Užíváním této stránky souhlasíte s všeobecnými podmínkami.
Tato stránka používá cookies.
Utíkej | Run | 2020-?
csfd  imdb
tvůrce: Vicky Jones
hrají: Merritt Wever, Domhnall Gleeson, Phoebe Waller-Bridge, Archie Panjabi

Utíkej: 1. řada


ikona
Spooner
Je novinka od HBO povedenou vztahovkou, nebo nedotaženým mišmašem?  

Na nenápadnou malou novinku Utíkej od HBO jsem se na jaře celkem těšil. Disponovala totiž nejen sympatickým obsazením hlavní dvojice, ale zejména solidním námětem o bývalém páru, jenž se po 15 letech setkává ve vlaku a vydává se na trochu šílenou cestu. A i když se jejich životy dávno změnily, pořád to mezi nimi jiskří. A jelikož je podobných romantických dialogovek stále jako šafránu, byl jsem hodně zvědav, jak se tvůrci s látkou poperou. Jenže už pilot mi přinesl menší rozčarování, protože jiskření Domhnalla Gleesona s Merritt Wever (Neuvěřitelná, Godless) nešlapalo právě po dialogové stránce tak, jak bych si přál. Pokud jste však stejně jako já doufali, že si tvůrčí styl nakonec sedne a seriál bude aspoň svižnou jednohubkou, budete zklamáni.

První epizody se sice novinka tváří jako sympatická vztahovka, v níž se hlavní postavy po letech znovu poznávají a zároveň bojují se svými osobními dilematy, a celé to odsýpá ještě slibně. Ano, chování ústřední dvojice je zde trochu přitažené za vlasy a některé dialogy by pořád zasloužily lepší péči, po stránce vztahu hlavní dvojky ovšem seriál vlastně docela funguje. Jenže po několika epizodách se Run změní v roztříštěný žánrový mišmaš, v němž scenáristé kombinují romantiku s thrillerovou a ke konci i trochu detektivní zápletkou. A tvůrcům se kousek čím dál více začíná rozpadat pod rukama.

Seriál totiž ani v jedné z těchto rovin moc nefunguje, celá zápletka s Billyho asistentkou je přitažená za vlasy, chování postav často vůbec nedává smysl a celé vás to svou postupnou nereálností a afektovaností začne v závěrečných částech minimálně dost nudit. Je ovšem dost možné, že vás začnou i dost štvát. Dialogy pak s hezkým a realistickým náhledem na vztahy nemají postupně nic moc společného, jsou přepálené a v případě některých zbytečných vedlejších postav i dost nudné. Domhnall Gleeson a Merrit Wever se pak snaží z děravého scénáře vytřískat, co jen můžou, skvěle to mezi nimi funguje a jen díky nim se i v pozdějších epizodách dočkáme několika hezky intimních momentů. Jenže ani oni nedovedou s příběhem, v němž se hlavní dvojice i několikrát za díl soustavně hádá a usmiřuje, udělat zázraky.

Ale možná je to i moje chyba, že jsem od seriálu čekal žánrově něco jiného, než mi autoři nakonec nabídli. Pokud chcete odsýpající dialogovou romantiku, v níž se scénář bude hezky po vztahové stránce strefovat do černého, budete si na ni bohužel ještě nějaký pátek počkat. Z Utíkej tedy nakonec vzešel podivný mišmaš, který vlastně neví, čím chce být, a kvůli nefungujícímu scénáři vás i přes krátkou stopáž nejspíš úplně nestrhne. A kromě sympatického obsazení nakonec nemám moc co nabídnout. Tady na HBO šlápli vedle.

Komentáře

  • Do této diskuze ještě nikdo nepřispěl, buďte první.
VSTOUPIT

Verdikt

avatar5/10

Spooner


Hodnocení čtenářů

  • avatar5/10

    mimomisu

Utíkej: Pilot


ikona
Spooner
Jak odstartovala skvěle obsazená romantika od HBO? 

Každý velký televizní hráč má na rok připraveno nejen několik ambiciózních hitů, ale také nenápadných černých koňů, kteří mohou zatraceně překvapit. V případě HBO pak do této kategorie zapadá jejich novinka Run. Nejen, že se jedná o romantickou konverzačku, jichž je v posledních letech jako šafránu, může se však navíc pochlubit solidními jmény. V hlavní rolích se totiž objeví sympaťák Domhnall Gleeson z nových Star Wars a čím dál lepší Merritt Wever z minisérií Godless a Unbelievable, jež si televizní projekty zkrátka vybírat umí. Produkce a jedné z menších rolí se pak ujala oceňovaná herečka tvůrkyně geniální Fleabag, Phoebe Waller-Bridge. Opravdu tedy z této kombinace vzejde svižná dialogovka?

Hned v prvním záběru potkáváme Ruby, která má sice evidentně partnera, ale nevypadá, že by ji každodenní rutina nějak uspokojovala. V tom jí ovšem přijde zpráva od jejího bývalého přítele z vysoké školy Billyho, v níž je napsáno pouze „utíkej“. A ona mu to samé odepíše nazpět. Před lety si totiž dali společnou dohodu, že pokud si vzájemně napíšou toto slovo, všeho hned nechají a sejdou se na vlakovém nádraží v New Yorku, odkud se vydají na cestu napříč Spojenými státy. A to se také stane a Ruby s Billym se po 15 letech setkávají. Během cesty poté začínají padat osobní tajemství a samozřejmě netrvá dlouho, aby zjistili, že mezi nimi asi stále něco je. Proč se ovšem po tak dlouhé době na šílenou cestu vydali?

Utíkej tak má být svižnou konverzačkou spoléhající většinu času jen na ústřední dvojici a nejspíš i prostředí vlaku. Samozřejmě s příchutí dramedy, kdy se budeme dostávat dvojici čím dál více pod kůži, a s náležitě romantickým feelingem. A podobné žánrovky mám osobně velmi rád a docela mě mrzí, že se točí tak málo. Jenže v pilotu Run to prozatím funguje tak nějak napůl. Epizoda sice hezky odsýpá, mezi postavami to skvěle funguje i správně jiskří a potenciál do budoucna tu v podobě odhalování jejich skrytých tajemství a vzájemných citů rozhodně je. Merrit Wever tu zase ukazuje svou aktuálně parádní hereckou formu, Gleeson za ní nijak nezaostává a zdá se, že minimálně obsazení trefili tvůrci na jedničku.

Menší problém mám s aspektem, který je přitom u tohoto kousku skoro nejzásadnější, a to bohužel právě s dialogy. Wever s Gleesonem jedou na plný plyn a snaží se prodat každou repliku. Ani oni však nedokážou zcela zakrýt fakt, že dialogy občas malinko skřípou, šustí papírem a jsou trošku nevyrovnané. Scénář navíc co se týče chování postav kvůli dramatizaci mnohdy dost tlačí na pilu a ústřední dvojka někdy jedná na můj vkus až moc přepáleně a nereálně. Což zrovna u konverzační romantiky působí poněkud rušivým dojmem.

Utíkej rozhodně nevykročilo špatnou nohou a ze seriálu může vyrůst fajn ukecaná jednohubka se skvěle napsanými charaktery. Potenciál zde k tomu rozhodně je. Tvůrčí styl je však dosud takový roztržitý a v dialozích si bohužel nejsou příliš jisti v kramflecích. Pokud ovšem scenáristům za pár epizod jejich styl sedne a začnou s nadějně načrtnutými postavami správně pracovat, mohli bychom se dočkat hodně poctivé konverzačky. A to rozhodně není málo. Snad tedy menší rozpaky z úvodu brzy zmizí.

Verdikt

avatar6/10

Spooner

© copyright 2000 - 2024.
Všechna práva vyhrazena.

Registrace

Nemáte svůj účet? Registrací získáte možnosti:
  1. Komentovat a hodnotit filmy a trailery
  2. Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
  3. Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
  4. Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry

Zapomenuté heslo

Pokud jste zapomněli vaše heslo nebo vám nedorazil registrační e-mail, vyplňte níže e-mailovou adresu, se kterou jste se zaregistrovali.

Přihlášení


Registrace