Kriminálka Anděl: Recenze 3. sezóny
23:59 | 21.03.2012 |
Pražská mordparta měla před čtyřmi lety otevřeně vyzvat na souboj seriály Jerryho Bruckheimera a dokázat, že cool moderní detektivka se dá natočit i s Martinem Stropnickým v hlavní roli. Kamerové filtry, netradiční záběry a zkrátka současný vzhled, který Kriminálku dodnes odlišuje od ostatních českých seriálů, jsou stále nepopiratelnými klady právě vysílané třetí série. Jenomže za vší tou načančanou bezchybností se stále skrývají tytéž epizodní příběhy bez duše a emocí.
Kriminální seriál musí mít jednoznačného tahouna – atraktivní tým hrdinů, jimž fandíte v boji proti zloduchům a baví se vás dívat na jejich metody a dedukce. Nemusí přitom nosit právě obleky od Prady, postačí, aby nebyli jen figurkami ve scénáristy vymyšlených zločinech. Anděl v tomto ohledu první dvě série hrubě nezvládal a od třetí sezóny jsem očekával alespoň částečnou resuscitaci poněkud bezkrevného jádra pražských policistů.
Seriál vzbuzuje dojem, že je vytvořen strojem, do něhož tvůrci sem tam vsypou nějaký jemný fórek.Hned v prvním dílu se autoři dost nevybíravě zbavili postavy šéfa Horkého (Mejzlík), kterého zabije zbloudilá kulka. Opomenu-li, že se jedná snad o nejhůře natočený moment historie tohoto seriálu, měl jsem ze zabití Mejzlíkovi postavy škodolibou radost. V dosavadních dvou sériích byl totiž jako šéf naprosto neviditelný a představa rázné Ivany Chýlkové, kterak bude Marku Taclíkovi vyhazovat tlačenku z ledničky a na zpomaleného majora Tomečka (Stropnický) křičet, že je neschopný idiot, se mi od začátku zamlouvala. Bohužel, ačkoliv je viditelnější postavou, než byl Mejzlík, zmohla se v prvních sedmi dílech jen posměšně si odfrknout nad zelenými bačkorami Michala Novotného a loknout si panáku domácí ořechovky. S Tomečkem se namísto konfliktů spíše staromládenecky pošťuchuje a ostatní policisté se v její přítomnosti chovají jako paka. Čili i když se jedná o vítaný krok vpřed, z potenciálu takové herečky, jakou je Chýlková, se dalo vyždímat mnohem více.
Původní rozhodnutí autorů, zcela se oprostit od jakýchkoliv soukromých dramat a zaměřit se jen a jen na případy, zůstává platné i v třetí sezóně. To jediné, co tedy po třech sériích víme o partičce policistů je, že Taclík rád pije pivo a jí nezdravě a Švehlík je syn soudního patologa Freje. Toho navíc v prvních dílech kvůli nemoci nahradil Martin Hoffman (známý coby seriálový manžel Geislerové z Terapie), než se v šesté epizodě beze slova vytratil ze scény. Kvůli odtažitosti hrdinů a diváka se tak padesátiminutové díly nemůžou opřít o nic jiného než o atraktivitu případů. A ta je v případě Andělu úměrná tomu, zda se scénárista při psaní epizody zrovna držel nohama na zemi. Smrt provozní ze supermarketu anebo vražda plastického chirurga vás svou uvěřitelností zabaví snadno, ale válka dvou taxikářských bossů anebo pašování neoznačených lahví rumu, to jsou případy, které by se lépe vyjímaly třeba v ruské Brigádě.
Kriminálka Anděl nepatří k českým seriálům, u kterých je vám stydno při jejich sledování. Dialogy jsou stále velmi uvěřitelné, kamera je prostě příjemná a modifikovaná melodie od Muchowa zkrátka navozuje dojem projektu minimálně západoevropského formátu. Bohužel bez zdravé míry chytrého patosu vzbuzuje seriál dojem, že je vytvořen nějakým velkým samočinným strojem, do něhož tvůrci sem tam vsypou nějaký jemný fórek. Původní ambici, tedy vytvořit seriál, z něhož se lidé posadí na zadek, odvál čas a zbyla jen poctivá kriminálka pro pragmatické diváky, které nezajímá, jestli to mezi Tomášem a psycholožkou Janou jiskří nebo kolik vydá Oliver Hajn měsíčně za alimenty.
