Boj o moc: 3. řada
11:30 | 15.01.2022 |

Jeden televizní kritik New York Times kdysi napsal o Mad Men, že jsou zároveň tím nejlepším dramatem i nejlepší komedií v televizi. A to je maxima, která se dá uplatnit i na třetí řadu Succession (Boj o moc). Je to satira s hloubkou antické truchlohry, která si jedinečně hraje s trapností vyplývající z narcismu extrémního bohatství. Je to seriál navenek plný skla a minimalismu, nicméně operující i díky hudbě v barokním módu.
S Mad Men Boj o moc spojuje i zaměření na korporátní prostředí, a to takové, jehož výsledky se potkávají s obyčejným konzumentem. V Mad Men šlo o reklamku, zde o zpravodajství. Logan Roy, patriarcha úspěšně vzdorující jednomu pokusu o korporátní otcovraždu za druhým, je zakladatelem nesmírně vlivného zpravodajského konglomerátu, který je, jak známo, založen na mediálním magnátovi Rupertu Murdochovi, majiteli bulvárních novin a zakladateli extrémně pravicové americké stanice Fox News.
Druhá série skončila vzpourou Loganova syna Kendalla, který odmítl jít do vězení za otcovy přečiny a oznámil, že „otcova hrůzovláda nyní končí“. Oba tedy na začátku nové série nacházíme v bojovém postavení.
Zpěvačka Katy Perry se nechala slyšet, že sleduje Succession proto, aby se přiučila, jak se dělá vysoký byznys. Pokud je to pravda, zřejmě sleduje jiný seriál než my ostatní, jelikož ústřední rodina Royů, která řídí mediální impérium, je vlastně celkem neschopná, když jde o uzavírání dealů. I Logan, kterého všichni uctívají, je už za zenitem a jede spíš na setrvačnosti reputace a kontaktů, stále věří svým instinktům spíše než datům, ale už to není ten neomylný masožravec jako před lety, kdy firmu Waystar Royco budoval z ničeho. Ale ač se o jeho nástupnictví se od první epizody bojuje, on je odolný jako sám patriarchát.
Jeho potomci – nejstarší Kendall (promiň Connore, ty se nepočítáš), Shiv a Romulus měli v průběhu tří sérií každý svou šanci, jakkoliv někdy iluzorní, získat nejvyšší pozici. Celé tři série vlastně působí jako zkoušky potomků, které se dělají místo u potítka rovnou na pranýři.
První řada je o tom, proč se do role nehodí Kendall, který měl velkou příležitost, jíž zhatily drogy. Ve druhé byla favoritkou Shiv, jenže neprojevila dostatečnou bezskrupulóznost (paradoxně nechtěla obětovat Toma, svého manžela). V této sérii má nejlépe nakročeno Romulus, ale zajde na totéž, na co zašlo Římské impérium – nebo tak nějak – zlomí mu vaz jeden nevhodně načasovaný obrázek penisu („Táto, nejsem žádný radikální feminista, ale možná bychom Gerri neměli vyhazovat za to, že dostala fotky mého ptáka.“).
Je nepříjemné sledovat, jak se sourozenci navzájem předhání a shazují, aby se zalíbili papínkovi. V jednom článku na Voxu si velmi dobře všimli, že klíčovým tématem Succession je psychické týrání dětí rodiči. Logan je tyran, jeho ex a matka tří jeho dětí ho vystihuje velmi dobře: všechno, co má rád, nakopne, aby se ujistil, že se k němu opět vrátí. Všimněte si, jak často jeho děti koktají, když s ním hovoří. Jako kdyby stále jeli na tom slonovi z úvodních titulků a otec byl tím gigantem, který je může kdykoliv nemilosrdně shodit z hřbetu.
Logana pojmenovávají opakovaně jiným obřím netvorem. Ve druhé série rapuje Kendall na otcovu počest a v mimořádně rozpačité scéně zazní i verš „King King daddy“. Není to naposled. V té třetí Logana nazývá King Kongem jeden z akcionářů s tváří Adriena Brodyho (jak lahodná je to replika z úst představitele jedné z hlavních rolí v King Kongovi Petera Jacksona). King Kong se zdá neporazitelný, nicméně končí pádem z vrcholu. Je to snad předzvěst Loganova osudu?
Druhou novou postavou třetí řady je Lukas Mattson, zakladatel platformy GoJo, kterého hraje s velkým požitkem Alexander Skarsgård. S ním se setkáváme poprvé na Kendallově narozeninovém večírku, kde prohlásí, že se nudí a že chce jen „privacy, pasta, pussy“. Patrně jde vedle vlivného technologického hráče o fanouška aliterací.
Kendallově velká oslava čtyřicetin zabírá v podstatě jednu celou epizodu a je to podívaná nanejvýš nepříjemná, v níž se pocit trapna z Kendallových nápadů střídá s šokem z nestoudnosti ostatních sourozenců, kteří dorazí jen proto, že se na něm nachází majitel firmy, kterou chtějí koupit. Epizoda začíná dalším Kendallovým pěveckým číslem, tentokrát si vybral píseň Honesty, a bude to upřímnost, která celou party dovede k nechutnému konci. Akce je to štědře pojatá, je tam k nalezení průchod inspirovaný matčinou vagínou i domek na stromě postavený ze dřeva Washingtonovy třešně, kam mají povolen vstup jen ti „cool“.
Jenže při pohledu na zoufajícího si Kendalla, který opomine dárky od dětí a následně je nemůže najít, nebudete mít pocit, že se díváte na cool boháče. Pocit, který převažuje, je stud. Stud nad těmito lidmi a jejich prázdnými existencemi. Tom, přezdívaný „Terminal Tom“, jelikož se nachází „v posledním stádiu kariéry“, je při procházce uličkou komplimentů, v níž vám najatí lichotníci říkají hezké věci, přesvědčen, že je ironizován a terčem posměchu. Nelze se vyvarovat pocitu tísně z osamění postav, které sledujeme.
Tento niterný prožitek je dosažen nejen pevným vedením brilantního showrunnera Jesseho Armstronga a jeho týmem scenáristů a režisérů, ale též excelentním hereckým představením. Succession oplývá patrně nejlepším ansámblem seriálové historie, na Critics Choice Awards bylo nominovaných hned sedm jeho herců a hereček. Zlověstné mručení Briana Coxe, prázdnota v očích Jeremyho Stronga, osamělost Matthew Macfadyana, klaunství Kierana Culkina, komíhavá nešikovnost Nicholase Brauna, chladnokrevnost J. Smith-Cameron i vypočítavost Sarah Snook dohromady tvoří něco naprosto mimořádného.
Zlověstný Brian Cox hrál v minulosti Agamemnóna, někoho, kdo byl téměř nucen obětovat svou dceru Ífigeneiu (paralela ke Kendallovi), a sám se stal obětí vraždy zosnované rodinou. Podobně antické či biblické jsou i konce sérií Boje o moc. A velká moc si vyžaduje krvavé obětiny. Nejen že si Succession vypůjčuje z mýtů, ale seriál sám v sobě má cosi až mýtotvorného.
Succession je v nejlepším slova smyslu epizodický seriál, jehož vysílání jednou týdně dává perfektní smysl. Epizody mají vlastní minipříběh – jedna se odehrává v senátu, jedna na svatbě, jedna na oslavě narozenin, jedna na republikánském sjezdu, jedna v televizi pří útoku střelce a podobně, samy o sobě mají jasné dramaturgické směřování, přitom tvoří součást dokonale vyklenutého oblouku nejen celé série, ale dokonce celého seriálu – tyto tři série působí zpětně jako jeden celek a jako završení jedné fáze velkého příběhu.
Bratranec Greg je možná vzdálen jeden pád letadla od toho, aby se stal nejpodivnějším evropským králem. Ale Succession k tomuto titulu nepotřebuje ani tuto jistou dopravní nehodu. Může být zcela bez pochybnosti korunováno nejlepším seriálem současnosti. Abych parafrázoval Grega: Yes-de-fucking-Yes.
Verdikt

krauset
Třetí sérii vstupuje Succession naprosto vážně do konverzace o nejlepší seriál všech dob. Sledujte podobně lačně jako republikáni Fox News.
Vaše hodnocení
Hodnocení čtenářů
10/10
ZAJDA.
Boj o moc: Úvod 3. řady
17:00 | 30.10.2021 |

Seriálu Succession – v češtině známému jako Boj o moc – by ve skutečnosti lépe odpovídal název Boj o nástupnictví. V českých knížecích dějinách existovaly dva hlavní typy předávky moci a nástupnictví, seniorát a primogenitura. Seniorát spočíval v tom, že nejstarší člen rodu, nikoliv nutně po hlavní linii, zdědí moc. Což bylo komplikované, protože uchazeči často nevěděli přesně, kolik jim je let. Jako historicky úspěšnější se ukázala primogenitura, což je známé následnictví po jedné linii z otce na nejstaršího syna, přehledné a moc koncentrující.
Jenže co když se tyranský otec nechce moci vzdát, a ne a ne zemřít? Je na potomcích, aby ho svrhli? To je přesně případ rodiny mediálního magnáta Logana Roye, který by raději ustanovil věčný seniorát pro sebe, než předal své impérium Waystar Royco komukoliv z potomků. Jak se tedy na začátku třetí série vyvíjí Boj o moc a kdo má k nástupnictví nejblíže?
Druhá série Succession končila seismickým rozhodnutím Kendalla (Jeremy Strong) postavit se proti patriarchovi a na svolané tiskové konferenci tvrdit, že Logan Roy (Brian Cox) o veškerém kupčení s bílým masem v rámci firmy věděl. Odmítl se nechat podřezat jako obětní laň (mimochodem Brian Cox ztvárnil ve filmové Tróji Agamemnona, jeho ochota obětovat syna a poslat ho do vězení by nemohlo být přiléhavější). Bude Kendall Klytaimnéstrou pro Loganova Agamemnona?
Má Kendall na to, aby svrhl otce a dotáhnul tenhle palácový převrat do konce? Ostatně, v minulosti už několikrát ztratil nervy pokaždé, když se s otcovskou autoritou střetl, a sám se sabotoval, jako kdyby otce ve skutečnosti zaříznout nechtěl. Po otcovraždě – byť symbolické – zůstane na duši nesmazatelná stopa, jak nám vštěpuje tradice antické tragédie.
Ke komu se přikloní Loganova další tři dítka, ambiciózní Shiv, ironický Roman nebo poněkud přehlížený Connor? Plakáty k seriálu nechaly všechny možné aliance otevřené, jelikož se postavy, které kráčí za Kendallem a za Loganem, pravidelně střídají. A komu zůstane loajální Shivin manžel Tom a jeho poskok, bratranec Greg, který je „příliš mladý na to, aby tak často vystupoval před Kongresem“?
Třetí série nás zavádí do dvou válečných ležení. Jeden generální štáb si Kendall založil u své bývalé ženy, v jejímž honosném bytě pořádá schůzky s právníky a influencery, trousící věty jako: „Chci, aby mi Twitter spravovali tvůrci BoJack Horseman“. A svou zranitelnost skrývá za rádoby uvolněnou, cool personu. Ve druhém štábu pak dlí Logan a jeho zbylé tři děti. A jejich situace nevypadá zdaleka dobře. Nebo snad Loganova zvolená cesta soukromým letadlem na Balkán, kde nevydávají zločince do USA, svědčí o něčem jiném?
Dokud však Kendall na pozici monitoringu médií ponechává bratrance Grega, není důvod, aby Loganovo okolí podléhalo malomyslnosti, neboť Gregova expertíza se omezuje na výroky typu: „Internet je… velký“, „Páni, začal tě sledovat papež. Ne pardon, to je jen nějaký pop“, případně: „Uložil jsem pro vás pár tweetů, kdybyste potřebovali?“ „Najdeme je na Twitteru?“ „Ano.“ „Tak si asi poradíme sami.“ Vskutku nedostižný mediální guru.
Je obdivuhodné, jak nepropustný je scénář Boje o moc, ani slovo zde není nazbyt. Jen v první epizodě se odehraje dost zápletky na půl série, aniž by díl působil uspěchaně. Bezpochyby sledujeme nejlépe napsanou věc v televizi, která má co říct o extrémním bohatství i o vlivu mocných na mediální svět, o tvorbě zpravodajství a o věčném závodu o prvenství, které se vždy bez výjimky ukáže jako pomíjivé. Je to satira na korporátní Ameriku, rodinné klany, nepotismus (nebo v tomto případě antinepotismus, protože Roy odmítá s kýmkoliv sdílet moc) a chamtivost, ale zároveň drama o rodině a otci, který se na svých dětech dopouští manipulace a psychické šikany.
Boj o moc je podobně jako kdysi Mad Men naráz nejlepším dramatem i nejvrstevnatější komedií. Rodinné sváry jsou jádro klasického dramatu a v Succession se snoubí extrémně moderní jazyk s váhou toho nejlepšího tragického divadla. Seriál vládne silou gesta malého (donuty) i velkého (Trojský kůň). A nad tím vším ční vyčouhlá přítomnost kymácivého Grega, oproti němuž je ryba na suchu ve svém živlu. Logan Roy používá pro pracovníky na nízkých pozicích, imigranty, tanečnice, prostitutky zkratku NRPI (No Real Person Involved), ale do Succession bychom měli být jako diváci angažováni všichni naplno.
Verdikt

krauset
Vítěz devíti Emmy se po dvou letech vrací ve velkém stylu. Nejlepší dramatický seriál současnosti? Bez pochyby. Aneb jak by řekl bratranec Greg: „So it be. So it is.“
Vaše hodnocení
Hodnocení čtenářů
10/10
the dark knight
10/10
ZAJDA.
Boj o moc: 2. řada
17:00 | 19.10.2019 |

Verdikt

do_Od
Vaše hodnocení
Hodnocení čtenářů
9/10
the dark knight
10/10
ZAJDA.
Boj o moc: Úvod I. řady
15:00 | 11.06.2018 |

Nástupnictví může být nepředvídatelná věc, jak se přesvědčí klan Royů na oslavě otcových osmdesátin v novém seriálu HBO. Logan Roy (Brian Cox), mediální magnát a selfmade man, má pochyby o plánovaném důchodu a ztrátě vlivu. Jako nejpravděpodobnější nástupce se jeví jeho macho syn Kendall Roy (Jeremy Strong), jenž je ve firmě na vysoké pozici. Jeho bratra Romana, cynického šprýmaře, který si z celého podnikání a korporátního slovníku dělá legraci, hraje Kieran Culkin, který zřejmě od bratra v Sám doma a bohatý odkoukal pracháčské neduhy. Sestra Shiv (Sarah Snook) má rozjetou kariéru v politice a nejstarší Loganův syn Connor (Alan Ruck) žije zřejmě pokojně na venkově mimo všechen humbuk. Jaké překvapení pro snaživého Kendalla, že je na jednu z pozic povýšen Roman a že se otec rozhodl ještě chvíli zůstat v čele firmy.
Seriál vytvořil Jesse Armstrong, který se osvědčil v týmu scénáristů Viceprezidentky (Veep). I v Succession se fuckuje zplna. Možná důležitější než práce na Veep je Armstrongův nerealizovaný scénář o Rupertu Murdochovi. Murdoch je arcivlivný televizní magnát, který vlastní americkou televizi Fox News (alias expertní tým prezidenta Trumpa) a třeba britské bulvární noviny The Sun. A Royovo WayStar se Murdochovu News Corp značně podobá. Režie se ujal Adam McKay, režisér znamenité Sázky na nejistotu, filmu o odhalení hypoteční bubliny před finanční krizí, jenž měl na Oscarech porazit Spotlight.
Za seriálem tedy stojí scénárista geniální prezidentské satiry, chytrého a vtipného filmu o finančních trzích a tématem je majitel konglomerátu zpravodajství, televize a zábavních parků, a přece tu není mediální drama. Jde totiž o rodinné drama ve stylu Trust nebo Dynastie. Po dvou epizodách byste nepoznali, že rodina podniká v médiích, a ne v čemkoliv jiném. Je to podle mě ke škodě.
Druhá, nemocniční epizoda je kvalitativně o úroveň výš než pilot. Seriálu svědčí, když dá sourozence, kteří spolu neumí mluvit, ale umí na sebe nadávat, do jednoho prostoru v tlakové situaci. Je mezi nimi solidní dynamika. Charisma Kendallovi (i přes nesympatičnost postavy) propůjčuje Jeremy Strong, jenž mě zaujal už v malé roli právě v Sázce na nejistotu. Otázkou zůstává, zda je Kendall parodije, satira či pokus o vystižení průměrného úspěšného muže z Wall Street. Do scénáře jsou vepsány stereotypy, což je u satiry potřeba, ale při pokusu o realistický pohled to zdaleka tak funkční není.
Referenčními body pro diváka jsou spíš vzdálení příbuzní a partneři čtyř sourozenců. Chudý synovec Greg, kterého vyhodili ze zábavního parku, kde pracoval ve zvířecím kostýmu, protože kouřil trávu a zvířecí kostým i s dětmi okolo pozvracel, se snaží vklínit do rodiny a získat práci – a je v tom úžasně neobratný. Partner Shiv, nečekaně trefný Matthew Macfadyen, se pak prezentuje rozpačitými proslovy a odhodláním nepodlehnout takovému klišé, jakým je žádost o ruku v luxusní restauraci. Tenhle kontrast insiderů a outsiderů přidává na zajímavosti a jeho jemně komediální rovina daleko přesahuje tu dramatickou.
Je seriál satira? Kritika? Realistický portrét? Zatím těžko říct. Umí zasadit ránu – první scéna první epizody, Culkin slibující dítěti milion dolarů za home run –, ale zatím mu to jde jen zřídka. Nejsem si jistý, kolik lidí na tyhle charaktery a jejich problémy bude koukat s chutí. Succession navíc pokračuje v podle mě neblahém trendu hodinových i delších epizod a zatím v něm není nic, proč byste mu měli dát přednost před Vlkem z Wall Street nebo Sázkou na nejistotu. Potenciálně může jít o seriál o vážném tématu s přesahem, ale zatím je to jen korporátní drama rodiny, v níž je každý trochu drama queen.
Verdikt

krauset
Vaše hodnocení
Hodnocení čtenářů
8/10
the dark knight
8/10
ZAJDA.
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry
Zapomenuté heslo
Přihlášení
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Vytvářet filmové blogy
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry