The Offer: 1. řada
07:00 | 24.02.2023 |
Je třeba doplnit jeden velký rest. Byť skvost The Offer tlačím všude, kde se dá (viz naše výroční TOPky), se studem jsem zjistil, že kompletní recenze na tento seriál nám tu zatím chybí. A vzhledem k tomu, že jsem duše dobrácká a rád bych za vás v přeplněné streamovací době oddělil zrno od plev, nemůžu vás o ryzí kmotrovský zážitek připravit. Sám jsem k látce ovšem přistupoval rezervovaně, jako když se Don Corleone poprvé potká se Sollozzem. Nejsem fandou filmů a seriálů o vzniku jiných filmů a seriálů, neb mi to často přijde spíše jako zbytečná onanie než plnohodnotné a samostatně stojící dílo. Zvlášť s přihlédnutím k tomu, že Kmotr je jeden z nejlepších filmů, který kdy spatřil světlo světa. Seriál ale naštěstí může těžit z jedné velké výsady - zdaleka není jen o Kmotrovi. Prim tu hraje hlavně hluboký obdiv k filmům a kinematografii obecně.
V seriálu sledujeme peripetie mladého producenta Ala Ruddyho s tváří Milese Tellera, reálné postavy, která dlouhé roky ovlivňovala tvář Hollywoodu. Ten se ve své houževnatosti a absolutní lásce k filmu postupně probíjí až na vrchol potravinového řetězce filmových studií. Aniž by měl kdykoliv předtím co do činění s filmy či seriály, rozrazí dveře studia s návrhem seriálu, který má překvapivý úspěch. Ruddy se proto rozhodne, že jeho dalším projektem bude kniha, která se stala přes noc bestsellerem, a to Kmotr. Netuší ale, jaké peripetie bude muset podstoupit proto, aby svůj vysněný snímek dostal na plátna kin. V cestě mu v průběhu času bude stát nepřející studio, nároční herci, sveřepý režisér a dokonce i samotná mafie.
Člověk se nestačí divit, kolik toho museli tvůrci legendárního snímku zvládnout, aby byl Kmotr natočen. Je známým faktem, že vytvořit film je extrémně náročnou záležitostí, málokterému dílu se tento vyčerpávající proces ale daří prodat tak dobře, jako The Offer (hanbil bych se při užívání českého názvu Nabídka). Na prvním místě tedy můžeme chválit scénář. Divák se během sledování našlapaných deseti epizod nestačí nudit, neboť děj velmi povedeně osciluje mezi rozvíjením barvitých postav (doslova, ty kostýmy jsou skvělé), z nichž každá má v sérii svůj drobný příběh, a peripetiemi samotného natáčení. Pro fanouška je čirá radost sledovat to, jak vznikaly legendární scény v podání herců, kteří velmi přesvědčivě vdechují život svým předobrazům. Zamrzí nicméně redukce některých postav na pouhé karikatury, a to zejména u Dana Foglera jako režiséra Coppoly. Jeho zatvrzelost v naplňování své filmové vize je tu předvedena dobře, oscarový režisér byl však mnohem komplikovanější postavou než pouhou komickou figurkou, kterou vidíme v sérii. V tomto ohledu je pak škoda i vypuštění Lucasova přínosu pro film, dá se říci, že by bez něj by Kmotr nevzniknul v té podobě, jak jej dnes známe.
Když máme na stole výtky, ta hlavní zůstává stále stejná již od první epizody. Giovanni Ribisi. Jeho part Joea Colomba jakožto hlavy mafiánské rodiny je sice pro vývoj příběhu klíčový, herecký přednes je ale tragický. Přehrávání, pitvoření se, přehnaný akcent. Ač jsem to nikdy nedělal, v tomto případě jsem musel jeho scény kompletně přeskakovat, protože se to prostě nedalo vydržet. I v celkovém zhodnocení lze říci, že byť je mafiánská linka postavena na pravdě a Ruddymu údajně opravdu šlo chvílemi o život, funguje zdaleka nejméně a tvoří jediné chvíle seriálu, které nejsou příliš zábavné. Naštěstí to však dravost zbytku série značně vynahrazuje a s Ribisim moje výtky končí. Během sledování The Offer jsem se chvílemi nemohl rozhodnout, jestli mám jásat nad tím, jak živě a barvitě se povedlo vybarvit sedmdesátkový Hollywood, nebo nad absolutní láskou ke kinematografii, která čiší opravdu z každého políčka. Dodnes mám v hlavě scénu, kde Ruddy před hučící promítačkou vede monolog o tom, proč filmy mají smysl, zatímco se mu ve tváři odráží světlo milovaného filmu. Nejednomu fandovi pohyblivých obrázků v tu chvíli jistě mluví z duše.
Tenkrát v Hollywoodu a Chazellův Babylon jsou dva klenoty, které mi přijdou na mysl, když si vzpomenu na The Offer. Seriál si z obou bere to nejlepší, jen k tomu přidává ještě ryze kmotrovské propriety. Bylo by nicméně chybou si myslet, že dílo funguje jen pro fandy mafiánského eposu. Fanoušky jistě potěší návštěva známých sicilských lokací, tahle banda filmařů ale určitě nadchne i diváky, jimž Kmotr neučaroval tolik jako jiným. Obří studia, pozadí továrny na sny a Los Angeles v období širokých límců a zvonáčů budou sexy vždy, zvlášť s příběhem, který se ani na chvíli nezastaví. A pokud vás ani tohle nenalákalo, pak vězte, že Frank John Hughes, který si v Bratrstvu neohrožených zahrál oblíbeného Guarnera, se tu převtělil do Franka Sinatry, který chce dát Puzovi do držky. A to chcete vidět.
---
Autor: Marek Mičke
Foto: Paramount+
Verdikt
Jokolo
Vypiplaná atmosféra Hollywoodu podtrhuje skvěle pojatý příběh o vzniku jednoho z nejlepších filmů všech dob. Děj dravě šlape kupředu bez zbytečných odboček a krom zajímavého pozadí vzniku Kmotra nabízí nosné linky reálných postav, které všechny spojuje absolutní láska k filmům. Zamrzí jen nechutně přehrávající Giovanni Ribisi, pro fandy Kmotra a kinematografie obecně je to ale povinnost.
Vaše hodnocení
Hodnocení čtenářů
- 8/10
Sub-Zero
- 9/10
slord
- 9/10
Attikus
- 9/10
Ajamat
The Offer: První dojmy
14:30 | 30.04.2022 |
Kmotr bezesporu patří k nejvýznamnějším dílům jak filmového, tak literárního světa. Pro mě osobně film i kniha stojí na piedestalu toho nejlepšího, co může kultura vůbec nabídnout. Proto jsem k nejnovějšímu seriálu od Paramount+, který pojednává o vzniku tohoto kinematografického milníku, přistupoval se směsicí nejrůznějších emocí. Na jednu stranu je člověk v nadšeném očekávání, neboť série bude k látce bezesporu přistupovat s respektem a láskou, jakou si zaslouží. Na druhé straně nicméně vyvstávají i obavy o to, jestli bude toto téma dostatečně plodné na to, aby vydalo na poutavé vyprávění roztažené na deset dílů. Hornaté studio se před pár dny vytasilo s prvními epizodami, které jsme samozřejmě hned sjeli. A přestože zámořští kritici příliš nejásají, já ano.
Alespoň první epizody totiž přináší přesně to, v co jsem u takového seriálu doufal. Nejsme vystaveni přehnaně dlouhé expozici ani sáhodlouhému představování postav. Úvodní díly seznámení s každou z hlavních figur dostatečně odfrknou jednou scénou tak, abychom mohli rovnou naskočit do rozjetého vlaku, který nás zaveze do nesmírně živého a vybarveného Los Angeles z přelomu šedesátek a sedmdesátek. Podobně jako u Tenkrát v Hollywoodu je tehdejší atmosféra zbytečně dlouhých kotlet, barevných zvonáčů a filmových studií zachycena perfektně a děj tak i přes mnohdy okaté a nedotažené CGI pozadí působí dravě a živě. Soustředění se nejen na kmotrovskou látku, ale i na pozadí filmových studií jako takových dává epizodám potřebné osvěžení a dějové linky předkládající úmorné trápení se s protlačováním srdceryvných bijáků na velké plátno patří mezi ty nejzajímavější.
V tomto směru je třeba pochválit casting. Armie Hammer byl kvůli svým specifickým stravovacím návykům odejit a jeho místo zastoupil Miles Teller ve výrazné roli producenta, který se sotva odkopal, ale díky svým nevšedním bezskrupulózním metodám mu v klíně rovnou přistane adaptace knihy, jejíž prodeje předčily i Bibli. Ve své roli je skvělý a náramně se doplňuje s dalšími charaktery. Zejména vyčnívá Matthew Goode v roli tehdejšího šéfa studia Paramount Boba Evanse. Jeho dravé a floutkovské podání známé persony, která vytáhla filmové studio ze dna, výborně zapadá do již zmiňované skvělé vybudované atmosféry továrny na sny. Juno Temple zde hraje velmi podobnou roli jako například v Tedu Lassovi, provokativní a drzé ženštiny neztrácející se v přehnaně maskulinním prostředí jí očividně jdou od ruky.
Lze se jistě obávat toho, jak si seriál poradí s obsazením klíčových osobností motajících se kolem Puzova eposu, první krůčky ale naznačují, že se nemusíme nikterak obávat. Francis Ford Coppola, Mario Puzo i Al Pacino jsou obsazeni skvěle. Spíše než na prvoplánovou fyzickou podobnost obsazení sází na charakteristické znaky, které tyto osobnosti vystihují. Anthony Ippolito sice na první pohled není dvojníkem Al Pacina, díky svému uťápnutému hlasu, psím očím a vhodným gestům však ve správných chvílích slavného herce až strašidelně připomíná. Hlavní otazník nicméně stále zůstává - jak si Justin Chambers poradí s jedním z nejvýraznějších herců všech dob, Marlonem Brandem.
Na nic se tu nečeká, nemusíme se tak obávat, že bychom se dočkali Puzova přehnaně dlouhého lopocení se s psaním knihy nebo jiných dějových odboček, které bychom prozívali. Puzo si projde od zadluženého italského přistěhovalce k nejžádanějšímu spisovateli Ameriky během jedné epizody, stejně tak hlavní role producenta Ala Ruddyho si vyšlape cestičku od druhořadého programátora k producentovi filmu se Stevem McQueenem v rámci stopáže jednoho dílu, přičemž se scénář vyhýbá zkratkovitosti a nemáme pocit, že bychom o něco přicházeli. Rovnou tak můžeme přejít k tomu, při čem musí srdce každého fandy plesat – hloubavé rozebírání a tvoření kultovních scén, které všichni dobře známe a milujeme. Dialogové výměny, kde Puzo a Coppola probírají motivací postav a zamýšlené vyústění scény vraždy Solloza a McCluskeyho, jsou výtečně napsané a dávají fandům (tedy mně) přesně to, co od seriálu očekávají. Láska nejen ke Kmotrovi, ale k filmům obecně, je tu cítit na každém kroku.
Zamrzí tak pouze nadbytečná dějová linie s italskými mafiány, jimž se nelíbí to, že někdo natáčí film o italských mafiánech. Celá linka působí násilně a navíc, zejména tím, že je reprezentována Giovannim Ribisim v roli mafiánského bosse, který by za svůj výkon zasloužil nějakou tu koňskou hlavu do postele. Nikdy nepochopím popularitu tohoto chlapíka a jeho absurdní přehrávání mi to tady jen potvrzuje. Jeho herecký výkon je tu díky prapodivně pitvořivému hlasu a imitaci italského akcentu doslova na úrovni večerního hraní Aktivit po šesti pivkách a osmi fernetech. V jinak vynikajícím průběhu seriálu to tak působí nemístně a rušivě, což je obrovská škoda. Nezbývá než doufat, že tomuto úseku bude v seriálu věnováno co nejméně času.
Mám trošku obavy o to, kam se bude ubírat děj v příštích epizodách. První dva díly nasadily opravdu divoké tempo, na nic se tu nečeká a těžko uvěřit, že kolem natáčení se vyrojilo tolik peripetií, aby vydaly na deset dílů. Pokud to tak ale opravdu bude a série setrvá zařazená na šestku s pedálem u podlahy, máme se opravdu na co těšit.
---
Vytáhni v hospodě: Dlouho mě nic tak nepotěšilo jako zdejší casting. Během dvou epizod se totiž postupně setkáme hned se čtyřmi herci z jedné z nejlepších sérií všech dob – Bratrstva neohrožených. Tyto herce jsem od té doby neviděl nikde jinde a tady jsou na jedné hromadě dokonce čtyři a jejich charisma nijak neubylo, spíše naopak. Důvod je nasnadě - režisérem prvních epizod je Dexter Fletcher, autor Rocketmana nebo Bohemian Rhapsody, který si mimochodem před jednadvaceti lety v Bratrstvu také zahrál.
Verdikt
Jokolo
Skrze barvité, živé a atmosférické vyprávění se přeneseme do Los Angeles sedmdesátých let, kde producent potí krev a slzy, aby dostal na plátno Puzova Kmotra. První díly nasazují divoké tempo a mimo obrovskou úctu k Puzově veledílu jsou protkány zejména nehynoucí láskou k filmům. Jen ten Giovanni Ribisi je tam navíc.
Vaše hodnocení
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry
Zapomenuté heslo
Přihlášení
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Vytvářet filmové blogy
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry