Užíváním této stránky souhlasíte s všeobecnými podmínkami.
Tato stránka používá cookies.
Monstrum | Monster | 2022-
csfd  imdb
tvůrce: Ryan Murphy, Ian Brennan
režie: Paris Barclay, Carl Franklin, Clément Virgo, Jennifer Lynch, Gregg Araki
hrají: Charlie Hunnam, Laurie Metcalf, Tom Hollander, Lesley Manville, Vicky Krieps, Evan Peters, Richard Jankins, Penelope Ann Miller, Michael Learned

Monstrum: 3. řada


ikona
tomasmy
charlie hunnammonsternetflixrecenzeryan murphy
Ne až tak pravdivý příběh skutečného Normana Batese. 

První série Monstra, antologie Ryana Murphyho i Iana Brennana, nám před třemi lety představila sympatického mladíka Jeffreyho Dahmera. A výsledek byl velmi intenzivní a vtahující, pro leckoho možná depresivní a temný. A hlavně fantastický - snad pro všechny. Druhá série se s příběhem bratrů Menendezových vydala úplně jiným směrem - ale zase to bylo super. Když potom tvůrci oznámili, že příště se budou věnovat Edu Geinovi, řezníkovi z Plainfieldu, těšili se snad všichni. Pokud by se jeho příběh podařilo dobře zpracovat, mohl by výsledek být možná ještě lepší, než v případě Dahmera. Proč? Protože tenhle sympaťák, kterého v malém městě ve Wisconsinu měli všichni rádi, vykrádal hroby mrtvých žen a vyráběl si z jejich kůže masky, módní doplňky či nábytek. A zabíjel, samozřejmě. Jeho život taky ovlivnila nábožensky fanatická matka a to i potom, co se vydala na pravdu boží. Případ farmáře Eda přímo inspiroval Roberta Blocha k sepsání svého nejslavnějšího románu Psycho (a poté samozřejmě i Alfreda Hitchcocka), inspiraci si z něj vzal i režisér Tobe Hooper pro svůj Texaský masakr motorovou pilou a spisovatel Thomas Harris zase pro Buffalo Billa z Mlčení jehňátek. Inu, celebrita a báječná látka pro zpracování. Jenže... 

 

Výsledek je porpvé rozpačitý. Co se pokazilo? Odpověď není překvapivá. Dřív nebo později k tomu muselo dojít a vlastně je trochu škoda, že k tomu došlo teď. Tenhle seriál zmurphyovatěl. A to není pěkné. A také není pěkné, že pokud se v příběhu Eda Geina jen trochu orientujete, velmi brzo odhalíte, že tentokrát nám tvůrci naservírovali převážně jen svou divokou fantazii, ve které je ve výsledku skutečných událostí jen pomálu. A proto na tomto místě doporučuji vynikající true crime knihu Harolda Schechtera Deviant, která nedávno vyšla česky a která vám celý případ představí mnohem lépe a za mnohem kratší dobu. Tentokrát to prostě nebylo úplně tak, jak nám to tvůrci servírují. A je to přeškoda. Stejně jako v případě Menendezových, také tentokrát se o jednu snížil počet epizod, takže jsme jich dostali osm. A ve výsledku - a zejména pak v druhé polovině - se ukazuje, že i tak je to moc.   

  

Pokud by se Murphy a Brennan věnovali skutečně jen Geinovi, dost možná by jim stačil poloviční prostor - a já nepochybuji, že by výsledek byl v tom případě naprosto famózní. Jenomže jak už jsem psal výše, Gein byl též bohatý inspirační vzor - a proto hned v několika epizodách sledujeme Alfreda Hitchcocka v podání na první pohled komicky vypadajícího (ale skvěle hrajícího!) Toma Hollandera, kterak se poprvé setkává s Robertem Blochem, užívá si fenomenální úspěch skandálního Psycha i v době, kdy mu tenhle film trochu komplikuje další kariéru. Tady je to prolínání s Geinem vlastně ještě v pohodě - ačkoliiv epoízodní role Joeyho Pollariho jako Anthonyho Perkinse je už taky spíš do počtu -, ale když do toho tvůrci v druhé polovině zamíchají i Hoopera a Texaský masakr, začíná už stopáž působit opravdu trochu nadbytečně. A  poté, co to celé zakončí vlastní (nepříliš dobrou) epizodou Mindhuntera nejen s Tedem Bundym, která je už úplně mimo, nestačí se divák divit, co to vyvádějí. Gein ovšem nebyl jen inspirací, i on sám byl inspirován - nebo se nám to aspoň seriál snaží namluvit, když zhmotňuje Edovo oblíbené komiksové čtení a servírují příběh nacistické zrůdy Ilse Koch, bestie z Buchenwaldu, sadistické dozorkyně z německého koncentráku, kterou výtečně ztvárňuje skvělá Vicky Krieps. Další odbočka sleduje Edovu přítelkyni Adeline - a tady už tvůrci vařili z vody opravdu hodně. Rozumějte úplně. Ostatně jako v samotném ztvárnění některých Edových vražd.  

 

Ano, autorské fabulace se tady umně střídají s pravdou víc než kdy dřív, ale i napotřetí je Monstrum jako celek výtečně natočeno. Jen těch Murpyho až přespříliš artových nesmyslů je tu tentrokrát prostě až... přespříliš. Tohohle úchylného Murphyo prostě nemám rád. Naštěstí ani tentokrát nemám co vytknout obsazení - Hollandera a Kripes jsem už zmínil, Geina pak fenomenálně ztvárnil Charlie Hunnam, král Artuš z Ritchieho Legendy o meči nebo samozřejmě Jax ze Zákonu gangu. Trochu se přikrčil, nasadil nezapomenutelnou hlasovou polohu a vyvolává absolutní divácký soucit i naprostý odpor. Dojde si pro nějaké ceny? Je to dost možné, hlavní hvězdou je tu však nakonec démonická Laurie Metcalf, která po Leonardově mámě ztvárňuje další náboženskou fanatičku - ale tentokrát ani zdaleka ne tak milou, sympatickou a neškodnou. Navíc takovou, které se nezbavíte ani potom, co zemře. V tomto případě je minimálně nominace zcela jistá - o tom jsem přesvědčen. Za zmínku pak stojí i Lesley Manville (nejstarší princezna Margaret v Koruně) jako jedna z Edových milostných zápletek. Prostě i tentokrát je Monstrum fantastickým hereckým koncertem pro všechny hlavní zůčastněné. 

 

Atmoséfru seriál naštěstí i nadále servíruje výtečnou - mluvím ale pouze o chvílích, kdy se věnuje Edu Geinovi a zejména jeho životu na rodinné farmě hrůzy. V mnoha okamžicích a scénách je seriál i nadále hezký temný a nepříjemný - ale oproti Dahmerovi je to pořád jen slabý čajíček a veškeré stopy mrazivé a velmi solidně budované temnoty se stejně vypaří s druhou čtveřicí epizod, které jsou od té první naprosto odlišné. Vizuálně je to samozřejmě taky stále velmi pěkné, povedl se i soundtrack a protože to nemusí být zcela jasné, jen upřesním, že všechny epizody si drží velmi solidní tempo a utečou velmi rychle.

Murphy a Brennan se tentokrát zamýšlejí nad tím, proč a jak jsou sérioví vrazi v populární kultuře takovými celebritami, jasnou odpověď ale nedávají. Prostě míchají jablka a hrušky a ne úplně vždycky to funguje. Já jsem poprvé Monstrem zklamán, hlavně formou vyprávění a tou obří hromadou nesmyslů, kterou pánové předkládají jako skutečné události. A ano, teď přijde ale. I když je nejnovější příspěvek do anotologie zároveň tím nejslabším, pořád je to vysoký nadprůměr a nadstandart. Musi se ale počítat s tím, že tentokrát se tvůrčí dvojice utrhla ze řetězu až příliš (což se ale na druhou stranu fakt dalo čekat) a doufat, že v dašlí sérii se zase trochu uklidní. Ta se bude poprvé věnovat ženě - Lizzie Bordenové v podání Elly Beatty. Tam toho prostoru na experimentování není zas tolik, tak uvidíme.  

---

Autor: Tomáš Mysliveček
Foto: Netflix 

 

Komentáře

  • Do této diskuze ještě nikdo nepřispěl, buďte první.
VSTOUPIT

Verdikt

avatar7/10

tomasmy

Monstrum i napotřetí nabízí famózní herecké výkony a skvěle budovanou atmosféru, která se ale zejména v druhé polovině stejně někam vytratí. Příběh ústřední postavy je tentokrát převyprávěn jen velmi volně, autoři ho obohacují o spoustu zbytečných prvků a nesmyslů a zároveň skládají poctu filmovým klasikám. Zajímavý přístup, ale postupně čím dál více otravný. Pořád je to nadprůměr, ale pro příště by od těch experimentů mohli upustit.


Hodnocení čtenářů

  • avatar8/10

    Paulik603

Monstrum: 2. řada


ikona
tomasmy
Monstrum na druhou, třetí a čtvrtou. 
Když nám Ryan Murphy a Ian Brennan před dvěma lety v minisérii Monstrum odvyprávěli Příběh Jeffreyho Dahmera, sériového vraha, který si vychutnal celkem sedmnáct mladých mužů a chlapců, byl z toho (naprosto očekávaně) obří hit. Netrvalo tedy dlouho a ze seriálu se (naprosto nepřekvapivě), stala antologie - ostatně stejný osud potkal většinu projektů Ryana Murphyho. Druhá série měla premiéru před měsícem a už dlouho před jejím uvedením bylo jasné, že tentokrát dostaneme od pro mnohé depresivní Dahmerovské šmakulády něco výrazně odlišnějšího. Monster je totiž tentokrát víc (minimálně dvě) a ještě navíc ve vzduchu visí otázka, kdo ta monstra vlastně jsou. Titulní bratši Eric a Lyle Menendezovi, rozmazlení fracci, kteří brutálně zavraždili své rodiče? Nebo ti rodiče, kteří nebyli zrovna nejúchvatnější lidé pod sluncem? Nebo všichni? Jsme v Beverly Hills v 80. letech a ačkoliv Dahmer zatím zůstává nepřekonán (spoléhám na tebe, Ede Geine!), opět dostáváme luxusní a nablýskanou podívanou, která rozhodně stojí za pozornost.
 
  
 
 
Tentokrát nám tvůrci dodali devět dílů a velká otázka, která by mohla řadu lidí trápit, zní, jestli je to není hodně, když k přiznání vražd dojde prakticky hned na začátku. Ale žádné strachy, hodně to rozhodně není, vlastně bych řekl, že těch devět dílů je úplně akorát. Je sice pravda, že první polovina příběhu je trochu slabší a já jsem během prvních čtyř dílů měl občas trochu problémy se do toho zabrat, pak ale přišel díl pátý - a bylo to tam! Než půjdu dál, musím se zastavit právě u toho pátého dílu, který má jenom půl hodiny a je naprosto strhující a pohlcující. Je natočený na jeden záběr, kamera je po celou dobu jeho stopáže statická a my prostě jenom sledujeme, jak si Erik, na kterého je postupně zoomováno, povídá s advokátkou Leslie, která sedí ke kameře - a tedy k divákovi - zády. Vlastně je to skoro monolog, velmi, velmi brilantní monolog. Skutečně výtečná záležitost, která dává zcela vyniknout těm nejsilnějším složkám celého seriálu - hereckým výkonům a fantastickým dialogům.
 
Druhá polovina se více věnuje soudnímu procesu a je naprosto strhující. Brilantní dialogy, herci hrající jako o život, dění, které mě naprosto pohltilo, to všechno je tady v míře vrchovaté a kdo má rád dechberoucí soudní dramata, ten si tady skutečně přijde na své. V té době už nejspíš leckdo bude bratrům Menendezovým vlastně i rozumět a fandit... což se vlastně, pravda, od Dahmera zas tolik neliší. Ale jak jsou ve skutečnosti zcela rozdílné oba případy, liší se od sebe i obě série. A to je skvělé.  
   
 
 
Už jsem zmiňoval, že první čtyři díly jsou slabší, ale to je dáno jednak kauzou samotnou - celý ten příběh se prostě na první pohled nejeví nijak zvlášť atraktivně - a jednak (nejspíš oprávněným) pocitem, že zdánlivě vlastně ani není moc o čem vyprávět. A to jsou právě důvody, proč by se těch devět dílů mohlo někomu zdát až příliš. Naštěstí ale nic z toho nakonec neplatí. Naprosto luxusní soundtrack a running joke o tom, že přece není možné, aby kdokoliv sledoval seriál s tak příšerným názvem jako Přátelé, nejsou tím jediným, co si může divák vychutnat. Celý seriál totiž táhne také perfektní cast. Bratry Menendezovy skvěle ztvárnili Nicholas Alexander Chavez a Cooper Koch, a přestože výborní jsou oba, exceluje zde hlavně druhý jmenovaný, představitel Erika. Těmi největšími hvězdami tu jsou ale představitelé jejich rodičů, dokonale odporní Javier Bardem a Chloe Sevigny, kteří budí vskutku nulové sympatie. Skvělá je taky Ari Graynor ztvárňující Leslie Abramson, která bratry hájila před soudem. To všechno tedy znovu dává dohromady prakticky perfektní podívanou. A já opět větřím ve vzduchu velké množství nominací na všechno možné. 
 
 
Přestože leckoho může tenhle typ nablýskaných a zdánlivě natahovaných příběhů plných protivných postav otravovat, Monstra nakonec naštěstí dopadla výborně. Celou dobu mě to hrozně bavilo a ačkoliv chvíli trvá, než příběh opravdu strhne a divácky pohltí, nakonec se tak stane. Není potřeba se ani obávat toho, že se snad jednotlivé díly hrozně povlečou a budou pocitově trvat nekonečně dlouho, nic takového se naštěstí nekoná. Diváci, kteří čekali něco ve stylu Dahmera, nechť si počkají na třetí řadu, ale Erika s Lylem by rozhodně neměli zatracovat. Jednak jde o ve výsledku opravdu výtečné a působivé, fantastické soudní drama a jednak je opravdu zajímavé, najít si vlastní odpověď na základní otázku, kterou tahle série pokládá - kdo jsou ta opravdová monstra tohoto příběhu? Navíc potěší i to, že přestože je jasné, na čí straně tvůrci (a herci) stojí, je celá kauza odvyprávěná celkem autenticky a nezapomíná na jednu ani na druhou stranu. 
 
---
Autor: Tomáš Mysliveček
Foto: Netflix 
Komentáře

  • Do této diskuze ještě nikdo nepřispěl, buďte první.
VSTOUPIT

Verdikt

avatar8/10

tomasmy

Ne tak šokující jako Dahmer, ale to skutečně není na škodu. Fantastické soudní drama s perfektním soundtrackem, dokonalými hereckými výkony a perfektním scénářem, řemeslně prostě opět zmáknuto na jedničku. Skvostné true crime s kupou fantastických a nezapomenutelných momentů. Jedna z nejlepších letošních věcí.

Monstrum: Minisérie


ikona
tomasmy
Maso: Příběh vraha. 

Jeffrey Dahmer zabil mezi lety 1978 a 1991 celkem sedmnáct mladých chlapců a mužů. Předtím, než se na nich dosyta (ehm) vyřádil, je zdrogoval a většinu z nich bezbolestně uškrtil. Inu, a pak... některé části (většinou lebky) si občas nechal na památku svého činu, jiné části vyhodil do koše a na jiných si pošmáknul k večeři. Nesnesitelný zápach, který se linul z jeho bytu, vždy svedl na porouchanou ledničku a z nějakého záhadného důvodu mu to vždycky prošlo. Ale jak už to tak bývá, spravedlnost si cestu najde. Stačí, když se něco jednou či dvakrát nepovede, a stane se z vás celebrita s obrovským zástupem fanoušků...

Téma sériových vrahů je fascinující, vděčné a populární. Zpracování Dahmerova (1960–1994) příběhu se ujal Ryan Murphy, tvůrce Glee, American Horror Story či Feud a hromady dalších věcí různorodé kvality, jehož jméno je ovšem zárukou úspěchu prakticky vždy. Platí to i u nového desetidílného hitu Netflixu, v němž se titulní role ujal Murphyho dvorní herec Evan Peters? 

 

Já osobně to s Murphyho tvorbou mám všelijak, ale jsem obeznámen s většinou jeho projektů, a mohu tak potvrdit, že Dahmer je jednou z jeho nejlepších věcí. A to jsem se o ní dozvěděl až týden před premiérou, takže jsem ani neměl čas se těšit či netěšit. Ale ono je to takhle možná lepší, aspoň se z téhle parádní minisérie mohu radovat o to víc. A ne, nejsem duševně narušený psychopat. Tenhle seriál samozřejmě díky svému tématu není pro každého a jedinci s divočejší trávicí soustavou by jeho sledování rozhodně měli zvážit, jinak se může stát, že jim z téhle divoké kuchařské show bude pěkně blbě. Násilí, brutalita ani drsné scény tu sice (téměř) nejsou, ale serál to bohatě vynahrazuje na jiných věcech. A celou dobu u toho nezapomíná být velmi autentický.   

Ti odvážnější pak dostanou opravdu komplexní Dahmerův životopis a všechno, co vedlo k tomu, čím se stal. Před diváky se postupně skládá mozaika jeho nepříliš báječného dětství (jak už to tak u lidí s těmito koníčky bývá), dospívání, ale i prenatálního období. Tato část Jeffreyho života dává rčení "za vším hledej ženu" – v tomto případě matku – nový rozměr. Ačkoliv možná záleží, jak se na to díváte. Jenže problém je v tom, že Dahmer je sympaťák (sice trochu divný, ale kdo není, že?) a jeho táta taky. Představitel Lionela Dahmera, Richard Jenkins, je v roli oddaného a milující otce snad ještě lepší než Peters, hlavní hvězda show. Každá scéna, ve které jsou tihle dva spolu (a že je jich v každé epizodě požehnaně), je opravdová lahůdka. 

 

Lahůdkových věcí (nepočítáme-li samozřejmě Jeffreyho nebohé oběti) je tady ale naštěstí mnohem víc. Části, které by si zasloužily vidět odpadkový koš zevnitř, vlastně nenacházím. Casting se vydařil i u dalších důležitých postav. Jeffreyho matku ztvárňuje držitelka Zlatého glóbu Penelope Ann Miller, velkou pozornost na sebe strhává také výtečná Michael Learned, ztělesňující pro změnu Dahmerovu babičku Catherine. Moc bych se divil, kdyby tady nepadly žádné nominace a ceny. Minimálně u Peterse je to ale asi jistota.

Každičký dialog každého dílu je neuvěřitelně vtahující. Na ty se tady hraje především, asi nepřekvapí, že tempo je opravdu velice, velice pomalé. Ale vůbec to nevadí. Obojí totiž dohromady fantasticky funguje, takže lze říct vlastně jen to, že Dahmer vás... pohltí. Je velmi vtahující, nepříjemný a depresivní. Pokud máte podobná díla v oblibě, na setkání s ním nezapomenete. Pravda, to pozření ze začátku (možná) bude chvíli trvat, ale nejpozději v pátem díle se to všechno zlomí, pak už je to až do konce parádní jízda, v níž funguje naprosto všechno. První čtyři díly za svými následovníky přirozeně nijak nezaostávají, jen mohou působit jako takový (rozhodně nikoliv lehký) předkrm. Celkovému výsledku pomáhá i výborná kamera, znepokojivá hudba a temné prostředí Dahmerova bytu. Všechno dohromady pak tvoří skutečně silně intenzivní zážitek s nesmírně tísnivou atmosférou (která přece jen v druhé polovině – pro někoho naštěstí – poleví, ale to si žádá příběh). Na každý pád ale díky tomu všemu jde o jednu nejlepších věcí, kterou jsem letos viděl. 

 

Dahmer je zde vykreslen přesně tak, jaký patrně opravdu byl. Na jednu stranu odporný vrah sedmnácti lidí, na druhou stranu jako sympaťák s obrovskou podporou rodiny a velkým zástupem fanoušků z řad americké společnosti. Člověk, jehož Amerika snad až rovným dílem nenáviděla, ale i milovala. A rozhodně stojí za zamyšlení, jakým člověkem by byl dnes, kdyby ještě žil. Protože tahle myšlenka vám rozhodně bude hlodat v hlavě, jelikož Jeffreymu vlastně budete celou tu dobu fandit. A na konci zjistíte, že možná oprávněně. Těžko říct, tak už to se zlobivými hochy bývá.

Nicméně, pokud po této hostině budete žádat dezert (je více než pravděpodobné, že pokud vydržíte až do konce, tak ano), mám pro vás dobrou zprávu. Netflix už 7. října vypustí další sérii Rozhovorů s vrahem (Conversations with a Killer), v níž tentokrát bude vypovídat právě Jeffrey Dahmer. Možná vás ale ještě zajímá, jestli těch deset dílů není u Murphyho novinky moc. To může být samozřejmě velmi individuální, nicméně já ten pocit neměl ani jedinou vteřinu. Víc epizod už by bylo asi příliš, krátit by se asi taky dalo, ale těch deset částí je asi úplně akorát. Já byl fascinován každou z nich.  

---

Autor: Tomáš Mysliveček

Zdroj: Netflix 

Verdikt

avatar9/10

tomasmy

Intenzivní, fascinující a strhující zážitek ve všech směrech. Správně znepokojivé, řemeslně prvotřídní. Nejen jeden z nejlepších seriálů letoška, ale v rámci Murphyho projektů stojí Dahmer také hodně vysoko. Deset hodin mimořádného zážitku.


Hodnocení čtenářů

  • avatar9/10

    Sub-Zero

  • avatar9/10

    esmo

  • avatar8/10

    slord

  • avatar8/10

    NevimJakejNick

© copyright 2000 - 2025.
Všechna práva vyhrazena.

Registrace

Nemáte svůj účet? Registrací získáte možnosti:
  1. Komentovat a hodnotit filmy a trailery
  2. Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
  3. Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
  4. Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry

Zapomenuté heslo

Pokud jste zapomněli vaše heslo nebo vám nedorazil registrační e-mail, vyplňte níže e-mailovou adresu, se kterou jste se zaregistrovali.

Přihlášení


Registrace