Užíváním této stránky souhlasíte s všeobecnými podmínkami.
Tato stránka používá cookies.
Monstrum | Monster | 2022
csfd  imdb
tvůrce: Ryan Murphy, Ian Brennan
režie: Paris Barclay, Carl Franklin, Clément Virgo, Jennifer Lynch, Gregg Araki
hrají: Evan Peters, Richard Jankins, Penelope Ann Miller, Michael Learned

Monstrum: 2. řada


ikona
tomasmy
Monstrum na druhou, třetí a čtvrtou. 
Když nám Ryan Murphy a Ian Brennan před dvěma lety v minisérii Monstrum odvyprávěli Příběh Jeffreyho Dahmera, sériového vraha, který si vychutnal celkem sedmnáct mladých mužů a chlapců, byl z toho (naprosto očekávaně) obří hit. Netrvalo tedy dlouho a ze seriálu se (naprosto nepřekvapivě), stala antologie - ostatně stejný osud potkal většinu projektů Ryana Murphyho. Druhá série měla premiéru před měsícem a už dlouho před jejím uvedením bylo jasné, že tentokrát dostaneme od pro mnohé depresivní Dahmerovské šmakulády něco výrazně odlišnějšího. Monster je totiž tentokrát víc (minimálně dvě) a ještě navíc ve vzduchu visí otázka, kdo ta monstra vlastně jsou. Titulní bratši Eric a Lyle Menendezovi, rozmazlení fracci, kteří brutálně zavraždili své rodiče? Nebo ti rodiče, kteří nebyli zrovna nejúchvatnější lidé pod sluncem? Nebo všichni? Jsme v Beverly Hills v 80. letech a ačkoliv Dahmer zatím zůstává nepřekonán (spoléhám na tebe, Ede Geine!), opět dostáváme luxusní a nablýskanou podívanou, která rozhodně stojí za pozornost.
 
  
 
 
Tentokrát nám tvůrci dodali devět dílů a velká otázka, která by mohla řadu lidí trápit, zní, jestli je to není hodně, když k přiznání vražd dojde prakticky hned na začátku. Ale žádné strachy, hodně to rozhodně není, vlastně bych řekl, že těch devět dílů je úplně akorát. Je sice pravda, že první polovina příběhu je trochu slabší a já jsem během prvních čtyř dílů měl občas trochu problémy se do toho zabrat, pak ale přišel díl pátý - a bylo to tam! Než půjdu dál, musím se zastavit právě u toho pátého dílu, který má jenom půl hodiny a je naprosto strhující a pohlcující. Je natočený na jeden záběr, kamera je po celou dobu jeho stopáže statická a my prostě jenom sledujeme, jak si Erik, na kterého je postupně zoomováno, povídá s advokátkou Leslie, která sedí ke kameře - a tedy k divákovi - zády. Vlastně je to skoro monolog, velmi, velmi brilantní monolog. Skutečně výtečná záležitost, která dává zcela vyniknout těm nejsilnějším složkám celého seriálu - hereckým výkonům a fantastickým dialogům.
 
Druhá polovina se více věnuje soudnímu procesu a je naprosto strhující. Brilantní dialogy, herci hrající jako o život, dění, které mě naprosto pohltilo, to všechno je tady v míře vrchovaté a kdo má rád dechberoucí soudní dramata, ten si tady skutečně přijde na své. V té době už nejspíš leckdo bude bratrům Menendezovým vlastně i rozumět a fandit... což se vlastně, pravda, od Dahmera zas tolik neliší. Ale jak jsou ve skutečnosti zcela rozdílné oba případy, liší se od sebe i obě série. A to je skvělé.  
   
 
 
Už jsem zmiňoval, že první čtyři díly jsou slabší, ale to je dáno jednak kauzou samotnou - celý ten příběh se prostě na první pohled nejeví nijak zvlášť atraktivně - a jednak (nejspíš oprávněným) pocitem, že zdánlivě vlastně ani není moc o čem vyprávět. A to jsou právě důvody, proč by se těch devět dílů mohlo někomu zdát až příliš. Naštěstí ale nic z toho nakonec neplatí. Naprosto luxusní soundtrack a running joke o tom, že přece není možné, aby kdokoliv sledoval seriál s tak příšerným názvem jako Přátelé, nejsou tím jediným, co si může divák vychutnat. Celý seriál totiž táhne také perfektní cast. Bratry Menendezovy skvěle ztvárnili Nicholas Alexander Chavez a Cooper Koch, a přestože výborní jsou oba, exceluje zde hlavně druhý jmenovaný, představitel Erika. Těmi největšími hvězdami tu jsou ale představitelé jejich rodičů, dokonale odporní Javier Bardem a Chloe Sevigny, kteří budí vskutku nulové sympatie. Skvělá je taky Ari Graynor ztvárňující Leslie Abramson, která bratry hájila před soudem. To všechno tedy znovu dává dohromady prakticky perfektní podívanou. A já opět větřím ve vzduchu velké množství nominací na všechno možné. 
 
 
Přestože leckoho může tenhle typ nablýskaných a zdánlivě natahovaných příběhů plných protivných postav otravovat, Monstra nakonec naštěstí dopadla výborně. Celou dobu mě to hrozně bavilo a ačkoliv chvíli trvá, než příběh opravdu strhne a divácky pohltí, nakonec se tak stane. Není potřeba se ani obávat toho, že se snad jednotlivé díly hrozně povlečou a budou pocitově trvat nekonečně dlouho, nic takového se naštěstí nekoná. Diváci, kteří čekali něco ve stylu Dahmera, nechť si počkají na třetí řadu, ale Erika s Lylem by rozhodně neměli zatracovat. Jednak jde o ve výsledku opravdu výtečné a působivé, fantastické soudní drama a jednak je opravdu zajímavé, najít si vlastní odpověď na základní otázku, kterou tahle série pokládá - kdo jsou ta opravdová monstra tohoto příběhu? Navíc potěší i to, že přestože je jasné, na čí straně tvůrci (a herci) stojí, je celá kauza odvyprávěná celkem autenticky a nezapomíná na jednu ani na druhou stranu. 
 
---
Autor: Tomáš Mysliveček
Foto: Netflix 
Komentáře

  • Do této diskuze ještě nikdo nepřispěl, buďte první.
VSTOUPIT

Verdikt

avatar8/10

tomasmy

Ne tak šokující jako Dahmer, ale to skutečně není na škodu. Fantastické soudní drama s perfektním soundtrackem, dokonalými hereckými výkony a perfektním scénářem, řemeslně prostě opět zmáknuto na jedničku. Skvostné true crime s kupou fantastických a nezapomenutelných momentů. Jedna z nejlepších letošních věcí.

Monstrum: Minisérie


ikona
tomasmy
Maso: Příběh vraha. 

Jeffrey Dahmer zabil mezi lety 1978 a 1991 celkem sedmnáct mladých chlapců a mužů. Předtím, než se na nich dosyta (ehm) vyřádil, je zdrogoval a většinu z nich bezbolestně uškrtil. Inu, a pak... některé části (většinou lebky) si občas nechal na památku svého činu, jiné části vyhodil do koše a na jiných si pošmáknul k večeři. Nesnesitelný zápach, který se linul z jeho bytu, vždy svedl na porouchanou ledničku a z nějakého záhadného důvodu mu to vždycky prošlo. Ale jak už to tak bývá, spravedlnost si cestu najde. Stačí, když se něco jednou či dvakrát nepovede, a stane se z vás celebrita s obrovským zástupem fanoušků...

Téma sériových vrahů je fascinující, vděčné a populární. Zpracování Dahmerova (1960–1994) příběhu se ujal Ryan Murphy, tvůrce Glee, American Horror Story či Feud a hromady dalších věcí různorodé kvality, jehož jméno je ovšem zárukou úspěchu prakticky vždy. Platí to i u nového desetidílného hitu Netflixu, v němž se titulní role ujal Murphyho dvorní herec Evan Peters? 

 

Já osobně to s Murphyho tvorbou mám všelijak, ale jsem obeznámen s většinou jeho projektů, a mohu tak potvrdit, že Dahmer je jednou z jeho nejlepších věcí. A to jsem se o ní dozvěděl až týden před premiérou, takže jsem ani neměl čas se těšit či netěšit. Ale ono je to takhle možná lepší, aspoň se z téhle parádní minisérie mohu radovat o to víc. A ne, nejsem duševně narušený psychopat. Tenhle seriál samozřejmě díky svému tématu není pro každého a jedinci s divočejší trávicí soustavou by jeho sledování rozhodně měli zvážit, jinak se může stát, že jim z téhle divoké kuchařské show bude pěkně blbě. Násilí, brutalita ani drsné scény tu sice (téměř) nejsou, ale serál to bohatě vynahrazuje na jiných věcech. A celou dobu u toho nezapomíná být velmi autentický.   

Ti odvážnější pak dostanou opravdu komplexní Dahmerův životopis a všechno, co vedlo k tomu, čím se stal. Před diváky se postupně skládá mozaika jeho nepříliš báječného dětství (jak už to tak u lidí s těmito koníčky bývá), dospívání, ale i prenatálního období. Tato část Jeffreyho života dává rčení "za vším hledej ženu" – v tomto případě matku – nový rozměr. Ačkoliv možná záleží, jak se na to díváte. Jenže problém je v tom, že Dahmer je sympaťák (sice trochu divný, ale kdo není, že?) a jeho táta taky. Představitel Lionela Dahmera, Richard Jenkins, je v roli oddaného a milující otce snad ještě lepší než Peters, hlavní hvězda show. Každá scéna, ve které jsou tihle dva spolu (a že je jich v každé epizodě požehnaně), je opravdová lahůdka. 

 

Lahůdkových věcí (nepočítáme-li samozřejmě Jeffreyho nebohé oběti) je tady ale naštěstí mnohem víc. Části, které by si zasloužily vidět odpadkový koš zevnitř, vlastně nenacházím. Casting se vydařil i u dalších důležitých postav. Jeffreyho matku ztvárňuje držitelka Zlatého glóbu Penelope Ann Miller, velkou pozornost na sebe strhává také výtečná Michael Learned, ztělesňující pro změnu Dahmerovu babičku Catherine. Moc bych se divil, kdyby tady nepadly žádné nominace a ceny. Minimálně u Peterse je to ale asi jistota.

Každičký dialog každého dílu je neuvěřitelně vtahující. Na ty se tady hraje především, asi nepřekvapí, že tempo je opravdu velice, velice pomalé. Ale vůbec to nevadí. Obojí totiž dohromady fantasticky funguje, takže lze říct vlastně jen to, že Dahmer vás... pohltí. Je velmi vtahující, nepříjemný a depresivní. Pokud máte podobná díla v oblibě, na setkání s ním nezapomenete. Pravda, to pozření ze začátku (možná) bude chvíli trvat, ale nejpozději v pátem díle se to všechno zlomí, pak už je to až do konce parádní jízda, v níž funguje naprosto všechno. První čtyři díly za svými následovníky přirozeně nijak nezaostávají, jen mohou působit jako takový (rozhodně nikoliv lehký) předkrm. Celkovému výsledku pomáhá i výborná kamera, znepokojivá hudba a temné prostředí Dahmerova bytu. Všechno dohromady pak tvoří skutečně silně intenzivní zážitek s nesmírně tísnivou atmosférou (která přece jen v druhé polovině – pro někoho naštěstí – poleví, ale to si žádá příběh). Na každý pád ale díky tomu všemu jde o jednu nejlepších věcí, kterou jsem letos viděl. 

 

Dahmer je zde vykreslen přesně tak, jaký patrně opravdu byl. Na jednu stranu odporný vrah sedmnácti lidí, na druhou stranu jako sympaťák s obrovskou podporou rodiny a velkým zástupem fanoušků z řad americké společnosti. Člověk, jehož Amerika snad až rovným dílem nenáviděla, ale i milovala. A rozhodně stojí za zamyšlení, jakým člověkem by byl dnes, kdyby ještě žil. Protože tahle myšlenka vám rozhodně bude hlodat v hlavě, jelikož Jeffreymu vlastně budete celou tu dobu fandit. A na konci zjistíte, že možná oprávněně. Těžko říct, tak už to se zlobivými hochy bývá.

Nicméně, pokud po této hostině budete žádat dezert (je více než pravděpodobné, že pokud vydržíte až do konce, tak ano), mám pro vás dobrou zprávu. Netflix už 7. října vypustí další sérii Rozhovorů s vrahem (Conversations with a Killer), v níž tentokrát bude vypovídat právě Jeffrey Dahmer. Možná vás ale ještě zajímá, jestli těch deset dílů není u Murphyho novinky moc. To může být samozřejmě velmi individuální, nicméně já ten pocit neměl ani jedinou vteřinu. Víc epizod už by bylo asi příliš, krátit by se asi taky dalo, ale těch deset částí je asi úplně akorát. Já byl fascinován každou z nich.  

---

Autor: Tomáš Mysliveček

Zdroj: Netflix 

Verdikt

avatar9/10

tomasmy

Intenzivní, fascinující a strhující zážitek ve všech směrech. Správně znepokojivé, řemeslně prvotřídní. Nejen jeden z nejlepších seriálů letoška, ale v rámci Murphyho projektů stojí Dahmer také hodně vysoko. Deset hodin mimořádného zážitku.


Hodnocení čtenářů

  • avatar9/10

    Sub-Zero

  • avatar9/10

    esmo

  • avatar8/10

    slord

  • avatar8/10

    NevimJakejNick

© copyright 2000 - 2024.
Všechna práva vyhrazena.

Registrace

Nemáte svůj účet? Registrací získáte možnosti:
  1. Komentovat a hodnotit filmy a trailery
  2. Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
  3. Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
  4. Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry

Zapomenuté heslo

Pokud jste zapomněli vaše heslo nebo vám nedorazil registrační e-mail, vyplňte níže e-mailovou adresu, se kterou jste se zaregistrovali.

Přihlášení


Registrace