pak ozvěnou tehdejší pověstné berlínské sexuální otevřenosti. Ojedinělé řešení točit tanec dynamickým záběrem, kdy se kamera pohybuje jedním směrem a tanečnice střídavě s a proti kameře dodává scéně pocit chaotična. Šéf výpravy Uli Hanisch říká, že „je obtížné říct, které prvky jsou moderní a které původní, protože modernita, jak ji známe, byla vynalezena ve 20. letech“. Celkové množství zápletek může být matoucí a rozplete je až závěr druhé série. Přesto seriál nikdy nepůsobí roztříštěně a nesoustředěně, tvůrcům se povedlo vytvořit hutnost z mnohosti. 
Další obrovskou atrakcí je minimalismus Babylonu Berlin. Akcí se šetří, ale každý výstřel má svou váhu, každý akt násilí je prožit, jde o ukázkový případ naturalismu, který není prvoplánový. V každé epizodě jě nějaký moment mimořádně hmatatelné tenze. Autoři takového Střelného prachu tu mají co odkoukat.
 
Tím, že se jako diváci pohybujeme mezi mravnostním, kriminálkou a politickým oddělením, vidíme berlínské mravy, berlínskou zločinnost, berlínskou korupci. Vidíme, jak slábnou instituce, když v ně nikdo nevěří. Vidíme, jak extrémisti převlékají kabáty, když se jim to hodí. A vidíme, jak smrtonosné nepřátele si děláme z menšin, když je utlačujeme. V jedné scéně, která dokonale vystihuje hořkost lidí, kteří nepřijali porážku v první světové válce, recituje před modelem bojiště generálův syn zbytku pluku průběh bitvy. Návštěva připíjí na „na německou armádu, která zůstala na bojišti neporažena“. 
 
Přitom obraz koně s nasazenou plynovou maskou stojícího mezi zákopy, který se Gereonovi stále ve vzpomínkách vrací, je možná nejvýmluvnějším obrazem nesmyslnosti a hrůz první světové války, co je k vidění. Nelze se neptat, jak se mohla historie opakovat, a zároveň je při pohledu na válkychtivé muže nutící syny, aby se učili bitvy zpaměti, jasné, že druhá světová válka byla asi nevyhnutelná. 
Showrunner Tom Tykwer k tomu prohlásil: „Chtěli jsme vytvořit něco, co spojuje všechny éry. Věřím, že – kulturně – všechno, co přišlo později, bylo přitomno už tehdy. Fígl je vytvořit zdání, že lidé v roce 1929 netuší, co se stane.“

Tohle je jen malá ukázka mnohovrstevnatosti Babylonu Berlin, jenž vypráví nesmírně sebevědomě v podmanivé, naléhavé, temné atmosféře. Výtečně inscenuje konflikty bezpočtu zájmových skupin i jejich traumata. Nevýhodou snad je, že pokud vás neuchvátí na začátku, budete mít problém vytrvat až do konce druhé série, kde se hlavní dějové oblouky završí. Nicméně není mnoho seriálů, u nichž bude druhé zhlédnutí tak uspokojivé. 

Knot zápletky hoří možná pomalu, ale pálí čím dál víc. Extatický počin a nejlepší historický seriál od The Knick, Doktoři bez hranic.

Verdikt

avatar10/10

krauset


Hodnocení čtenářů

  • avatar9/10

    CAPS_LOCK

© copyright 2000 - 2024.
Všechna práva vyhrazena.

Registrace

Nemáte svůj účet? Registrací získáte možnosti:
  1. Komentovat a hodnotit filmy a trailery
  2. Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
  3. Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
  4. Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry

Zapomenuté heslo

Pokud jste zapomněli vaše heslo nebo vám nedorazil registrační e-mail, vyplňte níže e-mailovou adresu, se kterou jste se zaregistrovali.

Přihlášení


Registrace