Užíváním této stránky souhlasíte s všeobecnými podmínkami.
Tato stránka používá cookies.
Viktoriánky | The Nevers | 2021
csfd  imdb
tvůrce: Joss Whedon
hrají: Elizabeth Berrington, Ben Chaplin, Anna Devlin, Laura Donnelly, Martyn Ford, Nick Frost, Amy Manson, Zackary Momoh, Rochelle Neil, James Norton

Viktoriánky: 1. řada


ikona
krauset
Jak se nám líbily The Nevers na HBO? 

HBO odvysílala první polovinu úvodní řady fantasy/sci-fi seriálu Viktoriánky (The Nevers) a já doufám, že se druhé poloviny dočkáme i přes nízké hodnocení a skandály Josse Whedona, který projekt opustil už před dokončením tohoto bloku epizod. Seriál měl původně čítat pro HBO klasických deset dílů, ale produkční komplikace a koronavirus znemožnily natočit scénář najednou, a tak HBO vyrukovala s prvními epizodami tvořícími polovinu série na jaře a nyní pracuje na druhých šesti. 

 

Zápletka Viktoriánek se točí kolem podivného vesmírného úkazu, po jehož proplutí oblohou se u některých lidí, zejména žen, objeví zvláštní schopnosti. Neoficiální vůdkyní a hlasem obdarovaných je Amalia True (Laura Donnelly), která vede jakýsi sirotčinec či školu pro takzvaně Dotknuté. Její pravou rukou je roztomilá a vynalézavá Penance (Ann Skelly), která díky schopnosti vidět energii dokáže zkonstruovat úžasné prototypy (k nevoli britského establishmentu, který věří, že inženýrství je doménou mužů. 19. století je doba skutečně k nepoznání, není-liž pravda).

Děj je velmi košatý a Viktoriánky se příliš nezdržují vysvětlováním: zápletka obsahuje policejního vyšetřovatele, kterého jedna z Dotknutých Mary (Eleanor Tomlinson) opustila na svatební den, dotknutou ženskou verzi Jacka Rozparovače, dále mecenáše a sadistické vědce sledující vlastní cíle, lorda Massena usilujícího o potlačení Dotknutých (Pip Torrens z The Crown), stydlivého a rozpačitého šlechtice, který se dokáže vtělit do ptáků, a v neposlední řadě prostopášného dandyho Huga Swana (James Norton), jenž ucítil příležitost a vybudoval nevěstinec z Dotknutých (k jeho smůle se občas stane, že oddělení lidských zdrojů přijme Dotknutou, jejíž zvláštní schopností je, místo vyvolání ohňostrojů v momentě vyvrcholení, na vteřinu přesná znalost Greenwichského času). 

Přál bych si, aby se Viktoriánky řídily příkladem Pozůstalých, a záhadný iniciační incident nevysvětlovaly. A místo toho se zaměřily čistě na důsledky takové změny pro viktoriánskou společnost a řešily, jak žít ve světě nově prodchnutým magií, kde jsou výjimečné schopnosti téměř výhradně uděleny ženám. Viktorie je pro muže možná snesitelná jako panovnice, ale aby měly stejnou, ba větší moc i viktoriánské ženy, to vážení kníratí poslanci a agenti Britského impéria snést nemohou. 

 

První tři díly jsou bezesporu tou lepší částí. Druhá epizoda, která se zhusta odehrává v britských gentlemanských klubech, je jakousi fantasy verzí Jak je důležité míti Filipa či Ideálního manžela, kde Hugo Swan srší wildeovským vtipem a rychlými slovními výměnami. Jedna zahraniční kritika seriál dokonce přirovnala ke klasickým hollywoodským screwball komediím, v nichž ostré jazyky zasazují rány rychleji než čepel. Jak jsem psal již v recenzi pilotu, postavy mají každá svůj jazykový rejstřík a žádná nezní stejně, vyjadřují se po svém a životně. Tento vysoký standard si drží celá série.

Dalším kladem je pocit prezence – postavy reagují uvěřitelně a říkají věci, které třeba ne vždy posouvají zápletku, ale podporují ponoření do scény: například když si jedna z Dotknutých dělá z hroznů ledové kuličky, které potom znuděně rozbíjí, a druhá neopomene prohodit, že si ony ledové střepy bude muset uklidit. To snad zní banálně, ale je až překvapivě velké množství scénářů, které si předem určí, co chtějí v konkrétní scéně sdělit, a uvěřitelnou interakcí neztrácejí čas. Viktoriánky jsou navíc regulérně vtipné (scéna s opiem!)

 

Třetí epizoda obsahuje jednu z nejnápaditějším bojových scén poslední doby, kdy se Amalia utkává na řece se zabijákem, který má dar chodit po hladině. Prostředí i schopnosti jsou tam vytěženy maximálně. Způsob, jakým se prolíná děj pod a nad hladinou, originální využití řeky jako z jedné strany prakticky pevného povrchu – nic podobného jsem ještě neviděl. 

Ovšem ne vše funguje takto perfektně. Ne všechny emocionální scény dosáhnou cíle, protože množství dějů neumožní plné ztotožnění se všemi charaktery. Viktoriánky jsou chvílemi nesoustředěnou, roztěkanou podívanou. Finále poloviny řady seriál trochu sráží, protože upozaďuje až příliš mnoho rozehraných podzápletek (Swan se v posledních dvou dílech stěží ukáže). Jak jsem psal výše, podle mě nebylo nezbytně třeba vysvětlovat zdroj magie, a tak si nejsem jistý, zda širší sci-fi world-building poslední epizody funguje.

 

Ač nikoliv bezchybné, Viktoriánky konstruují okouzlující směs sci-fi, fantasy, historie a viktoriánského steampunku. Možná podobně jako vynálezy Penance občas nevyjdou, ale jednoznačně nám propůjčují její dar, neboť jejich energii je vidět jasně. 

 

Komentáře

  • Do této diskuze ještě nikdo nepřispěl, buďte první.
VSTOUPIT

Verdikt

avatar8/10

krauset


Hodnocení čtenářů

  • avatar7/10

    Tranda-lina

Viktoriánky: Pilot


ikona
krauset
Učarovala nám viktoriánská fantasy The Nevers od Josse Whedona?  

Píše se rok 1896 a po Londýně se vznáší podivný magický prach. Některým, jichž se dotkne, přivodí magické schopnosti, jiné ignoruje, některé zabije. Těm, u nichž došlo k probuzení magie, se přezdívá Dotknutí. A viktoriánský svět se nemůže vzpamatovat z toho, že tyto schopnosti – velmi výběrové – získaly téměř výhradně ženy. Bude z Londýna nový Salem? 

Po incidentu se přesouváme o tři roky vpřed. Setkáváme se s dvojicím dotknutých žen, Amalií True (Laura Donnelly) a Penance Adair (Ann Skelly), které nabízejí nechtěným ženám útulek v jakémsi sirotčinci pro nadané, částečně ve stylu Sirotčince slečny Peregrinové od Tima Burtona, částečně ve stylu Xavierovy školy pro mutanty. Ve stejnou chvíli ale pro dotknutou slečnu přijde i podivná skupina ozbrojenců, která dívky už nějakou dobu unáší. Zdá se, že to nejsou jen ústavy „léčící“ ženskou hysterii, které se o dotknuté ženy zajímají. Čí rozkazy plní maskovaní muži?

Dotknutí, zdá se, mají každý specifické schopnosti – Penance vidí energii a stane se díky tomu vynálezkyní, Amalia má zase krátké, trhané vidiny budoucnosti, v sirotčinci se nachází doktor s magickými léčitelskými schopnostmi či velmi vysoká dívka. Schopnosti a jejich dopady se někdy řídí lehce šestákovou logikou, ale minimálně v pilotu to nijak nepřekáží. Seriál podobně jako X-Men tematizuje strach z neznámého a šovinismus, který je o to silnější, že téměř všechny dotknuté osoby jsou ženy, což v extrémně patriarchální společnosti viktoriánské Británie vyvolává nejistotu a zmatení. Oč by byl život sufražetek jednodušší, kdyby si mohly vypomoci fireballem. 

Ta zmíněná vykolejenost mužské části společnosti z toho, že se najednou v Londýně vyskytuje minimálně stovka zvláštní mocí nadaných žen, je výborně, subtilně podaná i v dialogu o nepodstatných věcech. Třeba když se důležité postavy setkají ve foyer opery a vedou debatu o vlivu francouzštiny na anglický jazyk. Británie vládne vlnám a Angličané se na vrcholu moci obávají průniku několika francouzských slovíček do anglického slovníku.

Dialog vůbec je velkou zbraní Viktoriánek. Když se povede tlumočit charakter postav skrze dialog a nemusí být vysvětlován explicitně, je to dobrá scenáristika. Se skvělou scenáristikou se setkáváme tehdy, když k předchozí zásadě přidáme, že je každá postava napsána svým vlastním svébytným jazykem a mluví po svém – trochu jako kdyby ji psal někdo jiný. Tohle prokreslení rozhovorem se pilotnímu dílu daří báječně. 

Seriálovým tvůrcem, režisérem a scenáristou první epizody je Joss Whedon, autor Buffy, Firefly či Dollhouse. Po obvinění z nevhodného chování na pracovišti a dalších přečinů ho jako showrunnera nahradila Philippa Goslett, nicméně seriál zůstal hmatatelně whedonovský: ústřední ženské hrdinky, mix žánrových prvků, nadpřirozeno, bystré a vtipné slovní výměny. Nemluvě o tom, že vesmírné plavidlo mírně připomíná invazní lodě z prvních Avengers.

Pilot je lehce střapatý, přechody mezi zápletkami nejdou vždy dokonale hladce a občas se stříhá z místa na místo trochu nečekaně. Ale Viktoriánkám se v první epizodě povedlo představit svět, zárodek konfliktu, různé tábory, hlavní i vedlejší postavy a vytvořit vlastní fantasy estetiku kombinací secese, steampunku a kouzel. Přivádějí pravou magii do světa, který se dříve zaklínal pouze elektřinou a párou. 


Komentáře

  • Do této diskuze ještě nikdo nepřispěl, buďte první.
VSTOUPIT

Verdikt

avatar8/10

krauset

© copyright 2000 - 2024.
Všechna práva vyhrazena.

Registrace

Nemáte svůj účet? Registrací získáte možnosti:
  1. Komentovat a hodnotit filmy a trailery
  2. Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
  3. Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
  4. Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry

Zapomenuté heslo

Pokud jste zapomněli vaše heslo nebo vám nedorazil registrační e-mail, vyplňte níže e-mailovou adresu, se kterou jste se zaregistrovali.

Přihlášení


Registrace