Terapie: 3. řada
14:00 | 31.03.2019 |
Předešlé dvě série Terapie platí v českém rybníčku za poctivé televizní řemeslo s vypiplanými dialogy a mnohdy hutnými či mrazivými scénami, kterých jsme díky netradičním případům terapeuta Marka Pošty už zažili víc než dost. Třetí, a zároveň poslední, řada ovšem před sebou měla velkou výzvu. Nejen, že se zde čekalo důstojné zakončení dialogového seriálu, ale navíc se tu scenáristé museli poprvé obejít bez taháku v podobě izraelského originálu BeTipul či jeho americké předělávky. Tvůrci museli poprvé přijít s naprosto vlastními zápletkami a předvést, že neumí “jen“ šikovně kopírovat a předělávat do tuzemských reálií. A nutno říct, že v této zkoušce obstáli. I když se to neobejde bez nějakého toho ale.
I tentokrát tu tak máme každý den jedno sezení (jen páteční dostaveníčka u Dity jsou tentokrát vynechána), pokaždé se zcela odlišnými pacienty. V pondělí tu máme stárnoucí slovenskou zpěvačku Lucii, která začíná na jevišti zažívat nečekané problémy. V úterý na křeslo usedne stevard Šimon, jenž prochází krizí jak v práci, tak v manželství, a zprvu ani netuší, co všechno v sobě vůbec potlačuje. Středeční pacient Jarda zase kvůli nedávné vážné nehodě trpí výpadky krátkodobé paměti, což mu ničí manželský život. Jen si to sám moc nepamatuje. A vypjatý týden završuje Zuzana se svou dcerou Hedvikou, jež by rády zlepšily své vyhrocené vztahy. Jen to bude chtít vytáhnout pár nečekaných kostlivců ze skříně.
Na první pohled je tu tedy opět vše na svém místě. Máme tu čtveřici zcela rozdílných případů, dialogové výměny fungují a známé herecké tváře mají zase největší příležitost zazářit. A opravdu je vidět, že tvůrci už mají tento materiál skvěle v ruce a bez nápovědy z originálu se hravě obejdou. I tentokrát nás tedy čeká několik vyhrocených momentů či nečekaných překvapení a autoři si s postavami hezky hrají. Scénář si navíc tentokrát pomáhá i menší dávkou humoru, jenž však není do scén vkládán nijak násilně, ale naopak s co největším citem. A také tyto momenty, zejména v linkách Zdeny Studenkové a Marka Taclíka, hezky fungují.
Po herecké stránce si pak opět není zase nač stěžovat a téměř všichni zúčastnění ze sebe vydávají maximum. A někteří z nich možná i přesvědčují škarohlídy o svých hereckých schopnostech. Karel Roden už je v kůži Marka Pošty samozřejmě jako doma a ani tentokrát neselhává. Z pacientů se pak divákovi nejvíce vryje pod kůži Vojtěch Dyk, jenž proměnu své postavy dokázal vystihnout opravdu dokonale, a dvojice Chýlková/Boková, jejichž vztah a vzájemné napětí fungoval opravdu na jedničku.
Jenže i přesto není závěrečná série úplně bez chybičky. I když tvůrci dokazují, že jsou po řemeslné stránce silní v kramflecích, postupem času se ukazuje, že ne všechny linky jsou dostatečně silné a scénář se tak v rámci jednotlivých dnů stává malinko nevyrovnaným. Zatímco u dnů stevarda Šimona či matky s dcerou čekáte s napětím, co bude dál, linie stárnoucí zpěvačky se docela rychle vyčerpá a dialogy zde rozhodně nemají takový tah na branku. Osobní linie Marka Pošty pak není tolik výrazná, jako v předchozích řadách a samotné zakončení mě spíše zklamalo. V žádné ze zápletek jsme se v závěrečných dnech nedočkali vypjaté emocionální bomby, jež by nás posadila na zadek.
Samotné finále pak pro postavu Marka Pošty není žádný uspokojivým zakončením a spíše to vypadá, jako by si zde scenáristé přeci jen nechávali otevřená vrátka. Minimálně tu máme, samozřejmě s nadsázkou, zaděláno na solidní psycho hororový spin-off. Třetí Terapie tak má řadu mušek a nepodařilo se jí skončit úplně na kvalitativním vrcholu. Po režijní, herecké i scenáristické stránce ovšem pořád s přehledem kope tuzemský nadprůměr. Což u nás pořád není málo. A pokud hledáte šikovně napsané dialogové výměny se silnými scénami, stále je tu z čeho brát.
Verdikt
Spooner
Vaše hodnocení
Terapie: První dojmy z třetí řady
16:00 | 07.01.2019 |
Terapie je jedním z těch seriálů, jimž jsme se na TVzone pohříchu příliš nevěnovali. A sám musím uznat, že je to přeci jen škoda. Malinko přehlížený kousek od HBO, v němž Karel Roden coby psychoterapeut zpovídal své pacienty, byl totiž v uplynulých dvou řadách poctivou řemeslnou jistotou, která dokázala na diváka útočit silnými a vypointovanými dialogy či skvělou režií. Někteří rýpalové mohou namítnout, že za kvality tento kousek vděčí zejména izraelskému originálu BeTipul či americké předělávce V odborné péči s Gabrielem Byrnem. Jenže i předělávat se musí umět s grácií a za režijní um či práci se skvělými herci může tuzemské HBO děkovat zejména šikovnými českým ručičkám v čele s Petrem Zelenkou a spol. Na podzim se pak psychologická sonda vrátí se svou třetí, a podle všeho i závěrečnou, řadou. A po dvou dílech, které byly promítnuty na filmovém festivalu v Karlových Varech, to vypadá, že tady bude kvalitativní laťka zachována.
Tvůrci přitom měli před sebou ještě těžší úkol než v minulosti. Museli se totiž už obejít bez izraelské předlohy a přijít se svým vlastním scénářem a originálními příběhy. Jenže scenáristé dávali při “opisování“ originálu tak dobrý pozor, že si jeho styl dokonale osvojili a rozdíl na první pohled opravdu nepoznáte. I zde se totiž budou probírat hodně závažná témata a budou nám servírování hodně zajímaví a komplikovaní pacienti. Jednou z nich pak letos bude výborná Zdena Studenková coby stárnoucí a pomalu vyhasínající zpěvačka, jež za psychologem přijde kvůli svým “výpadkům“. A i když se scénář v tomto případě evidentně malinko inspiroval jednou z linií třetí série zmiňovaného amerického remaku, diváka to ve výsledku příliš trápit nemusí. Dialogům totiž pořád nechybí ten správný drajv, emoce ani tah na branku. Tvůrci se navíc rozhodli odlišit také tím, že přidali špetku humoru. A právě ono mírné odlehčení a ironické hlášky Studenkové fungují v její linii na jedničku.
Mnohem silnější a emotivnější jízdu, v níž asi nebude na srandičky místo, pak nabídne linie muže s tváří Vojtěcha Dyka, jenž se však cítí býti v nitru ženou a chce proto projít náročnou proměnou. Jen musí přijít na to, jak to říci manželce a své dceři. Právě tato zápletka by pak mohla podle všeho být tím nejsilnějším pilířem třetí série. A navíc právě zde se dobře ukazuje jedna z největší sil české Terapie, a to již zmiňovaná bezchybná práce s herci, díky níž dokáží režiséři vyždímat neskutečné výkony i od tváří, od nichž byste to nikdy nečekali. A zatímco v minulých řadách to platilo např. o Michaele Tomešové či Lukáši Hejlíkovi, zde to bude, alespoň pro mě, případ právě Vojty Dyka. Toho jsem vždy upřímně považoval za malinko přeceňovanou mediální hvězdičku s pár fajn výkony. To, co ovšem zatím předvádí v kůži transsexuála, mě docela posadilo na zadek. Klasicky (záměrně) odměřený a chladný Roden tak na něj dosud musí důstojně koukat z hodně velké dálky. Jestli bych měl jmenovat ten hlavní důvod, proč dát Terapii i potřetí šanci, řekl bych právě Dykův bezchybný výkon.
Třetí Terapie se zkrátka ve Varech uvedla ve stále stejně sebejistém a kvalitním světle. Dialogům možná v některých momentech chybí důraz či správná emoční tečka, to ale scenáristé dosud skvěle vyvažují sázkou na zase zcela odlišná témata a malinko ironický humor. Po režijní stránce je pak vše zase na svém místě. Petr Zelenka i režijní posila Matěj Chlupáček jsou na první pohled nenápadní, jejich práce s detaily, dialogy i herci ovšem ani nadále neomrzí. A jestli nám i další linky pacientů nabídnou tak silná témata a parádní výkony (objeví se v nich např. Marek Taclík či Jenovéfa Boková) máme se asi i tentokrát nač těšit. Terapie by tedy i do třetice měla být skvělým konverzačním dramatem a precizním tuzemským nadprůměrem.
Tuto recenzi jste si u nás mohli přečíst již před pár měsíci, vzhledem k oficiální premiéře třetí řady ji ale máme na home page ještě jednou.
Verdikt
Spooner
Vaše hodnocení
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry
Zapomenuté heslo
Přihlášení
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Vytvářet filmové blogy
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry