Užíváním této stránky souhlasíte s všeobecnými podmínkami.
Tato stránka používá cookies.
Zámek a klíč | Locke & Key | 2020
csfd  imdb
tvůrce: Meredith Averill, Carlton Cuse
hrají: Connor Jessup, Emilia Jones, Jackson Robert Scott, Darby Stanchfield, Laysla De Oliveira Aaron Ashmore,

Zámek a klíč: 1. řada


ikona
TedGeorge
Jak se nakonec povedla nadějná novinka od Netflixu podle slavného komiksu? 

Když se v roce 2013 na Netflixu objevila první série Domku z karet, byla z toho velká sláva. Streamovací síť, která ještě pár let nazpátek nutila tisíce nebohých pošťáků doručovat každý měsíc miliony DVDček, se rozhodla konkurovat zavedeným americkým televizním stanicím a na seriálu z dílny Davida Finchera rozhodně nešetřila. Všichni jsme sice věděli, že drama s Kevinem Spaceym je pro Netflix a jeho originální obsah pouhý začátek, ale asi málokdo mohl tušit, kam se za pouhých sedm let král streamu dopracuje. Letos má Netflix utratit více než 17 miliard dolarů za originální obsah a není snad týdne, kdy by neoznámil zbrusu nový film nebo seriál vlastní provenience.

Zámek a klíč, jehož první trailer vyšel teprve 8. ledna (tedy měsíc před únorovou premiérou) si stanovil ty největší cíle. Navázat na monumentální úspěch Stranger Things a pod kormidlem Lostem odkojeného producenta Carltona Cuse dokázat to, co se v uplynulé dekádě nepovedlo desítkám jiných (včetně Universalů, kteří v roce 2014 na Comic-Conu ohlásili filmovou trilogii). Tedy zadaptovat chválenou komiksovou předlohu, již napsal syn Stephena Kinga, Joe Hill. Právě jsem dokoukal desátý díl a na následujících řádcích vám napíšu, proč tvůrci selhali na plné čáře. Nejdřív však něco k příběhu.

Zámkovi se vzpamatovávají z tragédie. Zemřel tatínek Zámek a maminka Nina se rozhodne sbalit svoje děti do kombíku a znovu obydlet starý a opuštěný rodinný dům kdesi za Seattlem. Co se dětí týče, tak na první pohled si všimnete atraktivní plavovlasé středoškolačky Kinsey. Se sluchátky na uších (takže otrávený) vedle ní sedí brácha Tyler a nesmíme zapomenout na desetiletého Bóďu. Právě ten hraje prim v pilotním díle, kde po příjezdu do baráku a jeho nezbytném prošmejdění natrefí na tajemnou studnu, z níž se ozývá lascivní hlas tajemné paní. A najde první klíč. Tolik k příběhu a já jdu ve vší slušnosti pomalu nadávat.

Začnu castingem, protože to by měl být základ. Nezlobte se na mě, ale ten se vůbec nepovedl, a především maminka Nina a mladý Bóďa buď neumí hrát, nebo je tvůrci (včetně čím dál horšího hororového režiséra Vincenza Nataliho) špatně vedli. Trochu lepší je to s Kinsey, kterou si zahrála čerstvě plnoletá Emilia Jones a její středoškolská romance patří k tomu lepšímu, co seriál nabízí. Její brácha, alias ztrápený hokejista Tyler, snad ani nestojí za zmínku. Zachrání všechno erektivní hispánská kráska Dodge s tváří Laysly De Oliveiry alias paní ze studny?

Nezachrání, protože tajemnost obestírající její charakter se postupem času čím dál více vytrácí. Když se někde v druhé polovině série dočkáte jejího rendezvous na diskotéce spojeného se sváděním jistého člena klanu Zámků, budete obracet oči v sloup. Dobrá, casting tedy podle autora recenze stojí za starou belu. Je třeba však pochválit tu cool story o nalézaní magických klíčů, jež majitelům umožňují třeba cestovat dveřmi, kam se jim zamane? Také ne. Čtenáři prý povedené komiksové předlohy prominou, ale scénář je rozkolísaný a smysl nedávající kočkopes, jež nedokáže naplno vytěžit ani tak fantastickou možnost, jako cestovat dveřmi kamkoliv po světě. Nemluvě o létání a dalších vychytávkách tajemného domu.

Většina epizod má pak následující průběh: Zámkovi se pár minut vyrovnávají s rádoby zásadním cliffhangerem z předchozího dílu. Následně opustí trápící se maminku a upalují do školy, jako když se nechumelí. Mezitím sledujeme paní ze studny, jež už není ve studni, cestuje ovšem sem a tam. A kuje pikle. Do toho ideálně nějaký flashback z minulosti pomalu osvětlující smrt tatínka. Děti se vrací ze školy (občas s nimi přijde nějaký spolužák) a pomalu se začíná připravovat další cliffhanger. No, a s výjimkami je to takhle až do samotného závěru.

Netflixovské miliony sice zajistily fajn kulisy a chvílemi docela zajímavé výtvarné pojetí (viz zrcadlové bludiště), počínaje polovinou řady se ovšem nedočkáte skoro ničeho zajímavého. Když už konečně dojde k hypeované návštěvě smrtící magické jeskyně, celá anabáze se odbude trochou vody a další zbytečnou záhadou. Do toho si přimyslete nezajímavé kulisy střední školy, jež patří k nejnudněji zalidněným filmovým a seriálovým vzdělávacím zařízením za poslední roky. Když si teď vzpomenu na fiktivní střední ze Sex Education, je to opravdu nebe a dudy. 

 

Jak už jste při čtení předchozích vět asi poznali, trpěl jsem a první sérii málem nedokoukal. Dovedu si představit, že před deseti lety bych po tomhle hledání klíčů skočil jako slepice po flusu, ale Netflix si na sebe upletl bič. Jeho nabídka totiž k dnešnímu dni nabízí mnoho jiných klenotů, jejichž nakoukávání už takhle člověku zabere desítky a desítky hodin. 

Nenechte se přesvědčit hodnocením plebsu, které se nachází ve vodách mírného nadprůměru a „láká“ na pohodově strávený víkend v přítomnosti fantasy seriálu. Trávit čas ve společnosti Zámkových je naprosto zbytečné, a pokud vznikne druhá sezóna navazující na krále všech zbytečných šokujících cliffhangerů, nedonutí mě ji sledovat ani ten nejvíc cool trailer. Ruce pryč.

Verdikt

avatar4/10

TedGeorge

Zámek a klíč: Pilot


ikona
Spooner
Jak se představila ambiciózní novinka od Netflixu podle známé komiksové předlohy? 

Už vlastně neexistuje měsíc, v němž by internetový gigant Netflix neměl připravenou nějakou ambiciózní novinku či pokračování velkého seriálového hitu. A ještě před tím, než nám v únoru streamovací služba naservíruje druhou řadu sci-fi Altered Carbon či další mexický výlet ze světa Narcos, připravili si zde pro nás pro změnu novinkou, z níž by zde rádi udělali velký hit. Locke & Key je totiž adaptací poměrně známé hororové komiksové série od syna Stephena Kinga, Joea Hilla, a povedená marketingová kampaň se snažila nalákat na atmosférickou podívanou plnou záhad, která ovšem v upoutávkách možná až moc cílila na rodinky a zejména teenagery. A totéž se dá bohužel říci i o pilotu této rádoby temné novinky.

V seriálu budeme sledovat osudy čtyřčlenné rodinky Lockeových, konkrétně matky Niny a jejích tří dospívajících dětí. Ti se po tragické smrti otce/manžela Rendella rozhodli přestěhovat do jeho rodného sídla, jež jakoby vypadlo z hororu a je umístěno do klasického amerického maloměsta. Každý člen rodinky má po Rendellově smrti samozřejmě trauma, a zatímco půvabná Kinsey s bráchou Tylerem se snaží zapadnout na tamní střední škole, jejich malý sourozenec Bode začíná zjišťovat, že dům skrývá mnohá tajemství. Nejen, že si začne povídat s tajemným hlasem ve studni, ale navíc začíná po celém domě objevovat záhadné klíče se zvláštními schopnostmi.

Předlohu jsem bohužel nečetl, z dojmů některých čtenářů jsem ale pochopil, že by se mělo jednat o dosti temný a atmosférický materiál. Co také jiného čekat od Kingova synátora, že? Jenže žádná z těchto přísad se v úvodním díle bohužel neobjevila. Tvůrci totiž místo zaměření na dospělejší publikum sázejí na rodinky a zejména na teenagery. A ani tato sázka příliš nefunguje. Místo temnoty tu tak máme těžkopádné dialogy a problémy pubertálních hrdinů, kteří ovšem nejsou scenáristicky ani herecky vůbec zajímaví a vlastně vám bude jejich osud hned ze začátku celkem putna. A to samé bohužel platí i o dospělých postavách.

Scénář se sice snaží nahazovat otázky a tajemství okolo domu, jež by vás měly přinutit koukat se i na další epizody, režie však předvádí řemeslný průměr, který bohužel osloví asi jen svou pubertální cílovku. Po atmosférické stránce pilot příliš nefunguje, epizodě chybí ten správný drajv a napínavým scénám zase gradace i větší režijní tlačení na pilu. Přitom je vidět, že samotná předloha má opravdu co nabídnout a zápletka s klíči skýtá velký potenciál do budoucna. Jenže pod tímto sterilním vedením, kvůli němuž nefunguje ani chemie mezi postavami a vy nemáte příliš jak si k mladým charakterům najít cestu, je z toho jen hodně matný a zapomenutelný start.

Věřím však, že i přes všechnu moji kritiku Zámek a klíč svou teenagerskou cílovou skupinu osloví. A jako spotřební jednohubka na ně bude hezky fungovat. Jenže člověk nějak cítí, že z této látky šlo vytěžit daleko temnější a více atmosférickou podívanou. A také daleko lépe zahranou. Na druhou stranu, třeba jde jen opravdu o velice těžkopádný start, po němž dostane děj ten správný spád a potenciál se začne naplňovat. Jen aktuálně nevím, jestli se mi to chce po naprosto průměrném a rutinním startu zjišťovat.

Komentáře
VŠECHNY KOMENTÁŘE (7)

Verdikt

avatar5/10

Spooner

© copyright 2000 - 2024.
Všechna práva vyhrazena.

Registrace

Nemáte svůj účet? Registrací získáte možnosti:
  1. Komentovat a hodnotit filmy a trailery
  2. Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
  3. Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
  4. Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry

Zapomenuté heslo

Pokud jste zapomněli vaše heslo nebo vám nedorazil registrační e-mail, vyplňte níže e-mailovou adresu, se kterou jste se zaregistrovali.

Přihlášení


Registrace