Boj o moc

Succession

Plakát k seriálu Boj o moc

Boj o moc /2018-?

Tvůrce: Jesse Armstrong

Režie:

Hrají: Brian Cox, Jeremy Strong, Sarah Snook, Kieran Culkin

Přidáte-li si film do Budíčku a my k filmu přidáme článek, budeme vás o tom informovat formou e-mailu či zprávou do Vzkazníku. Druh oznámení si můžete zvolit v nastavení vašeho účtu.

Přispějte na MovieZone

Váš nick na MovieZone:


Proč přispět?        Jiné možnosti plateb

Facebook
Diskuze (0)

2. řada

L to the OG!


Sdílet:
V době psaní má drama Succession, u nás přeloženo jako Boj o moc, z produkce HBO na Česko-Slovenské filmové databázi mrzkých 257 hodnocení. Ani letošní nominace na hlavní cenu Emmy za Vynikající dramatický seriál tak zjevně nepřesvědčila české diváky, že jim tady uniká něco opravdu speciálního. OK, výzva přijata!

Předpokládejme, že tomu akademici nerozumí. Klidně zvažme možnost, že se pletou i takřka všichni zahraniční kritici (96 % na RT, průměrný rating 9,11/10). Vlastně ignorujte i mé vlastní závěrečné hodnocení, v éře Quality TV tohle lákání na čísla už zkrátka nestačí. Místo toho však věnujte pozornost následujícím řádkům, na kterých se vám pokusím vysvětlit, co to showrunner Jesse Armstrong (Peep Show), pod produkčním dohledem Adama McKaye (Sázka na nejistotu), vlastně upekl. Myslím, že by vás to totiž mohlo zajímat.
 
 
Jak jste se mohli dočíst v loňské recenzi úvodu první řady, hlavním tématem seriálu je nástupnictví. Máme tu velký rodinný klan (představte si Ruperta Murdocha a jeho News Corporation), kterému šéfuje nekompromisní, ale zároveň čím dál tím více nemocný Logan Roy (Brian Cox). Pod ním se třesou jeho čtyři děti. Kendall (Jeremy Strong), jenž měl zpočátku ve firmě velmi vysokou pozici, Roman (Kieran Culkin), který rovněž pracuje pro svého otce, je ale z pohledu ostatních krajně nespolehlivý, dále Shiv (Sarah Snook) politická konzultantka, a pak nejstarší syn Connor (Alan Ruck), který je trochu pomalejší než ostatní, ale je sranda ho sledovat. 

Patriarcha stárne, budoucnost konglomerátu je nejistá, místo logického předání žezla nejzkušenějšímu následovníkovi ale dojde ke zvratu a Logan Roy se rozhodne si své vladaření ještě o nějakou dobu protáhnout. Tím se spouští lavina intrik, zrad, dvojích, občas dokonce i trojích loajalit, které na konci první série explodují a uvrhnou společnost ještě do větších problémů, než v jakých se na začátku ocitala. Recap s minimem spoilerů máme za sebou, pojďme konečně na tu aktuální druhou, a o poznání ďábelštější řadu.
 

Zatímco první sérii trápil rozpačitý úvod, kdy nebylo úplně jasné, co je vlastně smyslem tohoto konceptu, druhá už ví naprosto přesně, jakým směrem se chce ubírat a proč. Namísto rozebírání politiky, nebo pouštění se do nějaké vážnější kritiky kapitalismu (obojí se děje tak nějak mimoděk), si seriál vytyčil tak trochu svůj vlastní žánr. Nazval bych to chytrou soap operou. Jasně, pozadí mediálního konglomerátu by mohlo svádět k dojmu, že se tady budou řešit zcela jiná témata, jenže je to přesně naopak. Základním faktorem jsou jednoduše lidi, respektive plejáda originálních, pokaždé jinak motivovaných a pojatých postav, do nichž někdo záměrně obsadil typově úplně odlišné herce, jež do sebe konstantně naráží ve střetech, které tvoří páteř tohohle seriálu. Kdybych to měl zjednodušit na nejspíš hodně špatném příkladu, je to o dost míň jako Newsroom, a o dost víc jako Studio 60. Postavy a jejich vztahy zkrátka trumfují jejich práci, a co se děje kolem. U obou však prostředí hraje důležitou roli.

A nyní se dostávám k tomu, proč je tohle pojetí vlastně tak zajímavé. Druhá série se celá točí kolem snahy vyhnout se nepřátelskému převzetí firmy, kdy se musí rodinní příslušníci i přes vzájemnou nedůvěru spojit a pracovat společně, aby zastavili tlak zvenčí. Samozřejmě, jak už to tak u tohohle typu dramat bývá, celá věc spiráluje a postavy dostávají jednu ránu za druhou. Jenže divoký styl, s jakým se děj hýbe kupředu a taky humor, který z různých interakcí mezi postavami vyplývá, jsou zde takovou devizou, že u každé epizody tu hodinu strávíte jak v napětí, tak s úsměvem na tváři. Nemluvě o těch momentech, kdy seriál jednou za čas uštědří někomu lekci ze života, ze které padá brada na zem a rázem tak není o silné emoce nouze. Tyhle střípky, mnohdy i dost nenápadné, navíc pokaždé dorazí bez očekávání, takže o to větší pak mají dopad. Opět, záměrně nechci nic prozrazovat, nicméně všímejte si skleněného zábradlí ve čtvrté epizodě.
 

Původně, když jsem se seriálem začínal, jsem měl dojem, že to bude jen pro pár vyvolených, kterým sedne rozviklaná kamera rychle skákající z postavy na postavu a hip-hop hudba v kontrastu s vysoce postavenými manažery, kterým jde jen o peníze a o moc. S odstupem, a obzvlášť po zhlédnutí druhé řady, už si to nemyslím. Jestli totiž lidé něco milují, je to konflikt. Tenhle seriál na konfliktech stojí a padá, dokud budou zábavné, nečekané, a nezačnou se opakovat, není se čeho bát. Z tohohle mám pocit, že můžeme být do nějaké čtvrté, páté řady klidní. Naopak, teď se teprve dostáváme k hlavnímu chodu. Už tedy dál neváhejte, a koukejte si doma prostřít.
 
P.S. nikdy bych nečekal, že něco takového napíšu, ale překvapivá rapová scéna na korporátním večírku před zraky šokovaných hostů je dost možná nejlepší televizní moment, jaký jsem letos zažil. Tady je odkaz, nicméně doporučuju nechat si až do seriálu.
 
P.P.S. KarelR by měl zpozornět, v seriálu hraje hrozně moc sexy blond hereček. Což samozřejmě nemělo vůbec žádný vliv na výsledné hodnocení. Téměř vůbec.
 
Vaše hodnocení
Nejlepší
10
9
8
7
6
5
4
3
2
1
Nejhorší
Hodnotit můžete až po přihlášení.
Verdikt
Hodnocení filmu:
10/10

Hodnocení u podobných filmů:
Hodnocení zbytku redakce:
Hodnocení čtenářů: (0)
Diskuze (1)

Úvod I. řady

Failing media!


Sdílet:

Nástupnictví může být nepředvídatelná věc, jak se přesvědčí klan Royů na oslavě otcových osmdesátin v novém seriálu HBO. Logan Roy (Brian Cox), mediální magnát a selfmade man, má pochyby o plánovaném důchodu a ztrátě vlivu. Jako nejpravděpodobnější nástupce se jeví jeho macho syn Kendall Roy (Jeremy Strong), jenž je ve firmě na vysoké pozici. Jeho bratra Romana, cynického šprýmaře, který si z celého podnikání a korporátního slovníku dělá legraci, hraje Kieran Culkin, který zřejmě od bratra v Sám doma a bohatý odkoukal pracháčské neduhy. Sestra Shiv (Sarah Snook) má rozjetou kariéru v politice a nejstarší Loganův syn Connor (Alan Ruck) žije zřejmě pokojně na venkově mimo všechen humbuk. Jaké překvapení pro snaživého Kendalla, že je na jednu z pozic povýšen Roman a že se otec rozhodl ještě chvíli zůstat v čele firmy. 

