Fortitude: 1. sezóna
14:00 | 16.04.2015 |
Bývá košer, aby recenze filmu nebo televizní série začínala jemným nástinem námětu. Jenomže když přijde řada na zhodnocení dvanáctidílného Fortitude od britské stanice Sky Atlantic, je to sakra problém. Ne snad že by šlo o seriál bez děje. Naopak. Je ho tam příliš. A recenzent řídící se Šaldovými principy televizní kritiky je zákonitě zmaten.
Seriál Fortitude by ZŘEJMĚ MĚL PŮSOBIT nějak takhle: zasněžené městečko Fortitude ve Špicberkách je ráj na zemi. Kouzelná zimní příroda, milí lidé, hospoda, kde vám dají panáka on the house a ještě na vás snědá servírka (Véronica Echegui) třikrát mrkne umělýma řasama. Bodejť by zde starostka (Sofie Gråbøl z dánského Zločinu) neplánovala stavbu óbr zážitkového hotelu vytesaného do ledovce. Jenomže jako na potvoru kdosi zabije tamější vědeckou superstar a z klidného vidlákova je náhle místo činu. A tak přijíždí na místo londýnský detektiv (Stanley Tucci), aby to celé vyřešil, a odhalil, kdo je vrahem a proč.
Potud dobrý.
Jenomže Fortitude má mnohem, mnohem větší ambice, než být "jenom" další dusnou britskou detektivkou z miniměsta. A tak vrství na tuto základní premisu další příběhy, až se z elementární dějové roviny stane jen jedna z mnoha. Řeší se tak zde mimo jiné nález pozůstatků mamuta, senilní postava Michaela Gambona, záhadné zmizení kohosi významného, únos děvčete, měsíčky, přechody, znáte to.
Vlastně už si dlouho nepamatuji seriál, který by od prvních několika dílů šel až do svého konce tak nevyhnutelně do kopru. Kromě kriminální, psychologické a dramatické roviny je totiž představena i rovina mysteriózní. A k té se vlastně nelze pořádně vyjádřit, aniž bych se vyhnul několika spoilerům. Autorům totiž nestačí omamné prostředí a dlouhá řada nosných motivů. Oni zhruba v půlce přetvoří jemně nadpřirozenou kriminálku v regulérního Stephena Kinga a sněžné sci-fi se žrouty mrtvol či něčím na ten způsob. Nic proti tomu. Jenomže se nekoná žádný rapidní převrat žánru Fortitude. Sci-fi prostě koexistuje s kriminálkou, zamilovaným dramatem, příběhy buranů a vším možným. (konec spoilerů).
To, co tedy seriálu doopravdy chybí, je schopný dramaturg. Dramaturg, který by některé postavy a dějové odbočky nelítostně vyškrtnul. Dramaturg, co by z jedné z mnoha minizápletek udělal zápletku hlavní. Chlap s gulama. A protože Fortitude takového chlapa v tvůrčím týmu nemělo, vyznění projektu se neuvěřitelným způsobem tříští. Poměrně přirozené maloměstské drama nevzdálené třeba takovému Broadchurch, ve kterém scénáristé v prvních několika dílech vcelku precizně budují výrazné postavy, je tak poměrně brzy zabito logikou. To když se při výrazných událostech, popsaných výše, nikdo, ale absolutně nikdo nechová racionálně. Když se postavy chovaly debilně v trapnodramatu Pod kupolí, dalo se to vzhledem k okolnostem přežít. Fortitude ale není odříznuté od světa, to ho jen autoři odstřihli nůžkami, doufaje, že si divák ničeho nevšimne. Všimnul. Minimálně já.
Vtipné tedy je, že čím míň se nějaká dějová linka snaží být cool, tím zajímavější mi přišla. Šerif Dan (Richard Dormer), odkrývání jeho minulosti a náklonnost k Véronice Echegui, která ale radši kroutí zadek na zbabělé idioty s kudrlinami, je výborný. Stejně tak Tucciho postava, která v cizím prostředí nestydatě čmuchá a řeší aktuální i dávné záležitosti. A taky že scény, ve kterých Dormer s Tuccim byť jen sedí u stolu a popíjejí spolu chatoneaux d'pappe vodku, patří mezi vůbec ty nejlepší. A nutí bohužel si domýšlet, jak mohl být Fortitude výtečný, kdyby se autoři včas rozhoupali. Kriminální drama nebo mysteriózní skorokingovka? Pro obojí tu není místo. Na to jsou postavy příliš odtažité a dějové linky banální.
Tak aspoň, že krev na sněhu vždycky vypadala a bude vypadat dobře, ne? No, jak se to vezme. Fortitude každopádně nevzbuzuje nějak extra velkou zimu a autoři si za to mohou sami. Nejprve skrze dialogy poučí o tom, že vyjít si ve Fortitude ven bez rukavic a čepice je o akutní omrzliny. No a v další scéně si to kolem šine spokojený Stanley Tucci s pleší na volnoběh a v kabátě na jaro. Nikdo tu navíc nemá červený nos, lidem se nesráží dech ani nemrznou uši. Což docela ruší a vydatně podkopává atmošku. A okolní překrásná krajina (natáčelo se na pro zajímavost na Islandu a v Anglii) to zachraňuje pouze zpola.
Fortitude bohužel není tak blbé, aby bylo zábavné. Jen z něj co chvíli vykukuje promarněný potenciál. Autoři toho měli spoustu na srdci a přitom zatoužili po klidném, britském, rozvážném tempu. Kvalita jednotlivých epizod pak výrazně kolísá v závislosti na tom, jaký příběh je zrovna vyprávěn. Pokud je v něm hodně Tucciho s Dormerem, je vše vcelku v pořádku. Když se chopí prvních houslí vědci, Gråbøl a mysteriózno se sci-fi, zůstanou po Fortitude jenom zpocené ruce. A kdo by si s takovýma rukama toužil potřást? Já ne.
Verdikt
Krasa
Vaše hodnocení
Fortitude: Pilot
14:00 | 01.02.2015 |
Když se řekne britská kriminálka, většina seriálových fandů ihned nastraží uši a začne slintat po dalším výtečně napsaném a napínavém zážitku. Tak dobrým renomé a zásahy do černého, jakým momentálně disponují ostrovní fachmani, se prostě jen tak někdo chlubit nemůže. Nový žánrový kousek Fortitude se pak dlouho kutil pod diváckým radarem a do první upoutávky o něm věděl jen málokdo. Jakmile se ovšem profláklo, že seriál ze stáje Sky Atlantic bude operovat s dosti neokoukaným a svěžím prostředím za pomoci mnoha prověřených herců, mnoho detektivních fajnšmekrů se začalo těšit na další vyšperkovanou kriminální pecku. Má k ní ale Fortitude po pilotu vůbec našlápnuto?
Přesouváme se tedy do titulního městečka, jež se nachází poblíž Severního polárního kruhu, a nejen díky své poloze patří mezi nejbezpečnější místa na zemi. Místní obyvatelé se totiž řídí dvěma jednoduchými pravidly: každý zde musí mít střechu nad hlavou a mít práci. Výsledkem je spokojená společnost s téměř nulovou kriminalitou a žádným násilným činem. Atmosféra však začíná malinko houstnout. Starostka se totiž snaží udělat z opuštěného místa turisty vyhledávanou destinaci s luxusním hotelem. Jenže plány ji mohou zhatit nalezené ostatky tajemného tvora, které by místní vědátor Charlie rád prozkoumal. Dva místní obyvatelé je ovšem schovali a za svůj nález chtějí patřičně zaplatit. Do toho si připočtěte záhadnou nemoc, již onemocní dítě jednoho z policistů, drsného šéfa místních strážníků s krvavým tajemstvím či nějakou tu nevěru a je jasné, že první vražda v historii města na sebe nenechá dlouho čekat.
Právě lákavé prostředí je to, co vás na pilotu okouzlí na první pohled. Místní arktické okolí je totiž i přes nálepku bezpečného města dosti nehostinným místem, v němž vás zima dostihne i přes tři zimní bundy. Na každém koutě pak na vás může číhat hladový lední medvěd a bez pušky se proto ani při cestě na nákup neobejdete. Strážci zákona jsou zde pak drsní jak šmirgl papír, i když vlastně nemají moc co na práci a polární záře už pro místní dávno ztratila své kouzlo. Lokaci se zkrátka tvůrcům zatím daří těžit na sto procent a divák má hned jasno, že chce v této nehostinné krajině strávit mnohem více času. Je proto dost škoda, že se ve skvěle zobrazené krajině zatím nedějí příliš zajímavé věci.
Příběhově totiž novinka dosud spíše zaostává za očekáváním a vlastně nenabízí nic převratného. Na vraždu zde překvapivě musíme čekat hodně dlouho a celé dvě třetiny stopáže slouží hlavně jako seznámení s postavami a jejich problémy. Na tom by samozřejmě nebylo nic špatného, kdyby však tato expozice byla mnohem zajímavěji napsaná a natočená. Charakterů je zde totiž na začátek možná až příliš a obzvláště v první polovině tiká seriál nesourodě od jednoho obyvatele k druhému. K místní sebrance si navíc divák zatím hledá cestu jen velmi těžko, jelikož jsou stejně chladní a nepřívětivý, jako okolní příroda. Dialogy pak v mnoha scénách působí dosti šroubovaně a nepřirozeně a některé dějové linie mi už teď lezou malinko na nervy.
Tvůrci tak s potenciálem mrazivé story v počátku až opovážlivě mrhají, tempo je pomalé a nepomáhá mu ani příliš dlouhá stopáž. Pak se ale přeci jen dočkáme vytouženého mordu a divák začne mít pocit, že to scenáristé možná přeci jen mají šikovně vymyšlené. Podezřelých je více než dost a tvůrcům se díky stylu vyprávění, v němž jsou záměrně vynechány některé pasáže, daří nastolit několik tajemných otázek, díky nimž možná máme přeci našlápnuto k napínavé a překvapivé podívané. S hereckým obsazením je to pak malinko složité. Známé tváře v čele s Michaelem “Brumbálem“ Gambonem, Siennou Guillory či Christopherem Ecclestonem zde hrají vedlejší roličky s minimem prostoru a více pozornosti se zatím věnuje neznámým ksichtům, jež nevybočují ze seriálového standardu. Stanley Tucci pak coby britský vyšetřovatel dorazí až v poslední třetině. Ihned se však stává tou nejzajímavější postavou a nemusí se ani moc snažit, aby zbytek ansámblu herecky převyšoval.
Fortitude má proto za sebou dosti rozpačitý start, jenž příliš nenaplnil divácká očekávání. Ano, z prostředí polárního kruhu vám bude slušná zima a závěrečná třetina dává tušit, že scénář bude s kriminální zápletkou a jednotlivými liniemi přeci jen pracovat lépe než doposud. V úvodu nám ale servírují hlavně scenáristicky nedodělaný kousek, který kvůli své natahované stopáži místy i docela nudí a nepřináší nic překvapivého. Na další britský klenot to tedy prozatím nevypadá, nadprůměrná žánrovka by nás ovšem nakonec přeci jen čekat mohla.
Verdikt
Spooner
Vaše hodnocení
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry
Zapomenuté heslo
Přihlášení
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Vytvářet filmové blogy
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry