Užíváním této stránky souhlasíte s všeobecnými podmínkami.
Tato stránka používá cookies.
Misfits: Zmetci | Misfits | 2009-2013
csfd  imdb
tvůrce: Howard Overman
hrají: Nathan Stewart-Jarrett, Iwan Rheon, Lauren Socha, Antonia Thomas, Matthew McNulty, Joseph Gilgun, Robert Sheehan

Misfits: Zmetci: Úvod 5. řady


ikona
JAn_G
Zmrtci jdou do finále! 

Zatímco zaoceánské dojné krávy padají vyčerpáním k zemi, vycucané do morku kostí, s tlejícími těly nadále surově znásilňovanými ziskuchtivými producenty, Howard Overman se rozhodl vykročit výrazně prostší cestou a skončit v tom nejlepším. Přitom jeho staří noví hrdinové ani v nejmenším nepřesluhují a, byť si to sám očividně neuvědomuje, stále dokážou být záslužní, o čemž nás ostatně přesvědčila celá čtvrtá řada, která po vyčpělé trojce přirozeně navázala na půvabnou brakovost samotného počátku seriálu a svéráznými gagy i nekorektním vypointováním originálních situací dokázala, že Overman má ve svém světě geeků a freaků stále co nabídnout.

Komu u čtvrté sezóny chyběl směr a integrující dějová linie protínající jednotlivé epizody, tomu bude nová řada jistě imponovat, protože Overman neztrácí čas a prakticky okamžitě odhaluje cestu, kterou se finále Misfits bude ubírat. I tentokrát se vrátíme ke kořenům. Přesněji řečeno k samotné bouři, původci všech schopností, jejíž první výročí dalo dohromady tajuplnou podpůrnou skupinou pro „superhrdiny“. A jak dávají prozatímní narážky a svetry věštící budoucnost tušit, dost možná se opětovně dostaneme i k původním postavám.

Oproti předchozím řadám si Zmetci výrazně polepšili už při úvodní epizodě. Všechny karty týkající se nového obsazení, jejich charakterů a motivací byly vyloženy na stůl už loni, proto se tvůrci mohli jednoduše vrhnout na budování dílčích aspektů nutných pro komplexní vyprávění a uzavření celé mytologie. Svižně se tak dostáváme rovnou k ďábelské sektě, tématu, s jakým bychom se v předešlých letech setkali nejdříve ve druhé polovině sezóny nebo až na jejím konci. Času očividně není nazbyt a proklamace, že půjde o „Misfits na steroidech“ tak pravděpodobně nezůstane jen u planých slibů.

Svého účelu se konečně dočkal i Matt Stokoe, který díky nově nabité moci definitivně opustil škatuli hezouna z baru a obhájil svého Alexe coby právoplatného člena týmu a nemalou měrou přispěl do trvale funkční chemie mezi jednotlivými postavami. Co však téhle bandě musím vytknout, je její postupná devalvace produktivní komiky, která je nahrazována nedbalými vulgarismy, a to v takové míře, že budí dojem (s)prosté samoúčelnosti. V případě Rudyho a Grega tenhle kalibr sprostoty stále působí humorně, ale jakmile dojde na ostatní postavy, dočkáme se přesně opačného efektu.

Přesto se Overman nadále drží té správné cesty a vykročil dostatečně dynamickým tempem na to, aby nás nechal chladnými. Nezbývá než doufat, že rozlučka se seriálem nedopadne stejně lacině, jako jeho předešlé snahy o zakončení většiny osudů původních hrdinů. Takže nachystejte lopaty, jdeme do finále!

Komentáře

  • Do této diskuze ještě nikdo nepřispěl, buďte první.
VSTOUPIT

Verdikt

avatar8/10

JAn_G


Hodnocení čtenářů

  • avatar9/10

    Lament

Misfits: Zmetci: Recenze 4. řady


ikona
JAn_G
Dostála nová sezóna svým příslibům anebo tvůrci jen zopakovali loňský nevyrovnaný pastiš? 

Přestože jsem se u první epizody čtvrté řady poměrně ošíval a skepticky sledoval nové obsazení vyplňující prázdná místa po svých předchůdcích, už ta prosvítala slabými záblesky lepších zítřků a příslibem napravení chuti po nevyrovnané třetí řadě. Overman a jeho tým však tentokrát nezůstali jen u planých slibů a skutečně nám naservírovali zatraceně vydařenou sezónu. Pokud jste tedy nad Misfits předčasně zlomili hůl, sám jsem k tomu neměl daleko, je na čase dát ji znova dohromady, protože tihle zmetci se vrací ve velkém stylu.

 

Zatímco v minulém roce se tvůrci snažil seriálu vtisknout nějaké to zrno originality za pomoci nových schopností svých hrdinů, letos to vzali z opačného konce a kompletně nahradili celé obsazení. Simon s Alishou zůstali lapeni mezi prostorem a časem, Kelly, coby atomová vědkyně, likviduje zakopané miny z válečného konfliktu v Ugandě, Seth se přirozeně vydal zpátky za ní a Curtisovi se stala osudnou jeho vlastní schopnost. A ač se zprvu zdálo, že nově příchozí delikventi jsou jen do počtu vedle Josepha Gilguna a jednoduše přebírají vlastnosti svých předchůdců, vzhledem k dynamice a vývoji jednotlivých charakterů se naštěstí dokázaly trvale odlišit od původního obsazení. Jak je vidno, Overmanův tým se značně poučil i z úvodu předešlé sezóny, kdy veškerou pozornost zaměřil na Rudyho, čímž dosáhli nechtěného odcizení seriálového světa pro diváky, kteří si ho nezamilovali okamžitě.

Fekální humor je dotažen k samotným hranicím dokonalosti.Postupným seznamováním s novými postavami a odhalováním jejich zázemí i minulosti se Misfits vrátili zpět k jedné z nejsilnějších předností první řady a bezpečně si zajistili notnou dávku originality. Oproti předešlým sezónám tvůrci tentokrát mnohem pečlivěji nakládají se samotným příběhem a v podstatně větší míře se soustřeďují i na vývoj svých postav. Už třetí epizoda tak dokázala spolehlivě vymanit Finna a Jess ze stínu starých hrdinů a vtisknout jim osobitý šarm. A stejného efektu docílili nejen v případě Alexe, jehož proměna z ostýchavého hezouna za barem v egoistu posedlého vlastním přirozením je přímo bravurní, ale i Grega. Probačního pracovníka, který neplní pouze funkci komické figury či dalšího kusu masa na porážku, ale poprvé se stává opravdovou autoritou a živelnou, lyrickou postavou.

 

Ideálním protipólem je půvabná, dezorientovaná Abbey, jejíž postava i přes nulový vývoj vybízí, vzhledem k její nonšalantní povaze, k přirozené interakci s ostatními členy gangu. Centrálním charakterem nadále zůstává nekorektní Rudy, vynikající Joseph Gilgun, který je tentokrát přesvědčivý nejen chlípným zjevem, ale i trichotomií svého herectví. S prominentní funkcí jeho postavy souvisí i redukce násilí, jež je nahrazeno otevřeným sexuálním/sexistickým podtextem a fekálním humorem, který je jednoduše dotažen k samotným hranicím dokonalosti. Jednotlivé gagy, ač jich je tentokrát poskrovnu, jsou až neuvěřitelně trefné a jejich gradace a vypointování je prostě brilantní.

 

Souběžný důraz na vedlejší narativní roviny pak dokonale rozvíjí Overmanovo universum točící se kolem záhadné bouře a jejích bizarních následků. Doposud nejvýraznější komiksová stylizace skvěle dokresluje brakovou estetiku seriálu a temný ráz čtvrté sezóny mu propůjčuje neopakovatelný dojem osudovosti. Kompletní přehlížení nadpřirozených schopností celého gangu jen přispívá k celkové bezprostřednosti a navrací původní smysl pro každodenní realitu. Tahle rovina Misfits prostě sluší. Ovšem určitá esa si Overman stále nechává ukryté hluboko v rukávu.

P.S. Už jenom kvůli tomu vraždícímu králíkovi s golfovou holí to prostě musíte vidět!

Verdikt

avatar9/10

JAn_G


Hodnocení čtenářů

  • avatar8/10

    Vardant

Misfits: Zmetci: Úvod 4. řady


ikona
JAn_G
Jak dopadl úvod 4. řady Zmetků? Dostál našim představám? 

Předně musím říct, že jsem novou řadu Misfits kompletně vypustil z hlavy a málem bych na její premiéru zapomněl. Proč? Odpověď je jednoduchá - třetí sezóna. Nepatřím mezi ty, pro něž tihle „veřejně prospěšní pracovníci“ ztratili na atraktivitě kvůli odchodu charismatického Roberta Sheehana coby nesmrtelného Nathana. Právě naopak. Pro mě je jeho náhrada, zvrhlík Rudy, tím nejpřínosnějším bodem celé řady. Jeho nekorektní, fekální humor dalece překračuje meze dobrého vkusu a svého předchůdce hravě strčil do kapsy. Hlavní problém tak tkvěl někde úplně jinde. Howard Overman jednoduše nedokázal navázat na šarm a nadsázku obou předešlých sezón, palba gagů v drtivé většině postrádala původní drive a scénáristi se zbytečně snažili seriálu vnutit nějakou tu mytologii. Navíc finální odchod Alishy se Simonem byl natolik laciný a uspěchaný, že se kompletně příčil i brakové poetice celého seriálu.

 

Není proto divu, že jsem k nové řadě přistupoval mnohem obezřetněji, než kdykoli předtím. Téměř celé původní obsazení je pryč - Simon s Alishou dostáli svému osudu a Kelly, jak se dozvídáme v průběhu epizody, se rozhodla zůstat v Ugandě a využít svých schopností k deaktivaci min. Vzhledem k okolnostem je její odchod více než pochopitelný. Paradoxní ovšem zůstává, že za svou seriálovou službu komunitě si Lauren Socha odnesla cenu Baftas a před pár měsíci byla sama odsouzena k osmdesáti hodinám veřejně prospěšných prací. Svou roli si vyzkouší na vlastní kůži.

Vedle Curtise, Rudyho a Setha se tak objevili dva další delikventi s bizarními nadpřirozenými schopnostmi, kteří však do téhle party nepřinesli zhola nic nového. Finn svým vystupováním upomíná na epizodního Garyho a závěrečné odhalení jeho domácí mazlíčka vzhledem ke kontextu seriálu postrádá jakýkoli efekt „šokujícího“ překvapení, zatímco Jess pouze přebírá vlastnosti a povahu po absentující Kelly. Karla Crome sice posbírala mnohem víc sexappealu než Socha a její močení do kalhot je nadmíru vtipné, ovšem její přízvuk není ani zdaleka tak sexy a postrádá vypointované hlášky a komickou strukturu své předchůdkyně. Avizovaná, nově příchozí postava Alexe se v první epizodě zatím neobjevila.

Co se týče Curtise, jeho postava výrazně devalvuje. V průběhu předešlých sezón značně vyčpěla a ztratila na zajímavosti, což je v úvodu čtvrté řady intenzivně cítit. Tahounem celé epizody se tak opětovně stává nepřekonatelný Rudy a překvapivě mu nahrává i Seth, který do osazenstva přirozeně zapadl a výborně se s Rudym doplňuje. Brakové estetiky jsme si užili i tentokrát, protože prostinký děj celé epizody je lacině maskován nelineárním vyprávěním, které vzbuzuje pocit, že se toho děje mnohem víc, než tomu ve skutečnosti je.

Přestože dojem opakování a recyklace původního námětu je tentokrát mnohem nápadnější než u kterékoli epizody třetí sezóny, Overman se pokusil vykročit novým směrem a dodat Misfits vážnějšího a temnějšího charakteru, čímž upomíná na samotný start seriálu. Tahle změna s sebou ovšem nese i jeden zásadní problém, který dost možná rozdělí diváky ve dví - dochází totiž ke zřetelné redukci humorné složky a téměř veškerá komika je spojena právě s Rudym, což mně, z důvodu, který jsem popsal výše, vůbec nevadí, ba naopak tohle Rudyho prvenství přímo vítám. Jeho postava vyniká o to víc. Navíc se do seriálu navrací i smysl pro každodenní realitu a bezprostřednost dialogů, která loni výrazně absentovala.

First Day ve výsledku nedopadl ani zdaleka tak špatně, jak jsem se zprvu obával. Přestože mu lze vytknout mnohé, jde v něm cítit i určitý potenciál, který by mohl Misfits oživit, nebo alespoň vrátit do původních kolejí. Teď už záleží jenom na Overmanovi, jestli se mu ho v následujících sedmi epizodách podaří využít.

Verdikt

avatar7/10

JAn_G

© copyright 2000 - 2024.
Všechna práva vyhrazena.

Registrace

Nemáte svůj účet? Registrací získáte možnosti:
  1. Komentovat a hodnotit filmy a trailery
  2. Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
  3. Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
  4. Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry

Zapomenuté heslo

Pokud jste zapomněli vaše heslo nebo vám nedorazil registrační e-mail, vyplňte níže e-mailovou adresu, se kterou jste se zaregistrovali.

Přihlášení


Registrace