Užíváním této stránky souhlasíte s všeobecnými podmínkami.
Tato stránka používá cookies.
Volejte Saulovi | Better Call Saul | 2015-2022
csfd  imdb
tvůrce: Vince Gilligan
režie: Vince Gilligan
hrají: Bob Odenkirk, Jonathan Banks, Patrick Fabian, Michael Mando, Michael McKean

Volejte Saulovi: 6. řada


ikona
Redakce
AMCbetter call saulVince Gilliganvolejte saulovi
Prequel, spin-off a vlastně i epilog Perníkového táty v jednom dospěl po dlouhých sedmi letech do svého konce. Povedlo se Vinceovi Gilliganovi stvořit další milník televizní dramatiky?  

Poslední výlet do Albuquerque skončil a nám nezbývá než se ohlédnout za finálovou řadou původně právnického spin-offu jednoho z nejlépe hodnocených seriálů všech dob. Duchovní otec světa kolem Perníkového táty Vince Gilligan sám sobě nastavil laťku na nejvyšší možnou příčku a málokdo by si před pilotem, kde jsme Jimmyho poznali ještě jako svérázného otloukánka v obnošeném obleku, troufnul odhadovat, že diváci budou jednou Saulovo putování hodnotit alespoň stejnými superlativy, jako Heisenbergovo budování drogového impéria. A světe div se, tací se najdou, a není jich málo.

Jak to vidí Ojik:

Již před časem jsem se přistihl, že se mi v souvislosti s prequelem Perníkového táty vlastně zoufale nedostává slov, jimiž bych adekvátně popsal dokonalost tohoto díla. V případě závěrečné šesté řady je to skoro až frustrující – vkrádá se totiž na mysl otázka, zda se má po zhlédnutí Volejte Saulovi divák skutečně spokojit s čímkoliv jiným, co mu obrazovka nabízí. Seriál sledující postupnou přeměnu Jimmyho McGilla v Saula Goodmana totiž neoplývá pouze řemeslným perfekcionalismem, ale především suverénní tvůrčí vizí, s níž jeho tvůrci Vince Gilligan a Peter Gould na ploše třiašedesáti epizod tento příběh s lehkostí vyprávějí.

Šestá série již v úvodu překvapí ostrým tempem, které v předchozích řadách nebylo vždy samozřejmostí. I přesto Gilligan a spol. dovedou svůj příběh do konce až v devátém dílu, načež se přesunou do současnosti, do níž jsme dosud nahlíželi pouze prostřednictvím úvodních scén prvních epizod každé série. Toto rozhodnutí ospravedlňuje nadstandardní počet třinácti dílů oproti obvyklým deseti a současně s sebou nese pozitiva i negativa. Než tedy budu rozhazovat superlativy, odbudu si tu méně příjemnější část.

Předčasný vrchol vyprávění v sedmé a osmé epizodě s dozněním v díle následujícím má bohužel za následek to, že zbytek série nevyzní natolik silně, jak by asi měl. Sledování osudů třetí persóny ústředního hrdiny, usedlého manažera prodejny skořicových rolek Genea, pod jehož identitou se Saul po konci Breaking Bad skrývá v Nebrasce, zkrátka po bouřlivých událostech předchozích epizod nemá patřičné grády. Navíc je tu problém, že nutnost Saula zabránit svému odhalení časem poněkud ztratila na naléhavosti – v této prekérní situaci jsme ho totiž zastihli v úvodním dílu páté řady, který byl odvysílán před dvěma a půl lety. Skoro jako by si toho byli vědomi i sami tvůrci, pročež nás nečeká nějaké rázné a osudové rozřešení – Saul namísto toho opět použije svůj důvtip a situaci se rozhodne vyřešit jednoduše tím, že bude sám sebou.

Riskantní návrat uprchlíka před zákonem ke svým podvůdkům a drobným zločinům, zprvu jednorázový, ale záhy plnohodnotný, proto může působit nelogicky a kontraproduktivně. Vážně jsme tak dlouho sledovali střípky z Geneovy melancholické existence, aby se z něj po zhruba ročním skrývání stal opět ten starý známý nepoučitelný Saul? Opačný problém nastává s návratem jedné z postav, která se nevyskytovala v Breaking Bad a jejíž osud autoři v tomto období znovu navštíví. Jelikož jsme ji naposledy viděli jen tři díly předtím, její dlouhá nepřítomnost ve fikčním světě nemá patřičný důraz a katarzi. A podobně nekoncepčně nakonec vlastně působí i četné scény, koncipované coby flashbacky do části časové osy, která již zasahuje do Perníkového táty.

Volejte Saulovi však zjevně nemělo ambice jen přiblížit zrod protřelého právníka. Gilligan s Gouldem chtěli evidentně dokreslit pozadí Breaking Bad, prohloubit mytologii celého světa a dopovědět všechny načaté příběhy do konce. A to obnášelo nejen ukázat, odkud se vzali Saul, Mike, Gus či Hector, ale usadit do širšího kontextu i závěry plynoucí z konce mateřského seriálu a uzavřít zbývající volné konce a charakterové oblouky některých postav. Pokud je divák ochoten přistoupit na tuto odvážnou tvůrčí vizi, jež v praxi znamená rázné přepnutí z jednoho příběhu na druhý, který se ve velkém odvolává na jiný mediální artefakt, než je on sám, je mu přeci jen odměnou katarze a uspokojivé završení mnoha let budované historie.

Samotné finále možná není podobnou adrenalinovou i emoční jízdou, jakou byla před bezmála dekádou Felina u Perníkového táty. Přesto je výborným a se ctí zvládnutým zakončením nejen pro seriál, ale především pro jeho hlavního (anti)hrdinu. Je fascinující, kolik paralel s minulými událostmi se autorům podařilo do závěrečné epizody dostat. Můžeme v tom spatřovat snahu dosvědčit jednu z klíčových tezí seriálů, totiž že lidé se skutečně nemění. O to působivější je, s jakou elegancí nakonec tvůrci ukáží pravý opak.

Prudká změna ve vyprávění mně sice až tolik nesedla, tím ale mé výtky končí. Better Call Saul je i v poslední řadě komplexní ukázkou špičkového řemesla, která nechává většinu konkurence v prachu za sebou. Sebejistá režie a chytrý scénář a střih nadále pozvedávají i nejvšednější výjevy na divácký zážitek; a když dojde na akci a napětí, Gilligan s Gouldem vás bez námahy dostanou na onen pomyslný okraj sedačky. Každé políčko by šlo z fleku zarámovat jako výjimečné výtvarné dílo a herecký ansámbl v čele s chameleónským Bobem Odenkirkem hraje jako o život. Kvůli tonálně odlišné poslední třetině to tentokrát za plnou palbu nebude, celý seriál je však stejně jako jeho předchůdce desítkovou záležitostí, jíž byste měli věnovat plnou pozornost, pokud jste tak dosud neučinili. Albuquerqueský diptych o vzestupu a pádu je nyní kompletní a jeho druhá část je podobně zásadním moderním opusem, jakou byla část první. 9/10

Jak to vidí Jokolo:

Hned z fleku to propálím – Better Call Saul je jeden z nejlepších seriálů, které máme možnost za poslední roky sledovat. Vince Gilligan je mistr svého oboru a mezi současnými tvůrci se najde pouze málo takových, kteří by dovedli svou vizi představovat v tak osobitém, leč pevně uchopeném hávu. Daří se mu okolo sebe budovat i skvělý tým v čele s Petrem Gouldem, který má jako scenárista lví podíl na úspěchu seriálu, za nímž jsou v těsném závěsu herci. Bob Odenkirk již v Breaking Bad ukázal, že jeviště komika je mu příliš malé, a napříč celým seriálem vyzrál v umělce, který dovede parádně prodat i ty nejjemnější záchvěvy emocí.

Již během zmíněného Perníkového táty, který se právem řadí mezi ty nejlepší seriály, které kdy vznikly, jsme měli možnost pozorovat Gilliganovu fascinující práci s kamerou a postupným budováním scény, jež se může zdát banální, v celkovém měřítku jednotlivých dílů je však nepostradatelná. Dá se ale říci, že v právnickém spin-offu zachází zdatný tvůrce ještě mnohem dál. Úvodní scény každého dílu jsou smyslnou pastvou pro oči. Každá z mistrně sestříhaných koláží, kdy sledujeme další a další ze Saulových podvůdků, je perfektní a dokazuje, že tvůrci jsou na špici ve svém oboru. Dívá se na to náramně a prakticky každičký, i ten nejzapadlejší záběr, by se dal z fleku vystřihnout jako parádní wallpaper. Přes nepopiratelný a těžko překonatelný um však musím mít výhrady – je toho prostě moc.

Se samozřejmostí chápu diváky, kteří výskali radostí u dílů, kde dochází k loupeži oblečení či vykrádání zbohatlíků. Nejsou mi cizí důvody, pro které jsou tyto epizody vynášeny do nebes jako etalony celého seriálu. A nebráním se ani pomalejšímu tempu příběhu a postupnému budování děje. Každý divák je však jiný a já se s lítostí musím stavět na tu stranu barikády, která měla chuť celé tyto epizody otráveně přetočit. Přišlo až zbytečně mnoho takových dílů, které děj absolutně nikam neposouvaly a byť se na to dívalo krásně, nevyhnutelně musela po každé z těchto epizod přijít sebemrskačská otázka: „Bylo tohle opravdu nutné?“

Upřednostnění nimravého piplání se s těmito scénami, které pouze potvrzovaly dávno viděné a neskýtaly krom vizuální opulence žádný posun, mi s narůstající intenzitou připadalo jako onanie nad tím, jak čarokrásně, komicky a nevídaně se nám povede předvést něco absolutně všedního, případně mnohokrát jinde viděného. Rozhodně nehořekuji nad tím, že každá epizoda nepřinesla dramatický oblouk a cliffhanger na konci. S jistotou se ale dá říct, že z nejdelší finálové řady bychom mohli nejméně čtyři epizody zcela vyškrtnout, případně shrnout do dvaceti minut. Tento dojem zůstává velmi silný zejména z druhé půlky řady, která až překvapivě sundává nohu z plynu na úkor právě těchto piplavých scén. A je to pro mě překvapivé zjištění, protože k prvním pěti řadám Saula tyto výhrady rozhodně nemám a popsaný pocit jsem z nich nikdy neměl.

Mimo zmíněného (a strnulého Guse, jehož záporácký potenciál se podle mě absolutně vyčerpal již pár řadami v Breaking Bad) ale těžko hledat výtek. Právnická i kartelová dějová linka jsou propojovány bravurně a Nachův příběh patří možná k tomu nejlepšímu, co seriál mohl nabídnout. Ve výsledném dojmu mi připadá škoda, že se v seriálu déle neohřála postava Lala (například na úkor toho Guse). Je až fascinující, co dokázali tvůrci s těmito postavami, přičemž vycházeli pouze z jedné komické zmínky v rámci Breaking Bad.

Celkově skvělý dojem ale podtrhává zejména poslední epizoda. Čím déle od zhlédnutí jsem, tím silnější pocity ze zakončení seriálu mám. V závěrečném díle totiž dochází k výjimečné reflexi, která nezůstává pouze u posledních událostí, ale s do detailu promyšlenou návazností se ohlíží za kompletním příběhem velice komplexní postavy Saula/Jimmyho. Jeho dramatický oblouk roztažený do třiašedesáti epizod je tak zakončen nadmíru uspokojivě a s typicky gilliganovskou melancholií. A já nepřestávám žasnout nad tím, jak se oběma seriálům výjimečně podařilo poskytnout strukturálně zajímavé a propracované příběhy jen proto, aby ukázaly soustředěný vývoj jediné postavy a její cestu za zlem a tím, na jaké straně nakonec skončí. 8/10

---
Autor: Ondřej Černý, Marek Mičke
Foto: AMC

Verdikt

avatar9/10

Redakce


Hodnocení redakce

  • avatar10/10

    do_Od


Hodnocení čtenářů

  • avatar9/10

    kaapaa

  • avatar9/10

    Spiker

  • avatar10/10

    slord

  • avatar9/10

    Attikus

  • avatar10/10

    NevimJakejNick

  • avatar10/10

    ZAJDA.

Volejte Saulovi: Úvod 6. řady


ikona
Ojik
Prequelový spin-off Perníkového táty vstupuje do své závěrečné sezóny. Drží si úvodní dva díly nové řady vysoký standard předchozích sérií?  

Z premiéry každé nové řady Volejte Saulovi se stala malá televizní událost. Důvodem není ani tak nepopiratelná kvalita seriálu, jakož i dlouhé čekání na pokračování. Kromě pečlivosti tvůrců však v posledních letech byly na vině i další faktory. Jsou tomu už dva roky, kdy s počátkem pandemie premiérovala pátá sezóna, která již tehdy měla zpoždění. Zatímco tenkrát byli tvůrci vytížení souběžnou přípravou televizního filmu El Camino, šestou sérii pozdržel kromě covidu i nečekaný infarkt představitele hlavní role Boba Odenkirka. Tvář projektu musela trochu zvolnit tempo – zvolnil ale i jeho Saul a tvůrci seriálu? A stálo dlouhé čekání za to?

Prequel uctívaného Perníkového táty měl vždy tak trochu nevýhodu v tom, že se nesnažil jít vyšlapanou cestou svého předchůdce. Tvůrce pořadu Vince Gilligan si raději zvolil kamenitý úvoz v podobě žánrového odklonu k právnickému dramatu s výraznými osobními motivy. Jistě, již od počátku je tu sekundární (a notně rozvětvená) dějová linka s drsným čističem Mikem, ne tak úplně legitimním podnikatelem Gustavem a obecně drogovou scénou v pouští obklopeném Albuquerque. Konkurenční boje mafiánských rodin a kartelů jsou vděčnou vějičkou přímo navázanou na Breaking Bad, která Better Call Saul propůjčuje značkovou nálepku i vítanou porci napětí a akce.

V jádru však vždy šlo o doslovný i symbolický zrod Saula Goodmana, obhájce s pochybným morálním kompasem. Pro takovou postavu a příběh je potom volba právnického dramatu s důležitými případy, špetkou podvodů a fíglů, silnými vztahovými motivy a tragikomickým vyzněním jasnou volbou, jakkoliv to přináší jisté nevýhody. Lidé, kteří mu nepropadli, vyčítají seriálu pomalé tempo. Je pravdou, že po dlouhých pauzách mezi sériemi má i oddaný divák potíž vzpomenout si, co přesně se dělo v sezóně předchozí. Zatímco u Perníkového táty si i po devíti letech dokáži vybavit základní dějové zákruty a významné momenty, u Saula mám trochu problémy i mezi řadami. Jenže víte, co se říká. Není to bug, ale fíčura.

Breaking Bad bylo vždy oceňováno především pro svoji práci s postavami – zejména s tou titulní. Přeměna Waltera Whitea v Heisenberga, vetknutá i do původního názvu seriálu, je špičkovou psychologickou studií i scenáristickým majstrštykem, které navíc hrálo do karet napínavé žánrové ukotvení. U cesty Jimmyho McGilla k persóně Saula Goodmana jde v jádru o totéž, jen ta vděčná zločinecká dějová omáčka hraje až druhé housle.

Předchozí řada ale skončila otevřeně několika napínavými cliffhangery, a závěrečná sezóna se tak ve svém úvodu nezdržuje přešlapováním na místě. Jimmy přežil svoji cestu do pouště pro peníze na kauci pro zatčeného Lala Salamancu i následné setkání s ním. Tísnivá konfrontace však poznamenala především Jimmyho manželku Kim. Ta navrhne, aby se v rámci pálení mostů Jimmy pomstil Hamlinovi. Dvojice tak rozjíždí plán, jak naškrobenému právníkovi zničit kariéru. Lalo zase přežil útok Gusových mužů na svoji haciendu, i když si všichni myslí opak. Charismatický gangster považovaný za mrtvého se vydává vyřídit si účty s těmi, kdo si jeho likvidaci objednali. Informace by mu mohl poskytnout ten, kdo ho zradil – tedy uštvaný Nacho, jenž se snaží dostat z Mexika naživu. V patách mu však jsou nejen vendetu požadující Salamancovi.

Dějové podloží tak nabízí platformu pro vše, v čem seriál exceluje a je pro něj typické. Kim vymýšlí složitá schémata, jak se Hamlinovi dostat na kobylku, a chladnokrevný improvizátor Jimmy je v praxi realizuje. Jejich podfuky přináší onu charakteristickou atraktivní směs komické odlehčenosti a promyšlené bezskupulóznosti na hraně zákona. Současně se ale musejí potýkat s každodenní právnickou praxí. Jsou to právě nejlepší profesní úmysly, které staví do kontrastu jejich méně ctnostné jednání a ukazují všechny jemné odstíny šedé propracovaných plastických postav Gilliganova světa.

Morální ambivalencí je prodchnutá i zápletka kolem protagonistů stojících na opačné straně zákona. Kde leží hranice prospěchářství, cti, morálky či zodpovědnosti, můžeme si klást otázku, když pozorujeme jejich počínání. Je Nacho oběť svodů zločinného podsvětí s dobrým srdcem a láskou ke svým blízkým, který se jen nechtěl smířit s údělem práce v autodílně, nebo jen slabošským zrádcem, co si šťastný konec nezaslouží? A co Mike, jenž ho chce zachránit, i když tím porušuje loajalitu vůči svému pragmatickému šéfovi, který ho hodil přes palubu? Půtky mezi drogovými klany přinášejí v prvních dvou epizodách nejen pořádnou dávku kvalitního napětí a akce, ale i hlubokého dramatu. Přesně jak to máme rádi.

Je fascinující, jak zkušeně tvůrci Volejte Saulovi ovládají své řemeslo a již od prvních sekund dodávají vysoký standard, na jaký jsme u tohoto seriálu zvyklí – a to doslova. Hned první záběr navíc ukáže, že své diváky znají a těchto očekávání jsou si vědomi – a že jim nic neudělá větší radost, než je zbořit a postavit na hlavu. Nechybí tradiční cold open (jichž je Vince Gilligan americkými médii považován za krále) z budoucnosti, dávno po událostech seriálu. Tentokrát ale s malým zvratem, který záhy vyjde na světlo. Autoři seriálu již podruhé parafrázují Orsona Wellese a skládají poctu jeho vypravěčské bravuře; a sami dokazují tu svoji. Pokud divákovi hned u první scény spadne brada úžasem, není moc důvodů pochybovat, že si série, a potažmo celý pořad, udrží vysoký standard až do svého konce.

---
Autor: Ondra Černý
Foto: AMC

Verdikt

avatar8/10

Ojik

Úvod poslední řady Volejte Saulovi je takový, v jaký jsme po dlouhém čekání doufali. Humorný i vážný, strhující i přemýšlivý, oplývající dramatem i napínavou akcí a špičkový ve složkách tvůrčích i technických. Ponechávám si ale v bodování rezervu, neboť jsem přesvědčen, že Vince Gilligan skutečná esa pro závěr svého dalšího opusu teprve schovává v rukávu.


Hodnocení čtenářů

  • avatar9/10

    Spiker

Volejte Saulovi: 2. sezóna


ikona
Davies182
Saul Goodman a jeho osudová cesta k Walteru Whiteovi, část druhá. Jak se nám líbila?  

Začínat recenzi zdánlivě odbytým tvrzením, že daný seriál rozhodně není pro každého, zavání protáčením očních panenek čtenářů ještě před dočtením prvního odstavce. V případě již 2. sezóny Better Call Saul je ale tato ošemetná kritikova berlička zcela na místě: zdali se totiž budete s Goodmanem nudit či královsky bavit, zjistíte už po absolvování úvodního vymazleného výjevu jeho právě ukončené řady...

Třetí sezóna bude!Ulítáváte na perfekcionismu? Dobře pro vás. Bez přehánění lze tvrdit, že téměř všechny místní natočené scény lpí na až puntičkářském zachycování detailů. Což znamená, že jsou dlouhé. Hodně dlouhé. Ve Volejte Saulovi se nikam nespěchá, každý záběr zde má své předem chytře promyšlené místo. Pečlivé odvyprávění na první pohled natahovaného příběhu v show hraje prim. Je to ve finále dobře anebo špatně?

Milovníci akčních béček by si pochopitelně měli dát majzla. Ve vymodleném spin-offu oceňovaného Breaking Bad se (zase) rozhodně nehraje na utíkání odněkud někam, nestřílí se tu z kalašnikovů a výbuchů se v rozpáleném Albuquerque také nedočkáte. Tahle atypická právničina s jedním z nejsympatičtějších antihrdinů ever (hned po Heisenbergovi) je totiž až na výjimky ryze konverzační záležitostí. A nutno říci, že kdo vyhlíží svěže napsané dialogové drámo, neměl by od jednotlivých epizod odcházet zklamaný.

AMC zdařile zavedlo svého druhého největšího seriálového antihrdinuDramaturgická stavba jednotlivých vypravěčských segmentů – v našem případě tedy seriálových scén – je co se Better Call Saul týče zcela ojedinělá. Hraje se na minimum střihů, díky přísně statickým kamerám dále na medově táhlé záběry, a celkově prostě na jakousi střídmou až ležérní režisérskou kompozici. Když má Saul vystoupit z auta a jít si koupit noviny se zásadní zprávou, odehrává se vše v reálném čase. Bez střižny v post-produkci. Jedině tak posléze vynikne důležitý okamžik. Kamera si vyloženě rochní v důrazech na detaily.

Čím jsou v každé epizodě nekolikaminutové scény línější, tím razantněji pak na diváka dopadají ty chvíle, kdy se dá do pohybu závěrečná část zákonu akce a reakce. Vše, co Saul, Kim, Chuck anebo Mike svým chováním způsobí, se totiž dříve či později promítne do osudů těch, jež je obklopují. Jednotlivé osobní mini-katarze těchto souher nehod a náhod potom z Volejte Saulovi dělají něco, kvůli čemu divák skoro ani nedýchá. Co přesně utvářelo bezpáteřní charakter Walterova svérázného právníka? A jak moc má Mike krvavé ruce? Pokazit se může kdykoliv cokoliv. Třeba když Saul vystupuje z auta a jde si koupit noviny...

Z neselhávající druhé sezóny seriálu by se klidně dala zarámovat každá jeho scéna. Tým protřelých tvůrců kolem Vince Gilligana nezná slovo zbytečnost. Každé jedno filmové okénko tu má své ospravedlnitelné místo, scénáristická marnivost je sprostou nadávkou. Na Better Call Saul se nedívá, Better Call Saul se prožívá. Odpočiňte si na moment od Arrowa, Flashe a Supergirl a nechejte se pohltit. Z Albuquerque stále mrazí, definice televizního napětí postupuje na nový, dosud nevídaný level. A to je asi tak všechno, co jsem vám chtěl k mému osobnímu top pokračujícímu seriálu za rok 2016, napsat.

Komentáře
VŠECHNY KOMENTÁŘE (19)

Verdikt

avatar10/10

Davies182

Volejte Saulovi: Úvod 2. řady


ikona
do_Od
Nejukecanější právník z Nového Mexika je zpátky. Vrátila se i ona pověstná "perníková" atmosféra? 

Pokud jste jako já, pak vás loňská novinka Volejte Saulovi ve své první sérii vlastně docela mile potěšila. Mnoho jste od ní nečekali, koneckonců, Breaking Bad je dodnes vaší modlou, ale samostatný seriál o tragikomickém právníkovi s levným oblekem a ještě levnějšíma řečičkama na začátku zdaleka nepůsobil tak zajímavě, jako čerstvě završená odysea Waltera Whita. Nicméně po intenzivním maratonu první řadou všechny pochyby zmizely, z Volejte Saulovi se vyklubala stejně tak návyková podívaná, jako z jeho staršího brášky a já se od té doby na jeho příští trampoty neskonale těšil. Nebo jsem si to alespoň myslel. Nedávno se totiž ukázalo, že už si z první řady k mému vlastnímu překvapení téměř nic nepamatuji a se Saulem to tak nakonec budu mít kapánek složitější. Což se bohužel v úvodu druhé řady akorát potvrdilo.

Ne, není třeba se teď nějak extrémně začít obávat. Pořád je tu ten božská atmosféra Nového Mexika, skvělý Bob Odenkirk, kterému role ukecaného chytrolíná s oblibou v čůrání proti větru vyloženě sedla, tichý ale nebezpečný děda v podání Jonathana Bankse nebo rozjíždějící se drogová podzápletka, pravděpodobně v budoucnu vedoucí k Heisnebergovským počátkům. A taky samozřejmě tajemná černobílá linka, odehrávající se časově po skončení Breaking Bad. Zkrátka a dobře feeling toho dobře známého, co jsme měli a stále máme rádi, tady zůstal. Je tedy dost pravděpodobné, že Saul má v rukávech stále dost es na to, aby nám ještě několikrát během své jízdy vytřel zrak. Ale…

…nemá cenu si asi nalhávat, že by to celé nešlo podstatně urychlit. Pointa první řady byla předat Saulovi důležitou lekci a to, že za konání správných věcí se možná tak bude cítit dobře on sám, ale nikoho jiného na světě už to zajímat nebude. Celkem jednoduchá story, tak trochu prvoplánově roztažená do deseti dlouhých hodin. Nic, co by nešlo vyřešit v jedné či dvou epizodách. A úvod druhé řady v nastoleném tempu akorát pokračuje. Je to škoda, protože nemám nejmenších pochyb, že až si páni Gilligan a Gould pomalu ale jistě odvypráví vše co chtějí, budem opět jásat. Ale to taky může ještě několik let trvat a v současném seriálovém světě, kdy se na nás valí jedna skvěle odsýpající novinka za druhou, by taky mohl Saul začít velice rychle zaostávat a to by vzhledem k prostředí, v jakém se odehrává, byla prostě škoda.

Jinými slovy, je na čase šlápnout na plyn. Rozjet vyhrocenější linky, s Jimmym McGillem už jsme se seznámili, je na čase zjistit, jak přišel ke svému dalšímu jménu. A vlastně i všemu ostatnímu. Nenatahovat to, vyprávět chytře, ale nedržet se zbytečně zpátky. Potenciál tady pořád je, ale málokdo na něj bude čekat donekonečna. Mezitím se asi opět zařadím do té skupiny lidí, kteří si počkají, až druhá série skončí, aby jí opět slupli na jeden zátah. S nadějí, že ve mně tentokrát zůstane déle, jak pár dní. Co vy?

P.S. už jste vykoumali jak vlastně vzniklo jméno Saul Goodman? Nápovědu máte v podtitulku. 

Verdikt

avatar6/10

do_Od

Volejte Saulovi: 1. sezóna


ikona
Spooner
Vymanil se spin-off fenomenálního Breaking Bad ze stínu svého kultovního bratříčka?  

Někteří se ho nemohli dočkat, jiní se ho malinko obávali. Už od pilotu však dával jasně najevo, že s ním přichází jedna z nejvýraznějších novinek tohoto roku. O kom, že je řeč? No přeci o Saulu Goodmanovi, tedy vlastně ještě Jimmy McGillovi, snaživému vyčůranému právníkovi s vlastnostmi druhořadého podvodníčka, jenž má do žehlení průserů Waltera Whitea ještě sakra daleko. Nuda s ním ovšem rozhodně nehrozí. Tvůrčí dvojka Vince Gilligan a Peter Gould totiž v první sezóně právnických patálií jasně ukázala, že Better Call Saul není lacině nastavovanou kaší a Saul se může svému plešatému předchůdci zpříma podívat do očí.

Už od prvních sekund je pak jasné, že tuhle polo-komediální jízdu si nejvíce užijí fanoušci starého dobrého Breaking Bad. Opět zde na vás dýchne atmosféra zaprášeného Albuquerque, odkazy a pomrknutí zde zejména v úvodu naleznete na každém kroku a tvůrci zase nezapřou svou slabost pro pomalejší tempo ani do komičnosti natahované scény či černý smysl pro humor. A opět to funguje na jedničku. Dokonce bych se odvážil tvrdit, že v jistých momentech to tvůrcům šlapalo, než v samotném Perníkovém tátovi. Zatímco tam mi místy přetažené scénky spíše lezly krkem a měl jsem z nich pocit natahované stopáže, zde se je autorům daří díky přesně dávkovanému humoru skvěle vybalancovat a divák se ani u sebedelší scény ani vteřinu nenudí.

Tomu samozřejmě pomáhá také jako vždy prvotřídní režie, jež výtečně buduje atmosféru, předvádí nápadité hrátky s kamerou a ve chvíli, kdy si myslíte, že nás čeká o něco klidnější epizoda, razantně šlápne na plyn a přepne na tu nejdramatičtější seriálovou strunu. Už teď asi mohu s klidem prohlásit, že scéna na poušti s dvojčaty je jednou z nejnapínavějších a nejlépe natočených pasáží, jakou asi letos uvidíme.

Hlavní prim zde však stále hraje scénář a především práce s postavami. Tvůrci i tentokrát věnují svým charakterům tu nejlepší možnou péči a dramatické konkurenci zase jednou dokazují, jak mají vypadat pečlivě vybroušení hrdinové, u nichž neustále chápete jejich motivaci a jejich chování dává vždycky smysl. Dříve vedlejším postavičkám Saula Goodmana a Mikea Ehrmantrauta potom nadělují přesně takový prostor, jaký si fanoušci přáli již mnoho let. Obavy z toho, že je vykutálený právník málo výraznou postavou na to, aby utáhnul vlastní seriál, se pak změní v prach prakticky okamžitě.

Gilligan a spol. mají totiž fištrónu na rozdávání a Jimmyho McGilla přetavili v neskutečně silný a zajímavý charakter s tajemnou minulosti a nejistou budoucností, jehož vývoj je stejně výživný, jako v případě krále metamfetaminu. Původně komediální herec Bob Odenkirk pak své velké příležitosti využívá na maximum a předvádí nám parádní herecký koncert. Ani příznivci drsňáka z garáží ovšem nepřijdou zkrátka a scenáristický experiment, kdy se tvůrci totálně vykašlou na Saula a zavedou nás do minulosti nesmlouvavého Mikea, se nepřekvapivě proměnil v jeden z vrcholů seriálů. Drsné ksichty Jonathana Bankse prostě nikdy neomrzí.

Také nová garda se však mezi prověřenými tvářemi neztratí a i na nich si dávají scenáristé sakra záležet. Nejvýraznějším nováčkem je samozřejmě povedený bráška Chuck, jemuž autoři věnují ve druhé polovině dostatek prostoru, a televizní veterán Michael McKean ho dokáže náležitě využít. Patrick Fabian aka Hamlin je ten správný právnický slizoun, z Rhey Seehorn se může ještě vyklubat silný ženský charakter a u Nacha nikdy nevíte, co čekat. Je proto jen škoda, že ne všichni zde dostávají dostatek prostoru.

A tím se dostáváme k jedinému výraznějšímu záporu seriálu. Scenáristé sice pečlivě budují postavy a vytvářejí s Breaking Bad skvěle propojený svět. Zároveň se ale nevyhnuli neduhu první řady Heisenbergových patálií. Nezakryjí zkrátka fakt, že se zde toho po příběhové stránce příliš nestane a celá sezóna je tak spíš opět pomalejším rozjezdem k (doufejme) mnohem vyhrocenějším událostem. Místo hlavní dějové linky zde tak tvůrci skáčou spíše od jednoho průseru ke druhému. Chvilku se řeší povedená rodinka Kettlemanů, poté Mikeova minulost, potom přijde na řadu Chuckovo zdraví atd. Jako celek proto působí Saulovo sólo spíše roztříštěným dojmem. Fakt, že je první sezóna viditelně jen úvodním krůčkem v Gilliganově pečlivě budovaném plánu, má také bohužel za následek, že seriál ve své poslední třetině spíše zpomaluje, než aby napínavě gradoval. A to je u tak výtečně rozjetého kousku přeci jen trošku škoda.

I přesto se ovšem Better Call Saul řadí mezi ty nejvýraznější a nejlépe natočené dramatické kousky posledních měsíců, jemuž se hned na úvod povedlo naplno vykročit ze slavnějšího stínu, a ukázal, že spin-off nemusí být jen o ždímání slavné značky. Scenáristé se sice nevyhnuli drobným chybkám a dojem, že se jedná “jen“ o předehru k nadcházejícím věcem, se po finále spíše prohloubil. To jim ale vzhledem k prvotřídní proměně hlavního hrdiny a Odenkirkově cestě k prestižním cenám snadno odpustíte. Tady se zkrátka stále hraje ta nejvyšší seriálová liga!

Komentáře
VŠECHNY KOMENTÁŘE (15)

Verdikt

avatar8/10

Spooner

Volejte Saulovi: Pilot


ikona
Davies182
Vince Gilligan a Saul Goodman jsou konečně zpátky, brány Albuquerque se po roce opět otevírají!  

85% dramatu a 15% komedie. Tak přesně tohle Gilligan sliboval v říjnovém interview pro The Hollywood Reporter, když byl tamním redaktorem tázán ohledně očekávaného spin-offu Better Call Saul. A nekecal. Rozpálené ulice města Albuquerque, bydliště Waltera Whitea z Breaking Bad, jsou opravdu zpět v plné parádě. A i když v nich mimo cameo samotného Heisenberga pravděpodobně neuvidíme, se Saulem Goodmanem – jeho toho času budoucím právníkem – si pochopitelně užijeme až až. Pilotní epizoda oplývá dobře známou a nezaměnitelnou atmosférou, a navíc divákům představuje jeden z nejoriginálnějších televizních scénářů za poslední dobu.

Než si ale povíme něco více o parádně rozjeté zápletce, sluší se ještě vyzdvihnout tíživý černobílý prolog. I když se o něm kvůli spoilerům nelze rozepsat nijak podrobněji, bere tahle startovací pětiminutovka v jejím posledním záběru dech. Protože až se potom na obrazovce poprvé rozsvítí logo slibného seriálu, tak si spousta Walterových fandů uvědomí, jak šíleně jim vlastně svět pana Whitea chyběl. Zamáčnete slzu. Breaking Bad bylo stvořeno s citem a promyšleno do posledního detailu – žádné zbytečné natahování, nýbrž jednolitá mistrovská storyline. Nelze nyní pochybovat o tom, že tomu v Saulově případě bude jinak.

Oním magickým slovem je jistota. Garance strhujícího a chytrého příběhu, nabízeného z rukou sebejistého Gilligana. S Odenkirkovým hrdinou nejdříve zavítáme do soudní síně k jednomu nevinně vypadajícímu případu, z jehož vypointovaného rozkrytí však dokonale mrazí. Na druhou stranu je tu ale vše zahaleno do pečlivě nažehleného sarkastického hávu, a tak i když jsme se Saulem často svědky jeho osobních nezdarů, nic divákům zároveň nebrání ve zdravém a upřímném smíchu. Trefný černý humor a lidská škodolibost mají obé za následek, že se u pilotu budete řehtat i během naprosto seriózních a napínavých scén s vědomím, že přesně o tohle tvůrcům šlo.

Je to drama? Je to komedie? Je to Better Call Saul!A co se tedy v parném Albuquerque momentálně kuchtí? K tomu, aby si Saul mezi pochybnou společností udělal dobré právnické jméno, je zatím poměrně daleko. Spin-off se bez skrupulí vrací několik dlouhých měsíců před situaci, načatou Walterovým premiérovým vařením perníku, a je to znát. Gigantický flashforward může začít. Slizák s ulíznutou pěšinkou a šibalstvím v očích se v něm snaží uchytit v právnickém korporátu, ve firmě se ovšem aktuálně řeší její mírná existencionální krize. Zakladatel společnosti (a shodou okolností Saulův bratr) prodlévá kvůli těžké nemoci doma, čehož sprostě zneužívají doposud aktivní spoluvlastníci a úlisní zaměstnanci firmy. Jak vyštípat nemohoucího šéfa z podniku? Problematika byrokracie seriálu sluší a zdá se, že bude adekvátní náhradou za trable s modrými krystaly.

Saul je nicméně ochotný udělat cokoliv, aby dostal sourozence, jeho společnost a také sám sebe do finančně výhodnější situace. Co všechno riskne ohrožený predátor v rámci zachování optimálních životních podmínek? Na obrazovce se začíná odvíjet dalekonosný plán, jehož součástí bude i dvojice zhulených skateboarďáků. Hádáte správně, že jde o výbornou paralelu k zbrklému Jessemu. Better Call Saul si z původní Vinceovy show umně půjčuje nejen ikonické záběry, ale i osvědčenou náturu minulých postav. Gilligan bez jakéhokoli očividného vykrádání vše přetavuje v další originální šlamastyku, ve které budou peníze zase až na prvním místě.

Nezapomeňte, druhá část Saulova hazardního tápání ve tmě pokračuje již dnes večer. Ono to ani vlastně s tím pomrkávajícím cliffhangerem na konci S01E01 jinak nejde, na TVZone se tudíž brzy objeví další nadšený recap. A do té doby? Inu, program na dnešní večer máte jistý, dámy a pánové. Všichni jsme tušili, že se stanici AMC další Gilliganův seriálový zářez vyplatí. Nešlo šlápnout vedle, vážně ne. Podobné sázky na neochvějnou jistotu přesto už dávno nejsou na pořadu dne, važme si jich proto. Až se za dekády bude mluvit o nejdůvtiplnějších televizních tvůrcích století, bude spousta z nás moc dobře vědět, na které jméno z davu pět oslavné ódy.

Komentáře
VŠECHNY KOMENTÁŘE (9)

Verdikt

avatar9/10

Davies182

© copyright 2000 - 2024.
Všechna práva vyhrazena.

Registrace

Nemáte svůj účet? Registrací získáte možnosti:
  1. Komentovat a hodnotit filmy a trailery
  2. Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
  3. Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
  4. Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry

Zapomenuté heslo

Pokud jste zapomněli vaše heslo nebo vám nedorazil registrační e-mail, vyplňte níže e-mailovou adresu, se kterou jste se zaregistrovali.

Přihlášení


Registrace