 

Seriál vytvořil Jesse Armstrong, který se osvědčil v týmu scénáristů Viceprezidentky (Veep). I v Succession se fuckuje zplna. Možná důležitější než práce na Veep je Armstrongův nerealizovaný scénář o Rupertu Murdochovi. Murdoch je arcivlivný televizní magnát, který vlastní americkou televizi Fox News (alias expertní tým prezidenta Trumpa) a třeba britské bulvární noviny The Sun. A Royovo WayStar se Murdochovu News Corp značně podobá. Režie se ujal Adam McKay, režisér znamenité Sázky na nejistotu, filmu o odhalení hypoteční bubliny před finanční krizí, jenž měl na Oscarech porazit Spotlight. 

Za seriálem tedy stojí scénárista geniální prezidentské satiry, chytrého a vtipného filmu o finančních trzích a tématem je majitel konglomerátu zpravodajství, televize a zábavních parků, a přece tu není mediální drama. Jde totiž o rodinné drama ve stylu Trust nebo Dynastie. Po dvou epizodách byste nepoznali, že rodina podniká v médiích, a ne v čemkoliv jiném. Je to podle mě ke škodě.  

 Druhá, nemocniční epizoda je kvalitativně o úroveň výš než pilot. Seriálu svědčí, když dá sourozence, kteří spolu neumí mluvit, ale umí na sebe nadávat, do jednoho prostoru v tlakové situaci. Je mezi nimi solidní dynamika. Charisma Kendallovi (i přes nesympatičnost postavy) propůjčuje Jeremy Strong, jenž mě zaujal už v malé roli právě v Sázce na nejistotu. Otázkou zůstává, zda je Kendall parodije, satira či pokus o vystižení průměrného úspěšného muže z Wall Street. Do scénáře jsou vepsány stereotypy, což je u satiry potřeba, ale při pokusu o realistický pohled to zdaleka tak funkční není. 

Referenčními body pro diváka jsou spíš vzdálení příbuzní a partneři čtyř sourozenců. Chudý synovec Greg, kterého vyhodili ze zábavního parku, kde pracoval ve zvířecím kostýmu, protože kouřil trávu a zvířecí kostým i s dětmi okolo pozvracel, se snaží vklínit do rodiny a získat práci – a je v tom úžasně neobratný. Partner Shiv, nečekaně trefný Matthew Macfadyen, se pak prezentuje rozpačitými proslovy a odhodláním nepodlehnout takovému klišé, jakým je žádost o ruku v luxusní restauraci. Tenhle kontrast insiderů a outsiderů přidává na zajímavosti a jeho jemně komediální rovina daleko přesahuje tu dramatickou.   

Je seriál satira? Kritika? Realistický portrét? Zatím těžko říct. Umí zasadit ránu – první scéna první epizody, Culkin slibující dítěti milion dolarů za home run –, ale zatím mu to jde jen zřídka. Nejsem si jistý, kolik lidí na tyhle charaktery a jejich problémy bude koukat s chutí. Succession navíc pokračuje v podle mě neblahém trendu hodinových i delších epizod a zatím v něm není nic, proč byste mu měli dát přednost před Vlkem z Wall Street nebo Sázkou na nejistotu. Potenciálně může jít o seriál o vážném tématu s přesahem, ale zatím je to jen korporátní drama rodiny, v níž je každý trochu drama queen.   

Vaše hodnocení
Nejlepší
10
9
8
7
6
5
4
3
2
1
Nejhorší
Hodnotit můžete až po přihlášení.
Verdikt
Hodnocení filmu:
7/10

Hodnocení u podobných filmů:
Hodnocení zbytku redakce:
Hodnocení čtenářů: (0)
© Copyright 2000 – 2019 Všechna práva vyhrazena.