Luther: 5. řada
10:00 | 03.03.2019 |
Omlouvám se, tentokrát to bude osobní. Velmi osobní. Luther už je totiž od první série mojí srdcovkou a drsňákem, na něhož prakticky nedám dopustit. Díky zemité a realistické atmosféře Londýna jsem si jeho honby za psychopaty užíval prakticky stejně jako Cumberbatchova Sherlocka a první tři série řadím mezi to nejlepší, co na ostrovním písečku za poslední dekádu vzniklo. Jenže když se Idris Elba a tvůrce Neil Cross před pár lety přeci jen rozhodli pokračovat dvoudílnou čtvrtou řadou, už to taková pecka nebyla. Sezóna si sice udržovala svou atmosféru a řemeslné kvality, po scenáristické stránce toho však chtěla odvyprávět až moc a byla zkrátka uspěchaná. Nejnovější páté štace jsem se kvůli tomu, i značně rozporuplným ohlasům, proto malinko obával a dal jsem si s jejím nakoukáním malinko na čas. A bál jsem se bohužel oprávněně. Pátá série je totiž jasným důkazem, že tenhle drsný detektiv má své nejlepší časy dávno za sebou.
Před mým zoufáním si ale přeci jen ve zkratce proberme příběh, jenž zprvu nenabízí žádné velké překvápko. Luther a jeho nová parťačka, mladá a ambiciózní Halliday, mají za úkol chytit nového sériového vraha, který aktuálně řádí v Londýně a ve svých ohavných činech je čím dál troufalejší. Prostě taková Lutherova každodenní rutina. Aby toho však na našeho majitele omšelého kabátu a ojeté kraksny nebylo málo, dostal se do hledáčku tamního mafiána George Corneliuse, jenž pátrá po svém zmizelém synovi. A na scéně se navíc “úplnou náhodou“ zjeví i stará známá Alice. A to samozřejmě značí ještě větší problémy.
Už od prvních minut je pak evidentní, že tvůrci nám tentokrát chtějí servírovat mnohem svižnější, a ještě více diváckou podívanou. Což svým způsobem vlastně funguje. Tempo jede celé čtyři díly na doraz, hlavní hrdina musí řešit jednu krizi za druhou, tudíž se tu pořád něco děje a divák se nemá moc kde nudit. A sledujeme při tom samozřejmě stále bezchybného Elbu, z něhož by sršelo charisma, i když by celou stopáž jen hrál Monopoly. Jenže tím všechny klady v podstatě končí. Tvůrci totiž jako by při snaze o smrtící tempo zapomněli na všechno, kvůli čemu se do seriálu všichni původně zamilovali. A tedy co dělalo Luthera Lutherem.
Mám pak na mysli dva konkrétní atributy, na něž se scenáristé i režie tentokrát prakticky vykašlali. Tím prvním je drsná a téměř až realistická atmosféra současného Londýna, jenž není zrovna veselým místem a ze všech scén s nebezpečnými vrahy měl člověk husí kůži. Zde se ovšem pod nánosem svižného thrilleru na tuto nedílnou část seriálu téměř zapomíná a vyskytuje se v podstatě jen v úvodu řady. Druhou věcí, na níž se v aktuální sezóně spíše prdí, je pak samotné vyšetřování. Právě dedukce hlavního hrdiny a vcítění se do mysli sériového vraha bylo vždy jednou z největších silných stránek celého seriálu. Zde se ovšem vyšetřuje vcelku asi tak 10 minut a celá linie se sériovým vrahem je tu spíše na druhé koleji. Což je možná však ve výsledku i dobře, protože už zde scenáristé jen jedou popáté skoro to samé a nepřichází s ničím novým. Když pak Luther v této lince náhodou začne vyšetřovat, přijde na důležitou věc během tří vteřin, aby se mohlo co nejrychleji pokračovat dál. Kouzlo vyšetřování je tak nenávratně pryč.
Onen odklon z drsné městské kriminálky do svižného thrilleru by pak vůbec nevadil. Jen by to muselo dávat aspoň trochu smysl, nesmělo by to být scenáristicky každý dílem hloupější a postavy by se tu často nemusely chovat jak idioti. Nejen, že tu jejich chování často nedává smysl, ale navíc je to u fanoušků i malinko degraduje. Luther tak občas působí, jako by se na začátku vyšetřování silně bouchnul do hlavy, a z kdysi zábavné antihrdinky Alice se zde stala už dosti otravná postava, která vám ke konci poleze už silně na nervy. Při psaní poslední epizody si pak Neil Cross asi řekl, že na to prostě kašle a proměnil tehdejší pecku v kriminální béčko, u jehož závěrečné třetiny už jen budete zoufalstvím mlátit hlavou o stůl.
Tvůrci Luthera zkrátka dojeli na to, že se rozhodli i po důstojném ukončení v třetí řadě pokračovat a plnit fanouškovské sny. Jenže při tom všem již malinko únavném rýpání do vztahu Luther/Alice zapomněli na hlavní pozitiva této značky a také fakt, že už se vlastně dosti vyčerpali. A udělali tak z oblíbeného detektiva vyčpělého hrdinu, jehož by bylo nejlepší nechat raději už spát. Jenže to se nejspíš ani tentokrát bohužel nestane.
Verdikt
Spooner
Vaše hodnocení
Luther: 4. řada
09:00 | 25.12.2015 |
Letošní rok se nese ve znamení velkých návratů a geekové všech zemí už kvůli tomu posledních pár dní skupinově pláčou. Většina z nich radostí, pár z nich smutkem, pokaždé však plní emocí, které se tak nějak logicky s podobnými návraty jejich oblíbených hrdinů a světů nesou. Často se však navazuje i na věci, o kterých jsme byli přesvědčení, že k nim žádná další pokračování nevzniknou. Jenže Hollywood, a vlastně filmový a seriálový svět obecně, nestojí na stejných principech, jako zbytek světa. V tom jejich platí jenom dvě otázky. Zaprvé, vydělá to dost peněz? A zadruhé, máme ještě co říct? A zatímco tu první řeší většinou jen prachobyčejní kravaťáci, kteří toho o filmech ví zhruba tolik, co já o přípravě čtyřpatrového svatebního dortu, tou druhou začíná snad každá lepší konverzace, která se v takové branži dá vést. No a jedna taková se udála asi rok nazpátek, když si Neil Cross sedl s Idrisem Elbou a začali mluvit o tom, co by šlo dál provést s postavou neotřelého policejního detektivta Johna Luthera, který na konci třetí řady pověsil svůj památný kabát na hřebík a odkráčel do západu Slunce s jeho nejlepší přítelkyní a zároveň největší nemesis, Alicí Morgan. A stálo to nejspíš zato, protože téměř dvouhodinový výsledek jejich debaty s podnázvem čtvrtá řada má vše, co na Lutherovi od začátku milujeme a zároveň překvapivě otevírá vrátka ke zcela nové kapitole, kterou jednoznačně budeme chtít vidět. Ale popořadě.
"So. Now what?" Když jsme se s Johnem viděli naposledy, měl všechny důvody na světě k tomu, aby skončil. Divák to chápal, soucítil s ním a vlastně mu ten definitivní odpočinek i přál. Postava si prošla dostatečným množstvím bolesti a Elba tohle bez problému zvládl zahrát, z části taky proto, že je pro něj tahle role ušitá jako na míru. Bylo tedy jasné, že aby John vůbec mohl začít přemýšlet nad tím, že by se vrátil zpátky k jeho starému životu, muselo by se přihodit něco skutečně zásadního. A bylo to jasné i tvůrcům.
Zatímco tedy v Londýně začne řádit nový sériový vrah s oblibou v pojídání různých částí jeho obětí, Johna tenhle fakt příliš netrápí. Vlastně o něm ani neví, protože se odstěhoval mimo dosah civilizace a víc než cokoliv jiného, přemýšlí nad svou vlastní minulostí a zoufale se snaží dojít klidu. To se rázem změní s příjezdem dvou nových detektivů (jednoho z nich hraje Rose Leslie alias Ygritte z Hry o trůny), kteří Johna přijeli vyslechnout ohledně domnělé smrti Alice Morgan. Čtete bohužel správně. Alice se tentokrát nedostaví, nemusíte se však bát, že bych vám teď něco zásadního vyspoileroval. Tenhle fakt se dozvíte hned na začátku a ostatně ono pátrání na vlastní pěst po tom, co se jí stalo, je to, co Johna nakonec probudí ze spánku a vyšle zpátky do víru událostí. A co víc, celé je to chytře odůvodnělé, nenásilně podané a výborně rozfázované.
Příběh se tedy rozjíždí na dvou rovinách – co se stalo Alici, přičemž nám hlavní postava připomene své stinné stránky a rychle opráší fakt, že je s podsvětím pojen stejně tak, jako se zákonodárci na druhé straně. A druhá, v níž se bude policie snažit dopadnout onoho sériového vraha, který nejenže jedná na první pohled zcela chaoticky, zároveň je ale jako zběsilý pes utržený ze řetězu a jelikož počet obětí rychle narůstá, bude se každá vteřina počítat. Drama, napětí, vše opět v té ideální míře, tak akorát, aby divák zůstal přikovaný u obrazovky až do konce.
Na první pohled by mohlo leckoho zamrzet, že si pro nás tvůrci připravili pouze dvě epizody. Na druhou stranu musím říct, že jsem vlastně po shlédnutí maximálně spokojený, protože dohromady na mě fungují podobně jako v případě jiného letošního návratu. Hádáte správně, mluvím o Star Wars. I tady je spojeno něco starého s něčím novým, přičemž se hodně odkazuje a zároveň to na konci působí, jako bychom dostali teprve úvod k něčemu dalšímu – vtip je v tom, že i tady to funguje. A svým způsobem možná ještě líp, protože tady vlastně na konci zbyde pouhé minimum neznámých a tak to většina diváků má radši.
Pravdou nicméně zůstává, že Lutherovi sluší televizní formát přeci jen víc, než když bychom se s ním takto setkali na velkém plátně, jak se původně chystalo. Ne, že by snad čtvrtá řada nenabídla hezké obrázky, to vůbec ne. Sam Miller už to má za ty roky s Johnem v malíku. Lutherova chůze, čekání v dešti, zpátky do služby nebo asi nejlepší moment při sebeobraně popelnicí, všechno skvěle natočené scény, které jsem si s radostí pak pouštěl ještě jednou, protože prostě nádhera. Důvod, proč tohle policejní drama preferuji v televizi je ten, že každá hodinka má svoje vlastní finále, ke kterému spěje. Každá funguje samostatně, ačkoliv se samozřejmě děj mezi oběma přenáší. Především ale zejména ve druhé části příběh lehce obrátí, sázky se zvýší a tempo stoupne, což v některých momentech funguje právě díky tomu, že se jedna o samostatný díl a ne film, ve kterém by podobné momenty bohužel nevynikly. A to by byla zatracená škoda.
Kolem a kolem jsem tedy nadšený. Luther je zpátky se vší parádou a Elbovo boží charisma se snad od minula ještě zdvojnásobilo. Zároveň nám přibyly dvě nové postavy, mladá DS Emma Lane v podání sladké Rose Leslie a prozatím nevyzpytatelná Megan s tváří Laury Haddock. Ani jedna z nich zatím neměla nějak víc prostoru k tomu, aby se pořádně vybarvily, představeny ale byly více než důstojně a do budoucna bych s nimi rozhodně počítal. Každopádně se ukázalo, že tenhle oblíbený hrdina má skutečně stále co říct. Z rozhovorů s Elbou i Crossem je navíc patrné, že mají tuhle postavu velmi rádi a tak vlastně Lutherovi nic nebrání v tom, aby se za nějaký čas opět vrátil. Klidně zase jako dvou epizodní minisérie. Těžko si představit, že by někdo z nás měl cokoli proti. Koneckonců, John Luther je jenom jeden a ta Londýnská cháska všelijakých perverzních magorů se sama nepochytá. Tak chop chop.
Verdikt
do_Od
Vaše hodnocení
Luther: Recenze 3. série
17:00 | 25.07.2013 |
A už je zase konec. Jsou to teprve tři týdny, co jsme londýnského detektiva Johna Luthera po dvou letech nadšeně vítali zpátky a po kratičkých čtyřech epizodách abychom se zase loučili. Ty nejlepší věci se evidentně musí dávkovat v co nejmenších dávkách. Tentokrát už však žádné dlouhé čekání nejspíš nenastane, protože se podle všech dostupných indicií a všeříkající závěrečné scény dalších Lutherových seriálových pátrání zřejmě nedočkáme. Stálo tedy to dlouhé čekání na finále oceňované kriminálky za to? Rozhodně.
Zde je totiž vše stále na svém místě a tvůrci ani v závěrečně štaci netratili nic ze své syrovosti a realistického pojetí. Neil Cross a spol. spíše naopak ještě více přitvrdili. Oba hlavní vrahouni jsou zajímavější než magoři z druhé řady. Skoro bych si trumfnul tvrdit, že si scénáristé nechali ten nejlepší případ až na samotný závěr, jelikož linku o “veřejném strážci pořádku“ považuji za jednu z nejnápaditějších z celého seriálu. Potenciál charismatického psychouše byl pak vytěžen téměř na sto procent. Také hlavní zápletky okolo vyšetřování Lutherových praktik a jeho pokusy o návrat do milostného života jsou mnohem zajímavější, divácky vděčnější a hlavně napínavější, než nějaké zachraňování puberťačky z předchozí série. Tvůrci mají zkrátka otěže stále pevně ve svých rukou a díky svižné režii plné vypjatých a napínavých momentů se zde divák ani na chvíli nenudí. Prostě esence pravé britské kriminálky.
Seriál by byl ovšem sotva poloviční nebýt výtečně napsaných postav a jejich bezchybného psychologického vývoje. John Luther je stále životem a prací rozervaný polda, jenž se snaží za všech okolností chytat bídáky, navazovat nové vztahy a uchránit své nejbližší, jenže místo toho schytává jednu těžkou ránu za druhou. Asi to bude vážně tím ošuntělým kabátem. Divák pak díky dokonalému Idrisi Elbovi, který svou zatím nejlepší rolí doslova žije, visí na jeho každém slově a prožívá skoro každý jeho nový šedivý fous. A že mu jich během této sezóny přibude sakra dost. Elba pak potvrzuje, že patří mezi nejcharismatičtější herce současnosti, jenž by si zasloužil konečně pořádnou hlavní roli také v Hollywoodu, kde si ho naštěstí producenti všímají čím dál víc. Tenhle chlapík má totiž charismatu na rozdávání.
Londýnská detektivka však nestojí pouze na výtečném titulním charakteru. Tato série totiž ukázala také sílu parťáctví Luthera a věrného kolegy Justina Ripleyeho a to zrovna v době jejich největšího konfliktu. Kolegové si zde nevykecávají nekonečné díry do hlavy o tom, kdo kde co podělal a kdo se komu omlouvá. Zde stačí pár pohledů či jedno pozvání domů a postavy, a hlavně diváci, vědí, mají jasno. Právě tato nedořečenost a sehranost jsou hlavními devízami této silné detektivní dvojky. No a pak je tu fanoušky zbožňovaná Alice Morgan. Neodolatelná, tak trochu psycho, ale hlavně věrná přítelkyně hlavního hrdiny, jehož nikdy nenechá ve srabu, a kterou jsme si tentokrát užili bohužel jen v jedné epizodě. I to ovšem ke spokojenosti někdy stačí, zvláště v lahůdkovém podání Ruth Wilson. Tahle rusovláska by si svůj spin-off, o němž se jednu dobu spekulovalo, rozhodně zasloužila.
Třetí řada kultovního Luthera je tak opět vyšperkovanou britskou kriminálkou se vším, co k tomu patří. Nějaké ty menší díry ve scénáři by se najít daly a závěr třetí epizody byl možná až příliš předvídatelný. To jsou ale jen malé chybičky, již lze vzhledem k neselhávající režii plné napínavých scén snadno odpustit. Ano, přiznám se, že jsem ze závěru britského drsňáka tak trochu naměkko a klidně bych si dalších pár sezón ještě dal. Na druhou stranu se alespoň tvůrci rozloučili v nejlepším a naservírovali nám konec, který musí potěšit každého fanouška. Snad se tedy dočkáme aspoň plánovaného filmu. Tenhle nekompromisní detektiv bude totiž na našich monitorech hodně chybět.
Verdikt
Spooner
Vaše hodnocení
Luther: Úvod 3. řady
17:00 | 03.07.2013 |
Jen málo seriálů se může po pouhých deseti dílech pyšnit nálepkou kultovní a oceňovaný. Asi také není náhoda, že většina z těchto kousků pochází z Velké Británie. Velebená kriminálka Luther se ovšem mezi tuto úzkou skupinu může po svých kraťoučkých dvou sezónách jistě počítat. Nekompromisní, realistická a zatraceně napínavá detektivka s výtečně napsanou postavou Johna Luthera, brilantním vyšetřovatelem, jenž ale občas využívá malinko nelegální metody a jemuž jeho práce vzala všechen jeho osobní život. Idris Elba dostal za roli hromadu cen a ještě více nabídek z Hollywoodu a diváci pro změnu získali další kriminální pecku. I když druhá sezóna byla malinko slabší, pořád se hit ze stáje BBC řadil ke špičkám žánru, na jehož další díly si fanoušci museli bohužel počkat předlouhé dva roky.
A už od první minuty, kdy se oblíbený detektiv objeví na scéně za zvuků osudové hudby a plameny za zadkem, je všem jasné, že tenhle britský klenot nám ty dva roky už zkrátka dost chyběl. Ani letos to však nebude mít drsňák z Londýna vůbec jednoduché a nejspíš si opět sáhne až na samotné dno. Luther totiž tentokrát vyšetřuje rovnou dvě různé vraždy. V prvním případě se musí snažit chytit sériového vraha a ani druhá, zdánlivě lehce vyřešitelná, vražda ho nezanechá bez následků. Na zadek se mu navíc začíná lepit vyšetřovací skupina se starou známou Erin Gray, která by chtěla Johna usvědčit z jeho neortodoxních metod také za pomoci jeho parťáka Ripleyeho. Jediným světlým bodem v životě zlomeného detektiva by tak mohla být pouze nová osudová žena v podání překvapivě příjemné Sienna Guillory.
Idris Elba si pro sebe stále krade každou sekundu.Na úvod toho rozhodně není málo a tvůrci již od začátku nasazují celkem svižné tempo. Žádné zbytečné povídání mezi starými známými, místo toho se prakticky ihned začíná vyšetřovat případ sériového vraha a další linie jen následují. A nutno říci, že všechny příběhové linky se zatím rozjíždějí velmi slibně a první epizoda tak nenabízí žádnou nudnější pasáž. Režie navíc stále neztratila nic ze své syrové atmosféry a hned na začátek se tak dočkáme několika emocionálně vypjatých momentů. Mrazivou atmosféru vražd by tvůrcům mohla závidět většina hororové hollywoodské produkce a klanět by se mohli i kolegové z temného Hannibala.
Hlavní prim zde však, stejně jako v minulých letech, hraje důraz na skvěle napsané charaktery a jejich psychiku. Tahounem seriálu je samozřejmě stále titulní postava životem zlomeného kriminalisty, jenž má i ve třetí sérii sakra co nabídnout. Idris Elba si navíc pro sebe stále krade každou sekundu a v Lutherově ošuntěném kabátu už se cítí jak ryba ve vodě. Čím dál obsazovanější herec sice může skákat z jednoho blockbusteru do druhého jak dlouho chce, ale jednou z jeho životních rolí bude stejně tento londýnský drsoň. Mnohem potěšující je ovšem fakt, že více prostoru tentokrát dostávají také postavy parťáka Ripleyeho a Erin Gray, které v předchozích sériích hráli spíše druhé housle. Ani tyto charaktery však nejsou o nic méně zajímavé a je zatraceně dobře, že je scénáristé konečně dokážou patřičně využít. Z hlediska obsazení byste zde navíc těžko hledali slabý článek. Jen ta fanoušky zbožňovaná Alice zatím malinko chybí. Snad se jí dočkáme již v příštím díle.
Možná je to již zmiňovanou dvouletou absencí, ale já osobně jsem z návratu Johna Luthera nadšen. Ano, nějaké ty scénáristické berličky by se k závěru našly, ovšem to je jen malá vada, co se dá vzhledem ke zbytku lehce odpustit. Luther je totiž stále skvělá britská kriminálka se všemi klady, co k tomuto sousloví patří. Atmosféra je stále bezchybná, režie neselhávající, pečlivě budované charaktery se nám pomalu rozmisťují na šachovnici a já už se nemohu dočkat dalších epizod. Škoda, že už nás čekají pouze tři.
Verdikt
Spooner
Vaše hodnocení
Hodnocení čtenářů
- 10/10
verbst
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry
Zapomenuté heslo
Přihlášení
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Vytvářet filmové blogy
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry