American Horror Story

American Horror Story

Plakát k seriálu American Horror Story

American Horror Story /2011-?

Tvůrce: Ryan Murphy, Brad Falchuk

Režie: Bradley Buecker, Michael Uppendahl

Hrají: Evan Petes, Jessica Lange, Connie Britton, Dylan McDermott, Zachary Quinto

Přidáte-li si film do Budíčku a my k filmu přidáme článek, budeme vás o tom informovat formou e-mailu či zprávou do Vzkazníku. Druh oznámení si můžete zvolit v nastavení vašeho účtu.

Přispějte na MovieZone

Váš nick na MovieZone:


Proč přispět?        Jiné možnosti plateb

Facebook
Diskuze (0)

Úvod 7. řady

Nic pro coulrofobiky.


Sdílet:

* * * recenzi pro vás sepsal uživatel Hroubek * * * 

Letos je to už posedmé, co se na televizní obrazovky vrací American Horror Story. A stala se z toho vlastně už taková malá podzimní tradice, která bude pokračovat i v příštích dvou letech, takže se AHS jen tak nezbavíme. Zatímco minulá řada byla zahalena tajemstvím a klamavou propagací, díky níž jsme až do premiéry nevěděli, co nás vlastně čeká, ta nejnovější se vrátila ke klasické propagaci. Už několik týdnů předem jsme se tak dozvěděli poměrně dost informací a taky podtitul nesoucí jméno Cult.

Minulá řada mně udělala velkou radost, kterou jsem navíc po dosti slabší páté řadě vůbec nečekal. A o to více jsem byl zvědavý, s čím mě letos tvůrčí duo Ryan Murphy a Brad Falchuk překvapí. A oni nezklamali a opět překvapili. Jenže bohužel úplně jinak, než jsem čekal. A ty dosti rozporuplné reakce, jež se nyní díky zmateným fandům šíří po internetu, po úvodní epizodě dost chápu. Teď se vám pokusím v následujících odstavcích vysvětlit, proč tomu tak je.

 

Nechci se zbytečně pouštět do politiky a názorů na amerického prezidenta Donalda Trumpa, ale bohužel trochu musím, jelikož jeho vítězstvím je odstartována letošní série. Hned v úvodu sledujeme dva tábory voličů a jejich pocity z výhry a prohry jejich kandidátů. Na jedné straně máme lesbický pár (Sarah Paulson a Alison Pill), jež se potýká s psychickými problémy jedné z nich (fobie z klaunů, krve a neobvyklých geometrických tvarů), starostmi o restauraci a taky výchovou syna. A na té druhé máme fanatického „patriota“ a extrémistu v jedné osobě (Evan Peters), který by rád vyvolal strach a chaos, aby vláda mohla vládnout mnohem pevnější rukou. A do toho je tady ještě chůva na hlídání (Billie Loudr), jež má trochu zvláštní metody na výchovu, které obsahují povinnost koukat na videa, kde někoho vraždí, či sledování zabíjení sousedů. Jo, a abych nezapomněl je tady zabijácké komando, které nosí klaunské šaty a masky. Prostě taková AHS klasika.

 

Cult ve svém pilotu zkrátka působí jako pěkný mišmaš. Což by mi ve výsledku tolik nevadilo, jelikož se jedná o úvodní epizodu, na níž se pak bude stavět a spoustu věci změní status quo. Co mi ovšem ze začátku dost vadí je, jak moc je do popředí tlačená politika, pachuť z Trumpova vítězství a taky těch, kdo ho volili. Chápu, že pro Američany je to v dnešní době velmi citlivé téma, a taky chápu tvůrce, proč na to upozorňují. Přesto doufám, že se to v průběhu řady stočí jiným směrem a budou se odhalovat kulty masových vrahů. Do tohoto typu seriálu se zkrátka podobné politické narážky nehodí, příliš nefungují a působí zde jako pěst na oko.

 

Americn Horor Story je však velký projekt, takže dostal naštěstí opět tu nejlépe možnou péči. Vizuálně seriál vypadá stále velmi dobře, zejména při halucinogenních scénách v supermarketu, u camea jedné postavy ze čtvrté řady a v samotném závěru pilotu. Samozřejmě nemůžu zapomenout na parádní intro, jenž je správně znepokojivé a mrazivé. Jenže co se týče hereckých výkonů, tak to zatím není úplně to pravé ořechové a v tomto ohledu zatím osvědčení herci za svými předešlými party bohužel zaostávají. Počítám, že během pár epizod si to sedne a všichni budou hrát zase první ligu. Protože jestli ne, bude mít tahle řada mít obrovské problémy.

Start sedmé řady AHS tedy není úplně nejpovedenější. Z toho, co jsem viděl, je vidět že tvůrci mají s touto sérií nějaký jasnější plán, jen si k němu budeme muset najít cestu v průběhu dalších epizod. Jenže zatím nám to dělají scenáristé kvůli nehodícímu politickému obsahu velmi těžké. Snad kvalita poroste a my jako diváci dostaneme opět co nejkvalitnější podívanou.

Vaše hodnocení
Nejlepší
10
9
8
7
6
5
4
3
2
1
Nejhorší
Hodnotit můžete až po přihlášení.
Verdikt
Hodnocení filmu:
5/10

Hodnocení u podobných filmů:
Hodnocení zbytku redakce:
Hodnocení čtenářů: (0)
Diskuze (12)

6. sezóna

Moje noční můra Roanoke


Sdílet:

* * * recenzi pro vás sepsal uživatel Hroubek * * *  

Tak jo, jdeme na to. Asi před deseti týdny jsem tady psal o tom, jak moc jsem zvědavý, jakým směrem se bude šestá řada AHS odvíjet. Co se tam bude dít? Jaká bude pointa? A jací slavní herci se v seriálu objeví? U American Horror Story se nabídky většinou neodmítají, i kdyby šlo jen cameo roličku. Takže se do toho konečně pustím a pokusím se vás přesvědčit, proč byste měli dát jedné z nejlepších řad z AHS šanci.

 

Znáte ten pocit, když vás něco velmi příjemně překvapí, vy jen sedíte a koukáte s otevřenou pusou a v hlavě se snažíte srovnat, co se vlastně stalo? Tak podobný pocit jsem měl u této série několikrát. A hned vám řeknu proč. Může za to tvůrčí duo Ryan Murphy a Brad Falchuk. Tito dva tvůrci si celou dobu hrají s divákem, vyprávěním a následně i se zvraty. Jejich hra je velmi jednoduchá a staví na tom, že jsme diváci, kteří už něco málo viděli a logicky tak vědí, jak fungují horory. A proto nám předhazují různé typy scén, které očekáváme, a prakticky nám dávají to, co chceme vidět. Prostě si nás připravují. A pak předvedou jednoduchý a funkční zvrat, díky němuž mnohem více oceníte to, co jste před tím viděli. Najednou si uvědomíte, jak šikovně si s vámi scenáristé celou dobu tvůrci hráli. A přitom jste měli jejich pointu či zvrat celou dobu před očima. V jednoduchosti je prostě síla, a když víte, jak to správně prodat, tak uspějete.

Celý předchozí odstavec vychází z toho, že mně velmi sedlo, jakou formou je seriál vyprávěn a jakým způsobem se pracuje s charaktery postav, zvraty, budováním napětí a tím, co nám tvůrci předkládají a jak se nás snaží zmást. A ono to funguje. V minulé řadě jsem si stěžoval, že mi na postavách vůbec nezáleželo a bylo mi jedno, jestli zemřou nebo ne. A tady je to přesně obráceně. Tady mi na charakterech záleželo a kolikrát jsem se bál, aby z toho vyvázli živí. Navíc v AHA konečně po dlouhé době zase funguje hororová atmosféra, jež je znepokojivá, a ze které místy mrazí v zádech. A to je podle mě jedna z nejlepších, vizitek jakou může seriál mít. Obzvláště, když má ve svém názvu horor.

 

V úvodní recenzi jsem chválil obsazení, které se tvůrčímu duu podařilo sehnat, a byl jsem zvědavý, co kdo předvede. A tady se opět ukazuje, jak moc mají tvůrci nakoukané horory. Protože donutili herce, aby přehrávali. Ale přehrávali takovým způsobem, že celé sedí do kontextu seriálu. Herci podávají přesně takový výkon, jaký mají. I když nikdo z nich za to Emmy ani žádné jiné velké ocenění nedostane, tak odvádějí velmi dobrou práci, protože jejich výkony udrží naše oči u obrazovky. A jak už jsem psal, budeme se o ně bát a budou nás i dojímat. Další věc, co se mi zamlouvala jsou velmi dobře obsazené cameo roličky. Nikdo tu však výrazně nevyčnívá a nestrhává na sebe pozornost. Celé herecké snažení je zkrátka velká týmová práce.

 

Po technické stránce je to opět parádně odvedená práce. Samozřejmě díky formě vyprávění se musí tvůrci držet v určitých mezích, ale já to beru jako velké plus, protože je z toho cítit ta autentičnost a nepříjemný pocit realističnosti. V minulé řadě jsem si dost stěžoval, že tvůrci neumí správně používat brutální násilí, že se za to schovávají a chtějí “rádoby“ šokovat. Naštěstí zde je tomu jinak. Násilí, vraždy, mučení, trhání na kusy anebo třeba upalování je gore nejlepší kvality. A v tomto případě, kdy si scénář pohrává i se zmiňovaným gore podžánrem, slouží právě k šokování a funguje to také díky příběhu a postavám. Cílem je, aby pro nás bylo důležité, co se stane, jestli hrdinové zemřou či budou žít. Tím pádem dochází k tomu, že trpíme s nimi a je nám z jejich bolesti nepříjemně.

Z předchozích odstavců jasně vyplývá, že jsem z nové řady AHS dost nadšený. Proto mě mrzí to, co teď musím napsat, jelikož jsem pevně věřil, že se to nestane. Celých devět dílů velmi dobře šlape a je to strhující podívaná vrcholící v šesté epizodě. A pak přijde poslední, desátá epizoda, která je prostě o dvě třídy horší než zbytek seriálu. Snaha o uzavření této řady a propojení vesmíru seriálu nedopadla tak dobře, jak si tvůrci představovali. Jakoby tomu chyběl motor, který poháněl zbylé epizody, a spousta věcí zde působí až násilně vloženě. A to je velká škoda, takhle klopýtnout před cílovou čárou a přijít o vítězství.

 

American Horror Story: Roanoke je velmi dobrá a napínavá řada, která dokáže spolehlivě pobavit, vystrašit a hlavně překvapit. Po dlouhé době mě AHS bavilo takovým způsobem, že jsem se těšil na další díly a fakt mě mrzí, že si pokazili konec. Jinak bychom zde totiž měli zaděláno na nejlepší řadu. První dvě sezóny tak zůstávají nepřekonány, ale tvůrčí duo u této série chytlo nový dech a já se opravdu těším, s čím přijdou příští rok.

Co Vy, jak se vám líbil šestý ročník AHS? Podělte se o své dojmy a názory v diskuzi.

Vaše hodnocení
Nejlepší
10
9
8
7
6
5
4
3
2
1
Nejhorší
Hodnotit můžete až po přihlášení.
Verdikt
Hodnocení filmu:
8/10

Hodnocení u podobných filmů:
Hodnocení zbytku redakce:
Hodnocení čtenářů: (0)
Diskuze (2)

Úvod 6. řady

Samá tajemství.


Sdílet:

* * * recenzi pro vás sepsal uživatel Hroubek * * *

 Rád bych předem upozornil, že tohle nebude úplně klasická úvodní recenze. Já vím, není to ode mě moc férové, ale prostě se s tím zkuste smířit. Takže pro nedočkavce, dole je hodnocení a podle toho se rozhodněte, jestli to zkusíte nebo ne. Pro ostatní, kteří se nebojí číst můj text (ten je občas taky docela horor), se tady malinko rozepíší a sdělím vám první dojmy.

První a nejdůležitější věcí je ta, že mě nová řada AHS překvapila svojí údernou kampaní. V dnešní době plné internetu a spoilerů se totiž nestává příliš často, obzvláště u takhle významného a očekávaného projektu, aby se nevědělo, o čem to bude. Studio vypustilo asi dvacet promo ukázek, které záměrně mátly svým obsahem, jenž se neustále měnil a odporoval předchozímu materiálu. Dokonce nebyl znám podtitul série, a ani kompletní obsazení. Vědělo se jen, že nová řada bude mít deset dílů, za což jsem po předchozí řadě velmi rád.

Jak už jsem psal, studiu se podařilo nic z děje neodhalit. Já se tedy pokusím při vší úctě k projektu o to samé. Vím, že jsem spoustu z vás asi teď naštval, věřte mi ovšem, že to nedělám jen kvůli tomu, abych si tady honil ego, ale protože chci, abyste sami cítili ten moment překvapení, kdy jste na něco připravení, a pak dostanete něco jiného. Pokud máte nakoukané předchozí řady, tak nějak tušíte, jak fungují první díly každé nové série. Ale tady je to úplně jinak. Ze začátku to působí zvláštně, s každou další minutou je to však zajímavější a do jisté míry i originálnější start v rámci série. A jelikož jsou řady AHS navzájem propojené, tak se může v příběhu stát v budoucnu naprosto cokoliv. Je libo upíry, duchy, mimozemšťany, masové vrahy, voodoo nebo čarodějnice? Je možné, že něčeho podobného se v seriálu opět dočkáme. Sám jsem zvědavý, jakým směrem se nejnovější řada vydá, jelikož indicií v prvním díle není mnoho a vše je stále zahaleno tajemstvím. A to je další velké plus.

Tvůrci si ode mě zkrátka zaslouží pochvalu, jelikož po dlouhé době funguje napětí a nejistota toho co se bude dít. Duo Murphy a Falchuk opět odvedlo výbornou práci a trochu si napravují reputaci po předchozí řadě. A jelikož je to AHS tak nesmí chybět parádní herci. O Sarah Paulson netřeba moc psát, protože je v AHS matador a po jejím bezchybném koncertu v American Crime Story jí uvěřím cokoliv a jsem prostě přesvědčený, že i tady podá famózní výkon. Cuba Gooding Jr. prožívá díky ACS také velmi dobrý rok a jsem rád, že se připojil i k tomuto projektu. I zbytek herců ve vedlejších rolích se nám krásně vyprofiloval, ať už jde o prověřenou Lily Rabe, Angelu Bassett nebo o Andrého Hollanda aka Dr. Algernona Edwardse z pecky The Knick. Po herecké stránce nás zkrátka žádné zklamání zřejmě nečeká.

