Užíváním této stránky souhlasíte s všeobecnými podmínkami.
Tato stránka používá cookies.
Devs | 2020
csfd  imdb
tvůrce: Alex Garland
režie: Alex Garland
hrají: Sonoya Mizuno, Nick Offerman, Alison Pill, Zach Grenier, Cailee Spaeny

Devs: Minisérie


ikona
Spooner
Jak nakonec dopadla osobitá minisérie z dílny tvůrce Ex Machiny? 

Asi hned na začátek si na rovinu řekněme, že psát recenzi na seriál jako Devs je dost složitá a v podstatě i dost nevděčná práce. Ať totiž o této minisérii napíšu cokoliv, váš názor na projekt celkem uznávaného tvůrce Alexe Garlanda může být zcela opačný. Jedni ho budou považovat za výtečné filozofické dílo plné přesahů, ti druzí za do sebe zahleděný projekt plný režisérových rádoby chytrých myšlenek. A já se vlastně nemůžu divit ani jedné ze stran. Devs je totiž vážně seriálem tak osobitým a specifickým, že tady se nedá stanovit zcela jasný verdikt a každý si musí udělat svůj názor sám. A to je jedna z věcí, která mě na této sci-fi opravdu bavila.

Režisér chválené Ex Machiny či snímku Annihilation se tady totiž úplně pustil ze řetězu a servíruje nám jeden filozofický a myšlenkami nabitý dialog za druhým. Témat, do nichž se Garland pouští, tu rozhodně není málo a otázky okolo determinismu či multivesmíru jsou tu jen pověstnou špičkou ledovce. Ano, v jistých případech dialogy už působí malinko nuceně či strojeně a v některých epizodách už autor sklouzává k menší tvůrčí onanii. Ve výsledku ovšem platí, že žádný ze zprvu šílených nápadů, záběrů či motivů jednotlivých epizod tu není jen na efekt či samoúčelný a vše zde má své jasné místo. Jen je někdy dost těžké ho před vším tím nánosem dalších a dalších témat rozklíčovat.

Celé je to pak zabalené to řemeslně jistého a poctivého hávu. Atmosféra je opravdu velmi specifická, tempo je správně pomalé a výslednému dojmu pomáhá také kamera či práce s hudbou. Jen ty hnusné efekty si mohli tvůrci o něco více pohlídat. Scénář pak sice nedává divákovi nic zadarmo, umí však několikrát velmi překvapit a příběh se vydá po poněkud jiné cestě, než jsem zpočátku čekal. Druhá polovina minisérie tak nespoléhá na nějakou žánrově epickou gradaci, ale spíše melancholii a čím dál větší se rýpání v emocích hlavních postav. I po této osobní stránce pak na mě série až nečekaně fungovala a samotné finále pro mě bylo překvapivě silné. Což pro mě bylo po neskutečně WFT konci Annihilation příjemným překvapením. I když si k němu scénář už pomáhá mnohdy malinko diskutabilním chováním postav. 

Garland si pak do svého osobitého projektu sehnal opravdu povedený casting a hlavní trojice Sonoya Mizuno, Nick Offerman a Allison Pill tu jede opravdu na dřeň. Zatímco představitelka hlavní hrdinky je pro mě velmi příjemným hereckým zjevením, Offerman se výtečně zbavuje své nálepky komediálního herce a odvádí neskutečnou práci. Allison Pill pak za zprvu chladným pohledem skrývá skvělý vývoj své postavy a vlastně i slušnou dávku emocí.

Jenže můžu zde chválit, jak dlouho chci a v případě tohoto kousku to nemusí být nic platné. Až na vlastní kůži totiž zjistíte, zda je tento seriál váš šálek kávy. Garland diváka vůbec nešetřil a natočil si bez kompromisů přesně to, co chtěl. A je jen na vás, zda na jeho podmínky přistoupíte, nebo necháte jeho osobitou vizi po jedné epizodě ležet. A mně tento styl až nečekaně sednul a nejen díky nekompromisnímu přístupu a silnému konci působí velmi kompaktním dojmem. Podobně unikátních sci-fi žánrovek navíc opravdu mnoho nevzniká a přehlížení si tento kousek rozhodně nezaslouží. Takže to riskněte a vyzkoušejte sami, zda jste předurčeni této sérii podlehnout nebo ji nenávidět.

Verdikt

avatar8/10

Spooner


Hodnocení čtenářů

  • avatar7/10

    hroubek

  • avatar5/10

    Karbunkule

Devs: První dojmy


ikona
Spooner
Jak se představila sci-fi minisérie od režiséra Ex Machiny a Annihilation? 

Alex Garland se v minulých letech stačil vypracovat mezi celkem uznávané sci-fi tvůrce, já se s ním ovšem v poslední době spíše míjím. Jeho práci na Boyleově Sunshine a parádním Dreddovi sice uznávám, chválenou Ex Machinu ale osobně pokládám za až příliš čitelné a jednoduché sci-fi a Annihilation s Natalií Portman u mě rovnou patři do ranku wtf záležitostí. Na režijní židličce mě tedy Garland ještě úplně nepřesvědčil. Od jeho nenápadné minisérie Devs, která se pohybuje až překvapivě pod diváckým radarem, jsem proto zase tak velká očekávání neměl. A možná právě proto mě v úvodních dvou epizodách tak příjemně překvapila.

Lily je softwarová inženýrka, která společně se svým přítelem Sergejem pracuje ve špičkové společnosti moderních technologií Amaya, jíž šéfuje tajemný majitel Forest. Jednoho dne je pak Sergej převelen Forestem do nejprestižnějšího a nejtajemnějšího oddělení ve firmě zvaném Devs, o němž nikdo mimo neví, co se tam veskutečnosti děje. Jenže krátce poté Sergej zmizí a později je nalezen mrtev. Zdrcená Lily chce vědět, co se jejímu příteli skutečně stalo. Brzy pak přichází na to, že před ní Sergej skrýval nejedno tajemství. A že s jeho smrtí má něco dočinění právě oddělení Devs a její na první pohled hodný a vstřícný Forest.

Devs má v prvních dvou dílech všechny propriety, na něž jsme si u Garlandových snímků už pomalu zvykli. Máme tu jeho osobitou a těžkou popsatelnou atmosféru, skvělý vizuál připomínající zmiňovanou Ex Machinu, parádní práci s kamerou, pohlcující hudbu… po řemeslné stránce je Devs vypipláno na jedničku. A troufl bych si tvrdit, že tentokrát je zatím Garland za kamerou rozhodně jistější a sebevědomější než například v případě podivného Annihilation. A zatímco v jeho minulých projektech mě atmosféra příliš neoslovila, zde mě dosud od pilotu takřka pohltila a naprosto mi sedla. Těžko se pak popisuje, čím to přesně je, že tentokrát se mi Garland svým typickým rukopisem prozatím strefuje do noty.

Dialogy, v nichž se scenárista a režisér v jedné osobě zase místy snaží trochu filozofovat, dosud fungují a nešustí papírem a příběh se zatím rozvíjí velmi zajímavým směrem a předkládá šikovně velkou řadu otázek. A někdy na ně sympaticky až nečekaně brzy odpoví. Garland zkrátka drží otěže projektu pevně v rukou a hezky mu v tom pomáhá i herecké obsazení v čele s bezkonkurenčním Nickem Offermanem, jenž v pro něj poněkud nezvyklé vážnější roli prozatím válí a krade si sérii (ne)překvapivě pro sebe. Jeho Forest je navíc velmi vděčným, nečernobílým a vrstevnatým charakterem, jehož potenciál zatím scénář i Offerman využívají na maximum. Sonoya Mizuno v hlavní roli mu pak až nečekaně zdatně sekunduje a zejména v emotivních momentech diváka velmi příjemně překvapí. Také ostatní postavy jsou skvěle obsazeny a potěší zejména Alison Pill, jež společně s účinkováním v Picardovi zažívá celkem slušný seriálový ročník.

 

Samozřejmě Devs ale rozhodně nesedne každému. Tvůrcův osobitý styl s na některé diváky až příliš pomalým tempem určitě neosloví všechny. A pořád zde samozřejmě hrozí riziko, že se to celé vyvine v podobné wtf jako zmiňované Annihilation. Zatím ovšem Alex Garland, jenž si celý projekt natočil a napsal sám, tlumí dohady špičkovým řemeslem, zajímavě se rozvíjejícím příběhem a pohlcující atmosférou. Pořád to může dopadnout všelijak, úvod však dostatečně nalákal. Pokud se počítáte mezi fandy sci-fi a doteď jste o této novince neměli ani tušení, určitě pro vás tento kousek stojí za zkoušku.

Komentáře

  • Do této diskuze ještě nikdo nepřispěl, buďte první.
VSTOUPIT

Verdikt

avatar8/10

Spooner

© copyright 2000 - 2024.
Všechna práva vyhrazena.

Registrace

Nemáte svůj účet? Registrací získáte možnosti:
  1. Komentovat a hodnotit filmy a trailery
  2. Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
  3. Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
  4. Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry

Zapomenuté heslo

Pokud jste zapomněli vaše heslo nebo vám nedorazil registrační e-mail, vyplňte níže e-mailovou adresu, se kterou jste se zaregistrovali.

Přihlášení


Registrace