The Carrie Diaries: Úvod 2. řady
10:00 | 30.10.2013 |
You spin me right round, baby right round. Kdyby mi před pár lety někdo řekl, že se pustím do teen dramatu o šestnáctileté Carrie Bradshawové, vydržím u něj do druhé sezóny a ještě o něm budu psát nadšené recenze, nejspíš bych se mu vysmál. Nebo bych mu rovnou jednu vrazil. A to nehledě na skutečnost, že původní Sex ve městě jsem dobrovolně sledoval předně (a jen) kvůli příležitostným ňadrům Kim Cattrall a Kristin Davis. Dneska bych ale jednu nejraději vrazil sám sobě, protože jsem buďto a) byl zaujatý a plný předsudků, anebo b) jsem jednoduše přišel o své mužství. To ale nechť rozhodnou druzí.
Je pravdou, že vzhledem ke koncepci a nevýraznému propojení s původním seriálem si první řadu The Carrie Diaries užili zejména diváci neznalí nebo nevyhranění vůči Sexu ve městě. Nicméně druhá sezóna se už od samého úvodu honosí odlišným charakterem. Zasazení děje do období letních prázdnin, kdy Carrie dohlíží na Larissinu pozici i majetek, pracuje, nakupuje, střídá jednu párty za druhou – prostě žije svůj malý americký sen v srdci Manhattanu, seriálu jenom prospělo. Nejen že jsme se dočkali oproštění od přebytečného moralizování a stereotypů předešlé řady, ale především výrazné inklinaci k duchu originálu. Tady by měli skalní fanoušci HBO Carrie zbystřit, protože sex konečně dorazil do města.
Sex konečně dorazil do města.Larissa na celé léto opustila New York a titulní hrdinka se tak octla bez své mentorky, která by jí dělala průvodce těžkostmi dospívání a sexuálních zkušeností. A kdo jiný by po jejím boku dokázal lépe nahradit roli nespoutaného divokého živlu než samotná Samantha Jonesová v podání Lindsey Gort, jejíž dynamický vpád na scénu vdechl celé epizodě úplně nový život. Nejen že je Gort mladé Kim Cattrall neuvěřitelně podobná, ale především její spontánní, okouzlující výkon bravurně koreluje s povahou Samanthy, jak ji známe a máme rádi (i když bohužel bez těch odhalených ňader – tak jí teda mám rád já), a navrací její postavě zašedlé kouzlo, o které jí připravilo nešťastné karikaturování z druhého celovečerního filmu.
Drsná bouncerka/kurátor klidu Sam tak zastupuje příhodný protiklad naivní a zdrženlivé Carrie a společně vytvářejí sympaticky soudržný protikladný pár, jemuž ještě nahrává stále neskonale okouzlující AnnaSophia Robb. Na Manhattanu, kde to žije 80. lety, nočními kluby, našlapanou muzikou a Mothersbaughovou hudbou, dokonale pracující s dobovými beaty. Jenomže právě tohle newyorkské okouzlení vrhá nepříznivé světlo na paralelní linii z Carriného rodného předměstí. Ne že by byla nepotřebná nebo nezajímavá, ale vzhledem k událostem z rušných ulic velkoměsta působí poněkud rušivě, jako obyčejná výplň a zaostalá ozvěna první sezóny. Pro první kapitolu letního deníku to ani zdaleka není žádná pohroma retardující její živelné tempo, ale postupem času by se z toho mohl vyvinout značný problém zbytečně nabourávající celistvost celé řady. Tolik ale k budoucnosti. Prozatím vše šlape stejně hladce a dynamicky jako Sound Burgery od AT. Like a record, baby, right round, round, round.
Verdikt
JAn_G
Vaše hodnocení
The Carrie Diaries: Recenze 1. řady
17:00 | 16.04.2013 |
Ještě předtím, než tu byl sex, předtím, než tu bylo město, byla tu Carrie, Carrie Bradshaw. Tyto slova nejen že doprovází každou epizodu, ale předně se staly výchozím bodem Amy B. Harris a jejího scénáristického týmu při nostalgickém návratu ke kořenům jedné ikonické seriálové postavy. K jejímu oživení však nepotřebovala desítky odkazů k Sexu ve městě. Právě naopak. The Carrie Diaries fungují mnohem lépe, zapomenete-li na jakékoli reference k původnímu seriálu. Harris totiž otevřela nový svět, který se v určitých momentech přímo rozchází se vzpomínkami původní Carrie. A byť se románová předloha mezi cílenými čtenáři a dokonce i kritiky dočkala pozitivního přijetí, její seriálová adaptace to měla složité od samotného počátku.
Stanice CW totiž nepatří zrovna k těm nejlukrativnějším. Programová politika je cílená především na náctileté publikum a valná většina jejich pořadů jednoduše nedokáže uspokojit diváka staršího jedenadvaceti let. The Carrie Diaries tak byly předčasně odsouzeny k velmi nízkým očekáváním, házeny do jednoho pytle s vyumělkovanými 90210 a Melrose Place, a v tom nejlepším možném případě se o nich mluvilo jako o náhradě za fiaskálně uzavřenou Gossip Girl. Nehledě na skutečnost, že odrostlé fanoušky Sexu ve městě budou jen stěží zajímat dospívající problémy hrdinky, která má se svým předobrazem jen pramálo společného. A poslední hřebík do rakve zatloukl katastrofální tříminutový trailer, jenž sliboval infantilní škvár na samé hranici únosnosti.
Sama Sarah Jessica Parker označila sledování dětských let své hrdinky za zvláštní, a byť k seriálu zastává neutrální postoj, k totálnímu fiasku má na míle daleko. The Carrie Diaries se ve výsledku ukázaly jako nadmíru funkční oživení romantických komedií osmdesátých let se vší tou roztomilou naivitou a nenáročností, která k nim patří. Sympaticky odkazují na hughesovskou romanci Kráska v růžovém a s příznačnou lehkostí do rytmu dobových beatů civilně vykreslují tehdejší, neopakovatelnou atmosféru. A něco takového v televizi rozhodně nevidíte denně. Výrazně se vzpomíná i na kulturní události a seriál se ohání slavnými popkulturními jmény, ale nikoli s přehnanou samoúčelností, nýbrž s příjemnou a nostalgií.
Současně se tvůrci nebojí problematizovat dobové společenské otázky a paralelně upustit uzdu a dohnat individuální situace až na hranici sitcomové vyhrocenosti, aniž by jakkoli tratili na výsledném kouzlu či kompaktnosti celého seriálu. Tahle dichotomie je nejcitelnější především ve Waltově objevování homosexuální orientace, která na jednu stranu slouží jako podklad pro humorné okolnosti a zároveň je produktivně využívána k vytvoření dramatických situací spojených s tehdejšími homofobními předsudky. Jednotlivé postavy jsou dostatečně zajímavé a konfliktní a jejich představitelé natolik sympatičtí, že dokážou odpoutat pozornost i od těch méně zajímavých vedlejších linií či osudů. Svou přirozeností povznášejí Carriiny deníky nad obdobná teen dramata a dokonce překračují zavedené seriálové stereotypy. I Carriin otec se dokázal vymanit z nositele tradičních rodinných ideálů, čímž se seriál konečně zabavil zbytečného moralizování, a stala se z něj sympatická komická figura.
Kapitolou samou pro sebe je rozkošná AnnaSophia Robb. Její Carrie je nejen bezprostřední a komická, ale i neúlisná a lyrická. Dokáže kolem sebe vytvořit natolik silnou auru, že je divák přímo přesvědčený o její panenské nevinnosti a jednoduše s ní prožívá veškeré útrapy, zamilovanost i srdceboly, aniž by si přišel jakkoli citově vydírán. Jestliže se Jessica Parker stala role modelem pro své vrstevníky, to samé musí platit i o Robb. The Carrie Diaries nejsou předpokládanou pohromou pro její kariéru, ale obrovským krokem kupředu. A rozhodně nejsou ani špatným seriálem, ať už máte předsudky jakékoli. Nevtíravě v sobě snoubí humor s tragikou, příjemně oživují zašedlou slávu 80. let a po dobu celé sezóny si dokážou udržet svižné tempo a nadupaný soundtrack.
Verdikt
JAn_G
Vaše hodnocení
The Carrie Diaries: Pilot
10:00 | 16.01.2013 |
Na prequel Sexu ve městě jsem byl zvědavý ze dvou důvodů. Zaprvé, AnnaSophiu Robb považuju za jednu z nejtalentovanějších současných hereček. Svým nevinným zjevem a bujnou fantazií okouzlila v Mostu do země Terabithia a v biografickém Soul Surferovi dokázala nejenom dojmout, ale zastínit i své ostřílené herecké kolegy, takže jsem byl přirozeně zvědavý na její další role. A konečně zadruhé, The Carrie Diaries se pyšnily natolik děsuplným trailerem, že jsem se o celé té výsledné mizérii jednoduše musel přesvědčit na vlastní oči.
Carrie Bradshaw prochází těžkým obdobím. Zemřela jí matka a otec jen stěží zvládá její problematickou mladší sestru Dorrit. V nejtěžších chvílích jí stojí oporou trojice nejlepších kamarádů a její letní láska Sebastian, který přestoupil na stejnou školu. Díky dobré vůli svého otce se Carrie dostává jako stážistka do právnické firmy sídlící na Manhattanu, místě, jež bylo jejímu srdci vždycky blízké. Postupně se tak začíná seznamovat s divokým a svobodným životem rušných ulic New Yorku, který je tolik odlišný od ospalého předměstí, kde Carrie vyrůstala. Její cesta k dospělosti právě započala.
Myslím, že po zhlédnutí pilotu zůstane nejeden divák stejně zaskočený, jako já. Carrie Diaries totiž není trailerem avizované úmorné peklo plné uvřískaných teenagerů, ale sympaticky vyhlížející seriál, který spolehlivě udrží vaši pozornost a jehož celková stopáž uteče jak voda. A nevěřím, že by byl výsledný pozitivní dojem jakkoli výrazně ovlivněn skutečností, že jsem jednoduše očekával jenom to nejhorší.
AnnaSophie Robb svým přirozeným půvabem a přesvědčivým herectvím zbavuje Carrie zbytečné naivity, kterou bych zrovna u zrodu této ikonické postavy předpokládal, a dodává celému příběhu určitou nevinnost. Nečekaně sympatické a věrohodné jsou i vedlejší postavy a jejich společná chemie. Což platí zejména u Maggie (Katie Findlay - Rosie Larsen z The Killing), která pod půvabným vzhledem ukrývá i svou temnou stránku, a jejího pozorného přítele Walta (Brendan Dooling), jenž stále nemá jasno ve své sexualitě. Místy na mě dokonce příjemně dýchla i atmosféra Ellisových románů, spojená s newyorským večírkem a především pak s postavou pohledného slizouna Sebastiana (Austin Butler).
K původnímu Sexu ve městě mám veskrze neutrální vztah. Nevyhledávám ho, ale ani nijak nezatracuju a počet zhlédnutých epizod bych zvládl spočítat na prstech všech svých čtyř končetin. Přesto jednu z nejsilnějších slabinu pilotu vidím právě ve vztahu k původnímu seriálu. Mimo několika málo narážek na magazín Interwiev a kudrnatých vlasů hlavní hrdinky se nedočkáme žádného výraznějšího propojení. Fyziognomie AnnaSophie je na hony vzdálená Sarah Jessice Parker a mladá Carrie prozatím nenese pražádné vlastnosti svého budoucího já. Nebýt jména ústřední postavy, jednoduše byste The Carrie Diaries zaměnili s kterýmkoli jiným teen drama seriálem; snad jen s tím rozdílem, že Carrie má mnohem větší ambice. Poměrně laxní je i stylizace 80. let. Několik kostýmků a aut nás tak snadno zpátky v čase nepřenese. O veškerou dobovou autenticitu se tak stará především výborný soundtrack, kde zazní osmdesátkové beaty takových pecek, jako „Pictures of You“, „Footloose“, „Temptation“ či „Blue Monday“.
Že na pravidelné dávky nahoty můžeme rovnou zapomenout, a že půjde o Sex ve městě tak nějak bez toho sexu, bylo jasné už od začátku, ale doufám, že laciné dětinské reference k pohlavnímu styku typu „prostrkování hot dogu klíčovou dírkou“ si tvůrci rychle odpustí. Celkovou věrohodnost bohužel nabourává i zbytečné moralizování o tradičních rodinných hodnotách, vzbuzující nemalou dávku patosu, příznačného pro současnou politiku stanice CW. Ale i tak The Carrie Diaries představuje jedno z nejpříjemnějších překvapení letošní seriálové sezóny, které dokáže snadno konkurovat Gossip Girl či adorovaným Upířím deníkům a otřesné Beverly Hills hravě strčí hluboko do kapsy. Nejen že se na to hezky kouká, ke všemu to i příjemně funguje. Otázkou ovšem zůstává, jak rychle se prvotní kouzlo zají a jakým směrem se vlastně seriál hodlá ubírat. Čeká nás hughesovská romance, nebo sklouzneme hlouběji, až k poetice děl Breta Eastona Ellise? Pevně doufám v to druhé.
Verdikt
JAn_G
Vaše hodnocení
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry
Zapomenuté heslo
Přihlášení
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Vytvářet filmové blogy
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry