Užíváním této stránky souhlasíte s všeobecnými podmínkami.
Tato stránka používá cookies.
Útěk z vězení | Prison Break | 2005-?
csfd  imdb
hrají: Wentworth Miller, Dominic Purcell, Robin Tunney, Peter Stormare

Útěk z vězení: 5. sezóna


ikona
Spooner
Jak nakonec dopadlo vzkříšení Michaela Scofielda? Dočkali se fanoušci očekávané pecky? 

Co si budeme povídat, na návrat kdysi úspěšného Útěku z vězení se asi těšil málokdo. Seriál stačil svou auru zpočátku napínavého hitu ztrácet už během svých pozdějších sezón, na něž by fanoušci kvůli jejich stupiditě asi nejraději nadobro zapomněli. Úvod letošní páté řady ovšem nevypadal vůbec marně. Když už nic jiného, seriál sliboval alespoň svižnou jednohubku s pořádnou dávkou nostalgie a starými známými. Jenže, jak už jsme u této vyhaslé značky zvyklí, tvůrci toho tentokrát naslibovali až příliš a nakonec příznivcům naservírovali kousek, na něhož si za pár měsíců nikdo nevzpomene.

 

Teda nechápejte mě špatně, comeback Prison Breaku není vyloženě kvalitativním odpadem, u jehož sledování by fanoušek trpěl. Kdepak, v tomto ranku autoři mnohem horši 24: Legacy naštěstí nepřekonali. Prostě nám naservírovali po všech stránkách matný průměr, jenž má však ve svých světlých chvilkách slušný guilty pleasure potenciál. To platí zejména o první polovině řady, jež opravdu pojednává o útěku z vězení a je přesně tou svižnou jednohubkovou podívanou, jakou sliboval první díl. Oblíbené postavy zde pořád někam běhají či něco vyhroceného řeší, stále se tu něco děje a Michael Scofield už plně přešel do módu vězeňského MacGyvera, jemuž už nejde po krku jen americká vláda, ale dokonce už i Islámský stát! Ano, je to pitomé až na půdu a snaha přemýšlet nad tím, co že se tady sakra děje, se vám rozhodně nevyplatí. Jenže tvůrci si jsou tentokrát své béčkovosti a nelogičností dobře vědomi, neberou se naštěstí zase tak vážně, a tak jim divák mnohé scenáristické faily rád odpustí.

 

Problémy začnou až v druhé půlce, která už plyne k rádoby osudovému rozuzlení a scénář se najednou začne brát mnohem více vážně. Což byl u této značky vždycky problém a ani po letech se na tom nic nezměnilo. Příběh se tak najednou posouvá kupředu jen velmi pomalu a charaktery si začínají spíše vykecávat díru do hlavy. A to je vzhledem k prostoduchosti postav a nejspíš i samotných scenáristů hodně nepříjemná zpráva. Divák se tak začne k závěru stále více nudit a logické lapsy, které jste v prvním poločase série odpouštěli, vám kvůli pomalému tempu začnou vadit. A platí to zejména o nevýrazném a zcela promarněném finále, jež se promění ve festival facepalmů. 

Člověk tak nejen, že se začne postupem času nudit, ale navíc si čím dál více začne klást onu důležitou otázku. Proč se musel Prison Break vůbec vrátit? Ano, všichni mně ihned správně odpovíte, že kvůli dalším prašulím do kapsičky producentů a stanice FOX. Snad na žádném návratu z poslední doby (a že jich bylo) nebyla tato producentská hamižnost cítit více a autoři jako by se ji ani nesnažili nějak scenáristicky obhájit a okecat. Tohle je zkrátka příběhově nastavovaná kaše, jejíž jediný smysl byl prostě jen oživit Michaela Scofielda, udobřit si tím fanoušky a případně si ho šetřit do dalších sezón, které však po tragické sledovanosti stejně nepřijdou.

 

Návrat Prison Breaku prostě po slibném úvodu nakonec spíše naplnil černé předpoklady a ukázal se býti zcela zbytečným. Skalní příznivci seriálu samozřejmě budou o něco spokojenější, jelikož známá sestava si tady odehraje svůj standard a Robert Knepper je v roli T-Baga pořád lahůdkový. Jen škoda, že tvůrci neumí s ním a dalšími vedlejšími charaktery pořádně pracovat a většina ze známých tváří se tu objeví jen na pár epizod. Návrat Michaela s Lincolnem tak sice možná trošku napravil dojmy z totálně špatné čtvrté řady, i tak se tu ovšem žádné zázraky nedějí a spíše se potvrzuje, že tento dávný hit už by se měl nechat navždy spát.

Verdikt

avatar5/10

Spooner

Útěk z vězení: Úvod 5. řady


ikona
Spooner
Jeden z nejslavnější seriálů minulé dekády je zpátky! Má ale diváky ještě vůbec čím zaujmout. 

Co si budeme nalhávat, asi málokdo má z aktuální módy seriálových rebootů a návratu slavných značek radost. Ve většině případech totiž tyto pokusy končí poměrně katastrofálně a jedná se vlastně o zbytečná pokračování. Žádné z nich ale nesmrdělo takovou zbytečností jako nikým nechtěný sequel populárního Prison Breaku. Slavný kousek, který v podstatě žil jen ze své výtečně první řady a poté se propadal do čím dal větší béčkovosti plné stupidních zvratů, se totiž během následujících sezón stačil dostat až na pokraj zájmu a mnohdy si z něj dělali srandu i sami fanoušci. Na světě tak najdete asi málokoho, kdo by se na návrat neustále utíkajících hrdinů těšil. Je tedy tento seriálový comeback posledním hřebíčkem do kvalit kdysi povedené série, nebo mají naopak tvůrci čím překvapit?

 

K oblíbeným postavám se tak vracíme 7 let po minulých událostech, kdy o sobě opět dává vědět oblíbenec diváků a mozek všemožných operací Michael Scofield. Že na konci poslední řady umřel? Ale kdeže. Nezapomeňte, že jste v Prison Breaku, tedy ve světě, kde lze oživit i postavy, jimž jste nechali o sezónu předem useknout hlavu. O zdejších scenáristických fintách zmrtvýchvstání by se mohl zkrátka učit i sám Ježíš. Michael je tedy podle záhadné fotky, kterou dostal jeho brácha Lincoln od samotného T-Baga, skutečně naživu. A jak už je tak u této série zvykem, opět hnije ve vězení, tentokrát v dalekém Jemenu, kde zrovna příhodně zuří občanská válka. Lincolnovi a jeho věčným parťákům v čele se C-Notem tak nezbývá nic jiného, než se vydat na Blízký východ a Michaela opět osvobodit. Proč si ovšem tak dlouho hrál na mrtvého? A je to skutečně pořád ten člověk, jako před lety?¨

Jenže světe div se, ona je to mnohem větší zábava, než jsem po stupidně znějícím nástřelu zápletky čekal. Ano, příběh samozřejmě nevypadá z nejchytřejších a mnoho škarohlídů se u něj jistě škodolibě pousměje. Do tuposti třetí a čtvrté série má však naštěstí seriál dosud daleko a tvůrcům se navíc daří to, v čem už v předchozích řadách často selhávali. A to diváka od začátku do konce bavit.

 

Úvod plánovaného comebacku je tak opravdu dosti povedenou jednohubkou, která si na nic moc nehraje a díky svižnému tempu a odsýpajícímu ději uhání velmi sympaticky vpřed. S postavou diváckého oblíbence Michaela pak scenáristé chytře velmi šetří a až nečekaně efektivně mu spíše připravují půdu do dalších epizod. Také otázek a lákadel do dalších dílů je tu překvapivě dost a divák se i přes původní skepsi neubrání menší zvědavosti do dalších dílů. Atmosférou a celkovým feelingem pak tento návrat připomíná zejména svou nejlepší první řadu. A to zejména svou zábavností a fanouškovskými pomrknutími na zlaté časy seriálového fenoménu.

Ano, právě ona zrádná nostalgie dělá první epizodě medvědí službu. I na mě, člověka patřícího v posledních řadách spíše mezi hatery seriálu, opětovné setkání se starými známými nečekaně zafungovalo a jejich další osud vás bude přeci jen nakonec zabývat. A to i přesto, že Dominic Purcell je pořád to největší herecké dřevo pod sluncem a Sara v podání Sarah Wayne Callies pro změnu jednou z nejotravnějších postav v historii televize. Dokonale slizký a záporácký T-Bag Roberta Kneppera totiž pořád mnohé zachraňuje. Tvůrcům se pak naštěstí daří nostalgii a narážky na léta minulá šikovně dávkovat a rozhodně zde nepůsobí tak lacině a nesnesitelně, jak se možná mnozí obávali.

 

Možná je to opravdu jen tím, že jsem od Prison Breaku očekával zbytečnost toho nejhůře koukatelného kalibru, ale já si tento návrat užil víc, než bych mohl kdy doufat. Nejedná se o žádný vyložený seriálový zázrak a pořád tu hrozí vysoká pravděpodobnost, že scénář opět sklouzne do nechtěné parodie, z níž si budete chtít omlátit hlavu o zeď. První epizoda však dává naději, že by tomu tak být nemuselo a servíruje nám na nic si nehrající oddychovku, u níž sice musíte vypnout mozek, po řemeslné stránce se jí ovšem nedá téměř nic vytknout. Prostě neurážející dárek fanouškům, jak se patří. Snad tato forma vydrží scenáristům i do dalších dílů.

Komentáře
VŠECHNY KOMENTÁŘE (10)

Verdikt

avatar6/10

Spooner


Hodnocení čtenářů

  • avatar6/10

    jiri.vit

Útěk z vězení: 2. sezóna


ikona
Mr. Hlad
 

UPOZORNĚNÍ: Spoilerům ke druhé části seriálu Prison Break se v tomhle článku vyhnout zkrátka nedá. Pokud si tedy nechcete kazit zážitek a překvapení, klikněte si raději jinam

Prison Break byl seriálový hit loňské sezóny, což málokdo čekal a ze všeho nejméně nejspíš sami tvůrci. Z původních třinácti epizod bylo najednou dvakrát tolik a nadšených fanoušků přibývalo. Když se tedy s posledním dílem první řady osmička trestanců dostala konečně za zdi věznice, bylo jasné, co bude následovat. Hon na lidi.

A na to tvůrci bohužel asi nebyli připraveni, protože každému, kdo sledoval první sérii, brzy dojde, že vysokou úroveň seriálu se udržet nepodařilo. Zajímavé prostředí věznice, temnější atmosféra a v rámci možností dobré herecké výkony (i když se Dominic Purcell snažil to všem pokazit, nepodařilo se mu to) totiž vystřídal obyčejný béčkový lov uprchlíků. Osmička trestanců se hned na začátku rozdělí, potom se všichni párkrát potkají, když hledají zakopané miliony dolarů, sem tam někdo umře a celé to moc nedává smysl. Scénář je totiž o poznání horší, než tomu bylo v první sezóně.

Hrdinové se chovají, jako kdyby utekli z léčebny pro duševně choré a ne z věznice, logické chování nemá v jejich jednání místo a nějaký inteligentní plán na útěk tu také nikdo nemá. Všichni zkrátka utíkají, čas od času se střetnou s policií a musejí utíkat rychleji, občas se dostanou do rukou bývalému šéfovi strážných Bellickovi, který se rozhodl jít uprchlíkům po krku na vlastní pěst a ještě k tomu mají všichni permanentně za krkem feťáckého agenta FBI Mahona a když už jde opravdu do tuhého, vytáhne Michael Scofield z levé nosní dírky plán budovy, ve které je zrovna se svým bratrem zadržovaný a všechno to začíná nanovo.

Z Prison Breaku se zkrátka stalo laciné béčko. Scénář se sice stále pokouší předstírat, že to není pravda, ale marně. Dřívější plazení se tunely a ukrývání se před dotěrnými vězeňskými dozorci je nahrazené béčkovou akcí, nesmyslnými scénáristickými výmysly a završeno absurdními scénami, jako například když se hlavní hrdina rozhodne pro konfrontaci se zákeřnou americkou prezidentkou a zkrátka za ní přijde. U druhé sezóny Prison Breaku budete nejspíš kroutit nevěřícně hlavou tak, že si pochroumáte krční obratle.

Naštěstí celý tenhle scénáristický guláš má docela tempo a když přistoupíte na pravidla hry a přestanete sledovat děj, čeká vás pár celkem svižně natočených scén a občas nějaký ten povedený scenáristický twist (i když na jeden dobrý připadá pět mizerných). Prison Break byl zkrátka seriál, u kterého nikdo s druhou sezónou nepočítal, takže uspěchanost a nedodělanost je vidět víc, než je zdrávo. Závěr série ale naznačuje, že by se tvůrci rádi vrátili do starých kolejí. Doufejme, že se jim to povede. Pokud ne, skončí Prison Breaku jako další seriál, který po jedné povedené sezóně žil z toho, že věrní fanoušci zůstali sedět před televizí jen ze zvyku.

Verdikt

avatar5/10

Mr. Hlad


Hodnocení čtenářů

  • avatar7/10

    flawi.f

  • avatar7/10

    Solomont

  • avatar10/10

    Sportak022

  • avatar7/10

    Ravenous

Útěk z vězení: 1. sezóna


ikona
k0C0UR
 

Prison Break byl zprvu klasickým seriálem „na zkoušku“, o němž se neví, zda bude pokračovat. V reálu to znamená, že studio natočí prvních 13 dílů a ty pustí do éteru bez ohledu na to, zda mají nějaké celistvé zakončení (jako že mívají alespoň středně uspokojivé ;). Podle sledovanosti se určí, jestli se pak vyplatí natočit další materiál. Prison Break se svými výmluvnými čísly zmáknul přesvědčit studio FOX hned prvními dvěma díly a téměř okamžitě dostal zelenou na dokončení první a rozjezd druhé série (přestože název předurčuje seriál pouze k sérii jedné). Prison Break, stejně jako Lost, i když v jiném smyslu, je originální především svým pojetím. Hra na útěk odkudkoliv kamkoliv je vděčný tahák libovolného filmu, seriál má navíc tu výhodu, že si může dovolit důležitější průpravu a závěrečné dusno před plánovaným útěkem roztahat až na plochu několika hodin. Ano, je třeba uznat, že většina zvratů je vycucána z prstu a pro děj naprosto nepodstatná, ale na každé takové tři padá jeden opravdu dobrý a co je nejdůležitější – postavy se vyvíjejí a nepřešlapují pouze na místě jako v libovolných seriálech s načrtnutím dějové epizodky v úvodu a jejím uzavřením v závěru.

Abyste se neutopili v záplavě chvalozpěvů, i Prison Break má samozřejmě své mušky. I když se zjevující podivnosti v plánu a vratká logika útěku velmi snadno skryjí za charismatický výraz Michaela Scofielda, občas zacházejí autoři příliš daleko a důsledky veškerého chování riskujících trestanců mažou až podezřele snadno. V praxi to vypadá tak, že to, co zraje přirozenou cestou do zatraceného průseru a neobešlo by se bez příslušných postihů, zde kvůli tempu odšumí během konverzační desetiminutovky, v níž se ředitel poplácá s vězněm po ramenou a jede se dál. Zkrátka velmi hrubá ilustrace vězení pro popcornožrouty ;). Druhá výtka, bez níž by však první série prakticky nemohla existovat, se týká onoho zkušebního půlení. Děj graduje, aby se někde zastavil a následující epizody opět staví celé schéma od základu, což už není takové terno a tak překvapivé, jak to bylo zpočátku. Pět dílů je čirá vata, v níž se nic neděje a ani vzhledem k uplynulým událostem nemůže – ale divák přece chce svůj adrenalin, proto se na Prison Break dívá ;). Nicméně, doporučení zní pořád jasně: Koukat, koukat, koukat. Už z toho důvodu, že právě začínající druhá série vnáší do hry občerstvující, diametrálně odlišné prvky. Nejen díky tomu jde na poli seriálové tvorby o atraktivní unikát, kombinující všechno, co máte rádi na Hollywoodu, s příjemně gradujícím seriálovým mustrem nové školy.

Komentáře
VŠECHNY KOMENTÁŘE (137)

Verdikt

avatar8/10

k0C0UR


Hodnocení čtenářů

  • avatar10/10

    flawi.f

  • avatar8/10

    Ravenous

© copyright 2000 - 2024.
Všechna práva vyhrazena.

Registrace

Nemáte svůj účet? Registrací získáte možnosti:
  1. Komentovat a hodnotit filmy a trailery
  2. Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
  3. Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
  4. Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry

Zapomenuté heslo

Pokud jste zapomněli vaše heslo nebo vám nedorazil registrační e-mail, vyplňte níže e-mailovou adresu, se kterou jste se zaregistrovali.

Přihlášení


Registrace