Užíváním této stránky souhlasíte s všeobecnými podmínkami.
Tato stránka používá cookies.
Labyrint | 2015-?
csfd  
tvůrce: Petr Hudský
režie: Jiří Strach
hrají: Jiří Langmajer, Zuzana Kanócz, Stanislav Majer, Miroslav Donutil, Radek Holub, Pavel Batěk, Zuzana Kajnarová

Labyrint: 1. sezóna


ikona
Krasa
Ambiciózní kriminálka s Jiřím Langmajerem dojela do závěru první řady. Jak se nám líbila? 

Jiří Strach točí kriminálku. Suchá věta, co dokáže hnout diváckým zájmem. Proč? Protože Strach umí ulít atmosféru jako málokdo a ty nejlepší televizní věci, co jsme v posledních letech s kolegy chválili do nebes, pocházeli od něj. Takže ještě jednou a teď už v minulém čase. Jiří Strach natočil kriminálku. A selhal. Bohužel.

 

Párek bruslařů najde u zamrzlého rybníku zavražděného politika. Na místo přijíždí kriminalista Michal Remeš (Jiří Langmajer) s kolegou Danem Grossmanem (Stanislav Majer) a docela to funguje. Oba působí obyčejně, leč sympaticky a zima leze za nehty jak divá. A s důvěrou k tvůrcům jsem náhle schopný odpustit i to, že mrtvola co má propíchnutou zadnici kůlem o šířce litrové petlahve, je probodnutá mečem a má být zmlácená jako žito, vypadá spíš jako modýlek z reklamy na Axe. Je to fajn a zajímá mě to. Jenomže pak přijede slovenská kolegyně Tamara Berkyová (Zuzana Kanócz bez dabingu) a celé to jde až obdivuhodně rychle do kopru.

Bože chraň, že bych se snad chtěl strefovat do Kanócz jako takové. To jen s příchodem její slovenské vyšetřovatelky přeroste rutinní kriminálka v mezinárodní konspiraci a lžíce sirupu se promění na rybí tuk. Zaprvé, scénárista Peter Hudský evidentně viděl švédsko-dánský Most a líbil se mu. A zadruhé, líbil se mu hodně. Vražda českého politika se totiž až neobyčejně podobá vraždě jedné slovenské roztahovačky a do čela seriálu se dostane Kanócz, co si až podezřele tyká s Aspergerovým syndromem, a nezadaný ťunťa Langmajer, který jí v jednom kuse kouká na zadek, ale bojí si říct. Chudák chlap.

Nepřiznanou podobnost charakterů i námětu zvládnu celkem snadno. Celkovou nepřehlednost Labyrintu ale ne. Z dvojité vraždy se stane náboženský komplot, sériové vraždění dle obrazu od Bosche, geniální pomsta bývalého trestance a tak dál. Děje a vedlejších postav je na sedm hodinových dílů přehršel a já to prostě nedal. Kór když začal Langmajer dedukovat v rozvitých větách typu: „Kovářová se potkala se Štefanem, zatímco Sandera byl doma,  Kamberský seděl na záchodě, Kovář pracoval na dílně a Rychtera tím pádem zrovna tloukl špačky“. Hudský dávkuje postavy a podzápletky a doufá, že tím dodá příběhu váhu. A já se zhruba od půlky v obsahu utopil a už mě nevylovili.

Labyrint paradoxně nejvíc funguje, když si na nic nehraje a servíruje ty nejmenší a nejmalichernější lidské příběhy. A tak mě nejvíc bavil vesnický policajt Vojtěcha Kotka, co se úsměvně, byť nesměšně snaží hrát na detektiva. Herecky pak všechny převyšuje Martin Zahálka, jehož trochu nablblý rozzuřený fotřík je snad jediná trochu barvitá postava v celém seriálu. Langmajerův Remeš? Nudný patron bez emocí. Majer a Kanócz? Na větší herecké výkony nemají v nahuštěném ději čas.

  

Ten, kdo mi tu ale drásal nervy non plus ultra byl šéf v podání Miroslava Donutila. Smysl jeho postavy v seriálu? Pitomě ječet na své podřízené, ať koukají makat a že na něj tlačí tisk. V roce 2015, postoosmdesátéosmé. I ta šéfová z Kobry 11 v saku s vycpávkami a tizianovou rtěnkou to zvládala s větší nonšalancí.

