Mare z Easttownu: Minisérie
13:00 | 06.06.2021 |
Nejlepší kriminální seriál od první řady True Detective, seriál roku, nejvýraznější minisérie od Černobylu nebo Kate Winslet v životní roli. Přesně tyto chvalozpěvy můžete v posledních dnech vídat na internetu a sociálních sítích na adresu minisérie Mare z Easttownu, dalšího velkého úspěchu ze stáje HBO. Ano, „hype“ okolo kriminální novinky režiséra Craiga Zobela je opravdu mocný a dalo by se říct, že v mnohých případech těchto výkřiků i naprosto zasloužený a oprávněný. Každý podobný text má však za následek možná až přehnaná očekávání, jež budou dosud nepolíbení diváci u novinky mít. A tak přesto, že na následujících řádcích o chválu nouze nebude, budu se snažit držet i trochu při zemi a ukázat, že i mnohými opěvovaná Mare má své mušky.
Hned na začátek se tak sluší říct, že se opravdu jedná o další vysoce nadstandardní temnou kriminálku od HBO, jaké věhlasná kabelovka servíruje s železnou pravidelností. Na první pohled by se zdálo, že jde jen o další pochmurnou minisérii ze zapadákova po vzoru Temného případu, Ostrých předmětů, tak trochu i Outsidera či dalších podobných titulů z evropských trhů. Mare je ale samozřejmě trochu jiná a nabízí i něco navíc než jen detektivní zápletku mezi vidláky. Minimálně stejnou měrou se totiž jedná o sociální drama z místa, na němž byste asi opravdu bydlet nechtěli, kde se zná vážně každý s každým a nic se zde příliš neutají. Zároveň dostáváme i velmi osobní drama hrdinky vyrovnávající se se smrtí svého syna a snažící se udržet svou rodinu a zejména svůj život jakž takž pohromadě.
A v těchto dvou rovinách je série zdaleka nejsilnější. Právě ona atmosféra v podstatě uzavřené komunity, kdy na sebe má většina obyvatelstva nějaké vazby, je zde možná znázorněna mnohem intimněji a působivěji než u většiny podobných žánrových kousků. Čemuž pomáhá nejen Zobelova správně sebejistá a citlivá režie, ale zejména skvělý scénář, který dokázal vykouzlit řadu opravdu precizně napsaných charakterů, kdy i za tou nejvíce vedlejší postavou titulního vidlákova vidíte nějaký nehezký a neveselý příběh.
Podobně režijně a scenáristicky v kramflecích si jsou pak tvůrci jistí i v podání osobních linií hlavní hrdinky. Mare je opravdu silnou a vtahující postavou, kterou nechá scénář i přes její rádoby nepřístupný výraz několikrát sáhnout na úplné dno, a každý záblesk naděje je tu následně převálcován velkou emocionální ranou, po níž musí policistka zase vstát a pokusit se jít dál. Zobel ve zmiňovaných pasážích nikdy netlačí na pilu, místo sázky na divácky vděčné emoce je cíleně spíše odtažitý a ani z hlediska tempa nikam nespěchá. Což má za následek, že jsou mnohé momenty paradoxně ještě působivější. A obří zásluhy na tom má samozřejmě také neselhávající Kate Winslet, která po několika spíše zapadlých filmových rolích zase ukazuje svůj neuvěřitelný talent. Slova o životní roli jsou na můj vkus zase až příliš „hajpující“, jelikož v její filmografii je už opravdu z čeho vybírat, rozhodně se však role vyšetřovatelky řadí mezi její herecké vrcholy a sesbírání prestižních cen ji asi po právu nemine.
Jenže i přes tyto nepopiratelně neprůstřelné klady jsem nakonec nebyl z Mare unesen tolik, jako většina nadšených diváků. A může za to bohužel detektivní linka, jež mě vlastně v žádném ohledu nedokázala překvapit. Ne, tato zápletka rozhodně není pitomá či scenáristicky odfláknutá. Scénář se ostatně snaží si s divákem hrát, jak to jen jde, vést ho slepými uličkami a stále si ho držet na svém navijáku. Což se autorům u velké části publika evidentně dařilo. Jenže mně se bohužel povedlo vraha tipnout skutečně až příliš brzy a o to víc jsem pak sledoval, jak se autoři v této lince příliš drží zajetých vzorců, postupně předhazují očekávané falešné podezřelé a „nenápadně“ budují cestičku k odhalení přesně tak, jak se u žánru očekává. A já už si jen často odškrtával povinná políčka, která musí tvůrci splnit. Opakuji, nejedná se rozhodně o nijak špatně vedený kriminální příběh, jen jsem vzhledem k působivému zbytku očekával trochu větší odvahu. Takhle jde zkrátka „jen“ o poctivou detektivní část, co ovšem diváka, jenž má nakoukáno dostatečné množství moderních kriminálek, nemá moc čím překvapit.
Craig Zobel má pak sice režijně vše pevně v rukách, jenže na druhou stranu mi zde chyběl výraznější autorský rukopis, který by Mare definitivně katapultoval po bok Fukunagovy mnohem více autorské vize v prvním Temném případu či dalších žánrových vrcholů poslední dekády. Zobelova režie je sice hezky nenápadná, ovšem zároveň v minisérii kvůli ní chybí onen nezapomenutelný moment, který by diváka totálně uzemnil a pouštěl si ho i přes emocionální vysílení ještě několikrát za sebou. Také občasné komediální vložky, při nichž začne hrát až rozverná hudba, se mi do jinak pochmurné atmosféry vůbec nehodily a jsou spíš rušivým elementem, jenž ve většině případů ani moc nepobaví.
Mare z Easstownu se tedy bude po právu objevovat ve výročních seriálových žebříčcích na předních místech. Já se ovšem nemohu zbavit dojmu, že se z ní dalo zejména v kriminální zápletce vytěžit ještě o něco více a scénář Brada Ingelsbyho mohl naservírovat o něco větší překvapení. Za lahůdkovou atmosféru, výtečně vytěženou sociální rovinu a za do puntíku vypiplanou práci s charaktery si však tvůrci všechny ty chvalozpěvy rozhodně zaslouží. Stejně jako bezchybné obsazení, jež rozhodně nestojí jen na famózní Kate Winslet, ale skrývá své trumfy také v přesném castingu vedlejších rolí v čele s na seriálovém poli neselhávající Jean Smart, skvělou Julianne Nicholson a sympaťákem Evanem Petersem. Což v překladu znamená, že i přes mé menší brblání je Mare kouskem, který by žádný poctivý seriálový fanda letos neměl minout.
Verdikt
Spooner
Vaše hodnocení
Hodnocení redakce
- 10/10
do_Od
Hodnocení čtenářů
- 3/10
Vikendra
- 10/10
Ragnarok
- 8/10
the dark knight
- 8/10
Spiker
- 10/10
slord
- 9/10
Tranda-lina
- 8/10
Ravenous
- 10/10
Novko
- 9/10
Dathomir.
Mare z Easttownu: Pilot
12:30 | 25.04.2021 |
Zatímco v seriálových hitech HBO po Hře o trůny přeci jen malinko tápe, co se minisérií týče, nemá jednička mezi kabelovkami moc konkurenci. Každý rok nám naservíruje několik parádně obsazených a většinou i atmosféricky a režijně výrazných minisérií, o nichž se buď mezi diváky hodně mluví, nebo mají jisté nominace na prestižní ceny. A letos bude chtít minimálně do té druhé kolonky zapadnout kriminální novinka Mare z Easttownu, která do televize přivábila držitelku Oscara Kate Winslet a už od trailerů lákala na hutnou, ale také dost osobní, kriminálku. Úvodní epizoda ovšem s těmito atributy začíná velmi pozvolna.
Sledujeme tak titulní policistku, která ve svém rodném maloměstě byla na střední škole basketbalovou hvězdou, nyní však otrávená životem řeší vše od vražd až po úchyláky slídící za oknem. V životě se jí moc nedaří, její bývalý manžel se znovu zasnoubil, mladá dcera má již dítě a nechce poslouchat její rady, soužití s matkou taky není dvakrát ideální a její kamarádka ze střední si v televizi stěžuje na to, že policie ještě nenašla její rok pohřešované dítě. Mare tak nejen, že musí tento stále otevřený případ znovu blíže prozkoumat, ale navíc už jí na stole brzy přistane další brutální případ.
Jak už první díl napovídá, hodit Mare do kategorie kriminálek by bylo v podstatě zavádějící tvrzení. Minisérie je totiž zatím především sociálním dramatem, které popisuje neveselé osudy lidí v jednom americkém zapadákově, kde má každá druhá náctiletá dítě a celé město s fanfárami vzpomíná na jeden jinde obyčejný sportovní výkon. A nutno říct, že po této stránce funguje zatím novinka velmi solidně. Celé město a osudy jejich obyvatel jsou vyobrazeny velmi realisticky, dialogy mezi postavami zní přirozeně a vůbec nešustí papírem, a i když zde máme na první pohled škálu většiny osobních problémů jak z učebnice, autoři s nimi operují hezky nenásilně, nijak netlačí na pilu a divák zkrátka hned dostane pocit, že přesně nějak takhle to na podobných chudých malých městech vypadá.
Co se týče atmosféry amerického zapadákova, míří tvůrci zatím hodně hezky do černého, čemuž pomáhají i hezky načrtnuté postavy. Těch je tu sice na pilot celkem požehnaně, jejich osobní dramata ovšem člověka od začátku zaujmou a je hezké vidět, že scenáristé rozhodně nespoléhají jen na silný titulní charakter s jako vždy bezchybnou Kate Winslet, která si hned od začátku říká o další prestižní ceny na poličku. Tady bude těch výrazných postav a zřejmě i hereckých výkonů nejspíš více a bude zajímavé sledovat, jak bude scénář s těmito sympaticky rozdanými kartami pracovat.
Jenže i přes tyto silné klady neskáču z první epizody úplně radostí do stropu. Seriál sice má velký potenciál a v lince sociálního dramatu mě zaujal, jenže začátek je, jak už na bývá u HBO v poslední době zvykem, na můj vkus až hodně pozvolný. A to tím způsobem, že se v pilotu vlastně nic nestane a kdyby se o nějakých 20 minut zkrátil, vlastně by to tolik nevadilo. Chápu, že se jedná o klasickou úvodní epizodu, v níž se divák seznamuje s charaktery a malinko depresivním prostředím. Jenže fakt, že se tu vlastně jede podle klasického HBO manuálu, kdy se děj začne pořádně rozjíždět až v posledních minutách, se mi už začíná okoukávat. A v tomto případě mě i trošku mrzí. Talentovaný Craig Zobel pak sice dokáže vykouzlit parádní atmosféru maloměsta, jinak mu ovšem servírování nějakého silného či výrazného momentu moc nejde a tempo epizody je tak pomalé, že skoro až couvá. I přes parádně rozdané karty je tak divácký zážitek z pilotu v podstatě uspávající a nemá na člověka tak velký dopad, jak by mohl.
Tyto moje výtky už jsou ale opravdu hodně subjektivní. Začínám totiž zjišťovat, že už začínám být přesycen tradičními úvody od slavné kabelovky, v nichž se toho příliš nestane, představování postav je na můj vkus až příliš přetažené a od druhé epizody zde navíc často nastoupí i malinko odlišnější atmosféra a scenáristické postupy. Což se zde vzhledem k nástupu kriminální zápletky klidně může stát. To však neznamená, že Mare z Easttownu ve výsledku nebude silným diváckým zážitkem a jednou z minisérií roku. Potenciál je zde totiž stále obrovský, sociální drama funguje na jedničku a Kate Winslet táhne projekt kupředu i v utahanějších pasážích. Jen by to do příště chtělo výraznější režijní vedení a neřídit se až tolik podle zajetého mustru.
Verdikt
Spooner
Vaše hodnocení
Hodnocení čtenářů
- 7/10
Sub-Zero
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry
Zapomenuté heslo
Přihlášení
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Vytvářet filmové blogy
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry