Užíváním této stránky souhlasíte s všeobecnými podmínkami.
Tato stránka používá cookies.
Ochránce | 2021
csfd  
tvůrce: Tomáš Feřtek, Matěj Podzimek, Michal Reitler
režie: Tereza Kopáčová, Tomáš Mašín
hrají: Lukáš Vaculík, Iveta Dušková, Jaroslav Plesl, Agáta Červinková, Pavel Řezníček, Barbora Kodetová, Lukáš Veselý, Jiří Havelka, Pavla Kosíková

Ochránce: 1. řada


ikona
Ojik
Česká televizeLukáš VaculíkMatěj PodzimekOchránceombudsmanškolstvíTomáš Feřtek
Každý někdy potřebuje zastání.  
Česká televize se pod vedením ředitele Petra Dvořáka stala na poli vlastní, především fikční tvorby progresivní institucí, která zvládá držet krok s aktuálními světovými trendy. Je však třeba pamatovat na to, že se snaží uspokojit poměrně široké spektrum diváků. A tak, podobně jako ze své pozice největšího koproducenta českých filmů občas přispěje k natočení nějakého úletu, i její původní seriálová tvorba vyžaduje jistou obezřetnost. Když si však s odstupem čtu své první dojmy k Ochránci, její vlajkové lodi pro tuto podzimní sezónu, musím připustit, že jsem možná byl ostražitý až zbytečně moc. 
 
V prvních epizodách skutečně scenáristé trochu tápali, co vlastně za pomoci poněkud rozporuplně načrtnutých figur chtějí říci. I přesto mé čtení seriálu bylo při zpětném ohlédnutí lehce mimo. Ochránce se i přes přítomnost četných žánrových tropů rozhodně nesnažil uvést jako další kriminálka, byť trochu kostrbatě zkřížená s nesmlouvavou společenskou kritikou. Ačkoliv se tu řeší případy (mnohdy kriminální), jsou zde viníci a pachatelé a občas se procedurálně vyšetřuje, tvůrci se vlastně nikdy netvářili, že točí stou variaci na Malého pitavala. Jejich ambice vždy mířily dál – a je třeba uznat, že navzdory prvotním rozpakům se jim je z většiny podařilo naplnit. 
 
 
Školský ombudsman Aleš Pelán vskutku není žádným zarputilým vyšetřovatelem s geniálním úsudkem. Je to učitel a novopečený státní úředník, prudce vržený do světa byrokracie a politického boje, v němž se se svým zásadovým a přímočarým přístupem cítí nepatřičně. Jeho morální kompas se dostává do rozporu s politickými zadáními, a když už má volné ruce, je stejně ve vleku zákonů a omezených pravomocí. Jeho případy však nejsou založené na dramatických zvratech a odhaleních, na nichž staví kriminálky. V Ochránci nejde o hledání důkazů a viníků, ale kontextu toho, co se stalo, systémových chyb a konsenzu mezi všemi zúčastněnými. 

Vyšetřování citlivých kauz z prostředí škol se totiž nesnaží o vyvolávání senzací a nechce být lehkou zábavou, která během hodiny vyřeší případ za rutinního odškrtávání všech žánrových propriet. Každý díl svým tématem otevírá především debatu nad konkrétním problémem, se kterým se žáci, učitelé, rodiče a pedagogičtí pracovníci skutečně potýkají. A především v druhé polovině seriálu je to debata často bolestivá a nepříjemná, vždy však podnětná a poměrně nestranně vedená. A ti, kdo z ní nakonec odcházejí jako vítězové, často prohrají morálně. Česká televize v Ochránci objevila výborný způsob, jak zkombinovat své poslání veřejné služby s quality television západního střihu. 
 

Ano, Ochránce není pouze školometským (ha!) kázáním o nedostatcích a problémech tuzemského vzdělávacího systému. Coby celek, v rámci jednotlivých epizod i delších linek vinoucích se napříč celou sérií, působí jako kompaktní dramatické dílo, natočené jistou rukou. Podobně i řemeslné zpracování vyčnívá nad tuzemským standardem. V některých epizodách sice trochu drhne střih, jinak je však třeba vyzdvihnout i jednotlivé formální složky. Kamera se snaží hledat zajímavé úhly a kompozice, ať už jsme zrovna v prostředí školních tříd a chodeb, nebo na vděčných místech v terénu, kam ombudsmana jeho práce zavádí. Hudba je na tuzemské poměry až netradičně výrazná a scénář a režie vedou postavy po smysluplné ose. K této složce však směřuje moje jediná větší výtka. 

I ten nejnenáročnější divák ví, že podobně jako skutečný svět není černobílý, také dramatický příběh vyžaduje prokreslené postavy a kladný hrdina by neměl být nudným patronem bez poskvrnky. Ochránce ale jde do druhého extrému, neboť protagonista s tímto titulem je všechno, jen ne vzor. Pelán chybuje a selhává ve všem, od začátku až do konce seriálu. Jako učitel a kolega, když hned na dvou školách přehlíží problémy i prohřešky svých spolupracovníků i upozornění na ně od svých žáků. Jako manžel a muž, když opouští svoji nemocnou ženu a utíká za jinou. A vlastně i jako ombudsman, když těm, kterým má pomáhat, občas spíše přitíží, ale vždy si dá pozor, aby nepoškodil ministerstvo a daný případ se neocitl pod drobnohledem médií. A v samém závěru pokrytecky popírá sám sebe i své principy. 
 

Jak zazní ve vypjaté scéně v závěrečné epizodě, Pelán je vlastně lepším ochráncem cizích než vlastních – i když i o tom lze polemizovat. Lukáš Vaculík se s náročnou rolí popasoval skvěle a jde o jeho nejvděčnější part za poslední dobu. Scenáristé mu však práci svou hrdinskou dekonstrukcí vůbec neulehčují a občas mu pro jistotu vloží do úst nějakou sexistickou či ultrakonzervativní repliku, která z něj ještě více dělá nabručeného boomera. Zdaleka nejzajímavější a nevrstevnatější postavou je proto Pelánův řidič Starý, lidový mudrc a odborník na vše s dobrým srdcem, který však ve fenomenálním pojetí Pavla Řezníčka nikdy ani na okamžik nesklouzne k bodré karikatuře. 

Ochránce je tak i přes kontroverzní (a nejspíš i trochu nezvládnuté) dramaturgické rozhodnutí učinit z hlavního hrdiny postavu těžko pochopitelnou a spíše nesympatickou zdařilým seriálem. Případy jsou uvěřitelné a do jejich aktérů, ať už jde o oběti, viníky či systémové činitele, se lze většinou vcítit, ač bychom sami zaujali jiné stanovisko. Česká televize si připisuje výrazný úspěch, v němž znamenitě komunikuje důležité sdělení v atraktivní, ale nikoliv prvoplánově oddechové a podbízivé podobě, jehož potenciál zdaleka nebyl vyčerpán. Ostatně i Pelán si na konci série uvědomuje, co vše zvládl podělat a co musí napravit. Pokračování s již vyzrálým a pokorným ochráncem se tak přímo nabízí. 
Komentáře

  • Do této diskuze ještě nikdo nepřispěl, buďte první.
VSTOUPIT

Verdikt

avatar8/10

Ojik

Ochránce je povedenou synergií různých agend, které Česká televize zastává; funkčně kombinuje edukativní službu veřejnosti, když poukazuje na společenské problémy a hledá pro ně řešení, s vyspělou dramatickou filmařinou západních standardů. Hlavní hrdina je sice trochu hňup, ale ostatní postavy, stálé i epizodní, dokáží bez problémů diváka přimět k emoční investici do komplikovaných a mnohdy nejasných případů. Důležitý a poutavý projekt zároveň.


Hodnocení čtenářů

  • avatar8/10

    Robur

  • avatar7/10

    the dark knight

  • avatar8/10

    Sub-Zero

Ochránce: První dojmy


ikona
Ojik
Lukáš Vaculík v novém seriálu řeší případy, které se skutečně staly – a stanou znova. Možná i vám.  

Česká televize sice zahájila podzimní televizní sezónu komediální Osadou, jejím hlavním tahákem je však jiná seriálová premiéra. Ambiciózní Ochránce s Lukášem Vaculíkem v hlavní roli opanoval prestižní slot nedělního prime timeu, do nějž si veřejnoprávní televize po západním vzoru šetří dospělejší a vážnější kousky s vyššími cíly. ČT o víkendu odvysílala již pátý díl z celkových deseti. Měli byste srovnat tempo a začít českou novinku sledovat, nebo jde o trefu mimo?

Ochránce scenáristů Matěje Podzimka a Tomáše Feřtka snadno zaujme již svojí originální volbou prostředí. Po vlně všemožných kriminálek proměnlivé kvality přichází na poli původní televizní tvorby vítané osvěžení v podobě seriálu ze školství. Zatímco tuzemská seriálová praxe toto zřídka užívané společenské milieu poslední dobou vytěžuje především pro vztahově-komediální zápletky (příkladem budiž Pan učitel běžící na konkurenční Nově), novince nelze upřít snahu o žánrovou originalitu i v těchto mantinelech.