Směrem ke konci se navíc v Labyrintu začínají hromadit pěkně propečené WTF momenty. A ačkoliv mají převážně základ ve zbrklém scénáři, dovoluji si z nich vinit hlavně Stracha. Že je někdo takto zkušený a kvalitní nedokázal vychytat anebo mu dokonce připadaly v pořádku, je skoro námět na delší diskusi. Tak namátkou:

  • Chlapa nahání po baráku vrah. Běží se před ním schovat do sklepa, ze kterého vede jenom jeden východ. Vrah ho najde, sklep zapálí a ten začne hořet jako suchá sláma. Chlap popadne mobilní telefon, zavolá pohotovost, z posledního dechu odsýpe adresu (nic jiného) a odpadne. Střih. O vteřinu později leží v nemocnici, na sobě pár oděrek a živě si vykládá s policajtem.
  • Biskup František Němec je uvězněný v kleci s ženskou. Vyměňují si nejprve nějaké vylekané fráze, načež jí Němec řekne: „Budu se za vás modlit“, padne na kolena a skutečně se začne okamžitě modlit.
  • Policejní komando se samopaly zasahuje v polorozpadlé chalupě, ve které by se měl schovávat vrah. Zatímco přelézají po žebříku ani ne dvoumetrovou zídku, spustí se naplno ta známá BURÁCEJÍCÍ ÁRIE CARMINA BURANA (jo, vážně tahle) jako kdyby právě dobývali hrad.

A vůbec, nepamatuji si, kdy jsem si u jakéhokoliv televizního či dokonce filmového produktu aktivně vyhledával, kdo je zodpovědný za tak příšerný a nehodící se hudební doprovod. Akční scéna? Rozverný motiv jak z filmu od Chaplina. Někdo jde v noci lesem? Temný, záhadný podkres, to kdyby vám náhodou nedošlo, že se máte bát.  Do Labyrintu navíc někdo koupil tu známou písničku od Hoziera, tedy tu temnou, drsnou, naléhavou věc známou z rádií. V seriálu je použita tuším třikrát a pokaždé, když se to nejméně hodí. A kór ve scéně, kdy Langmajer nahání po pražských barech svojí náctiletou dceru a do toho se opakuje ta procítěná prosba „Take Me To Church“, je další WTF moment na světě. Nevím, jak moc je za tohle všechno zodpovědný Ondřej Brzobohatý, ale aby byla hudba nejslabším článkem jinak podprůměrného seriálu, to už chce fest výkon.

  

Blbé je, že mě se už ani nechce pokračovat. Probírat, jak suše a bez emocí zatočí scénář s Majerem a Kanócz a jak samotné finále zadusilo i poslední naděje na civilní zakončení příběhu. Je tu toho prostě moc. Moc děje, moc náhod, moc podivností a celé se to bere znovu a zas moc a moc vážně. Takže do stejné latě k Vraždám v kruhu a do příště radím ubrat. A nejlépe se přilepit na Kotkovu postavu, jednu z mála jiskřiček sympatie v seriálu bez jiskry.

PS: Znělka je to nejlepší, co jsem zatím v rámci českých seriálů viděl. A dokonce mi v dobrém připomněla úvodní titulky z první řady Pozůstalých. Oba palce nahoru.

Verdikt

avatar3/10

Krasa

Labyrint: Pilot


ikona
Spooner
Nabízejí nám oblíbený Jiří Strach s Jiřím Langmajerem výživnou temnou kriminálku? 

Tuším, že už se budu asi malinko opakovat, jenže v tomhle případě mi to vůbec nevadí. Jestli totiž existuje na tuzemském televizním poli jméno, jež nám téměř vždy zaručí zajímavou a hlavně kvalitní podívanou, je to Jiří Strach. Řemeslo má absolutně v malíku, žánry umí měnit zručněji, než většina daleko známějších kolegů a na jeho kouscích je poznat, že moderní zahraniční trendy má zkrátka nakoukané a nebojí se je využít. Už jsme tak od něj mohli zhlédnout dvě povedené pohádky, výtečné série mysteriózních detektivek a naposledy i proklatě zábavnou “normalizační“ komedii Osmy. Tím ovšem Strachův výběr ambiciózních látek rozhodně nekončí a tentokrát si ukousl pořádné sousto. Se svým vůbec prvním seriálem Labyrint se totiž nejen vrací na půdu mysteriózních detektivek, ale především by se asi rád svezl na vlně temných severských kriminálek. Zatím to ale vychází tak nějak na půl.

Rozehráno tu máme na správně tajemnou a napínavou polízanici. Podíváme se totiž do Brna, kde místní tým detektivů v čele s majorem Remeš a jeho drsným parťákem Grossmanem vyšetřuje záhadnou a dosti brutální vraždu místního politika. Protřelému vyšetřovateli je však podle způsobu vraždy hned jasné, že tady nepůjde jen o obyčejnou vraždu ze žárlivosti či pokažené kšefty. Ono, když své oběti polámete kosti, napíchnete ji na kůl, propíchnete meče a obtočíte mrtvým hadem, je jasné, že tady jde o trochu větší magořinu. Podezření, že mají co dočinění se sériovým vrahem, se Remešovi potvrdí ve chvíli, kdy na scénu přijde slovenská vyšetřovatelka Tamara Hrónská, která upozorní na podobnou vraždu v její domovině. Mezinárodní spolupráce a honba po tajemném vrahovi tak může začít.

A začátek to není vůbec špatný. Hlavní zápletka je totiž dostatečně poutavá a hned od prvního dílu diváka zajímá, jakým směrem se pátrání bude ubírat, a jak se tvůrcům podaří pospojovat všechny ty drobečky, jež nám během pilotu poodhalují. Ano, Strach si evidentně hodně půjčuje od zahraničních vzorů v čele s kultovním Mostem. To ovšem asi bude vadit jen málokomu, když samotný příběh nabízí po rutinních tuzemských krimi kouscích z poslední doby značné osvěžení a neskrývá velké ambice. Strach má navíc řemeslo pořád v malíku, takže to celé skvěle odsýpá, vizuál je opět na výtečné úrovni a herecké obsazení v čele s přesně obsazeným Langmajerem dosud nenabízí slabý článek. Jen ty, i když docela povedené, chorály Ondřeje Brzobohatého hrají i ve scénách, kde se to dvakrát nehodí.

Jenže zase tak růžové to bohužel není a několik mušek se zde přeci jen najde. Ty tentokrát skrývá především scénář. Ano, samotná linie rituální vražd nabízí zatracený potenciál, jinak to však v některých aspektech zase taková sláva není. Především na dialozích by se v dalších částech mělo hodně zapracovat. V mnohých scénách totiž působí dosti nepřirozeně a mnohdy dokonce kvůli sypání jednoho klišé za druhým solidně šustí papírem. Hlavně díky tomu potom některé momenty vůbec nefungují a zcela se míjí účinkem. V jistých sekvencích jsem navíc míval často pocit, že takhle by policisté asi opravdu nepostupovali, což u vážné a temně pojaté kriminálky přeci jen je trochu problém. I přes zahraniční inspiraci a ještě ne úplně dotaženou atmosféru se tu tak stále objeví i klasické neduhy českých kriminálek. A to je vzhledem k materiálu docela škoda.

I přes menší rozpaky se ale určitě vyplatí sledovat Labyrint i v následujících týdnech. Scénář sice ještě není zcela dotažený a některé scény budí spíše rozpaky, příběhově by se nám tu ovšem mohl rýsovat jeden z nejnadějnějších domácích krimi přírůstků posledních let, který je navíc prošpikován, ostatně jak je u Stracha zvykem, sympatickými a silnými charaktery, jež diváka ihned zaujmou. Jasně, pořád se to může celé ošklivě pokazit a z celého případu může vylézt smysl nedávající zklamání. Vzhledem ke Strachově zkušenostem a režijním kvalitám však doufám, že se tak nestane a veškeré chyby se mu ještě podaří vychytat a nabídne nám nadprůměrný seriálový zářez. Jeden příšerný Případ pro exorcistu v našich končinách bohatě stačil.

Komentáře
VŠECHNY KOMENTÁŘE (6)

Verdikt

avatar6/10

Spooner

© copyright 2000 - 2024.
Všechna práva vyhrazena.

Registrace

Nemáte svůj účet? Registrací získáte možnosti:
  1. Komentovat a hodnotit filmy a trailery
  2. Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
  3. Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
  4. Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry

Zapomenuté heslo

Pokud jste zapomněli vaše heslo nebo vám nedorazil registrační e-mail, vyplňte níže e-mailovou adresu, se kterou jste se zaregistrovali.

Přihlášení


Registrace