Takže, první díl nové řady AHS se povedl. Je jiný, než předešlé úvody, a pokusí se nás několikrát překvapit. Po první epizodě to funguje, těžko odhadovat jestli se kvalita udrží až do konce, ale moc by mě mrzelo, kdyby se to pokazilo. Za mě palec nahoru a doufám, že nebudu sám, kdo na tuto tajemnou a dosti odlišnou sérii bude i nadále koukat. Podělte se s námi v diskuzi o to, jak se vám tento nový směr líbí..

Vaše hodnocení
Nejlepší
10
9
8
7
6
5
4
3
2
1
Nejhorší
Hodnotit můžete až po přihlášení.
Verdikt
Hodnocení filmu:
7/10

Hodnocení u podobných filmů:
Hodnocení zbytku redakce:
Hodnocení čtenářů: (0)
Diskuze (5)

5. sezóna

Funguje to i na popáté?


Sdílet:

*** Recenzi pro vás napsal uživatel hroubek ***  

Popularita Ryana Murphyho jen roste. V tuto chvíli sklízí chválu za American Crime Story, kde všem neznalým vylíčí, jak to bylo s O. J. Simpsonem. Ještě než se objevil na obrazovkách O. J., tak si odbyla premiéru pátá řada populárního AHS, která se vrátila ke kořenům a snažila se vybudovat propojený svět. Tím návratem ke kořenům myslím to, že se příběh odehrává na jednom konkrétním mystickém místě, jež je středobodem celého vyprávění a vlastně i jednou z nejdůležitějších postav celé řady. Murphy měl navíc v této sezóně velmi těžký úkol, jelikož musel sehnat náhradu za Jessicu Lange, jež se po čtyřech řadách rozhodla skončit. A ještě těžší úkol spočíval v tom naplnit očekávání fanoušků, jež byli nesmírně zvědaví, jakým směrem se nová série, připomínající svým námětem první řadu, bude ubírat.

Nebudu chodit kolem horké kaše a řeknu to na rovinu. Hotel bohužel nedosahuje kvalit předchozích řad. A může za to hlavně příběh a zápletky. Děj se točí okolo detektiva (provází ho rodinná tragédie a rozpadá se mu manželství), který pátrá po vrahovi vraždícím podle desatera Božích přikázání. Při pátrání se dostane do titulního hotelu Cortez, jenž skrývá nejedno tajemství a i jeho zaměstnanci jsou velmi netradiční. Úvodní nastínění zápletky zní dobře, seriál ji ovšem nedokáže naplno využít. A místo toho, aby se soustředil na jednu nebo dvě hlavní peripetie, rozehraje s každou vedlejší postavou svou vlastní podzápletku. Těmi ještě více komplikuje už tak nepřehledný děj a navrch tvůrci přidávají dalších několik desítek flashbacků. Ono by to tolik nevadilo, kdyby to ve výsledku mělo nějaký smysl, což bohužel nemá. Dalším velkým problémem je důležitý zvrat ve druhé třetině řady, jenž je opravdu moc špatný a to, co se v předchozích dílech budovalo, posílá pěkně do kopru.

Nechci působit negativně, ale takhle to prostě je. S odstupem času, ta pachuť ještě více hořkne v ústech. A přitom Hotel měl dost dobré předpoklady být fakt povedený. I když seriál po příběhové stránce klopýtá, tak po těch ostatních kope první ligu. A to ať už jde o vymazlený vizuál, výborný soundtrack, propracované prostředí hotelu nebo znepokojující intro, z něhož běhá mráz po zádech. Po řemeslné stránce tady prostě všechno šlape, jak má.

Herci jsou opět velmi dobří. Pro většinu z nich je to již několikátý rok ve společnosti AHS, takže dostávají velmi netypické role, jež dokazují jejich tvůrčí pestrost. Evan Peters, Sarah Paulson nebo Angela Bassett zase hrají bezchybně a svoje role zvládnou bez problému. Přesto pátá série patří úplně jiné trojici. Wes Bentley svého detektiva obdařil obrovskou dávkou charismatu, takže nás jeho postava zajímá, a v určitých momentech je hlavním tahounem epizod. Kathy Bates má v této řadě velmi vděčnou roli a podaří se jí z toho vytřískat hodně emocí a zajímavých momentů. I tak nejlepší na celé řadě je Lady Gaga… ne, teď vážně, zpěvačka není nijak hrozná, žádný zázrak ale fakt nepředvede. Nejlepší je překvapivě Denis O'Hare, jenž jednoznačně přehrává všechny okolo a má nejzajímavější charakter ze všech a dokáže většinu emocí efektivně přenést i na nás.

Na této řadě je dost vidět, že má Murphy rád třicátá léta v Hollywoodu, jelikož jim skládá v několika dílech poctu a podřizuje tomu i vizuální stránku. Do nejmenších roliček navíc opět získává slavné herce, které si svoje cameo odmakají a můžou tvrdit, že dělali u oceňovaného Murphyho. A tohle mě na druhou stranu hodně mrzí, jelikož si Murphy sežene dobré a zajímavé herce a pak se jich během pár minut zbaví. Což je velká škoda, jelikož taková Alexandra Daddario byla velmi příjemným zpestřením této řady. Bohužel ovšem velmi krátkým. Další věc co mě mrzela je ta, že je tahle řada zbytečně krvavá. Násilí je zde však bohužel jen na efekt a místy vůbec nepomáhá příběhu, což je věc, která mě ve spojení s AHS  předtím nikdy nenapadla.

American Horror Story: Hotel prostě dojíždí na svou přeplácanost, kde míchá všechno možné takovým způsobem, že mně jako divákovi bylo úplně jedno, kdo zemře a jak to vlastně nakonec celé dopadne. Což je to nejhorší, co u vás seriál, jenž se bere smrtelně vážně, může vyvolat. Pořád to má své kvality, ale na první dvě řady se nejnovější štace bohužel vůbec nechytá.

Vaše hodnocení
Nejlepší
10
9
8
7
6
5
4
3
2
1
Nejhorší
Hodnotit můžete až po přihlášení.
Verdikt
Hodnocení filmu:
6/10

Hodnocení u podobných filmů:
Hodnocení zbytku redakce:
Hodnocení čtenářů: (0)
Diskuze (4)

Úvod 5. řady

Hotel Gaga?


Sdílet:

Abych byl upřímný, tak letošní série megahitu American Horror Story mě vlastně nechávala dlouho chladným.  A to se mi u tohoto kousku stalo vlastně poprvé. Hořké zklamání z předchozího příběhu s podtitulem Freak Show bylo pro mě zkrátka docela velké a kvůli slabšímu scénáři a místy až laciné snaze za každou cenu šokovat už jsem se začínal bát, že nám tvůrčí duo Ryan Murphy a Bryan Falchuk začíná malinko přešlapovat na místě. Od oceňovaného projektu navíc odešla jeho hlavní hvězda Jessica Lange, kterou měla v roli hlavní tahounky poněkud překvapivě nahradit kontroverzní, a herecky ne zrovna zkušená, Lady Gaga. Ani nové prostředí samotného hotelu mi nepřišlo na první pohled tolik lákavé jako předchozí obludárium či šílený blázinec. Zkrátka jsem se bál, že nám nový šílený přídavek s podtitulem Hotel už nebude mít co nabídnout. Zvrácená mysl známé tvůrčí dvojky mě ale naštěstí dokázala příjemně překvapit a zdá, že pátá řada bude pro fanoušky zase trefou do černého.

Od příšerek se tedy přesouváme do horké současnosti, do hotelu Cortez v L. A., v němž se dějí zatraceně divné věci. Jak už totiž bývá u této série zvykem, toto na první pohled staromilské ubytování skrývá nejedno tajemství, jež zahrnují škaredé lidi zašité v matracích, anální znásilňování divnou příšerou, skupinku bělovlasých creepy děcek a samozřejmě také hromadu mrtvol. No a pak tu nemůže chybět ani na první pohled divný personál v čele s nevrlou recepční Kathy Bates, jemuž šéfuje řádně tajemná a nebezpečná Lady Gaga. Doby plné zabíjení se však možná začnou malinko komplikovat. Hotel totiž nejenom, že koupil nový záhadný majitel, ale hlavně se v jeho blízkosti začal objevovat detektiv s tragickou minulostí, jenž pátrá po brutálním sériovém vrahovi. A stopa ho dovede právě do zdejších tajuplných pokojů.

Asi si hned na začátek můžeme odbýt povinnost, kterou si uměli na FX u svého hitu vždycky parádně pohlídat. Po řemeslné stránce totiž AHS opět hraje první ligu a nedá se tu prakticky nic vytknout. Režie šlape jak na drátku, kamera opět předvede několik slušných nápadů, scénám opět velmi pomáhá přesně zvolený soundtrack a výtečná výprava retro hotelu dodává atmosféře ten správný ráz. Právě atmosféra je ostatně to, co mě na pilotu zaujalo nejvíce. Jestli jsem se totiž bál, že hotelové prostředí nemá příliš co nabídnout, tak jsem se snad ani nemohl víc mýlit. I přesto, že se seriál odehrává v současnosti totiž díky zasazení v hotelu, jenž se zasekl v čase, i líbivému vizuálu působí takřka retro stylem. Divák má tak pocit, že se kouká na hororovu dobovku ze sedmdesátých let, než na kousek ze žhavé současnosti. A toto pojetí uzavřeného světa se mi zatím hodně zamlouvá.

Také po scenáristické stránce to mají dosud tvůrci ošéfované. Zápletek je zatím tak akorát a u každé vás již od počátku zajímá jejich směřování. Představení jednotlivých charakterů jde také scenáristům pěkně od ruky. Jednotlivé postavičky se nám představí hezky postupně a příběh nám ke konci elegantně servíruje první zvraty a napjaté vztahy mezi postavami, aby dali tvůrci pořádně najevo, že i tentokrát se máme nač těšit. Herecky se pak jedná o další trefu do černého a kromě neselhávající Kathy Bates zaujme především vyšetřovatel v podání sympatického Wese Bentleyho, jenž mi v poslední době dělá před kamerou celkem radost. Představovačka postav Lady Gaga a Matta Bomera je pak rovnou naprostou režijní lahůdkou a jednou z nejefektivnějších pětiminutovek tohoto roku.

Bez chybiček to tak ale úplně není. I přesto, že se scenáristům podařilo správně nastínit zvrhlé zápletky a nalákat na věci budoucí, místy dle mého tlačili na pilu až příliš. Jakoby se tvůrci zase snažili diváka šokovat za každou a servírují nám jednu úchylnější postavu za druhou a počet ujetých scén také stoupá na maximum. Jasně, podobné snahy měla každá úvodní epizoda. Tady už ovšem snaha být co nejvíce zvrácený bije místy až příliš do očí a celé epizodě to spíše škodí, než aby jí to prospívalo. Možná proto mě nejvíce bavila linka okolo Bentleyho a jeho rodiny. Ta sice na první pohled jakoby vypadla z každé druhé temné detektivky, oproti ostatním zdejším šílenostem však funguje jako skvělý kontrast. Ze samotné Lady Gaga mám pak zatím dosti rozpačité dojmy. Známá zpěvačka totiž působí, jakoby sem vypadla z jednoho ze svých rádoby bizarních videoklipů a o herectví se v jejím případě moc mluvit nedá. Tahle poloha se sice do jistých scén (její zmiňovaná úvodní scéna) perfektně hodí, jakmile však začne mluvit, je to docela průser. Těžko ovšem říct, jaké s ní mají scenáristé do budoucna plány, a možná se bude její prkenné herectví k jejímu tajemnému charakteru nakonec skvěle hodit. Tady to vážně ukáže až čas.

American Horror Story zkrátka zahájila svůj pobyt v podivném hotelu na jedničku a i popáté nám hodlá servírovat vypiplané řemeslo se zase tak trochu jinou atmosférou. Otázek je víc, než dost, zajímavých charakterů také a prostředí hotelu rozhodně není tak nudné, jak jsem si zpočátku myslel. Touha být za každou kontroverzní a zvrácený se ovšem tvůrcům už začíná malinko vymykat z rukou a sázka na Lady Gaga je z mého pohledu pořád trošku riskantní podnik. Riziko, že se AHS po slibném úvodu rozplizne do scenáristicky nefungujícího mišmaše, jako v případě Freak Show, je zde navíc vždycky. Snad tedy Murphy s Falchukem tentokrát nezvolní z nastavených kvalit a atmosférickou parádu z prvního dílu dovedou do zdárného konce.

Vaše hodnocení
Nejlepší
10
9
8
7
6
5
4
3
2
1
Nejhorší
Hodnotit můžete až po přihlášení.
Verdikt
Hodnocení filmu:
8/10

Hodnocení u podobných filmů:
Hodnocení zbytku redakce:
Hodnocení čtenářů: (0)
Diskuze (11)

4. sezóna

Na legrační klauny zapomeňte.


Sdílet:

Na hitu American Horror Story je unikátní to, že každá série ve vás díky odlišnému příběhu a tématu zanechá zcela jiný dojem. První řada působila svým neokoukaným zpracováním svěže a originálně. “Dvojka“ byla dravý mišmaš, jenž se tvůrcům ke konci malinko rozpadal pod rukama, a čarodějnický příspěvek vzbudil svým stylem asi nejvíce rozporuplné reakce. Já si ho ale díky zvolené formě a postavám užil možná nejvíce. Jak si v této sestavě stojí čerstvě ukončené kousek Freak Show? Bohužel docela rozpačitě.

Po řemeslné stránce je vše stále v tom nejlepším pořádku. Atmosféra sice už nemá s hororem takřka nic společného, v mnoha scénách však režie stále umí navodit správně tísnivou a napínavou atmosféru, z níž vám v některých případech nebude zrovna dobře. Také období 60. let se povedlo tvůrcům díky výpravě a retro vizuálu navodit více než obstojně. Kamera pak přichází s několika neotřelými nápady, nenápadná hudba zde opět odvádí velký kus práce, úvodní znělka je zatím tou nejpodařenější z celého seriálu a hudební čísla zde působí téměř až svěžím dojmem. Po této stránce už si jsou Ryan Murphy a Brad Falchuk zkrátka jisti v kramflecích. Jenže v jejich dosud nejsilnějším atributu, nápaditém scénáři, tentokrát až nečekaně zůstávají za očekáváním.

Tvůrci jakoby nevěděli, jakým směrem se ve své čtvrté řadě vydat. Místo toho, aby se soustředili na pár stěžejních zápletek, se totiž utápí v řadě vedlejších linií, které buďto nikam zásadně nevedou, nebo sérii jen zbytečně natahují a zdržují hlavní dějové linky. V jedné epizodě se například řeší vražedné řádění psychopata Dandyho, jež je ovšem zastaveno v tom nejvyhrocenějším momentu a k celé zápletce se naplno vrátíme až v závěrečných dílech. Samozřejmě, podobná nekonzistentnost a rozkouskovanost se dala vytknout i předchozím řadám. Zde je však tento nešvar o něco bolestivější, jelikož jednotlivé příběhy nejsou tak scenáristicky vybroušené a vlastně vás ani příliš nestrhnou.

