Užíváním této stránky souhlasíte s všeobecnými podmínkami.
Tato stránka používá cookies.
Carnival Row | 2019-
csfd  imdb
tvůrce: René Echevarria, Travis Beacham
hrají: Orlando Bloom, Cara Delevingne, Jared Harris, Indira Varma, Tamzin Merchant, David Gyasi

Carnival Row: 1. řada


ikona
Redakce
Jak se nám v redakci nakonec líbila nadějná novinka s Orlandem Bloomem a Carou Delevingne? 

Seriálovým fantasy v redakci tak nějak automaticky fandíme a po konci Hry o trůny už všichni s nadějí vyhlížíme další žánrovou pecku. Ještě před Zaklínačem a His Dark Materials od HBO ji nám mohl však naservírovat Amazon se svou vysokorozpočtovou novinkou Carnival Row, která se navíc natáčela v České republice. Jenže tento ambiciózní kousek s hvězdným obsazením nakonec sbírá rozporuplnější ohlasy, než se čekalo. A také u nás v redakci sbírá poněkud rozdílné názory. Ostatně, tady máte naše dojmy ze seriálu hezky pohromadě. Pochlubte se, na jakou názorovou stranu v tomto případě patříte.

 

Jak to vidí Spooner:

No, začneme raději pozitivy. Carnival Row rozhodně načrtá a pracuje se zajímavým viktoriánským fantasy světem, kde se kromě lidí vyskytují také víly a všelijaká další havěť. Po vizuální stránce je pak novinka Amazonu opravdu krásná, pražské lokace jsou využity na jedničku a na rozpočtu se dle efektů opravdu nešetřilo. Jenže tím všechny klady prakticky končí. Tvůrci totiž tento svět společně s tématy tamních imigrantů, rasismu apod. zpracovávají snad vůbec tím nejrutinnějším a nejnudnějším způsobem. Je sice hezké, že se zde kromě hlavní kriminální zápletky dostaneme i do dalších sfér špinavého města a i ty zprvu zbytečné vedlejší linky v posledních dvou epizodách sympaticky vygradují a připraví půdu pro další řadu. Jenže to by ona cesta k finále nesměla být tak nudná a po scenáristické stránce lajdácky zpracovaná. 

 

Postavy vám vůbec nepřirostou k srdci, atmosféra tu moc nefunguje a dialogy se vás budou snažit uspat. Jednotlivé zápletky se rozjíždí až příliš pomalu a režie je místy unylá a po všech stránkách nezajímavá a rutinní. Ani hlavní herecké duo to pak v mých očích příliš neutáhlo. Orlando Bloom je sice fajn, v úplného seriálového tahouna ovšem pořád nevyrostl. U Cary Delevingne pak stále marně čekám, že dokáže být něčím víc, než jen hezkou tvářičkou. Carnival Row se tak pro mě stal synonymem pro promarněnou šanci, v níž je nadějně načrtnutý svět zabit naprosto průměrným zpracováním. A ani to svižné finále už diváka moc z apatie nevytáhne. Pro mě jasný adept na zklamání roku. 5/10

 

Jak to vidí TedGeorge:

Kdyby mi po prvním dílu někdo řekl, že budu psát svůj příspěvek do makrorecenze na TVZone a Carnival Row na závěr doporučím, pokládal bych ho za blázna. Ale stalo se a já si tohle guilty pleasure pokusím obhájit. Tak předně, rozhodně tu nehledejte nástupce Hry o trůny, jak se nás marketingové oddělení Amazonu snažilo přesvědčovat už měsíce před premiérou. Spíše máme co dočinění s nepřiznaným spin-offem Penny Dreadful, ve kterém se minulostí pronásledovaný „konstábl“ s tváří Orlanda Blooma snaží dopadnout pachatele velice brutálních vražd, přičemž mu život trochu komplikuje sexy víla hraná Carou Delevingne.

Byť jsem se při oznámení vysokorozpočtové fantasy nad obsazením hlavních rolí trochu ošíval, musím říct, že casting se povedl a vy hlavní dvojci budete fandit. Proč? Protože se podíváte na třetí díl, který se fakticky celý odehrává v minulosti, a právě touhle epizodou si vás ti dva získají na svou stranu. Co vás k seriálu bude vábit dál? Docela propracovaný svět, jenž používá uprchlíky z řad víl, goblinů a dalších fantaskních tvorů k obžalobě rasismem provoněné společnosti. Šproch by nebyl kompletní bez zmínění povedené výpravy, z níž řve Praha na sto honů a vy se jistě budete bavit více či méně umnými snahami ji zamaskovat. Velká škoda, že samotný závěr série vyzní trochu do ztracena, protože tu byl náběh na mnohem kulervoucnější finále. Carnival Row však přesto chválím a byť se nedivím chladnějším reakcím z mého okolí, na druhou sérii se už teď těším. Silnějších 7/10

 

Jak to vidí krauset:

- drobné spoilery -  

Posledně jsem zmiňoval, že sociální podmínky pracujících v Burque jsou jako z Dickense. To jsem ještě netušil, že si z něj seriál vezme i tu nejotravnější věc: záměny identit a odhalování rodinných vazeb na poslední chvíli. Kromě rodin se zde spojily i postrachy Prahy a Londýna a vznikla jakási kombinace Golema s Jackem Rozparovačem. Zápletka je otřelá do té míry, že se vyšetřující sám stane podezřelým. Kde jen jsme to už viděli. 

 

Stojím si za tím, že série vypouštěné celé najednou svádí tvůrce k tomu, aby zacházeli s časem nehospodárně. Spoustu důležitých informací o podobě a fungování svět se nedozvídáme nebo jsou dávkovány roztahaně sporadicky, zato počáteční objasňující titulky opravdu potřeba nebyly. Jen se zamyslete, kolik world buildingu se udělá v pilotu Hry o trůny nebo v prvních 40 minutách Společenstva Prstenu. Já můžu stěží uvěřit, že jsem zhlédl osm epizod, subjektivně to vidím tak na polovinu. 

Jak mezidruhové soužití přesně funguje? Jistě, lidi děsí to, že jsou mytická stvoření na první pohled odlišná a hlavně vládnou mimořádnými schopnostmi, ale proč jsou tak tvrdí na míšence bez schopností, který vypadá jako oni? Navíc se tu ve třetí epizodě dostává poselství, které tvůrci asi nechtěli, a to že milenci různého druhu spolu mohou být hlavně proto, že jeden tak úplně nezapadá. Svůj k svému.

Nechápejte mě špatně, jsou tam dobré momenty. Lidská arogance krotitelů páry a jejich pocit, že průmyslová revoluce je jediný správný vývoj, a že jsou tudíž mytické bytosti zaostalé a na špatné straně dějin. Nahlíží se do spousty problémů: od legality potratů (krátká zmínka) přes ochranu hranic, multikulturalismus (spíš mezidruhové soužití), společenské rozvrstvení a stratifikaci, sebemrskačství jako prvek zbožnosti, biopolitiku (operace polovíl), kontraproduktivnost atentátů. Ale nikdy se neřekne nic hlubokého, jde jen o nátěr. Jared Harris je tradičně charisma samo a faun Agreus Astrayon (David Gyasi) je na seriálu nejspíš to nejlepší. Nemůžu říct, že nejsem zvědavý na potvrzenou druhou sérii, ale to, s jakou vážností se celá věc bere, jak bez humoru seriál je, to přesvědčení, že provádí nějaký hluboký společenský komentář – když opravdu neprovádí –, dělá z první série jen průměrnou velkoprodukci. 6/10

Komentáře
VŠECHNY KOMENTÁŘE (5)

Verdikt

avatar6/10

Redakce


Hodnocení čtenářů

  • avatar7/10

    Shaman05

  • avatar10/10

    Anmatra

  • avatar6/10

    Ravenous

Carnival Row: Úvod 1. řady


ikona
krauset
Je nová fantasy s Orlandem Bloomem trefou do černého s elfí neomylností? 

Burque není město, které by se v kvalitě života umístilo před Vídní či Ženevou. Zdá se, jako kdyby v něm nežila jediná spokojená duše. Snad je mate ta kombinace středověku a steam-punku. A ostatně ani druhově není obyvatelstvo kompaktní, protože se do něj hrnou féričtí uprchlíci v podobě víl a faunů a dalších mytických tvorů. Ti se sdružují ve čtvrti Carnival Row, která je brána za místo neřesti. Vypadá to, že víly jsou pro místní dobré jen jako tahák vykřičených domů (až uvidíte vílí křídla při sexu, pochopíte) a fauni jako lokajové nebo dělníci.  

 

V Burque žije inspektor Rycroft Philostrate (Bloom), kterého zrovna zaměstnává vyšetřování opakovaných vražd víl. Ve městě se octne i Vignette Stonemoss (Delevingne), víla s ostrými lokty, která se musí protloukat poté, co jako jediná přežila útok vedený proti vílím ženám a dětem. Ti dva byli milenci v době války mytické země Tirnanocu (jakási Faerie), která byla podporována republikou Burque, se státy Paktu, jehož vítězství a následné vybíjení  férických obyvatel způsobilo uprchlickou krizi, jež je nyní hlavním tématem parlamentu v Burque. Město se neklidně ošívá a jeho obyvatelé se k imigrantům chovají nedůvěřivě, až nepřátelsky – a mnoho se jich sdružuje v jakýchsi konspiračních skupinkách volajících po násilí. 

Můj nejmilejší neherec Orlando Bloom (ano, hrál jsem si v dětství na Legolase, přiznávám) tu mcconaugheyovsky šeptá a vůbec se velmi snaží. Cara Delevingne je uvěřitelná hlavně díky své vílí vizáži. O jejím herectví mám trochu pochyby, i když nikdo rozumný by nepočítal ono „vrtěti ženou“, kterému byla vystavena v Suicide Squad, filmu, který pokládal břišní tance za charakterový rozvoj, za průkazné.  Nicméně v ironické poloze v Papírových městech i Valerianovi je dobrá. Snad dostanou v dalších dílech víc prostoru Jared Harris (Černobyl, Mad Men, Shelock Holmes: Hra stínů) jako kancléř a Indira Varma (Hra o trůny, Řím), jeho manželka.

 

Zcela původní seriály je třeba vítat, ale na Carnival Row je neblaze znát, že nejde o adaptaci románu. Dobrá fantasy potřebuje vrstvy, divák musí mít pocit, že mu je ukazován jen malý výsek z promyšleného imaginárního světa. Ale zde, o čem se nemluví, to není. Nevíme nic o mapě. Nevíme nic o jazycích Faerie. Je to zcela fiktivní fantasy svět? Pokud ano, proč tam zmiňují „čínský“ porcelán. 

Teď přijde velmi zeměpisná dílčí výtka, protože si toho samozřejmě zahraniční diváci nevšimnou, ale zkrátka pokus naroubovat stylizované viktoriánské prostředí alá Sherlock Holmes na Prahu bez jakéhokoliv snahy navodit pocit logičnosti architektonického vývoje ve fikčním světě, mě při sledování rušil. Připomíná to Sněhurku a lovce, kde jsou gotické katedrály. Jsme v Evropě? Jsme v plně fantasy světě? Fantasy prostředí by se nemělo spoléhat na baroko a gotiku. Je to, jako kdyby se Roklinka natáčela v Obecním domě, protože secese je „taková elfí“ . Jistě, viktoriánský Londýn by byl taky gotičtější, nebýt velkého požáru města. Ale i tak: velké město po průmyslové revoluci vyžaduje přestavbu a Karlův most by lodní dopravě v Burque nejspíš neposloužil nejlépe. A výměna katedrály za parlament na jednom z nejslavnějších městských panoramat vůbec taky není bez nápadnosti. Skutečnost, jak moc tohle řeším, vypovídá o tom, nakolik mě předložený fikční svět vtáhl. Byť nepopírám, že je slibný. 

 

Carnival Row napsali René Echevarria a Travis Beacham, který ho vymyslel už před nějakými 17 lety a následně upravoval, aby byl politicky aktuální. Bohužel všechny zobrazované společenské a migrační problémy jdou strašně po povrchu. Nejen že seriál neříká nic nového, nedokáže to říkat ani novým způsobem. Má hloubku bazénu, kde se děti učí plavat. 

Ale abych jen nehanil, atmosféru včetně hudby to má velmi dobrou, ústřední postavy sympatické. Tím, že děj jen tak plyne, je to jako stvořené pro binge-watching. Žádná epizoda vás nenechá uspokojené (třetí je zatím nejlepší) a jedna se přelévá do další. A popravdě mě to baví víc, než by vzhledem k množství připomínek mělo. Produkčně vypadá úvod dobře a letové scény jsou zvládnuty celkem věrohodně (kromě té první, kde se dosazení Vignette úplně nezdařilo a zapomnělo se na jakoukoliv limitaci hmotností). A  z toho klubka vedlejších zápletek (kancléř, faun jako majitel domu v luxusní čtvrti, „loutkové“ divadýlko) se některá může zajímavě vyvinout. 

 

Jsem vlastně rád, že Amazon potvrdil druhou sérii. Ale zatím mi tahle kombinace Sapkowského, Dickense a digitálnější Penny Ddreadful připadá rozháráná. Kolik ras, tolik žánrů. Přechází se ledabyle od detektivky přes steam-punk fantasy k hororu. Svět je to krutý a mělký.   

Komentáře

  • Do této diskuze ještě nikdo nepřispěl, buďte první.
VSTOUPIT

Verdikt

avatar7/10

krauset


Hodnocení čtenářů

  • avatar10/10

    Anmatra

© copyright 2000 - 2024.
Všechna práva vyhrazena.

Registrace

Nemáte svůj účet? Registrací získáte možnosti:
  1. Komentovat a hodnotit filmy a trailery
  2. Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
  3. Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
  4. Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry

Zapomenuté heslo

Pokud jste zapomněli vaše heslo nebo vám nedorazil registrační e-mail, vyplňte níže e-mailovou adresu, se kterou jste se zaregistrovali.

Přihlášení


Registrace