PS: Na na stránkách Novy (http://kriminalka.nova.cz/rubrika/mordparta) se toho o historii a charakteru postav dozvíte zhruba stokrát víc než ze samotného seriálu. Nebo z jakého konkrétního dílu jsem měl zjistit, že je Oliver dvakrát rozvedený, Tomáš chodí s jakousi Lucií a Ruda Uhlíř je třetí nejlepší na světě v hraní Doomu?
Verdikt
Krasa
Vaše hodnocení
Kriminálka Anděl: 1. sezóna
14:30 | 10.10.2008 |
Kriminálka Anděl byl hodně odvážný projekt, kterým chtěla televize Nova ukázat, že se nebojí oslovit mladší diváky a že její seriály nejsou jen pro ženy nad čtyřicet let. Inspiraci hledala nejen u slavnějších amerických kolegů, ale především u našich východních sousedů a jejich seriálu Mesto tieňov. To, že Nova nedokáže obstát vedle produkční stáje Jerryho Bruckheimera, bylo od začátku víceméně jasné, tentokrát však prohrává i se slovenskou televizí.
Seriál není žádný kardinální průšvih, ale už od prvního dílu bylo jasné, že tvůrci moc nevěděli, co vlastně chtějí točit. Na jednu stranu tu máme poměrně sympatické a neokoukané herecké obsazení s charismatickým Davidem Švehlíkem v čele a občas i slušně natočené „pátrací“ scény podpořené stylovými kamerovými filtry a rychlými střihy, na druhou stranu snaha o moderní pojetí je tu zabita scénářem, který připomíná Malý pitaval z velkého města. Jakoby se tvůrci zalekli onoho mýtického „průměrného českého diváka,“ jenž by nemusel všechny ty novoty a větší frekvenci střihů v jedné scéně vydýchat. A to Kriminálce Anděl totálně podrazilo nohy.
Nejde ani tak o to, že každá druhá scéna smrdí studiem na sto honů a že by to chtělo možná trošku vyšší rozpočet, ale problémem je spíše fakt, že kombinace techniky a moderního pátrání s klasickým „přijdeme tam, zeptáme se, něco zjistíme a půjdeme dál“ tady zkrátka nefunguje. Hlavní postavy jsou nezajímavé, protože tvůrci se rozhodli zaměřit se spíše na jednotlivé případy než na jejich osobní životy, bohužel tohle by mohlo fungovat jen v případě, že by se těch pětapadesát minut pořád něco dělo. Kriminálka Anděl zkrátka žádá od diváka, aby měl rád hrdiny, o nichž nic neví, a aby sledoval případy, které jsou možná natočeny podle skutečných událostí, ale tváří v tvář originálně pojatému pátrání u konkurence zkrátka neuspějí.
Kriminálka anděl byla ještě před svým uvedením propagována jako nový seriál, jež bude dravější než konkurence a ukáže Prahu jako město, které nikdy nespí. Hezká myšlenka ale byla zabita realizací. Ačkoliv se seriál pokouší tvářit světově, v okamžiku, kdy se na scéně objeví tým policistů (plus dva anonymní policajti v pozadí), kteří přijedou ve Škodovkách, je něco špatně. Snaha být zároveň cool a přitom i „český“ je druhý hlavní důvod, proč seriál ve výsledku nefunguje. Divákům amerických kriminálek je srdečně jedno, jak probíhá pátrání, ale chtějí se u toho bavit a ne sledovat natahované dialogy a pokusy o cool realitu (což prostě fungovat nemůže). Takže pro případnou druhou sezónu bych doporučil dát do každého dílu několik scén, v nichž Marek Taclík zpomaleně vystoupí z auta ZAHRANIČNÍ výroby, nasadí si černé brýle, dojde na místo činu, kde budou čtyři policisté v bundách s obřím nápisem POLICIE zabezpečovat místo činu (jeden z nich bude mít v ruce půlmetrový foťák, jímž by bylo možné umlátit slona). Taclík poté odhalí něco za nehtem oběti (nejlépe rozstřílené na kusy nastřelovačkou hřebíků) a po analýze v laboratoři (ta nesmí vypadat jako učebna chemie ze základní školy) se vydá pátrat na místo, které ani v nejmenším nepřipomíná zahrádkářskou kolonii (viz. druhý díl).
Ano, bude to hloupé, bude to nerealistické, ale bude to cool a bude to zábavné. A já bych se na to čas od času podíval. Na tenhle současný patvar, jenž neví, čím by chtěl být, už náladu bohužel nemám. A i když se Nova tentokrát snažila, za snahu se body nedávají.
Verdikt
Mr. Hlad
Vaše hodnocení
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry
Zapomenuté heslo
Přihlášení
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Vytvářet filmové blogy
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry