Hra na oliheň: 2. řada
18:00 | 29.12.2024 |
Když se před třemi lety objevila na Netflixu Hra na oliheň, asi jen málokdo čekal, jaký fenomén se z krvavých dětských her stane. Brutální hry s miliardovou výhrou disponovaly atraktivním námětem a díky výtečnému provedení, výraznému vizuálu a štiplavé antikapitalistické kritice tvůrce Dong-hyuka Hwanga se z nich stala opravdu napínavá a intenzivní jízda, která diváka nepřestávala překvapovat a ustavičně ho zavrtávala do sedačky. Druhá série, kterou bude příští rok následovat finální řada, ovšem má z tohoto úhlu pohledu nesnadnou pozici. Může vůbec diváka překvapit a důstojně navázat na příběh, jenž ve své první sérii zdánlivě už řekl vše podstatné? Kupodivu se to podařilo lépe, než bychom čekali.
Hlavní hrdina Gi-hun se rozhodl na konci minulé série neodletět za rodinou, ale místo toho chce najít tvůrce stojící za vraždící hrou a jejich krutou zábavu zarazit. K pátrání pak využívá krví zatížené miliardy, jež si po vítězství ve hře odnesl. Pár let ovšem probíhá jeho pátrání bez úspěchu, dokud jeden z jeho lidí neobjeví v metru povědomého muž v obleku. Gi-hun je tedy nebezpečné organizaci konečně na stopě a ve svém boji získává nové spojence.
Musí však jednat rychle. Rozhodne se proto do brutální soutěže opět přihlásit a svou účast využít k tomu, aby byla lokalita her konečně odhalena. Jenže nic nejde podle původního plánu, takže se on musí snažit hru rozložit zevnitř a přesvědčování ostatních hráčů o zvrácenosti celé hry není tak jednoduché. Pro mnohé lidi bojující s obřími dluhy či hamižností je totiž vidina miliardové výhry čím dál lákavější.
Ano, celý koncept, některé hry i jednotlivé příběhové prvky se tu v podstatě opakují a minimálně v tomto případě schází druhé sérii onen moment překvapení, jenž měl na úspěchu „jedničky“ zásadní podíl. Hwang ovšem naštěstí nenabízí laciný recyklát dříve viděných prvků, jenž je po vzoru sequelu pouze větší a dražší. Naopak, Gi-hunova opakovaná účast ve hře, jeho nabyté zkušenosti i nová motivace dávají známým situacím zcela jinou perspektivu, stejně jako řada dílčích proměn a změn v pravidlech.
Účastníci proto např. mohou po každé hře hlasovat, zda chtějí v dětských krvavých hrách pokračovat a i nadále riskovat život nejen svůj, ale i všech ostatních. Scénář se tím může ještě více zaměřovat na jednotlivé charaktery, a zároveň se ještě hlouběji podívat na reflexi moderní společnosti, v níž se akcentuje zejména zoufalství lidí bojujících na dně systému či na boj morálky proti lidské hamižnosti.
To vše za doprovodu ještě různorodějších a v mnoha případech zajímavějších aktérů než posledně, mezi nimiž nechybí rádoby drsný rapper a influencer lákající na byznys s kryptoměnami. Díky stále funkční scenáristické péči se zkrátka i na opakovaný model velmi dobře kouká a v jistých aspektech se ho podařilo vytěžit ještě lépe než v o tři roky starém předchůdci. Nejvíce pozornosti ovšem stejně přitahuje vývoj Gi-huna a také nečekaně šikovná práce s hlavním záporákem.
Režie je navíc stále pořád sebejistá, po řemeslné stránce v čele s výtečným audiovizuálem a bezchybnými pestrobarevnými kulisami se projektu opět nedá nic vytknout a celé je to tak efektně vystavěné, že divák zkrátka musí hned po konci epizody zapnout tu nadcházející. Jen škoda, že aktuální série doplácí na nutné rozdělení příběhu na dvě řady. Hwang už tentokrát zkrátka nevypráví celistvý a uzavřený příběh, ale očekávaný návrat je do jisté míry pouze prologem a první částí lákající na věci příští. Některé díly jsou tu proto zbytečně natahované, jisté zápletky se tu od poloviny prakticky nikam neposouvají a násilně utnutý závěr asi řadu fanoušků nepotěší. Jedná se zkrátka o prostřední díl trilogie se všemi typickými neduhy. Zvraty jsou navíc již dosti čitelné a místy takřka béčkové a také závěrečná epizoda po logické stránce malinko hapruje.
I přesto Hra na oliheň rozhodně není zklamáním či lacinou ždímačkou populární franšízy, jak se klidně mohlo stát. Hwang sice operuje na stejných základech, má ale co vyprávět a svůj příběh sebevědomě, i když trochu rozvlekle, posouvá do očekávaného finále. Samotné hry jsou pořád pekelně napínavé a tempo je tak zběsilé a zápletka intenzivní, že vás i podruhé tyto brutální atrakce chytnou a jen tak nepustí. I když je tedy moment překvapení pryč a scénář se neobešel bez jistých berliček a logických lapsů, jedná se důstojnější návrat, než mnozí doufali.
---
Autor: Milan Rozšafný
Foto: Netflix
Verdikt
Spooner
Druhá Hra na oliheň už logicky nemůže tolik překvapit a šokovat jako ta první, i přesto zůstává svižnou a napínavou jízdou, jež nešetří intenzivními brutálními jatkami ani ostrým komentářem na současnou společnost. Celku ubližuje čekání na další sérii, kvůli níž tato řada v podstatě nemá konec, i přesto očekávání většiny fanoušků bez problémů uspokojí.
Vaše hodnocení
Hodnocení čtenářů
- 8/10
slord
Hra na oliheň: 1. řada
14:00 | 09.10.2021 |
Ano, Netflix to zase jednou dokázal a vypálil všem rybník. Stejně jako loňský podzim překvapil všechny nečekaným megahitem Dámský gambit, i letos dokázal šokovat celý seriálový svět peckou, o níž jste ještě před měsícem možná ani neslyšeli. Ale během pár týdnů z ní streamovací gigant udělal fenomén, o němž se mluví prostě všude a člověk se bojí, že na něj vypadne i při otevření ledničky. Ano, řeč je samozřejmě o thrilleru Squid Game aka Hře na oliheň. Je ovšem ten obří buzz plný nadšených reakcí, memů a rozebíracích videí na místě, nebo se jedná o další perfektně zvládnutý netflixovský marketing a za slibným námětem se skrývá spíše průměrnější záležitost?
Příběh pak už dnes nepřichází s ničím originálním a na první pohled si bere to nejlepší z asijské kultovky Battle Royale a z ní vzniklého subžánru ve stylu „přežije jen jeden,“ jímž se inspiroval i Hollywood při Hunger Games či Honu. Stále se však jedná o námět lákavý, do jisté míry neokoukaný a nyní se naštěstí dostal do těch správných korejských rukou, které rozhodně ví, jak s tímto subžánrem zacházet.
Máme tu tedy stovky extrémně zadlužených lidí, mezi nimi i nenapravitelného gamblera Gi-huna či jeho kamaráda z dětství Sang-woo, kteří jsou už v tak zoufalé životní situaci, že se rozhodnou hrát velmi tajemnou hru, na jejímž konci je může čekat i výhra v hodnotě několika miliard. Zadání se pak zdá být jednoduché – úspěšně splnit šestici variací na klasické dětské hry. Jenže to má jeden dost velký háček. Vyřazení z disciplíny totiž znamená pro soutěžícího okamžitou smrt. Hra o přežití, v níž začne jít o život i mezi jednotlivými disciplínami, tedy může začít.
Hra na oliheň je pak takřka trefným synonymem pojmu binge watching. Jedná se totiž vážně o extrémně chytlavou a návykovou podívanou, která vás už v úvodním díle chytne a až do závěru zkrátka nepustí. Ano, tvůrci si zde v podstatě berou „jen“ to nejlepší ze zmiňovaného Battle Royale, jehož se snaží zmixovat s nedávným Parazitem a přidat tedy i nějakou tu sociální výpověď, dělají to ovšem tak vynalézavým a strhujícím způsobem, že divákovi bude to časté inspirování úplně jedno. Seriál má výtečné tempo, skvěle pracuje s jednotlivými levely i tajemným zázemím či pravidly uvnitř ještě záhadnější organizace a do toho servíruje i šestici hezky rozdílných a skvěle zahraných postav, s jejichž vývojem, motivací a vztahy scénář šikovně pracuje.
Režie si pak umí skvěle hrát i s jejich psychikou, kdy jsou jednotliví účastníci čím dál více zoufalí, ale i přesto už nechtějí soutěž o miliardy vzdát, a sáhnou si až na samotné dno, na němž nemohou nikomu věřit. Budování napětí a nedůvěry pak nedělá tvůrcům sebemenší problémy a seriál nám naservíruje několik opravdu strhujících a intenzivních momentů. A pak tu samozřejmě máme i samotné dětské hry, jež téměř všechny patří k vrcholům seriálu. Jsou správně nápaditě, brutální, nekompromisní a v jistých případech i zatraceně mrazivé. Autoři navíc dokáží překvapit a naservírovat nám v tomto ohledu vždy trochu něco jiného. Zatímco první hra je o chaosu a počtu mrtvol, při kuličkách se dostanou ke slovu skvěle napsané postavy atd. I díky této různorodosti si projekt tak urputně drží diváckou pozornost. A to i přesto, že v závěru pár zaškobrtnutí přeci jen přijde.
V posledních epizodách totiž seriálu přeci jen malinko dojde šťáva a po výtečném startu se všechny linie nedovede dopracovat do správně emocionálního konce. I přes skvělou hru s divákem se totiž začíná ukazovat, že scénář je v některých zápletkách vlastně docela jednoduchý, šokující odhalení člověk prokoukne dlouho předem a autoři si pomáhají klasickými berličkami. Onen „sociální přesah“ pak kvůli tomu nefunguje tolik, jak by si asi autoři přáli. Finální epizoda už je po všech nabušených událostech spíše zklamáním a chladným dovětkem, který bohužel nedokáže poslední hru, jež by měla být emocionálním vrcholem série, dostatečně vytěžit.
I přes trochu promarněný závěr je však Hra na oliheň jedním z největších seriálových překvapení roku, které si to obrovské internetové haló vlastně zaslouží. Je totiž neskutečně vtahující zábavou s výrazným vizuálem a korejským nádechem, díky němuž je netflixovský hit i správně vynalézavý, osobitý, podvratný a občas přijde i s malinko šíleným humorem. Jen tvůrci nastavili svou laťku v první polovině tak strašně vysoko, že už se konci bohužel přeci jen malinko klesá. Netflix po parádním Království zombie opět prokázal, že spolupráce s korejskými filmaři jim zatraceně sedne. A pokud jste měli tento fenomén doteď za nafouklou bublinu, nebojte se mu dát šanci.
Verdikt
Spooner
Stovky zadlužených lidí soutěží v sérii zmodernizovaných dětských her, kde sice můžou vyhrát miliardy, ale také hned přijít o život. Nezastavující hit beroucí si to nejlepší z Battle Royale je správně návykovou seriálovou podívanou s šikovně napsanými postavami a nekompromisními disciplínami, kterou chce divák opravdu slupnout na jeden zátah. Je jen škoda, že v závěru scenáristům spadne řetěz a nedokážou tuto hezky rozehranou partii dohrát do maximálně vyhroceného a emocionálního konce.
Vaše hodnocení
Hodnocení redakce
- 6/10
Gonzi
Hodnocení čtenářů
- 5/10
HAL
- 7/10
Ragnarok
- 8/10
hroubek
- 7/10
Ironhead
- 8/10
Nazgul
- 9/10
Spiker
- 10/10
PavelU
- 8/10
Sub-Zero
- 6/10
KuBot
- 9/10
slord
- 9/10
Tranda-lina
- 8/10
Ravenous
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry
Zapomenuté heslo
Přihlášení
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Vytvářet filmové blogy
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry
Prvně režisér neplánoval ani pokračování…
kdyby to bylo v celku tak to hodnocení je určitě vyšší a nekončí to tak viditelně useknutě. Za mě i tak 8/10.