 

Hlavním hrdinou je totiž školský ombudsman Aleš Pelán, který řeší nejednoznačné kriminální případy spjaté se školstvím. Jde o fiktivní úřad, který v seriálu vymyslí nový ministr s cílem získat si politické body při své nepříliš úspěšné systémové reformě. Populární středoškolský češtinář a čerstvý držitel ceny Zlatý Ámos za učitele roku se pak jeví jako ideální kandidát. Jeho úkolem nebude hledat a trestat viníky, ale zastávat se těch, kterých se tyto kauzy, inspirované skutečnými příběhy, dotkly – provinilců i obětí. Jeho agenda tak zahrnuje vraždu vychovatelky chovancem diagnostického ústavu i ředitele, který nafackoval žákovi. Při své práci však Pelán zjišťuje, že pravda je někdy složitější – a spravedlnost zrovna tak.

Seriál je tedy žánrově jakýmsi společenským dramatem, kde je kriminální prvek zcela marginální a slouží převážně jako rozbuška následujících událostí. S lehkou odbočkou přes procedurální právničinu je Ochránce spíše lidským příběhem, který pojmenovává a problematizuje reálné problémy českého školství. Ostatně samotná funkce školského ombudsmana, který na rozdíl od úředníků a inspektorů neoplývá žádnými pravomocemi a není ani mužem zákona, zase permanentně čelí jízlivým výtkám, že jde jen o zbytečnou trafiku. V rámci společenské kritiky zkostnatělého systému si tak tvůrci již zlehka berou na paškál i politické představitele, ačkoliv linka slizkého ministra a jeho protřelého poradce zatím nechtěně sklouzává k prvoplánové črtě zákeřných mocnářů a zavání parodií.

 

Zatím jsme však sledovali převážně ochráncův zrod. Oblíbený kantor v pilotu prochází nepříjemným obdobím, když je na základě vulgární koláže obviněn z obtěžování studentek. Ve stínu citlivé aféry však nepostřehnutě dochází ze strany studentů k šikaně jedné z jeho kolegyň, kterou se vedení školy úspěšně daří tajit, dokud nedojde k tragédii. Pelán se svým nadřízeným veřejně postaví, pročež je ministrem osloven, aby se stal ombudsmanem. Ač si pokorně uvědomuje, že i on byl ve své ignoranci na vině, přesto stojí před zvláštním dilematem. Jakkoliv byla její šikana nepřípustná, do té doby lhostejní politikové a média si z nepříliš dobré pedagožky udělali mučedníka. Je toto opravdu cesta, na kterou se chce idealistický učitel vydat?

Titulární ochránce a obdivovaný pedagog je nám tak představen jako krajně nejistá osobnost, která má daleko k dušínovské dokonalosti. Tvůrci tím ale Vaculíkova hrdinu již v samém počátku až kontraproduktivně dekonstruují, čímž si divákovy sympatie zrovna nezíská a zůstává značně rozpolcenou a ne zrovna sympatickou postavou i v dalších ohledech. Podobná nejednoznačnost se však naštěstí vine i dalšími epizodami a dílčími případy, kde klaďasové ne vždy vítězí a občas je třeba si ve věci vyššího dobra ušpinit ruce.

 

Ochránce se ve své první polovině profiluje jako příjemně podvratná podívaná, která povznáší kriminálkový koncept hledání pravdy a spravedlnosti nejen do čerstvých kulis a reálií, ale i do nečernobíle komplikovaného světa. Česká televize jako médium veřejné služby si tímto počinem zároveň zaslouží uznání za divácky vstřícnou dramatizaci poukazující na skutečné nešvary naší společnosti. Jen škoda, že Vaculíkův skvěle zahraný hrdina je přes všechna příkoří občas až příliš chybujícím jedincem. Obzvláště v tomto nevlídném školském mikrokosmu, kde dobré konce nejsou pravidlem, by více přímočarý sympaťák přinášel vyčerpaným divákům kromě někoho, s kým se mohou ztotožnit, i jisté zadostiučinění.

Komentáře

  • Do této diskuze ještě nikdo nepřispěl, buďte první.
VSTOUPIT

Verdikt

avatar6/10

Ojik

Ochránce nabízí kromě netradičního vyšetřovatele a jeho případů i celkem funkčně nastavené zrcadlo problematickému stavu současného školství. Lukáš Vaculík v hlavní úloze hraje jako o život, s morální dvojznačností jeho postavy a kritikou nepolepšitelného systému tvůrci ale občas příliš tlačí na pilu.


Hodnocení čtenářů

  • avatar8/10

    Sub-Zero

© copyright 2000 - 2024.
Všechna práva vyhrazena.

Registrace

Nemáte svůj účet? Registrací získáte možnosti:
  1. Komentovat a hodnotit filmy a trailery
  2. Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
  3. Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
  4. Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry

Zapomenuté heslo

Pokud jste zapomněli vaše heslo nebo vám nedorazil registrační e-mail, vyplňte níže e-mailovou adresu, se kterou jste se zaregistrovali.

Přihlášení


Registrace