Scenáristé tentokrát doplatili i na přemíru charakterů, v němž ovšem tvůrci i diváci marně hledají hlavní postavu, které by mohli alespoň trochu fandit. Scénář zde tiká od jednoho člena obludária k druhému, ale k žádnému si člověk, na rozdíl od předešlých sérií, nestihne vybudovat žádný vztah. Když už pak některý charakter začne sbírat divácké sympatie, tak je krutě odpraven, nebo je na několik epizod odsunut do pozadí.  Také snaha za každou cenu šokovat se spíše míjí účinkem. Známé tvůrčí duo si totiž nejspíš řeklo, že by bylo fajn, kdyby v druhé polovině seriálu odpravili v každém díle minimálně jednu z postav. Snaha přijít za každou cenu s co nejvíce nečekaným a nejbrutálnějším úmrtím však vyznívá v jistých případech téměř až lacině a z příběhového hlediska jsou vlastně zcela zbytečná. Tyto scenáristické neduhy pak mají za následek, že divák je řadou rádoby twistů a zbytečných podzápletek téměř až utlučen k apatii a je mu už vlastně jedno, jaké další hrůzy se v obludáriu odehrávají.

A je to škoda, protože herecké obsazení zase odvádí tu nejlepší možnou práci. Jessica Lange do televizního důchodu odchází s grácií, Evan Peters má po mlčícím partu v Covenu konečně možnost se pořádně předvést, přehrávání Angely Bassett sem tentokrát až nečekaně sedne a příjemně překvapí také herci se skutečným fyzickým postižením. Nejvíce mě ale překvapil doposud takřka neznámý Finn Wittrock, jenž si pro sebe v roli Dandyho, jednoho z nejodpornějších vrahounů za poslední roky, krade každou scénu a je opravdu psychopat k pohledání. Nebýt Jareda Leta, o dalšího představitele Jokera bychom se nejspíš bát nemuseli. Zamrzí jen, že seriál nedokáže všechny členy nabušeného obsazení naplno využít. Kathy Bates tedy hraje i napodruhé spíše druhé housle a očekávaný Michael Chiklis také dostal méně prostoru, než si zasloužil.

Freak Show proto ze scény odchází s nedostatečně využitým potenciálem, z něhož mohla vzniknout daleko mrazivější a působivější podívaná. Místo toho jsme dostali scenáristicky slabší kousek, který nedokáže své trumfy dostatečně využít a ve finále mu už spíše dochází dech. Postavy nejsou tolik zajímavé, jako v minulých případech, a jako celek působí zrůdný kousek i přes režijní snahu spíše chladným a odtažitým dojmem, jež ve vás nezanechá téměř nic. Málokterý seriál ovšem dokáže být subjektivnější, takže stále existuje možnost, že vám sedne tahle přehlídka příšerek přeci jen o něco víc.

Vaše hodnocení
Nejlepší
10
9
8
7
6
5
4
3
2
1
Nejhorší
Hodnotit můžete až po přihlášení.
Verdikt
Hodnocení filmu:
6/10

Hodnocení u podobných filmů:
Hodnocení zbytku redakce:
Hodnocení čtenářů: (0)
Diskuze (6)

Úvod 4. řady

Cirkus bude.


Sdílet:

Tvůrčímu duu Ryan Murphy/Brad Falchuk se daří. Jejich muzikálové Glee už sice nikoho nezajímá, série bizarních žánrových příběhů American Horror Story si ovšem už našla své jasné divácké místo, její sledovanost roste s každou další sérií a vyfasovala už i svůj kriminální spin-off. Oproti nabité dramatické konkurenci má navíc seriál tu výhodu, že pokud vám nesedne styl či příběh jedné sezóny, můžete to další rok klidně zkusit znovu. Po strašidelném domě, přeplácaném blázinci a stylových čarodějkách nás tedy nyní čeká výlet do atmosférického obludária. I tentokrát by to mohl výlet zatraceně povedený.

Zavítáme tedy opět do minulosti, konkrétně do floridského městečka Jupiter padesátých let. Zde na místním poli provozuje principálka Elsa Mars svůj tak trochu jiný cirkus. Místo lvů a roztomilých opiček se zde totiž můžete kouknout na lidi s fyzickým postiženým či jiným druhem znetvoření. Byznysu se však příliš nedaří, místní lidé v čele s policií by tyto “zrůdy“ z města nejradši vyštípali a také členové ansámblu neberou tuto situaci zrovna pozitivně. Situace se ale změní, když se po záhadné vraždě objeví na scéně siamská dvojčata Bette a Dot Tattlerovi, kteří díky svým dvěma hlavám přitahují opravdu velkou pozornost. Elsa se těchto charakterově odlišných dvojčat ujme, jelikož tuší, že právě tato lidská atrakce by mohla vzkřísit její skomírající kšeft. Cirkus ale ukrývá mnoho zvláštních členů a skýtá nejedno krvavé tajemství. A také jednoho šíleného klauna.

Rukopis Murphyho a Falchuka se zde zkrátka nezapře od první minuty. Už z úvodu je nám tak jasné, že nám bude tvůrčí duo zase servírovat řadu bizarních, šílených a brutálních příběhů a hrátek s žánrovými pravidly, jež zdaleka nesednou každému. Ten čím dál početnější zbytek si je ovšem bude nejspíš zase užívat. Atmosféra totiž vstupu do cirkusového světa rozhodně nechybí a u některých sekvencí zažijete i velmi příjemné mrazení v zádech. Dobový feeling se díky povedené výpravě také povedlo znázornit velmi slušně a potěší také několik příjemných kamerových nápadů, zejména z pohledu siamských dvojčat.

Jenže příběhově se tato cirkusácká sebranka spíše jen pomalu rozjíždí a první epizoda tak působí hlavně jaké seznámení s hlavními charaktery a nastíněním zápletek. Což samozřejmě není absolutně nic špatného a nic moc jiného bychom od úvodu ani očekávat neměli. Jenže kvůli Murphyho potřebě utíkat od jedné postavě ke druhé působí první díl hlavně ve své druhé půli malinko roztříštěně a je spíše takovým slepencem více či méně atmosférických scén. Také přes hodinu dlouhá stopáž se ke konci ukáže jako ne zrovna dobrý nápad a člověk si v duchu říká, že na některých místech se přeci jen mohlo trochu častěji stříhat.

Se samotnými charaktery si ovšem scenáristé opět zatraceně vyhráli a na nezajímavost zdejších účastníků si rozhodně stěžovat nemůžeme. Ten nejvděčnější part si pro sebe nepřekvapivě opět ukradla výtečná Jessica Lange, pro níž je čtvrtá řada oblíbeného seriálu zároveň tou poslední. Po slávě toužící německá imigrantka Elsa je však v jejím podání opravdu tou nejzajímavější postavou a nominace na další bezpočet cen je zde už vlastně jistý. Ostatní členové osvědčeného hereckého ansámblu ale za ní příliš nezaostávají. Evan Peters je po dosti mlčenlivé roli z předešlé sezóny opět ve svém živlu, Kathy Bates si svého “vousáče“ prozatím také užívá a Sarah Paulson má před sebou zase výzvu v dosti netradiční dvojroli. Murphymu a spol. se navíc povedlo své šapitó naplnit také skutečnými lidmi s fyzickým postižením, což celému obludáriu přidává na působivosti i atmosféře. Jo, a pokud jste fanoušci vraždících klaunů, tak si Freak Show nejspíš brzy zamilujete.

Zrůdičky z AHS tedy ve svém začátku jasně prokázaly, že skýtají potenciál na další fanoušky milovanou sezónu. Úvod sice trpí pár neduhy a jde spíše jen o pomalé potykání si s hlavními postavami a atmosférou buranského městečka. Na budování větších příběhových linek si zkrátka ještě budeme muset počkat. I přesto je však hezké vidět, že tvůrci mají i ve svém čtvrtém vyprávění stále co nového nabídnout a dokážou přijít zase s trochu jiným stylem a atmosférou. Snad se jim toto hraní s žánrem nevymkne příliš z ruky, jako v případě druhé řady.

Vaše hodnocení
Nejlepší
10
9
8
7
6
5
4
3
2
1
Nejhorší
Hodnotit můžete až po přihlášení.
Verdikt
Hodnocení filmu:
7/10

Hodnocení u podobných filmů:
Hodnocení zbytku redakce:
Hodnocení čtenářů: (0)
Diskuze (5)

3. sezóna

Vítejte v Bradavicích. Tak trochu.


Sdílet:
Zvrácená mysl Ryana Murphyho je bezedná. I po dvou sezónách hororového příběhu z Ameriky dokázal překvapit a přijít s něčím jiným, než jen osvědčenou šablonou na jiný způsob, do níž zabředává nemálo seriálů. American Horror Story má ale výhodu v tom, že neoperuje v rámci celistvého příběhu, ale jednotlivých sezón, které můžeme právoplatně považovat za minisérie, jelikož vždy vypráví oddělený příběh s jinými postavami v jiném časovém období a jiném žánru. Pole působnosti je tedy nekonečné a může si dovolit přijít s čímkoliv – jako například školou pro mladé čarodějky.
 
 

Žádné útulné Bradavice ale nečekejte, mezi těmito nevinnými bílými zdmi se odehrává mnoho intrik, vražd, sexu a dalších bizarností, které vlastně v celkovém kontextu vůbec nedávají smysl. Ale na tom si AHS, nyní s příznačným podtitulem Coven (klan čarodějnic), nikdy nezakládal – věci se v něm totiž dějí celkem nesoudržně a bez ladu a skladu. Mnoho témat, mnoho minizápletek a postav, které přicházejí s vlastními příběhy, však negraduje do žádného komplexního celku nebo finále, a jen tak mimochodem proplouvá před divákovýma očima. Po několika dílech je sice jasné, že půjde o rivalitu mezi jednotlivými čarodějkami a jejich touhu stát se novou „Nejvyšší“, která převezme moc po umírající Fioně (Jessica Lange), celé se to ale děje tak nedramaticky, že se nemá cenu nad něčím z toho pozastavovat.
 
 

Zde přichází jedna z hlavních předností AHS a tou je naprostá nepředvídatelnost, která sledování seriálu povyšuje v oblíbené hrátky s očekáváním. Vzhledem k nedramatičnosti a pomalému tempu tak mohou vyniknout některé vskutku šokující vražedné nebo mučící scény, stejně jako několik smrtí či znovuoživení postav. Se vším je samozřejmě zacházeno s naprostým nadhledem a černým humorem, ale u samotného závěru seriálu až nepříjemně zamrazí nad krutými (a spravedlivými) osudy několika postav. V tom se třetí řada vlastně dost podobá té druhé, protože také končí nečekaně vážnou epizodou, z níž vám dobře zrovna dvakrát nebude. Ono to celé vlastně může být i další Murphyho zlomyslný žert, kterým na nás zkouší další z jeho her.
 
 

V Coven je těch her ale tolik, že se v nich pomalu ani nedá vyznat – jak už jsem psal ve zhodnocení půle sezóny, mix žánrů a nálad dosahuje takové popkulturní úrovně, že by se jednotlivé epizody klidně daly rozebírat a všímat si všech skrytých náznaků a paralel z filmové nebo literární kultury. Harry Potter, Frankenstein, Saw, Evil Dead 2, Z pekla, Kladivo na čarodějnice, Čarodějky z Eastwicku, Úsvit mrtvých, Van Helsing, Underworld a dokonce i Purpurová barva, žánrové prvky jsou zde zkrátka zastoupeny v takovém množství, že musí udělat radost nejednomu hororovému –filovi. Seriál jako celek sice postrádá cokoliv strašidelného, ale zároveň je určitým reflektováním současných hororových trendů a požadavků cílového publika, které samozřejmě dostane, co si přeje.
 
 

Nahoru to táhne také obsazení, kde vedle dua charismatických čarodějnic Jessica Lange a Kathy Bates, vynikne hlavně Sarah Poulson nebo trio mladých ve složení Taissa Farmiga, Emma Roberts a Gabourey Sidibe. Všichni zkrátka hrají znamenitě, a i když už přehrávají nebo se snaží brnkat na trochu serióznější notu, pro potřeby daného seriálu je to stále špička. Připočtěte si k tomu vskutku netradiční formální stránku (aneb už mě nebaví to sezónu co sezónu opakovat) a máte tady jeden ze seriálu, který byste rozhodně neměli minout. 

A klidně ho nakoukejte i přesto, že jste neviděli předchozí dvě série. Trojka je dosud totiž tou nejodvážnější a rozhodně nejzábavnější ze všech, v níž se kromě řezání motorovou pilou, znásilňování minotaurem, mluvících uřezaných hlav, nechutného pitvání nebo upalování za doprovodu funkových songů dočkáte i krásné nekrofilní romance nebo nevysvětlitelných pěveckých čísel. No neberte to.
Vaše hodnocení
Nejlepší
10
9
8
7
6
5
4
3
2
1
Nejhorší
Hodnotit můžete až po přihlášení.
Verdikt
Hodnocení filmu:
8/10

Hodnocení u podobných filmů:
Hodnocení zbytku redakce:
Hodnocení čtenářů: (0)
Diskuze (8)

Úvod 3. řady

Tohle nejsou Bradavice.


Sdílet:

Proklatě zábavné psycho. I tak by se dal na základě pilotního dílu charakterizovat úvod třetí řady populárního seriálu American Horror Story, tentokrát s podtitulem Coven. Tento výraz, který by se dal volně přeložit jako „setkání čarodějnic“, následuje po první sérii ve strašidelném domě a druhé v psychiatrické léčebně. Psychologicky propracovaný příběh, který míchal zaujetí, znechucení a temnou atmosféru plnou pokřivených charakterů, si bral hodně z „utajených“ skutečných událostí, stejně jako z nejrůznějších brakových a hororových klišé – po téhle tak trochu depresivní sondě za zdi jednoho blázince si však tvůrci řekli, že je čas na výrazné odlehčení. Ryan Murphy tedy dodržuje to, co sliboval, a rozjíždí třetí sérii nečekaně zábavným a odvázaným způsobem, dost možná v jedné z nejlepších epizod seriálu.

Ano, je dost možné, že v dalších dílech tempo výrazně poleví, ale i tak mě úvodní padesátiminutovka zaujala mnohem více než letošní návraty provařenějších titulů jako Homeland nebo Živí mrtví. Hned úvodní scéna epizody Bitchcraft nás zavede do 18. století, kde ve svém sídle krutě vládne Delphine LaLaurie, která ve svém podkroví drží a mučí černé otroky. Po tom, co se dozvíte, co má v plánu s trochou krve a uřezanou býčí hlavou, následuje další výborná úvodní znělka, díky níž se dostaneme do hlavního příběhu mladé Zoe, jež po souhře nešťastných událostí zjistí, že je čarodějka. Aby nebyla nebezpečná pro svět, pošle jí matka násilím do internátní školy „pro mladé čarodějky“, kterou vede přísná Cordelia. Nejde však o žádné přítulné Bradavice – Zoe se spolu s dalšími třemi dívkami snaží naučit zodpovědně nakládat ze svými schopnosti a přežít v krutém moderním světě. U čehož samozřejmě nechybí typický ostřejší slovník nebo sexuální scény. Jedna ovládá telekinezi, druhá čte myšlenky, třetí ovládá voodoo a Zoe? Ta někoho dokáže usouložit k smrti.

V druhé linii, prolínající se do té první, sledujeme zestárlou čarodějku Fionu (matka Cordelie), která se zoufale snaží najít způsob jak omládnout. Když jedna z nejvyšších čarodějek (tzv. Prime Witch) navštíví školu své dcery, začne se o dívky starat svým specifickým způsobem. Jak je u American Horror Story zvykem, začnou se samozřejmě dít bizarní a nevysvětlitelné věci, prolínat se minulost s přítomností a někdo přitom bude ošklivým způsobem umírat. Ale to vůbec nevadí, když celý slibně se rozvíjející příběh dokáží táhnout na bedrech slibně načrtnuté postavy a brilantní formální stránka. Bylo by to vlastně jen opakování toho, co jsem napsal u recenze druhé série – AHS totiž mnohdy není jen konvenční záběr-protizáběr, ale mnohem originálněji zvolené úhly a pohyby kamery v souvislosti se stylizovanou vizuální stránkou. Dokonce se tentokrát povedla i jakási melancholická ústřední melodie, který celý díl doprovází od začátku do konce. Potěší navíc, že se zatím nerozbíhá žádná epizodičnost, ale díky cliffhangeru a nastoleným liniím jde vidět dějová soudržnost.

Co samozřejmě táhne seriál nahoru, je obsazení. V třetí sérii se sešla nejen většina herců z předchozích sérií, ale i spoustu nováčků, kteří zajišťují jeden z nejzvučněji obsazených seriálů roku. Vrací se samozřejmě oceňovaná stálice Jessica Lange (tentokrát v roli kruté čarodějky Fiony), Evan Peters, Sarah Poulson, Jamie Brewer, Denis O’Hare z Pravé krve nebo Taissa Farmiga a France Conroy z první série, z nově příchozích samozřejmě zaujme Kathy Bates, která dává vzpomenout na roli z Misery musí zemřít, sexy Emma Roberts nebo nadměrná Gabourey Sidibe z Precious v roli čarodějky ovládající voodoo. Sledovat souhru těchto rozmanitých hereckým jmen je vyloženě potěšující.

Úvod třetí řady American Horror Story se zkrátka povedl na výbornou a stále nabízí tu správnou, tak trochu zvrácenou a bizarní zábavu, kterou na jiných kanálech nenajdete. Do hororu, u něhož byste se klepali strachy, má sice hodně daleko, ale i tak nabízí další zábavné hraní se žánrem, obeznámeností diváka a „neviditelnými“ popkulturními odkazy, které potěší. Snad to po tomhle slibném rozjezdu nepůjde do kytek.

Vaše hodnocení
Nejlepší
10
9
8
7
6
5
4
3
2
1
Nejhorší
Hodnotit můžete až po přihlášení.
Verdikt
Hodnocení filmu:
9/10

Hodnocení u podobných filmů:
Hodnocení zbytku redakce:
Hodnocení čtenářů: (0)
Diskuze (2)

2. sezóna

Tady byste žít nechtěli.


Sdílet:

Z rozjezdu druhé řady úspěšného (a také kontroverzního) seriálu American Horror Story je jasné, že se tvůrci rozhodli vydat cestou samostatné zápletky na jednu řadu. Zatímco v první sezóně jsme viděli jakousi variaci na „strašidelný dům“ a duchařská klišé, ta druhá umisťuje děj do sedmdesátých let mezi zdi ztuchlého blázince, kde se to hemží tajemnými a bizarními postavami s temnou minulostí, stejně jako zvrácenými a nelidskými praktikami páchanými na jejich svěřencích. Ryan Murphy se však tentokrát vydal cestou mnohem temnější a také mnohem sevřenější než v prvním případě – zatímco bychom jedničku mohli z části nazývat „zvrácenou“ zábavou, Asylum se už od pojmu zábava elementárně vzdaluje.

Je to totiž docela silné kafe. Jistě, že vás nezaskočí přemírou gore nebo strašidelných scén, u kterých byste si odskakovali co pět minut na záchod, ale i tak je pokračování amerického hororového příběhu trochu nepříjemnou, stísněnou a atmosférickou podívanou, která dokáže zalézt nepříjemně pod kůži (zvláště po posledním díle). Jde hlavně o to, jak je vykresleno prostředí a charaktery, které se po zpustošeném asylu pohybují. Tvůrcům se navzdory zápletce obsahující i mnoho nadpřirozených prvků podařilo zachytit, jak to kdysi mohlo v podobných institucích probíhat. Pod rouškou humanistické organizace reprezentující se zástupy oddaných jeptišek se tak skrývá ústav, jenž s jedinci zachází a drží je v ústraní proti jejich vůli. Zkrátka, když vás tam zavřou (třeba neprávem), těžko už někoho přesvědčíte, že nejste blázen.

Zpočátku jsme tipovali, že se ze série vyklube jakási variace na Přelet nad kukaččím hnízdem říznutá Prokletým ostrovem. Seriál se takto vskutku reprezentoval po několik úvodních dílů – nejednotná zápletka, mnoho mikropříběhů a zdánlivě neposedná dramaturgie, jenž nás přiměla uvažovat o tom, zda se třeba nejedná o nějakou sofistikovanou hru s očekáváními, přičemž se na konci dozvíme, že šlo jen o záměnu reality (znovu si vzpomeňte na závěr Scorseseho thrilleru). Jenže Asylum na to jde jinak – a škoda, že se ke své podstatě dokope až někde okolo osmého dílu, kdy konečně chytí pevnou zápletku, kterou grandiózně dovede do tichého a přímočarého finále.

Roztříštěnost první půlky série je přitom hodně poznat a škodí tak výbornému závěru. Několik dílů se v podstatě hledá nějaká nosná linie – představují se nám postavy, o nichž se dozvídáme více, než potřebujeme vědět, a místo toho, abychom se posunuli v ději, tvůrci vytahují nepodstatné (i když mnohdy zábavné) epizodní zápletky – jako například ta s vraždícím Santa Clausem. Až se pořádně rozjede odhalování masového vraha Bloody Face, začíná to teprve nabírat ty správné grády...a také správné proporce, které by měl seriál s názvem American Horror Story mít.

Bizarností samozřejmě neubylo – máme tady nacistického doktora, jenž dělá ze svých pacientů monstra, nevinnou jeptišku posedlou Satanem, týpka, který (možná) vyvraždil svou rodinu a (možná) ho unesli mimozemšťané, nebo masového vraha, jenž se nechává kojit od prostitutek. Jejich osobní linie jsou však stěžejní výplní seriálu, takže pokud vám nevadí, že se děj jakoby nikam neposouvá a jen se řeší problémy postav, možná si sezónu užijete víc. Ti, co mají zase rádi jednu pevnou dějovou kostru, nejspíš budou trochu zklamáni a na druhou stranu zase u vytržení s přibližujícím se finále. Tam se velmi sofistikovaným způsobem dostane nevídané katarze jedné z postav a stylově se zde protnou linie z přítomnosti a minulosti. Čili začátku a samotného konce.

Hodně to samozřejmě drží i zpracování či herecké výkony. Režisér většiny epizod Alfonso Gomez-Rejon, který se lecčemu přiučil jako asistent na filmech jako Babel nebo Argo, vytváří pomocí netradičních kamerových úhlů, ponurého svícení a vybledlé vizuální stránky perfektní atmosféru, jenž přesně koresponduje se zvoleným prostředím a postavami. Oproti první sezóně se zde také sešlo více známých herců – Jessica Lange (opět za svůj výkon nominována na Zlatý Glóbus) a Evana Peterse si pamatujeme už z minula, mezi nově příchozí se počítá hlavně tahounka Sarah Poulson jako sympatická novinářka Lana, James Cromwell v roli zvráceného Dr. Ardena, Joseph Fiennes jako duchovní otec Timothy a v neposlední řadě hlavně roztomile úchylný Zachary Quinto, který si svou záporáckou roli zatraceně užívá. Snad se ho dočkáme i v další sezóně, jelikož se má vrátit většina obsazení. Samozřejmě v rozdílných rolích.

Jak jste se u nás mohli dočíst, třetí sezóna by totiž měla být něco jako „romantický horor“. Ryan Murphy zřejmě rád experimentuje a slibuje, že po tomhle temném a krutém zážitku bychom se zase měli dočkat něčeho odlehčenějšího a zábavnějšího. I přesto ale není druhá řada žádným zklamáním – ba naopak si stále udržuje v rámci televizních počinů vysokou kvalitu. I když docela dlouho hledá pevné body a občas je svou záměrnou zmateností až nepřehledná, stále jde o počin, který ve svém hororovém žánru nemá na televizním poli obdoby. 

Vaše hodnocení
Nejlepší
10
9
8
7
6
5
4
3
2
1
Nejhorší
Hodnotit můžete až po přihlášení.
Verdikt
Hodnocení filmu:
7/10

Hodnocení u podobných filmů:
Hodnocení zbytku redakce:
Hodnocení čtenářů: (0)
Diskuze (0)

Úvod 2. řady

Dafuq did I just watch?


Sdílet:

První sezóna American Horror Story platila za zdaleka to nejbizarnější a nejzvrácenější, co jsme mohli v televizích za poslední roky vidět. Nevinný příběh o rodince, která se přestěhuje do tajemného domu, v němž se v minulosti odehrálo nemálo vražd a úmrtí, skýtal mnoho možností nechat tvůrce vyřádit se jako nikdy předtím. Sadomaso oblečky, znásilňování, zabíjení, duchové, béčkové zvraty, černý humor, atmosféra, pojídání mozku, šokující scény, politováníhodné postavy. Kontroverzní novinka kanálu FX zkrátka zvedala ze sedačky při každém dílu a dovolila si nechávat diváky v očekávání.

Může se zdát být obtížné na takovou látku navázat. Příběh jedničky se totiž uzavřel (a uzavřel rodinku Harmonů uvnitř domu) a i když nechal pár nezodpovědných otázek, byla by hloupost, aby tvůrci znovu opakovali stejný koncept „strašidelného domu“, který vlastně velmi trefně setřeli ve finále první série. Nutná změna přišla v podobě přesunutí se do blázince (odtud podtitul „Asylum“), v němž se rozehrává zbrusu nová zápletka s novými postavami. Znát tedy pozadí seriálu není až tak důležité. Aniž bychom nějak zásadně spoilerovali, jde o velmi podobný koncept, jakého jsme například mohli být svědky u Prokletého ostrova Martina Scorseseho. Samozřejmě to berte s nadsázkou, ale zdá se, že stěžejním motivem této série bude určování hranice mezi příčetností a šílenstvím.

Do poslední chvíle zřejmě nebudeme vědět, kdo je bláznem nebo kdo je pouze součástí nějaké terapie či hry. Postavy jsou do blázince zavírány naprosto nečekaně a pokud si ze začátku myslíte, že půjde o pouhou konvenční exkurzi mezi zdi jednoho cvokhausu, kam přijede jedna reportérka psát článek, budete na omylu. Asylum opět přichází s šokujícími a nevysvětlitelnými momenty, které vás však jednoduše zasadí do lůžka. Zbytek je „AHS“ jak ho známe nejlépe – blowjob a ukousnutá ruka zhruba do tří minut, zmutovaný sériový vrah jménem Bloody Face do pěti, mimozemšťané do deseti a šílený doktor a fanatická sestra do patnácti. Ano, skutečně jsem řekl mimozemšťané.

Lze vidět, že Asylum zachází ještě dál za okraj toho, co je přijatelné – což ve výsledku působí vlastně velmi sympaticky. Ryan Murphy, tvůrce Glee nebo Plastické chirurgie s.r.o., si nebere servítky absolutně s ničím, až byste ani nechtěli věřit, že stvořil otravné zpívající teenagery, při jejichž poslechu se otevírá kudla v kapse. Je vidět, že při psaní scénáře se nechává inspirovat jak dějinami amerického násilí, tak i béčkovými a hororovými filmy, který navíc kloubí s černým humorem. Přitom nezapomíná na psychologické vykreslení postav, jenž se daleko vzdalují od jednoduchého popisu „zlá sestra“ nebo „divný týpek“. Velkým příslibem do budoucna je také vyprávění ve dvou časových rovinách – jedna se odehrává v současnosti, kdy jsou dva milenci v již opuštěném blázinci sužovaní masovým vrahem, a druhá v šedesátých letech na stejném místě, která bude zřejmě přednější.

Herecké obsazení je opět velmi výživné a někteří herci se vrací i z první série. Nelze si nevšimnout Zlatým Glóbem ověnčené Jessicy Lange v roli fanatické vrchní sestry Jude (velká konkurence Louis Fletcher z Přeletu nad kukaččím hnízdem) nebo Evana Peterse, který se zase převtělil do nevyzpytatelného psychopata. Z nově příchozích je to pak například Chloe Sevigny jako chráněnkyně ústavu s polovyholenou hlavou, Joseph Fiennes jako místní kněz, James Cromwell v roli šíleného doktora jak z Frankensteinovy nevěsty nebo Sarah Paulson v roli novinářky Lany. V budoucích dílech se v jedné z hlavních rolí také objeví i Zachary Quinto, což potěší nejen trekkies a fanoušky Sylara.

Do nadprůměru tlačí pilotní díl také pěkná retro vizuální stránka a hrátky s obrazem (hlavně nové úvodní intro je neskonale cool), které „ztřeštěnému“ pojetí sedí jako statická kamera k českým tragikomediím. Rozjezd druhé série American Horror Story zkrátka slibuje další dávku nechutné, nepříjemné a zvrácené zábavy, kterou jinde nenajdete. Stačí snad jen doufat, že se v tom všem vraždění a vyšinutosti neztratí také nějaký příběh. Byla by to škoda.

Vaše hodnocení
Nejlepší
10
9
8
7
6
5
4
3
2
1
Nejhorší
Hodnotit můžete až po přihlášení.
Verdikt
Hodnocení filmu:
8/10

Hodnocení u podobných filmů:
Hodnocení zbytku redakce:
Hodnocení čtenářů: (0)
© Copyright 2000 – 2017 Všechna práva vyhrazena.