Užíváním této stránky souhlasíte s všeobecnými podmínkami.
Tato stránka používá cookies.
Medvěd | The Bear | 2022
csfd  imdb
tvůrce: Christopher Storer
hrají: Jeremy Allen White, Ebon Moss-Bachrach, Ayo Edebiri, Abby Elliott, Ayo Edebiri, Liza Colón-Zayas

Medvěd: 1. řada


ikona
Spooner
fxmedvědthe bear
Aneb další důvod, proč si neotevřít restauraci. 

Minulý rok se na festivalové scéně objevil nenápadný britský kousek Bod varu, který ovšem dokázal řadu lidí dostat do kolen. Naprosto strhujícím a nepříjemným způsobem totiž ukázal nejen neuvěřitelné kamerové hrátky, ale zejména fakt, že dělat v restauraci je absolutní peklo, které vás dožene na pokraj fyzických a psychických sil. A něco mi říká, že mezi nadšenými diváky byl v jednom ze sálů i tvůrce Christopher Storer. Ten se rozhodl Bodem varu nejspíš inspirovat a vznikl jeho „americký bratříček“ s názvem Medvěd. Do prostředí restaurace a postav na hranici psychického rozpadu však vtrhl s minimálně stejnou razancí jako britský předchůdce.

Mladý Carmy patřil mezi nejlepší šéfkuchaře v Americe, nyní ale zanechal své velké kariéry a vrátil se do rodného Chicaga, aby po zesnulém bratrovi převzal jeho rodinný podnik – malou restauraci (nebo v podstatě spíš bistro) specializující se na sendviče, hot dogy apod. I přesto však zaměstnává restaurace slušnou řádku kuchařů a zaměstnanců a denní režim se může velmi snadno změnit v chaos. Hlavní hrdina by proto chtěl zdejší systém i úroveň mírně pozvednout. Nebude to mít však jednoduché. Bude tak vést neustálé hádky s tvrdohlavým bratrancem, neochotným personálem, ale také novou kuchařkou, ambiciózní Sydney, jež by ráda prosadila vlastní nápady. A do toho musí řešit tísnivou finanční situaci, neustálé problémy s dodávkami masa či hygienou, ale také velké rodinné pnutí.

Už od prvního dílu je to opravdu velká divočina. Tvůrci šlapou od prvního záběru na plný plyn a snaží se hektičnost a lavinu dalších a dalších problémů nahrnout na diváka ve velkém. A ta lavina je tak obrovská, že člověk má ze začátku co dělat, aby raketové tempo stíhal. Jenže právě díky tomu se autorům daří prodat ono peklo v kuchyni tak dokonale a s naprostou intenzitou. Tempo opravdu ani na chvíli nepoleví a stejně jako personál, ani divák si nemá kdy vydechnout. 

Zatímco Bod varu ukazoval nervy drásající práci v restauraci pomocí stylu na jeden záběr, v Medvědovi se sází naopak na dravý střih a detailní záběry, v nichž vidíme zoufalé pohledy zaměstnanců v plné kráse. Tady se opravdu stříhá o sto šest, i když na jednu (naprosto parádní) jednozáběrovou epizodu samozřejmě dojde. Právě díky tomu působí zdejší práce v restauraci naprosto realisticky a sugestivně. A to si k ní přidejte ještě výtečně zobrazenou atmosféru divokého Chicaga, kdy nevíte, zda vám ve výloze skončí kulka, nebo cihla, a také řešení zdánlivě drobných problémů od vypadlého proudu až po nedostatek peněz na denní dávku masa. I díky tomu vás tato sonda do chicagské kuchyně naprosto vtáhne a už nepustí.

Když se pak v půlce série konečně i trochu zvolní, naplno naopak prokoukne výborná scenáristická práce s postavami, kdy vyplouvají na povrch rodinná traumata, konflikty či jiní kostlivci ze skříní. A také zde šlape seriál na jedničku, i když je pravda, že k některým postavám jsem si přeci jen hledal cestu trochu hůře. Jednotlivé charaktery i jejich linky zde ovšem dostávají dostatek prostoru, a to i díky jistému minimalismu, kdy i jeden pohled řekne o rodinných vztazích více než několik zbytečných dialogů. Celé to pak podporují strhující výkony, zejména Jeremyho Allena Whitea a Ebona Moss-Bachracha. A po zvolnění v půlce navíc autoři ke konci opět šlápnou do pedálů a postavy si v kuchyni opět sáhnou na psychické dno.

Jediná má větší výtka tak tkví v tom, že občas tlačí tvůrci v napjaté atmosféře a vršení dalších průserů až příliš na pilu a místy už je toho jednoduše moc. Ne všechny postavy se pak divákovi zaryjí pod kůži a jisté situace tu byly přeci jen trochu „přehrocené“ a na efekt. To ovšem nemění nic na tom, že Medvěd patří mezi nejpřehlíženější seriály roku, který vás dokáže svou intenzitou a realističností v několika epizodách naprosto vyždímat a ukázat vám, že práce v restauraci je fakt teror, jenž je jen pro hodně odolné jedince. Seriál to ovšem prodává tak suverénním způsobem, že z útrap zdejších kuchařů jen tak nespustíte oči.

---
Autor: Milan Rozšafný
Foto: FX 

Verdikt

avatar8/10

Spooner

Špičkový šéfkuchař Carmen se vrací do rodného Chicaga, aby převzal rodinný podnik a povýšil ho na vyšší úroveň. Musí u toho ovšem řešit řadu konfliktů, ale také finančních či rodinných problémů. Totálně strhující, detailní a realistická sonda do provozu restaurace, která vás svým nezastavitelným tempem a skvěle napsanými dialogy naprosto pohltí a zcela psychicky vyždíme. Nenápadný kousek s příjemně krátkou stopáží, jemuž se vyplatí věnovat pozornost.


Hodnocení čtenářů

  • avatar9/10

    ZAJDA.

© copyright 2000 - 2022.
Všechna práva vyhrazena.
Hosting zajišťuje: Stable.cz
Kontakty: Technická podpora | Redakce

Registrace

Nemáte svůj účet? Registrací získáte možnosti:
  1. Komentovat a hodnotit filmy a trailery
  2. Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
  3. Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
  4. Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry

Zapomenuté heslo

Pokud jste zapomněli vaše heslo nebo vám nedorazil registrační e-mail, vyplňte níže e-mailovou adresu, se kterou jste se zaregistrovali.

Přihlášení


Registrace