Iveta: 1. řada
18:30 | 19.05.2022 |
Iveta Bartošová se zasněně dozpívala až ke své labutí písni formou posledního dílu ambiciózní minisérie. Ta se mimo počátků kariéry sahající od jednoho extrému k druhému zaměřuje hlavně na její vztah s Petrem Sepéšim, se svým okolím a zejména se sebou samotnou. První epizoda mě naplnila lehkým optimismem a byl jsem pln naděje, že trojdílná drobnokresba jedné z našich nejslavnějších zpěvaček naplní vysoko vyhnané ambice a udrží si laťku, kterou úvodní díl nastavil. Ale nestalo se. Ona ji dokonce přeskočila.
Vše, co jsem ze sebe vypsal v recenzi pilotu, platí pro zbytek série dvojnásob. Na přetřes se často dává Anna Fialová a Vojtěch Vodochodský v ústřední pěvecké a milenecké dvojici, ať už v pozitivním či negativním smyslu slova. Hany směrem k hereckým výkonům se však často opírají pouze o nevystihnutí fyzické podobnosti, což zde rozhodně není na místě. Nebojím se říct, že Fialová je v roli Bartošové vynikající a jedná se o jeden z nejlepších hereckých výkonů, který jsem v českém rybníčku za poslední roky viděl. Naivní pasivita a ustrašené psí oči jí neslezou z tváře téměř po celou dobu stopáže, čímž jsou však jen akcentovány chvíle, kdy Iveta přejde do protiútoku a začne prosazovat svoje zájmy v prostředí, v němž dosud byla jen šedou myškou a továrnou na peníze pro ziskuchtivé producenty. Proměna z uťápnuté holky z vesnice na sebevědomou umělkyni se zlatem ve tváři i v hrdle je výborná a obě polohy Fialová střídá s naprostým přehledem tak, aby působily uvěřitelně. Tento herecký přístup se náramně doplňuje s Vojtěchem Vodochodským jako Sepéšim, Ivetinou největší láskou i nemesis zároveň.
Jeho přehnané ambice a často až nepříjemná touha se prosadit na úkor psychických a emocionálních sil blonďaté zpěvačky působí patřičně nepatřičně a scény, kdy s Ivetou trénuje na klavír a ponižuje ji pro její nedokonalost, případně je konfrontován se svým nedostatečným talentem z úst čarokrásného Ladislava Štaidla alias Ondřeje Brzobohatého, jsou až překvapivě silné. V obou těchto scénách dochází k povedené gradaci napětí a manipulativní jednání, které se u Sepéšiho v těchto scénách projevuje, je předvedeno výborně. Díky tomu je zvýrazněno silné ústřední téma, které je středobodem vyprávění režiséra Michala Samira. Tím je již zmiňovaná konfrontace Ivetiných nevinných snah o to, stát se slavnou zpěvačkou a tendence okolí tyto snahy jen zneužívat.
Jasný záměr a pevná tvůrčí vize prostupují napříč všemi epizodami. Opakující se motivy, například Ivetino toužebné pozorování jiných zamilovaných párů či scény zahalené snovým mlžným oparem, pomáhají potřebné gradaci epizod z hlediska tématu. Režisér Michal Samir v mnoha rozhovorech tvrdil, že se na Ivetu nechce dívat jako na slavnou zpěvačku, ale jako na ženu se silným příběhem. Na její vztahy a jejich dopady je tak kladen mnohem větší důraz než na samotnou pěveckou kariéru, která je zde spíše prostředkem pro rozvedení tématu Ivety jako oběti okolí a vlastní zasněnosti. Právě snová atmosféra je pro sérii charakteristická, s rostoucím napětím mezi Bartošovou a Sepéšim se osvětlení jednotlivých scén vybarvuje do fantaskních barev osmdesátých let, fialové či modré přesvícení je tak čím dál intenzivnější. Ve chvíli, kdy však Petr Sepéši tragicky umírá, se dostavuje tvrdé vystřízlivění, barvy mizí a ustupují před strohým vybarvením, jako kdyby se Iveta doopravdy probudila ze snu.
Zlatá slavice je zde až tragickou postavou. I přes jednoznačné úspěchy trpí pod tíhou ambicí a neustálých manipulací svého okolí. Její dějový oblouk se však zdá býti dokončený ve chvíli, kdy se Iveta postaví na vlastní nohy a vzepře se Sepéšimu. Její první výraznější prosazování vlastních zájmů, které pokračuje ve velmi atmosférické scéně jejich společného koncertu, kde Iveta poprvé zpívá sama pod tíhou Sepéšiho závistivého pohledu, je však hned v zárodku utnuto Sepéšiho úmrtím. Právě ve chvíli, kdy se Iveta poprvé nadechuje k boji za vlastní zájmy, osud jí uštědří silnou ránu a jí nezbývá než se tak smířit s tím, že kdykoliv se postaví sama za sebe, dojde k neštěstí. Z Ivety se tak rázem opět stává ona ustrašená dívenka, která se s jedním kufrem vrací zpět domů.
Díky výhradnímu zaměření na postavy v některých chvílích série může ztrácet tempo a zasloužila by si prostříhat v hlušších pasážích. Michal Samir se nicméně neústupně drží své autorské vize a představuje Ivetu jako velmi živou a vrstevnatou postavu, tragičnost jejího příběhu a bulvarizace jeho vyústění je tak po sledování této minisérie ještě umocněno. A tyto pocity se nejspíš nedostavují naposledy, neboť si série nechává otevřený prostor pro případná pokračování. To naznačuje i prozatím beze smyslu působící dějová linka fanouška, u něhož se i přes vlastní manželství začíná projevovat posedlost Ivetou. Bez jakéhokoliv vyústění tedy v rámci tří dílů působí scény hlazení Ivetiny fotografie opravdu navíc a pokud si tvůrci nechávají otevřená vrátka pro další série, možná by bylo lepší tuto postavu představit až později.
I tak zůstávám v překvapení nad tím, jak se série povedla a jak silné emoce ve mně sledování Ivetina soužení působilo. S odstupem několika dní si stále v hlavě promítám některé scény a záměr, se kterým tvůrci do série šli, a to představit Ivetu jako živou bytost, nejen jako náplň titulků bulvárních plátků, se povedl. Při ohlášení série si mnozí, včetne mě, ťukali na čelo s tím, že není na místě se přiživovat na slavné zpěvačce, v jejíž smrti jistě hrála svou roli právě přehnaná medializace. Sérii se však povedlo k příběhu přistupovat s úctou a představit její život tak, jak by si to možná sama přála.
---
Autor: Marek Mičke
Foto: Voyo Originál
Verdikt
Jokolo
Michal Samir představuje odvážnou a pevnou vizi slavné zpěvačky a jejích začátků. Díky poutavým hereckým výkonům a zkušené režii se daří ukázat Bartošovou jako živou postavu se zajímavým vývojem, který je ovlivňován zejména zvenčí ze strany mužů v jejím okolí. Minisérie tak dobře ví, co chce říct, baví a v divákovi zůstává. Jen tak dál.
Vaše hodnocení
Iveta: Pilot
12:00 | 07.05.2022 |
Iveta Bartošová jakožto hlavní postava nové minisérie ze stáje Voyo Originál se zdá býti sázkou na jistotu. Slavná zpěvačka roky po svém úmrtí vzbuzuje silné emoce, lidé na ni i díky obrovskému zájmu médií stále slyší a její příběh není z těch, který by si zažíval denně každý z nás. Jako takový ale skrývá mnohá rizika. Díky nemálo kolapsům, excentrickým partnerům a pádům do závislostí by bylo snadné její životní příběh redukovat na titulky bulvárních plátků a minisérii o ní pojmout jako něco, co by na zpěvaččin odkaz nepůsobilo příliš lichotivě. Režisér Michal Samir se možná právě proto zaměřil na začátky popové hvězdy a mládí, které ji formovalo. A zatím to vypadá, že udělal dobře.
Třídílná minisérie se nezaměřuje na senzacechtivou cílovku a Ivetinu stinnou stránku prozatím nechává kdesi v budoucnu. Můžeme tak sledovat to, jak si mladá dívka zasněně představuje bohatou kariéru zlaté slavice, zatímco se snaží sbírat první zkušenosti v pěveckém sboru společně se svou sestrou. Rodinné vztahy byly však komplikovanou stránkou Ivetina života už v útlém věku, proto ji v rozletu brání hlavně starostlivý otec, který má potřebu držet nad ní ochrannou ruku a zatnout ji tipec ve chvíli, kdy se ve dveřích objeví příležitost v podobě Petra Sepéšiho.
Když z úst tvůrců slyším, že na scénáři pracovali pět/deset/bůhví kolik let, mám tendenci obracet oči v sloup, protože to ve většině případů nevypovídá vůbec nic o jeho kvalitě. Proto jsem se trošku bál, jak bude scénář Michala Samira k hlavní postavě přistupovat. A překvapivě si pořád nejsem úplně jistý. Zdá se totiž, že pojetí Ivety a její osobnosti jde v minisérii velmi zajímavým směrem, u nějž si nejsem jistý, zda vychází z odvážného tvůrčího záměru nebo z líně napsaného scénáře. Dojem, který měla ze sklonku zpěvaččina života spousta z nás, je tu totiž překvapivě silně akcentován už v jejích začátcích, totiž že Iveta byla často pasivní figurkou, kterou přes její zasněné ambice pohybují zejména hráči v jejím okolí.
Napříč celým prvním dílem je totiž Bartošová opravdu jen naivní dívkou, která opatrně našlapuje ve velkém zlém světě, ale děje se s ní jen to, co si přejí ostatní, aniž by se kamkoliv posouvala skrze vlastní aktivitu. Jako desetiletou ji oplzlí skřeti lascivně chválí sukýnku a hladí ji po noze bez jakékoliv reakce. Na soutěž talentů jede jen proto, že za to lobbuje její učitelka zpěvu. Na soutěži se poté od (opět oslizlého) ředitele nechá přes zjevnou nechuť pusinkovat na jevišti, aniž by aktivně projevila jakýkoliv odpor. A když se jí splní sen a zájem o zlato v jejím hrdle projeví producent z velké Prahy, je to otec, kdo rozhodne za ni, že nikam nepojede. A Iveta by to opět pasivně přijala, nebýt iniciativy její sestry, která její sen vybojuje za ni.
Iveta se tak projevuje hlavně skrze silné emoce, kdy je naštvaná na celý svět okolo, případně zklamaná z toho, že její sen se pomalu rozplývá. Jediný moment, kdy tak převezme otěže a projeví vlastní iniciativu, je ve chvíli, kdy se její sestra nemá k tomu vystoupit na jeviště před celé město v pěveckém sólu, tak se toho blonďatá Iveta chopí za ni. Společně s režijně zvládnutou gradací scény se možná i díky tomu zároveň jedná o nejsilnější moment z celé epizody. Ta ještě víc posiluje výsledný dojem, že série se mimo ne vždy zábavně vyprávěné začátky její kariéry zaměří zejména na rozplétání jejího nitra, což je přístup, kterému se dá tleskat. Otázkou je, jak si s ním poradí další díly.
I tak se série může opřít o jiné kvality. Dobové prvky jsou zde zachyceny výborně a zdařile dokreslují retro atmosféru neonových osmdesátek. Režijní rukopis Michala Samira, který v mnohém připomíná například charakteristický přístup Petera Bebjaka, nechává promlouvat postavy skrze soustředěné detaily jejich tváří. Ohledně hereckých výkonů není co vytýkat, ale ani přehnaně chválit. Anna Fialová je v roli Ivety dobrá a hlasy kritiků o rušící nepodobnosti s Bartošovou nejsou na místě, neb Fialové se daří vyjádřit právě onu charakteristickou ustrašenost přebíjenou jen sny o tom být nejlepší zpěvačkou. Eliška Křenková je stejně fajn jako jinde, přestože její líný/zasněný/opovržlivý výraz mě zde začínal trošku nudit a velmi rád bych ji někdy viděl v roli, která projevuje i pozitivní emoce.
Přes tyto klady nicméně vyvstává otázka, jestli jde o příběh hodný vyprávění. Iveta Bartošová jistě byla zajímavým člověkem, ale počátky její kariéry nijak nevybočují z mustru hrdinky, která měla tu správnou kombinaci talentu a štěstí, aby se dostala na vrchol. Zvlášť pokud se série bude zaměřovat opravdu jen na rozjezd její kariéry, mohl by příběh v rámci tohoto žánru působit banálně. Pokud by se však scénář dál ubíral směrem zkoumání toho, proč Bartošová skončila svůj osud takto tragicky skrze zvýrazňovanou submisivitu, mohlo by se jednat o velmi zajímavé rozšíření a polidštění pohledu na jednu z nejslavnějších zpěvaček své doby. Prozatím si tedy vystačíme s doporučením a opatrným palcem nahoru.
---
Autor: Marek Mičke
Foto: Voyo
Verdikt
Jokolo
Začátky kariéry Ivety Bartošové vetkané do osmdesátkové atmosféry ukazují slavnou zpěvačku jako naivní zasněnou oběť manipulujícího okolí i vlastní pasivity. Řemeslně zvládnutá první epizoda s přesvědčivými hereckými výkony tak dává jistou naději, že záměrem minisérie není jen přiživit se na zpěvaččině odkazu, ale ukázat její lidskou tvář.
Vaše hodnocení
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry
Zapomenuté heslo
Přihlášení
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Vytvářet filmové blogy
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry