Sanitka 2: Recenze
12:00 | 07.12.2013 |
Letošní podzim se České televizi hodně povedl a troufnu si říct, že přišla se svojí nejzajímavější seriálovou nabídkou za poslední roky. I když to vlastně nebylo zase tak těžké. Osobitá interpretace českých dějin Roberta Sedláčka v sérii České století vyvolává po právu diskuze a výborný Cirkus Bukowsky dokazuje, že i u nás se dá natočit temná kriminálka zahraničního střihu. Úspěšný hattrick veřejnoprávní stanice a start její nové vlny dramatické tvorby pak měl potvrdit návrat jednoho z nejlegendárnějších lékařských seriálů, úspěšné Sanitky. Jenže v tomto případě se jednička rozhodně netrefila do černého a místo toho stvořila pokračování, na které bude chtít většina diváků co nejrychleji zapomenout.
Divácké vystřízlivění začíná už u samotných příběhových linek. Ty nejenže nejsou nijak originální, to ostatně ani nikdo moc neočekával, povětšinou však nejsou ani vůbec zajímavé. Máme tu tedy například nového ředitele záchranky Kaderku, jenž nejenom že musí řešit všechny průsery svého týmu, ale jednak řeší milostné trápení, jelikož se zamiloval do staré Janderové. Jandera osobně pak musí půlku série řešit z prstu vycucanou zápletku okolo svého bratra a jeho slepé ženy, aby si pak většinu času hrál na morouse a zachraňoval v sanitce vedle stále rychlého Zedníčka krky. No a dále tu máme nespočet dalších postav, z nichž většina řeší své milostné či rodinné trable a jen málo z nich vás skutečně zaujme. Prostě jde skoro až o další klon odpadové Ordinace v růžové zahradě, jen v dosti nablýskanějším a akčnějším pojetí.
Ani o nějaké profesionalitě či realičnosti zde nemůže být řeč. Původní Sanitku sice sám nepovažuji za seriálové veledílo, ale Jiří Hubač a spol. alespoň ve mně dokázali vyvolat občas pocit, že takhle to u doktorů ze záchranky opravdu chodí. Zde ovšem nic takového rozhodně nečekejte. Doktoři či řidiči si tady při výjezdu k akci s radostí vyřizují své soukromé hovory a domlouvají si třeba rande, neustále porušují předpisy a vůbec se někdy chovají jako totální idioti. Chvílemi to opravdu vypadá, že si scenárista Ivan Hubač s Filipem Renčem vůbec nelámali hlavu nad tím, jak to ve skutečnosti opravdu vypadá. Když například hrdinové zasahují u záchrany sebevraha z jakéhosi stožáru, tak hasiče ani přes několikahodinové přemýšlení dotyčného nenapadne rozprostřít pod ním záchrannou plachtu. Jejich škoda, mohli ušetřit štábu spoustu kečupu.
Přemíra charakterů a snaha věnovat každému doktorovi, řidiči nebo operátorce dostatek prostoru se také minula účinkem a přispěla spíše k celkové roztříštěnosti seriálu. Zajímavější členové týmu proto byli často zatlačeny do pozadí, jiní se stali naprosto zbytečnými a přerod některých charakterů je také ztvárněn velmi nevěrohodně. Typickým příkladem je mladý Jandera, který je ze začátku prezentován jako jedna z hlavních postav, jenže po pár dílech je úplně odstaven na druhou kolej a ve zbytku série pronese jen pár vět. Místo něj se příběh věnuje nevěrné slovenské operátorce, asi nejotravnější osobě celého seriálu. Ani herci si pak s tímto nevědí mnohdy moc rady. Jiří Dvořák, Michal Dlouhý či dokonce i Marek Vašut si svůj standart sice v pohodě odehrají, Jaromír Hanzlík se Zlatou Adamovskou však nemají vlastně moc co hrát a Dagmar Havlová veletoče okolo své doktorky také příliš nezvládá.
Režisér Filip Renč pak také nevládne seriálu dosti tvrdou rukou, aby zvládnul zrežírovat scenáristický mišmaš. Jistota v akčních sekvencích se mu sice odepřít nedá a v některých scénách umí vyvolat ten správný pocit intenzity a napětí (Janderova záchrana pobodaného muže na ulici těžce vládne). Také slušné kamerové nápady a výtečná práce se střihem vyčnívající nad tuzemskou konkurencí mluví v Renčův prospěch a je poznat, že na všemožné záchranářské kousky zbylo zkrátka v kasičce České televize hodně peněz. Jenže jinak si se scénářem a křečovitými dialog neví moc rady a kdykoliv mají postavy něco řešit, tak je zle a seriál se tak mnohdy potácí na hraně nechtěné parodie. Také vypjatější situace dělají úspěšnému režisérovi problémy a emoce či ztotožnění s charaktery byste zde hledali marně. Typickým příkladem budiž smrt jedné z postav v polovině série, u jejíhož zpracování jsem se smíchy pomalu popadal za břicho. Bohužel to však měla být zřejmě jedna z nejpodstatnějších scén celé série.
Renč si navíc v mnoha ohledech podráží nohy zcela dobrovolně, to když se snaží šťouchnout do současné společenské situace a dělá to tím nejlacinějším a nejtupějším způsobem. O jeho ztvárnění romské a muslimské populace se toho už nanadávalo spoustu, podobných zhůvěřilostí bychom zde ovšem našli mnohem více. Dočkali jsme se tak například naprosto nesmyslného a z kontextu vytrženého útěku ala Radovan Krejčíř či několika povzdechnutí Jiřího Lábuse typu “No jo, lidé, co dělají svojí práci dobře, musí být vždycky vyhozeni, protože tak to u nás prostě chodí.“ Je to trapné, vůbec se to sem nehodí a je to navíc podáváno takovým způsobem, jenž uspokojí jen nespokojeného hospodského joudu s desátým pivem.
Z očekávané Sanitky se tak stalo zklamání skoro po všech stránkách a další zbytečné pokračování klasiky, kterou měli nechat tvůrci raději v klidu spát. Nová generace záchranářů totiž doplácí na typický nedomrlý scénář a klasicky špatnou dramaturgii, již nedokáže spasit ani Renčova akční stránka. Holt akce, výbuchy a hvězdné obsazení na navázání na legendu někdy nestačí. Kapitální průser ala nové Nemocnice na kraji města se sice nekoná, zase tolik ovšem k další ostudě jedničce nechybělo.
Verdikt
Spooner
Vaše hodnocení
Sanitka 2: Pilot
13:00 | 08.09.2013 |
„Můj čas je pouhopouhé prozatím. Můj čas, může…“ no však to známe dál všichni. Sanitka patří bezpochyby mezi ty největší legendy našich obrazovek a jeden z těch mála předrevolučních kousků, na který se dá i celkem dívat, jelikož se zvládl obejít bez všemožných ideologií a různých režimových řečiček. Nyní, po téměř třiceti letech, se ovšem doktor Jandera a spol. vrací s novými osudy a opravdu mohutnou propagací České televize. Ta slibovala dynamický a napínavý seriál plný akce, jež nemá v tuzemských bednách obdoby, a skoro až filmového looku. Všichni ale moc dobře víme, jak návraty osvědčených klasik u nás dopadají a například na novou Nemocnici na kraji města či obludnou Saxánu se snaží zapomenout snad všichni. Vydají se tedy členové záchranky touto cestou, nebo Filip Renč a hoši z veřejnoprávní stanice dostáli svým slibům? No, to zatím není úplně jednoznačné.
Příběhově je nastartováno vše podle klasických šablon lékařských seriálů. Legendární doktor Jandera se vrací z Afriky z mise Lékaři bez hranic a hned na letišti se setkává s celou svojí rodinou, včetně své bývalé manželky Elišky, která ho ale samozřejmě stále miluje. No a hned po svém návratu zjišťuje, že vše rozhodně nebude jednoduché a každý z jeho blízkých má své trable, novou manželkou v podání Dagmar Havlové počínaje a starým dobrým bráchou konče. Jeho syn navíc nastoupil na otcovo místo v proslulé záchranné službě, jejíž pracovníci čirou náhodou zrovna vyfasovali i nového ředitele Kaderku. Oba dva však rychle zjišťují, že na záchrance to nebudou mít vůbec jednoduché, protože první vážné nehody na sebe nenechají dlouho čekat. Jandera junior navíc již brzy pocítí, že ne všichni k němu budou tak kamarádští, jako stále nejrychlejší řidič záchranky Pavel Zedníček. Po příběhové stránce se tak samozřejmě nepřichází s ničím novým, to ovšem v tomto případě vůbec nevadí a z načrtnutých linek se dá do budoucna určitě vytřískat hodně. Problém scénáře bohužel tkví malinko někde jinde.
Řemeslnou stránku si pánové z Jedničky pohlídali na výbornou.Oněm slibům o svěžím a dynamickém pokračování totiž právě scénář dosti podkopává nohy, jelikož stále jede podle u nás zajetých, a už dosti zatuhlých, kolejí. Dialogy hlavně ze začátku v lepších případech jen skřípou, v těch horších bolestivě tahají za uši. Představování nových postav jakoby pak z oka vypadlo kouskům z osmdesátých let. Jeden příklad za všechny je seznamování nového ředitele s osazenstvem operátorského střediska stylem: „Tohle je operátorka A a je to strašná naivka, operátorka B je zase příšerně ukecaná a holka číslo C je bývalá slovenská Miss a hlavně nehorázná mrcha.“ To celé vám tvůrci naservírují během jediné minuty a víc už o charakterech ani vědět nemusíte. Díky dlouhému seznamování s kvantem postav se pak toho ve dvou třetinách pilotu ani moc nestane a chybí mu spád či šmrnc. Pracovníci záchranné služby se potom zrovna dvakrát nepředřou, většinu stopáže hrají karty a operátorky zase místo zvedání telefonátů debatují o tom, jestli je nový doktor sexy. Na velkou reálnost se tedy tentokrát zrovna moc nehraje a chování některých postav také nedává místy moc smysl. Jak je třeba možné, že mladý Jandera z bezmála roční praxí na ambulanci v samotném Londýně najednou naprosto zpanikaří hned u první dopravní nehody, se však asi jen tak nedozvíme. Podobných scénáristických lapsů by se zde dalo bohužel najít celkem dost.
Po rozvláčném úvodu se ovšem dostane ke slovu velká automobilová nehoda a Filip Renč ukazuje, kde tkví jeho velká přednost a potenciál celého seriálu. Za samotné ztvárnění srážky auta s autobusem by si sice zasloužil režisér jednu přes ruce, jenže následovný výjezd záchranek už dokázal využit v nejlepší sekvenci úvodní epizody. V té nechybí napětí, drajv, atmosféra a také nějaké ty emoce. Zde se také ukázalo, kam se většina obřího rozpočtu nasypala především a podobně rozmáchlé výjevy bouraček plné zraněných, sanitek, vrtulník i nějaké té krve v jiném televizním či filmovém projektu u nás nenajdete. Doufejme, že podobných akčních a napínavějších pasáží bude v budoucnu jenom přibývat a nebudou pokrývat jen minimum stopáže, jako v tomto případě.
Řemeslnou stránku si totiž pánové z Jedničky pohlídali na výbornou. Kamera má sice do filmového looku ještě daleko, ale nad zbytkem současné televizní tvorby ční asi jako modelka v táboře pro tlusťochy. Většinové natáčení v exteriérech po vší té záplavě papundeklu od konkurence také celkem potěší, úvodní a závěrečně titulky jsou překvapivě hodně fajn a soundtrack se také snaží Zedníčkovo drandění pražskými ulicemi náležitě podbarvit, ovšem v tomhle případě se to zatím daří tak 50:50. Vyloženou sázkou na jistotu je pak samozřejmě herecké obsazení, které si kromě zatím dosti nevýrazného Václava Jiráčka bez problémů uhraje to svoje. A to i navzdory některým hodně šroubovaným dialogů. Na druhou stranu, když máte k dispozici tak hvězdný a kvalitní ansámbl, tak se s ničím jiným ani počítat nedá.
Druhá Sanitka tak nezačala svou další záchranářskou misi zrovna nejlépe a k památnému dílu, jenž by mělo dle vedení ČT nastartovat novou vlnu dramatických seriálů, má ještě docela daleko. Filip Renč se sice snaží, seč to jde, herci neselhávají a fanoušky určitě potěší pár odkazů na předchozí sérii. Scénáristických neduhů je ale zatím až příliš a hrozba dalšího prachobyčejného vztahového lékařského kousku visí, i přes akční vsuvky, stále ve vzduchu. Navzdory kritice a relativně nízkému hodnocení se však vyplatí dát novým osudům legendárních doktorů přece jen šanci. Existuje zde totiž šance, že se ambiciózní projekt i přes hodně křečovité a rozpačité seznamování přeci jen rozjede. Potenciál zde na to rozhodně je. A uvažte, o jaké české televizní novince poslední let jste tohle mohli říct, že?
Verdikt
Spooner
Vaše hodnocení
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry
Zapomenuté heslo
Přihlášení
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Vytvářet filmové blogy
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry