Užíváním této stránky souhlasíte s všeobecnými podmínkami.
Tato stránka používá cookies.
Případ Roubal | 2021
csfd  imdb
režie: Tereza Kopáčová
hrají: Hynek Čermák, David Švehlík, Dagmar Havlová, Jan Čenský, Kamila Trnková

Případ Roubal: Minisérie


ikona
Spooner
David Švehlíkhynek čermáknovapřípad roubalVoyo Originál
Dočkal se příběh nechvalně proslulého sériového vraha mrazivého zpracování? 

Musím přiznat, že na minisérii Případ Roubal jsem se po prvních ukázkách docela těšil. Námět i představený materiál lákal nejen na hutný thriller, ale také mrazivý pohled na známého sériového vraha s nepříjemnou atmosférou, jenž mohl jít klidně i ve stopách povedených tuzemských kousků od HBO. Tereza Kopáčová je navíc už zkušenou režisérkou, která si nedávno získala diváky povedeným Ochráncem a její Metanol dokázal svého času velmi silně zapůsobit. Nova se svou službou Voyo Originál navíc myslí své cíle stát se „českým Netflixem“ vážně a první epizoda byla hezky svižnou a řemeslně poctivou podívanou. Dokázaly ovšem zbylé dva díly naplnit poměrně vysoká očekávání a nabídnout skvělou českou minisérii? Bohužel, dvakrát pozitivní odpověď pro vás nemám.

Na Roubala se na první pohled příjemně kouká, po celé tři díly si udržuje svižné tempo, režisérka má řemeslo prostě v ruce a daří se jí celkem hezky navodit i atmosféru devadesátých let. Jenže problém je v tom, že divák nakonec nejen, že nedostane po obsahové stránce to, co očekával, ale tvůrci jako by si celou dobu nebyli jistí, co vlastně chtějí točit. Pokud čekáte mrazivý a psychologický vhled do mysli zabijáckého magora a počin, jenž popisuje jeho motivy či alespoň efektně vypráví o jeho vraždách a následném soudu, bude vaše zklamání stejně velké jako u mě. Místo toho totiž dostáváme postupem času čím dál více prázdnější a zkratkovitý nedodělek, který vlastně ani neví, čím chce být.

Chvíli tu máme drama o nebezpečném vrahovi, pak napínavou právničinu, poté následuje kriminální linka okolo vyšetřování Roubalových činů a nesmíme samozřejmě zapomenout na naprosto klišovitou linku okolo mladé právničky, jež ztrácí iluze a zjišťuje, že kope za špatný tým. Linku, která je zde totálně navíc, bůhvíproč však získává skoro nejvíce prostoru. Není proto divu, že výsledek se rozpadá tvůrcům pod rukama a ani jeden z žánrů zde nefunguje tak, jak má. A Roubal, zdánlivě hlavní postava minisérie, je tu nakonec jen jedním z vedlejších charakterů a v závěrečném díle je snad jenom pět minut. O jeho osobnosti či motivech se pak nedozvíte prakticky nic a náboženská symbolika, jež k Roubalovi patří, se zde zjevuje v těch nejdivnějších chvílích. Asi zrovna, když si autoři vzpomenou.

Minisérie pak vlastně selhává i v tom převyprávět srozumitelně Roubalův případ i neznalým divákům. Ve vyšetřování se tak chaoticky skáče mezi jednotlivými vraždami, až divák často neví, jakou z nich policisté zrovna vyšetřují. Jejich chování pak často příliš nedává smysl. Mnohé informace jsou zde pak vynechávány, vypráví se zde strašně uspěchaně a ani potenciálně mrazivé a napínavé scény často nemají šanci vyznít.

S herci je to pak 50:50. Hynek Čermák si coby Roubal s přehledem odehraje svoje, umí být správně děsivý, nepředvídatelný i šílený magor, z jehož pohledů člověka mrazí. Jenže tu vlastně většinu stopáže prosedí za mřížemi a nemá moc prostoru zazářit. David Švehlík si svého zarputilého vyšetřovatele střihl bez sebemenších problémů a Jan Čenský v roli bezskrupulózního právníka velmi příjemně překvapuje. Na druhou stranu výkony jistých vedlejších postav (např. otec mladé právničky) se pohybují na úrovni nováckých nekonečných seriálů a Dagmar Havlová je v roli advokátky až překvapivě mimo.

Případ Roubal zkrátka působí jako projekt ušitý zatraceně horkou jehlou. Jako by lidé z Voya přišli za tvůrci a řekli jim, že během pár měsíců potřebují mít komplexní příběh okolo Roubala hotový. Minisérie proto vypadá, že na detailní zpracování neměli tvůrci příliš času. Vznikl tedy kousek, jenž v silných tématech jen klouže po povrchu, a i když dokáže být v jednotlivostech občas přesvědčivý a řemeslně přesný, jako celek tato minisérie příliš nefunguje. Ambiciózní příchod Voya na seriálovou scénu je tedy nakonec spíše zklamání, které se nedokázalo zbavit klasických nováckých neduh a zejména ve finále zatraceně mrhá svým potenciálem.

Komentáře

  • Do této diskuze ještě nikdo nepřispěl, buďte první.
VSTOUPIT

Verdikt

avatar5/10

Spooner

Případ Roubal je promarněnou šancí, jež na první pohled disponuje přesnou režií a parádními hereckými výkony. Na ten druhý ovšem servíruje roztříštěnou, zkratkovitou a zmatenou podívanou se slabými příběhovými linkami, v níž se toho o Roubalovi moc nedozvíme a navíc ani neví, čím by chtěla být.


Hodnocení čtenářů

  • avatar6/10

    slord

  • avatar6/10

    Dathomir.

Případ Roubal: Pilot


ikona
Jokolo
Přichází česká streamovací platforma s kvalitní tvorbou? 

Voyo do toho buší ve velkém. Na jaře oznámili, že jejich prvním projektem z řady Voyo Originál bude Případ Roubal, a v listopadu tu máme premiéru. V příštím roce od nich můžeme čekat také Národní házenou od Suchánka (aneb poprcávání s Langošem), sérii Jitřní záře, která bude pojednávat o lidech na okraji české společnosti, a v neposlední řadě sérii Iveta, na kterou jsme zvědaví asi nejvíc (bohužel bez Macury a Rychtáře, zato s Eliškou Křenkovou a Alenou Mihulovou). Prvně jmenovaná série, jejíž první díl dnes vyšel, pojednává o reálném českém sériovém vrahovi, který řádil v divokých devadesátkách. Ten svým inteligentním a laskavým projevem pomotal hlavu jak soudu, tak vyšetřovatelům a svědkům. Okolnosti celého procesu rozplétá režisérka Tereza Kopáčová, která v současnosti stojí za Ochráncem, mimo jiné ale režírovala i některé epizody Nevinných lží a v neposlední řadě nám dala povedený film Metanol. V hlavní roli nemohl být nikdo jiný než Hynek Čermák, k němuž se připojili David Švehlík, Dáša Havlová, Jan Čenský nebo Kamila Trnková. Ansámbl se tedy celkem povedl. A rovnou vám prozradím, že se zdařilo i dílo, na kterém celý tým pracoval. Tedy alespoň první díl.

 

Ten v sobě spojuje několik rovin. Na jedné straně sledujeme samotný proces s Roubalem, který se vyznačuje všemi oblíbenými prvky soudního dramatu. Námitky, zaujatosti, nedůvěryhodní svědci, "Zamítá se", důkazy přinesené na poslední chvíli - to vše tu najdeme a funguje to dobře. Občas je tu ale cítit určitá snaha o přehnanou dramatizaci, která má jen málo co do činění s realitou. Což může působit jako výrazný rušivý element, neboť první díl se soustředí zejména na tuto linii.

Naštěstí se ale nejedná o pouhé soudní drama a epizoda tak může fungovat i jako detektivka. David Švehlík tu jako největší drsoň nahání grázly a vzteká se v zasoplené kanceláři nad nedostatkem důkazů přesně tak, jak by to v zašedlé detektivce být mělo. Jeho charakter je ale zatím díky své jednorozměrnosti poněkud plochý a zaostává za zajímavostí dalších postav. Ty jsou dobře zvýrazněny pevnou režijní rukou Terezy Kopáčové, která si umí hrát jak se zvukem, tak s obrazem. Často tím napomáhá zajímavějšímu vykreslení toho, čím si dané postavy zrovna prochází. 

Seriál může být po řemeslné stránce sebekvalitnější, ale pokud nebude zaplněn živými a zajímavými figurami, vždy bude působit prázdně. A právě v tom tkví hlavní výsada seriálu. Postava samotného Roubala je totiž dost nosná na to, aby děj táhla dál. Jeho hloubce velmi pomáhá to, že tvůrci mohou čerpat z reálné figury s prozkoumanou psychologií a nemusí si vymýšlet vraha, který je prostě jen vyšinutý. Herectví Čermáka tomu hodně napomáhá a v divákovi tak naštěstí zůstává velká chuť zjišťovat, jak to bude s mordýřem dál a jestli své karty někdy odhalí. Tuto chuť může narušovat pouze syrový herecký přednes, se kterým Čermák k roli přistupuje. Jeho výhybky z laskavého dědečka na vraždícího ujetého úchyla jsou skvělé a děsivé zároveň. 

 

Bylo by ale chybou se domnívat, že první díl stojí jen na Čermákovi. Opět se potvrzuje, že výborné herectví se může pod správným režijním vedením projevit i tam, kde bychom to už nečekali. V tomto ohledu velmi překvapuje Jan Čenský, který se skvěle hodí na postavu morálně nejednoznačného obhájce, jehož motivace je přitom jasně vysvětlená a pochopitelná. Čenský si roli evidentně dost užívá a je fajn pocit vidět ho v zajímavé roli a hlavně mimo Ordinaci.

Dobře se doplňuje s mladou obhájkyní výborně zahranou převážně divadelní herečkou Kamilou Trnkovou. Ta má naopak s posunutou soudní morálkou trochu problém a příští epizody by na jejích morálních dilematech měly dost stavět, za což jsme rozhodně rádi. Svým chladným, přesto charistmatickým projevem si první díl mnohdy krade na úkor Čermáka a bude zajímavé sledovat jejich další konfrontace.

 

Právě skrze postavu Kamily Trnkové jsou nastolovány otázky, díky kterým je první díl živý a zajímavý. Ambiciózní a velmi schopná právnička totiž stojí před nelehkým rozhodováním, v jehož středu stojí právě Roubal a jeho vraždy. Dagmar Havlová v roli státní zástupkyně tu dobře doplňuje mozaiku několika velmi rozdílných přístupů k tomu, jak bude jednáno s člověkem, který je naprosto evidentně vrahem. A právě hlavní dějový motiv odlišnosti náhledů na vraha a hledání toho, jestli je pravda černá, bílá nebo šedivá a jestli stojí nad zákonem, posouvá seriál nad úroveň běžné české tvorby a dává nám vědět, že na další díly se můžeme s klidem a zájmem těšit. 

Komentáře

  • Do této diskuze ještě nikdo nepřispěl, buďte první.
VSTOUPIT

Verdikt

avatar7/10

Jokolo

První díl dobře funguje v rovině soudní, detektivní i psychologické. Zdařile načrtává nejednoduché charaktery, které je zajímavé sledovat ve vzájemných konfrontacích nad morálními dilematy. Občas je ale šlapající tempo vyrušeno snahou o nereálnou a přehnanou dramatizaci.

© copyright 2000 - 2024.
Všechna práva vyhrazena.

Registrace

Nemáte svůj účet? Registrací získáte možnosti:
  1. Komentovat a hodnotit filmy a trailery
  2. Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
  3. Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
  4. Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry

Zapomenuté heslo

Pokud jste zapomněli vaše heslo nebo vám nedorazil registrační e-mail, vyplňte níže e-mailovou adresu, se kterou jste se zaregistrovali.

Přihlášení


Registrace