Užíváním této stránky souhlasíte s všeobecnými podmínkami.
Tato stránka používá cookies.
Devadesátky | 2022
csfd  
režie: Peter Bebjak
hrají: Martin Finger, Ondřej Sokol, Kryštof Bartoš, Vasil Fridrich, Michal Novotný, Robert Mikluš

Devadesátky: Minisérie


ikona
Spooner
česká televizedevadesátky
Tuzemská pecka ze dna Orlické přehrady. 

A už máme konec. Seriálu, který řadu týdnu okupoval nejen televize českých domácností, ale také první strany novin a internety. Každý chtěl vědět i ten nejmenší detail a zajímavost o orlických vraždách, Jonákovi či reálných vyšetřovatelích zmiňovaných případů. Z Devadesátek se zrodil až nečekaný fenomén, jenž nejen, že se dokázal zbavit nálepky prequelu Případů 1. oddělení prakticky už po prvním díle, s průměrnou sledovaností 2,23 milionů diváků se však hlavně stal nejsledovanějším českým seriálem za 18 let. A to je úspěch, jaký nečekal asi opravdu nikdo. A taky úspěch, který si tým okolo režiséra Petera Bebjaka a scenáristy Josefa Mareše bez debat zaslouží.

Devadesátky totiž ukazují, že i u nás se dá natočit strhující, napínavá a výtečně gradující kriminálka splňující i přísnější zahraniční měřítka. A že takový kousek rozhodně nemusí vzniknout v koprodukci HBO, ale i na staré dobré České televizi. A člověk v podstatě ani neví, kde dřív chválit. Máme tu opravdu špičkovou atmosféru devadesátých let, která funguje do sebemenšího detailu, od tehdejšího oblečení až po stylová intra sestřihaná z tehdejších zpráv i dobových disco hitů. A hlavně perfektně zobrazuje divoké devadesátky, kdy vyšetřovatelé nemohli věřit nikomu a mafiáni či zabijáci si dovolili opravdu všechno. Moderní dynamická kamera pak výtečnou atmosféru a výpravu paradoxně hezky dokresluje.

Hlavní trumf ovšem tkví v samotném scénáři, při jehož psaní byl Mareš stejně pečlivý, jako ve svých vyšetřovatelských dobách a věnuje se zde i tomu sebemenšímu detailu. Po spíše seznamovacích úvodních dvou dílech a točení se okolo Jonáka se nejen naplno dostanou ke slovu orlické vraždy, ale zejména hlavní síla tvůrčího týmu. Ta tkví v tom, jak realisticky a detailně dokáže Mareš zobrazovat úmornou policejní práci a naplno ukázat, co všechno musí muži zákona absolvovat pro dopadení pachatelů. 

Napětí se tu tedy buduje prvky, u nichž byste to ani nečekali. Ty nejvíce strhující pasáže si pro vás autoři připraví ve chvíli, kdy musí sehnat potápěče, trpělivě hledat sudy, řešit s jednotlivými kraji povolení či mít do poslední tečky správně vyplněné všechny soudní příkazy. Zejména čtvrtá a pátá epizoda jsou díky tomu neskutečně vtahující a intenzivní jízdou, jež vám piplačku policejní práce ukáže v neuvěřitelně detailním světle. Mareš jde pak v tomto případě možná ještě více na dřeň než v Případech 1. oddělení. Ano, pořád se jedná o autorskou licenci, která má do ještě tísnivější skutečnosti daleko (na což skuteční vyšetřovatelé nyní v médiích rádi upozorňují), i přesto ovšem divák snadno získat pocit co největší realističnosti.

A to i díky precizní a sebejisté Bebjakově režii, jenž dokazuje, že se silným materiálem a skvělým týmem za zády dokáže velké věci. Scénář pak kromě pečlivé kriminální linie servíruje i sympatické postavy, jež si divák velmi snadno oblíbí a prožívá jejich osobní dramata či konflikty. A to samozřejmě i díky parádnímu obsazení. Tomu vévodí excelentní Martin Finger coby zarputilý detektiv Plíšek (i když má svými vlastnosti do klidné starší verze Bolka Polívky ze zmiňovaných Případů pořád daleko), záda mu však kryje výborný Ondřej Sokol a každým dílem se zlepšující Kryštof Bartoš. Seriál pak zaujme i mnoha vedlejšími roličkami, i když takový Matouš Ruml coby trefně obsazený Černý mi v závěru přišel vlastně dost nevyužitý.

Čímž se dostáváme k asi jediné mé výtce ke kriminálnímu megahitu – tvůrci si totiž během seriálu nastavili tak vysokou kvalitativní laťku, že samotné finále z mého pohledu nevyužilo veškerý potenciál okolo orlických vrahů a jistým postavám či důležitým událostem nevěnují dostatek pozornosti. Což je samozřejmě zapříčiněno i tím, že se toho ve finále muselo zkrátka odvyprávět tolik, že na všechno nezbyl čas. I přesto zůstává závěr i přes nesporné řemeslné kvality a vypiplaný scénář z mého pohledu malinko antiklimaktický. To ovšem ve výsledku nic nemění na tom, že nám Česká televize naservírovala jednu z nejlepších tuzemských kriminálek poslední dekády, která se díky skvělé režii a poctivé práci Josefa Mareše může srovnávat i s (minimálně) evropskou konkurencí. Tento divoký výlet do devadesátých let totiž rád absolvuji i opakovaně a budu doufat, že se i přes původně míněnou minisérii druhé řady nakonec dočkáme. Díky nečekanému megaúspěchu je to nejspíš jen otázkou času.

P. S.: Znalost Případů 1. oddělení sice není třeba, fanoušci seriálu si však užijí scenáristické narážky a nápaditost. Pobaví tak nejen zmínka o Vetchém, ale také zábavné vysvětlení, proč starý Plíšek neřídí a nenosí zbraň.

Komentáře
VŠECHNY KOMENTÁŘE (3)

Verdikt

avatar8/10

Spooner

Devadesátky jsou nejen obří hitem, ale také precizně napsanou a zrežírovanou kriminálkou, která si hraje s detaily a výtečně ukazuje řeholi policejní práce. A dokazuje, že Josefa Mareše coby scenáristu musíme opravdu pečlivě sledovat. Parádní žánrovka, jež v našich končinách nemá obdoby.


Hodnocení redakce

  • avatar10/10

    do_Od


Hodnocení čtenářů

  • avatar10/10

    xxendxx

  • avatar8/10

    the dark knight

  • avatar8/10

    Axis

  • avatar8/10

    slord

  • avatar9/10

    Tranda-lina

  • avatar7/10

    Dathomir.

Devadesátky: První dojmy


ikona
Spooner
Divoká devadesátá léta v plné parádě. 

Seriálu Devadesátky je v posledních dnech opravdu plný internet. Píše se o jeho kvalitách, vysoké sledovanosti, divácké oblíbenosti a všemožné weby najednou píší o všem týkající se Jonáka, Mrázka či orlických vražd. Ano, Česká televize má zase jednou nakročeno k pořádnému megahitu, který na diváka vybafne z každého rohu. A tak si i my s mírným zpožděním konečně řekneme, zda je tento dosavadní úspěch oprávněný. A jako člověk, jenž má zatraceně rád i seriálového předchůdce Případy 1. oddělení, musím říct, že tenhle kousek si zatím zaslouží každého diváka.

Prequel, k němuž však znalosti zmiňované kriminálky v podstatě nepotřebujete, nám tedy nabídne případy pražské mordparty z divokých devadesátých let, kdy bylo podsvětí na svém vzestupu, mafiánská smetánka měla konexe všude a počet vražd, včetně těch nájemných, stoupal takovým tempem, že se o tom kriminalistům před pár lety vůbec nesnilo. A do této hektické a vyhrocené atmosféry přichází mladý kriminalista Kozák, jenž spolupracuje se zkušeným, ale z aktuální situace unaveným Plíškem a jeho věrným parťákem Tůmou. A pod nánosem všech případů se opravdu nestihnou otáčet.

Ostatně, i divák má v tomto případě co dělat, protože tvůrci vážně jedou v úvodních dílech na plný plyn a jako důkaz, že devadesátá léta stála po kriminální stránce „skutečně za to“, začnou sypat z rukávu prakticky všechna známá jména. Máme tu samozřejmě nejvíc probíraného Jonáka, Františka Mrázka, Bělu, růžky začínají vystrkovat orlické vraždy a aby toho nebylo málo, musí se alespoň zmínit jména jako Roubal či Berdych. Scénář sice tlačí v tomto směru v prvním díle až moc na pilu a epizoda je kvůli tomu možná až příliš roztěkaná a neuspořádaná, zároveň si však drží vysoké řemeslné kvality a i díky poctivé retro atmosféře dokáže hezky nalákat na další týdny. A hned ten následující se tvůrci odvděčili divákům příběhově ucelenější a ještě svižnější Jonákovou epizodou, která tuzemské konkurenci jasně ukazuje, jak má vypadat poctivě napsaná a natočená kriminálka.

Devadesátky se pak od Případů 1. oddělení na první pohled výrazně liší, což je vzhledem k jejich dobovému zasazení samozřejmě logické. Jednotlivé díly jsou provázanější, po atmosférické stránce se už nejedná o komorní kriminálku, ale skvělý dobový výlet s gangsterskou tematikou a z pohledu vizuálu dostáváme mnohem dravější podívanou. Ve scénáři se však společně styčné plochy najdou a může za to opět zejména zapojení zkušeného kriminalisty Josefa Mareše, na jehož práci je zkrátka vidět, že na propíraných případech pracoval. Opět tu tak máme výtečnou vyšetřovací linii, která působí realisticky, scénář si v ní hraje i se sebemenšími detaily a šikovně ukazuje i onu mravenčí práci plnou nezdarů. To vše samozřejmě s hezky nenucenými, ale o to opravdovějšími dialogy, jež zejména ve výslechové části znovu stojí za to.

Hlavní postavy pak na první pohled nepůsobí tak charismaticky jako parta z 1. oddělení a zejména mladý Kozák s tváří Kryštofa Bartoše má ještě své mantinely. Už druhý díl jsme ovšem mohli u charakterů sledovat sympatický vývoj, díky němuž se nám i zbytek týmu začíná pomalu dostávat pod kůži. Z herců pak na sebe nejvíce upozorňuje výborný Martin Finger, až překvapivě umírněný Ondřej Sokol a samozřejmě za svou dokonalou proměnu v Jonáka všude velebený Michal Novotný. Jen bez ustarané manželky Patricie Pagáčové bychom se asi všichni v klidu obešli.

Devadesátky jsou tedy po režijní i scenáristické stránce parádně vybalancovanou kriminálkou, která zatím šlape přesně tak, jak má. Ano, někdy sice musí být i přes své téma poněkud diváčtější (pro ještě drsnější a tísnivější podobu doby tu máme dokumentární sérii Polosvět), i přesto se jedná o správně vtahující vhled do hodně divokého porevolučního období, jež vám udělá o tehdejších poměrech celkem jasno. A navíc má zatím nakročeno do českého žánrového nadprůměru. Což není v posledních letech možná zase tak těžké, ale i přesto doufám, že tvůrci své trumfy v dalších epizodách nezahodí.

Verdikt

avatar8/10

Spooner

Skvěle rozjetý výlet do divokých devadesátých let plných nájemných vražd a nechvalně známých králů podsvětí šlape zatím ve všech ohledech v čele s výtečnou atmosférou, sebejistým scénářem a neselhávajícími herci. Josef Mareš a spol. mají po Případech 1. oddělení nakročeno k další silné žánrovce.


Hodnocení čtenářů

  • avatar8/10

    slord

© copyright 2000 - 2022.
Všechna práva vyhrazena.
Hosting zajišťuje: Stable.cz
Kontakty: Technická podpora | Redakce

Registrace

Nemáte svůj účet? Registrací získáte možnosti:
  1. Komentovat a hodnotit filmy a trailery
  2. Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
  3. Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
  4. Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry

Zapomenuté heslo

Pokud jste zapomněli vaše heslo nebo vám nedorazil registrační e-mail, vyplňte níže e-mailovou adresu, se kterou jste se zaregistrovali.

Přihlášení


Registrace