Tisíc ran: 1. řada
18:00 | 27.02.2025 |

Tisíc ran je nový seriál (na Disney+ a Hulu) Stevena Knighta, jehož si veřejnost pamatuje hlavně díky obřímu úspěchu Peaky Blinders. Seriál o ganzích z Birminghamu, odehrávající se v první polovině 20. století, byl sice původně natočený pro BBC, nicméně poté jeho slávu ještě zveličil streamovací gigant Netflix. Knight později napsal také seriál Taboo, který byl podobně jako Peaky Blinders zasazený do prostředí ne příliš dávné historie Anglie, konkrétně do počátků 19. století. A do Anglie se Knight vrátil i nyní, jen Peaky Blinders vyměnil za Forty Elephants, Birmingham za Londýn a dostihy za box. Podobně jako bylo v Peaky Blinders přítomné trauma z války, i zde se najdou hmatatelné zlosti z minulosti, které zapůsobily na postavy a hýbou seriálem.
Prostředím i celkovou estetikou seriálu jsou si Tisíc ran a Peaky Blinders velmi podobné. Je tu spousta špíny, na kterou se díky práci s kamerou, světlem a promyšlenou mizanscénou dobře dívá. K popsanému vizuálu se ještě přidává dost šikovný, hravý soundtrack. Některé spojitosti s Peaky Blinders jsou sice úsměvné (i tady se najde bar podobný ikonickému baru Garrisons), nicméně Tisíc ran jsou svým vlastním seriálem. A to velmi podařeným.
Jsou totiž vlastně přesně tím, co bychom čekali od Stevena Knighta. Máme zde komplexní postavy, u kterých si nedokážeme přesně říct, jestli jsou dobré, špatné, nezlomné, nebo už dávno zlomené. Kolikrát jsou i všechno najednou. Sugar Goodson (Steven Graham) je například chlap, kterého vážně nechcete potkat a když přijde na konfrontace, je to monstrum hnané vším svým vztekem. Je v něm ale něco zlomeného, co jej vlastně polidšťuje. Mary Carr (Erin Doherty) zase není jenom vypočítavá kriminálnice, která si užívá svou zločinnost, ale je to někdo, kdo má své břemeno a pádné důvody dělat to, co dělá. Hezekiahova (Malachi Kirby) traumata jsou asi ta nejlépe čitelná, jelikož jsou nám prezentovaná přímo obrazem i zvukem. I on má své hluboce lidské důvody, které v něm občas probouzí něco agresivního, dravého. Seriál o všech svých výrazných postavách vypráví natolik obezřetně a promyšleně, že jsme schopni postupem času rozkrýt motivace za jejich rozhodnutími i každodenním chováním.
Když se pak tyhle hluboce promyšlené postavy dají do řeči, je z toho kolikrát opravdu intenzivní podívaná. Stevenu Knightovi (i dalším scenáristům: Insook Chappell, Harlan Davies, Ameir Brown a Yasmin Joseph) se několikrát povedlo zvolit snad každé slovo tak, abychom cítili napětí, zároveň rozuměli postavám a jejich záměrům. Skvělé jsou z tohoto pohledu rozhovory mezi Hezekiahem a Sugarem, nebo i jakékoliv z dalších konfrontací každé ze zmíněných postav. Je jedno, jestli jde o dialogy, které odhalují plány postav nebo jejich emoce.
Z dialogů i hereckých výkonů, které jsou plné nuancí, je možné dobře číst, jak se postavy cítí, co se odehrává v jejich vnitřním světě. Častokrát se taky seriálu podaří jednoduchými, přesto efektivními způsoby vyprávět o tom, co se postavám přihodilo v minulosti. Podobně, jako byl Thomas Shelby ovlivněný krutostí první světové války, i zde jsou postavy ovlivněné historickými událostmi. Hezekiah je z velké části takový, jaký je, protože byl ještě jako dítě přímým účastníkem konfliktu mezi Jamajčany a armádou britského impéria (Jamajka přitom byla kolonií až do roku 1962, děj seriálu se odehrává koncem 19. století). Pokud postavy ale neovlivňuje podobná minulost, jsou ovlivněné špatnou výchovou, nebo ztrátou rodiny v dětství, nebo nepříjemnými zkušenostmi ze života na ulici.
Možná by se dalo v jádru říct, že to je seriál o charakterech, z nichž se každý vypořádává se svým traumatem. Trauma zde velmi silně ovlivňuje motivaci i momentální situaci. Konflikt mezi Hezekiahem i Sugarem je založený na tom, že jsou oba zranění. Kvůli své zraněnosti ze sebe oba dělají nejsilnější ochranu pro svou rodinu, což z nich obou činí dost nebezpečné chlapy. Oba si také svou silou mnohé dokazují, motivuje je to, a to silně hýbe dějem. Snad každá postava si zde chce něco dokázat, splatit svoje dluhy, pomstít se za to, co ji traumatizovalo. Jejich motivace jsou tak četné a založené na nepříjemné minulosti. A pokud je jedna z těch motivací dokázat něco vážně velkého… Říká nám tím seriál, že trauma hýbe světem?
---
Autor: Petr Veselka
Foto: Disney+
Verdikt

Pitr2
Tisíc ran je tedy po všech stránkách dobře zaobalené polemizování nad sílou traumatu a nad tím, jaká traumata si můžeme v našich společnostech vytvářet. Ale pokud se vám nechce polemizovat nad filosofičtějším rozsahem seriálu, můžete si alespoň užít jeho dravost, intriky postav, hudbu, nebo cokoliv jiného. Tisíc ran toho má dost co nabídnout.
Vaše hodnocení
Hodnocení redakce
8/10
do_Od
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry
Zapomenuté heslo
Přihlášení
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Vytvářet filmové blogy
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry