Medvěd: 2. řada
14:00 | 13.08.2023 |
Medvěd se loni stal překvapením, které silně zabodovalo nejen u diváků, ale také u kritiků. Osobně jsem i první řadu vnímal lehce pozitivněji, než třeba Spooner, ale posun mezi první a druhou řadou mě upřímně velmi překvapil. Po překvapivě krátké době si pro nás tvůrci nachystali pokračování, jež vylepšilo snad vše co se dalo, vyladilo ty aspekty, jenž byly mírně nedovařené a naservírovalo nám tak prozatím jednu z nejlepších podívaných tohoto roku.
Ve druhé sérii sledujeme naše protagonisty potom, co jim zesnulý Mike zvládl nachystat způsob, který všem vrací nejen chuť, ale také vůli k tomu, aby provozovali restauraci. Ta ovšem zoufale potřebuje zlepšit nejen kvalitu personálu, ale také prostředí, a tak se rozjíždí překotný závod s časem k otevření nové restaurace. Postavy vyráží na zkušenou, aby se naučily nové věci, rozšířily si obzory a téměř každý člen kuchyně si prochází vlastním osobním rozvojem, jenž má za cíl rozvinout jejich schopnosti a chápání světa gastronomie. U toho ovšem téměř nikdy nezůstanou a my tak můžeme sledovat jejich osudy i mimo kuchyň.
Druhá řada Medvěda zvládla skvěle navázat na všechny kvality první série a zároveň výborně rozvést postavy do mnohem větší hloubky, než jak tomu bylo v minulosti. Za tento úspěch může zejména to, že většina původního personálu potřebuje vypilovat své existující schopnosti, aby zvládli obstát před vysokými očekáváními Carmyho a Sydney. Ta si totiž brousí zuby na michelinskou hvězdu, což je jedna z největších poct, kterých se může jakémukoliv kuchaři dostat. Díky tomu máme možnost vidět téměř každého člena kuchyně na jeho osobní cestě k lepším kulinářským výkonům. Seriál tomuto aspektu věnuje nemalou část epizod a vidět jednotlivé postavy, jak se vyrovnávají s osobními i kariérními problémy je jeden z nejlepších aspektů druhé řady.
Po technické stránce udělala druhá řada také velký krok správným směrem. Kamera je zde mnohem hravější a zábavnější. Vidíme nejen úžasné záběry, na něž je radost koukat, ale také velmi stylizované záběry a přechody, které dokáží vnést mnohem více energie a života do jednotlivých scén. Ty jsou pak ještě podkresleny skvělým soundtrackem, jenž byl již v první sérii skvělou pomyslnou třešničkou na dortu. Největším překvapením ovšem byla šestá epizoda. Ta se odehrává pět let v minulosti, kdy Carmy a jeho rodina slaví Vánoce. Tato epizoda je snad nejlepším dílem nejen tohoto seriálu, ale jakéhokoliv jiného, který jsem letos viděl. Neuvěřitelně dobře natočená a zahraná epizoda, u níž je již nyní jasné, že bude figurovat v mnoha výročních žebříčcích. K tomu všemu si člověk ještě může připočítat nespočet hvězdných hostů, jež mě nepřestávali překvapovat během celé epizody.
Medvěd ve své druhé řadě především neuvěřitelně dobře zvládá prodávat momenty extrémního chaosu a vypěněných emocí, jež ve mě při sledování vyvolávaly pocity úzkosti. To možná nepůsobí jako pozitivní popis, ale není tomu tak. Stres a úzkost je něco, co postavy cítí v seriálu téměř každou chvíli a to, že tvůrci zvládají tyto nepříjemné pocity přenést na diváky jen vypovídá o kvalitě, s jakou jsou scény a postavy vykresleny. Ve druhé řadě je ovšem také mnoho momentů s přesně opačným efektem. Vykouzlí vám nejen úsměv na tváři, ale také velmi rozvolní vypjatou atmosféru a umožní vidět mnohem lidštější a procítěnější stránky jednotlivých postav. Celkový efekt je pak velmi silný, protože když vidíme postavy v těch více stresujících momentech, tak již víme, co vše za jejich chováním stojí.
Medvěd zkrátka zraje jako víno a druhá řada je jednoznačně jednou z nejlepších seriálových podívaných, jimž můžete věnovat svůj čas. Intenzivní prostředí kuchyně propletené s procítěnými příběhy postav vytváří úžasný mix, od něhož se nebudete chtít odtrhnout. Seriálu se úžasně daří vyvažovat intenzivní momenty s těmi osobními a mix emocí, jež ve vás tato kombinace vzbudí nemá téměř žádnou konkurenci. Po výborné první sérii tak máme k dispozici ještě lepší druhou, která zlepšila snad vše, co se dalo. Osobně jen doufám, že menu ještě není u konce a dočkáme se dalšího chodu z této gurmánské záležitosti.
---
Autor: Jakub Kratochvíl
Foto: FX
Verdikt
Diego.Dorlan
Medvěd je excelentní podívanou, jež vás vtáhne do svého prostředí a nepustí vás po celou dobu. Narozdíl od první série vás ovšem nechá vydechnout tím nejlepším způsobem, což funguje naprosto skvěle v kontrastu s intezivními momenty z kuchyně.
Vaše hodnocení
Hodnocení redakce
- 9/10
do_Od
- 8/10
Sam.Vimes
Hodnocení čtenářů
- 9/10
hroubek
- 10/10
pytlak15
- 7/10
S7evin
- 10/10
slord
- 9/10
Ravenous
- 10/10
ZAJDA.
Medvěd: 1. řada
13:00 | 06.11.2022 |
Minulý rok se na festivalové scéně objevil nenápadný britský kousek Bod varu, který ovšem dokázal řadu lidí dostat do kolen. Naprosto strhujícím a nepříjemným způsobem totiž ukázal nejen neuvěřitelné kamerové hrátky, ale zejména fakt, že dělat v restauraci je absolutní peklo, které vás dožene na pokraj fyzických a psychických sil. A něco mi říká, že mezi nadšenými diváky byl v jednom ze sálů i tvůrce Christopher Storer. Ten se rozhodl Bodem varu nejspíš inspirovat a vznikl jeho „americký bratříček“ s názvem Medvěd. Do prostředí restaurace a postav na hranici psychického rozpadu však vtrhl s minimálně stejnou razancí jako britský předchůdce.
Mladý Carmy patřil mezi nejlepší šéfkuchaře v Americe, nyní ale zanechal své velké kariéry a vrátil se do rodného Chicaga, aby po zesnulém bratrovi převzal jeho rodinný podnik – malou restauraci (nebo v podstatě spíš bistro) specializující se na sendviče, hot dogy apod. I přesto však zaměstnává restaurace slušnou řádku kuchařů a zaměstnanců a denní režim se může velmi snadno změnit v chaos. Hlavní hrdina by proto chtěl zdejší systém i úroveň mírně pozvednout. Nebude to mít však jednoduché. Bude tak vést neustálé hádky s tvrdohlavým bratrancem, neochotným personálem, ale také novou kuchařkou, ambiciózní Sydney, jež by ráda prosadila vlastní nápady. A do toho musí řešit tísnivou finanční situaci, neustálé problémy s dodávkami masa či hygienou, ale také velké rodinné pnutí.
Už od prvního dílu je to opravdu velká divočina. Tvůrci šlapou od prvního záběru na plný plyn a snaží se hektičnost a lavinu dalších a dalších problémů nahrnout na diváka ve velkém. A ta lavina je tak obrovská, že člověk má ze začátku co dělat, aby raketové tempo stíhal. Jenže právě díky tomu se autorům daří prodat ono peklo v kuchyni tak dokonale a s naprostou intenzitou. Tempo opravdu ani na chvíli nepoleví a stejně jako personál, ani divák si nemá kdy vydechnout.
Zatímco Bod varu ukazoval nervy drásající práci v restauraci pomocí stylu na jeden záběr, v Medvědovi se sází naopak na dravý střih a detailní záběry, v nichž vidíme zoufalé pohledy zaměstnanců v plné kráse. Tady se opravdu stříhá o sto šest, i když na jednu (naprosto parádní) jednozáběrovou epizodu samozřejmě dojde. Právě díky tomu působí zdejší práce v restauraci naprosto realisticky a sugestivně. A to si k ní přidejte ještě výtečně zobrazenou atmosféru divokého Chicaga, kdy nevíte, zda vám ve výloze skončí kulka, nebo cihla, a také řešení zdánlivě drobných problémů od vypadlého proudu až po nedostatek peněz na denní dávku masa. I díky tomu vás tato sonda do chicagské kuchyně naprosto vtáhne a už nepustí.
Když se pak v půlce série konečně i trochu zvolní, naplno naopak prokoukne výborná scenáristická práce s postavami, kdy vyplouvají na povrch rodinná traumata, konflikty či jiní kostlivci ze skříní. A také zde šlape seriál na jedničku, i když je pravda, že k některým postavám jsem si přeci jen hledal cestu trochu hůře. Jednotlivé charaktery i jejich linky zde ovšem dostávají dostatek prostoru, a to i díky jistému minimalismu, kdy i jeden pohled řekne o rodinných vztazích více než několik zbytečných dialogů. Celé to pak podporují strhující výkony, zejména Jeremyho Allena Whitea a Ebona Moss-Bachracha. A po zvolnění v půlce navíc autoři ke konci opět šlápnou do pedálů a postavy si v kuchyni opět sáhnou na psychické dno.
Jediná má větší výtka tak tkví v tom, že občas tlačí tvůrci v napjaté atmosféře a vršení dalších průserů až příliš na pilu a místy už je toho jednoduše moc. Ne všechny postavy se pak divákovi zaryjí pod kůži a jisté situace tu byly přeci jen trochu „přehrocené“ a na efekt. To ovšem nemění nic na tom, že Medvěd patří mezi nejpřehlíženější seriály roku, který vás dokáže svou intenzitou a realističností v několika epizodách naprosto vyždímat a ukázat vám, že práce v restauraci je fakt teror, jenž je jen pro hodně odolné jedince. Seriál to ovšem prodává tak suverénním způsobem, že z útrap zdejších kuchařů jen tak nespustíte oči.
Verdikt
Spooner
Špičkový šéfkuchař Carmen se vrací do rodného Chicaga, aby převzal rodinný podnik a povýšil ho na vyšší úroveň. Musí u toho ovšem řešit řadu konfliktů, ale také finančních či rodinných problémů. Totálně strhující, detailní a realistická sonda do provozu restaurace, která vás svým nezastavitelným tempem a skvěle napsanými dialogy naprosto pohltí a zcela psychicky vyždíme. Nenápadný kousek s příjemně krátkou stopáží, jemuž se vyplatí věnovat pozornost.
Vaše hodnocení
Hodnocení redakce
- 8/10
do_Od
- 7/10
Sam.Vimes
Hodnocení čtenářů
- 8/10
hroubek
- 8/10
S7evin
- 8/10
Sub-Zero
- 7/10
Ravenous
- 9/10
ZAJDA.
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry
Zapomenuté heslo
Přihlášení
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Vytvářet filmové blogy
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry