Užíváním této stránky souhlasíte s všeobecnými podmínkami.
Tato stránka používá cookies.
Volejte Saulovi | Better Call Saul | 2015-2022
csfd  imdb
tvůrce: Vince Gilligan
režie: Vince Gilligan
hrají: Bob Odenkirk, Jonathan Banks, Patrick Fabian, Michael Mando, Michael McKean

Volejte Saulovi: S06E08


ikona
Ojik
AMCBetter Call SaulBreaking BadPerníkový tátaVince GilliganVolejte Saulovi
Jeden z nejlepších seriálů současnosti započal svoji cestu k cíli. Jak se povedl začátek druhé poloviny poslední sezóny Better Call Saul? 

O pozvolna končícím prequelu Perníkového táty se na můj vkus ve veřejném prostoru stále mluví mnohem méně, než by si fenomenální seriál zasloužil (těším se na každoroční přehlédnutí při rozdávání cen Emmy). Naštěstí alespoň u nás na webu s tím mohu něco dělat. Zkusím tedy právě odstartovanou druhou půlku závěrečné série Volejte Saulovi vyhypovat ojedinělým recapem osmé epizody, která přichází po dlouhém sedmitýdenním čekání. Má recenze bude současně i malým ohlédnutím za předchozím infarktovým dílem. Oba si malý rozbor zaslouží, tak si jím pojďme zkrátit vyhlížení dílu devátého, s jehož uvedením zpožděný český Netflix opět otálí. 

Tvůrci Perníkového táty před lety rozsekli finální řadu vedví a na druhou půlku nechali diváky čekat skoro rok. To by bylo samo o sobě mrzuté, jenže mid-season finale navíc skončilo šokujícím cliffhangerem, v němž protidrogový agent Hank zjistí, že obávaným metamfetaminovým bossem Heisenbergem není nikdo jiný než jeho uťápnutý švagr. Když tvůrci seriálu Vince Gilligan a Peter Gould oznámili podobné schéma i pro závěr dceřinného seriálu, záhy se rozběhla diskuze o tom, že takové rozhodnutí s sebou nese i neméně vysoká očekávání stran vyvrcholení první poloviny. A jak se ukázalo, oba autoři si toho byli dobře vědomi.

Sedmá epizoda byla zběsilou jízdou, která až exemplárně ukazovala, jaká je nátura celého seriálu. Po hořce humorných peripetiích Jimmyho a Kim při jejich snaze zdiskreditovat Howarda Hamlina přišla závěrečná scéna jako studená sprcha a Gilligan a spol. opět předvedli, jak komplexní dílo Volejte Saulovi je. Jimmy již dávno není postranní komickou postavičkou, ale propracovaným mnohovrstevnatým charakterem, a přes štědrou míru humoru jsme pořád ve světě Breaking Bad, v drogami a zločinem prolezlém Albuquerque, v dějišti tragédie bezmála antických rozměrů o cestě jednoho muže na vrchol a pádu na samé dno. Avšak po oné studené sprše, která prudce zatřese pocity a svědomím ústřední dvojice i diváků, přichází ještě šokující zvrat.

Představiteli Howarda Patricku Fabianovi se konečně splnil sen zahrát si v nějaké scéně s Tonym Daltonem alias Lalem Salamancou. Opilý a zničený Howard si pro svoji návštěvu u manželů Goodmanových vybral ke své smůle noc, kdy se rozhodl svůj plán uskutečnit za pomoci páru i Lalo. A blábolící naštvaný Howard je pro něj jen malou překážkou, s níž se rychle vypořádá. Howardova smrt je pouze drobným kolečkem velkého soukolí intrik a boje o moc mezi kartelem a Gusem Fringem, který se coby jedno z témat vine seriálem již od třetí řady. Jen další z mnoha vedlejších škod. Přesto nás způsob, jakým se s postavou a její dějovou linkou nakonec vypořádali hlavně tvůrci, zasáhl zcela nepřipravené.

V Gilliganově fikčním světě se neumírá pouze v epických přestřelkách a v rámci velkých katarzí. Umírají i dobří, nevinní lidé, dílem náhody a ironie osudu, pouze proto, že byli ve špatný čas na špatném místě. Umění Howardovy smrti ovšem netkví v šokujících okolnostech, ale v tom, že k ní vůbec došlo. Škodolibý úspěch plánu na zničení jeho kariéry dostal hořkou pachuť, když se sám Howard zeptal, co z toho Jimmy s Kim vlastně měli. Jeho zbytečný, tragický skon jej však definitivně polepšil a ukázal, že když je někdo šest sezón prezentován coby povýšený náfuka, neznamená to, že je i zlý člověk, kterému bychom měli poťouchle přát něco špatného. Pokud jeho vlastní seriál dokázal udělat z karikaturního Saula Goodmana hluboce prokreslenou tragickou postavu, tvůrcům se u tohoto druhého komického právníka podařilo totéž během pouhých několika posledních epizod.

Osmý díl z nastaveného tempa neslevil a stačil dramaticky rozehranou situaci s Lalovou pomstou uzavřít. Ano, po Nachovi a Howardovi mizí ze scény další postava, která se v Breaking Bad již neobjevuje, a Lalo je posledním (nebo prvním, záleží na vnímání chronologie obou seriálů) Salamancou, který se klidného stáří nedožil. Sotva to mohlo dopadnout jinak, přesto málokdo asi čekal, že tato dějová linka skončí tak brzy a tvůrci si ji nepodrží až do samého finále. Ze seriálu každopádně odchází jeden z nejlepších záporáků celého drogového univerza. Pokud Tony Dalton za svého nádherně rozverného psychopata nedostane příští rok alespoň nominaci na Emmy, budu opravdu zklamán.

Obě mrtvoly jsou však příliš nepohodlným břemenem, které nelze jen tak někde pohodit, a obzvláště z Fabianova odchodu je vytěženo ještě několik posledních emotivních okamžiků. Poetický úvod z budoucnosti, v níž vidíme zrealizovaný plán na zakrytí stop, Jimmyho letmý pohled na to, jak Mikeovi muži cpou tělo do lednice, nebo Mikeovo „easy“, když se jeho pomocníci chystají hodit Howarda do společného hrobu. Je to však právě výjev jámy s těly Lala a Howarda pohromadě, podbarvený tklivým cellem, který se nemilosrdně vpálí do divácké paměti. Chladnokrevný zabiják a jeho nic netušící, nevinná oběť, která mu vstoupila do cesty, spočinou spolu tváří v tvář, jako párek přátel či milenců. Tragédie Gilliganova světa je zase jednou bezmála hmatatelná. Autor umí plastické a dokonalé charaktery nejen přivádět k životu, ale s bravurou sobě vlastní je i posílat na onen svět.

Po velmi dlouhém dni je tak většina hlavních postav někde úplně jinde, než kde je příběh zastihl na jeho počátku. Gusovi bez Lala už nic nebrání v postupném ovládnutí drogového byznysu ve městě a Mike má o několik vrásek víc. To vše ale zůstává Jimmymu s Kim utajeno. Howardova vražda pro ně nebyla pouhým okrajovým problémem, ale hlavním bodem programu večera, který měl být oslavou, ale strašně se zvrtl. Mike, jemuž Kim vmetla do tváře, že je měl chránit, jí toto žďuchnutí později razantně vrátí, když zmíní jejich plán na Howardovu diskreditaci zahrnující drogy a Howardovu neexistující závislost využije v historce o jeho zmizení. Na Kim teprve tehdy dopadne tíha její viny. Ač on jí dokázal, že by pro ni zemřel, a ona jemu, že by pro něj zabila, v tu noc nebyli pohřbeni pouze Lalo s Howardem, ale i vztah Jimmyho s Kim.

---

Autor: Ondřej Černý
Foto: AMC
Zdroj: AMC 

Volejte Saulovi: S03E01


ikona
do_Od
Recap čerstvé epizody Better Call Saul je tady! Je zpátky Gus? A co na to Jimmy? 

...asi. Možná. Kdo ví. Ale nejspíš jo. Návrat Gustavo Fringa je sice nevyhnutelný, vyšlo s ním hned několik promo videí a objevil se dokonce i na oficiálněch plakátech, pokud jste ale jako já a bláhově jste doufali, že se kultovního záporáka z Breaking Bad dočkáte už v úvodní epizodě třetí série, pak vás tvůrci zklamou. Seriál Volejte Saulovi (a těžko se mi věří, že jsem si na to po dvou sériích stále nezvyknul) totiž dělá věci jinak. Gus tedy s největší pravděpodobností dorazí v poslední epizodě na dvě minuty a tvůrci se nám pak budou zase x měsíců vysmívat, jak jsme jim na to krásně naletěli. Každopádně tím mé zklamání jenom začíná.

Seriál vrací do hry všechno, pro co ho někteří milují, a jiní zase nenávidí. Já jsem přitom pořád někde mezi, přičemž si někdy říkám, že je Saul naprosto boží hlavní postavou (zhruba 2 epizody za řadu) a jindy umírám nudou a modlím se, aby se děj okamžitě přepnul k Mikovi. Možná je to jen můj problém, ale příběh Saula a jeho emocionálně narušeného bratra mě doteď zkrátka nelapil tak, jak bych doufal. A ano, je to nejspíš tím zoufale pomalým pojetím, zároveň ale dobře vím, že to tu a tam vykulminuje v boží situace, které skoro jakoby vypadly z příběhu Waltera Whita. Pointa je, že tápu. A nudím se. A to asi není dobře.

Ale zpátky k recapu (nebo spíš konečně). Tak jak jsme to zanechali ve druhé řadě, tak Jimmy se snaží bratra přesvědčit o tom, že je vlastně dobrák a že za vším, co dělá, existuje perfektně dobrý úmysl. Ten na něj ovšem kašle a hodlá se ho potopit. Mezitím Mike dostane tajemný vzkaz, aby nestřílel mexického bosse, a protože něco takového není jen tak, okamžitě se vydává na útěk, přičemž se snaží přijít na to, kdo ho sleduje a proč. To se eventuálně i podaří a tím první epizoda končí. Blahopřeju, pokud jste dočetli až sem a první díl ještě neviděli, právě jsem vám ušetřil asi sto padesát let vašeho života.

Nejspíš byste na internetu našli blázny, kteří by si přáli, aby ty epizody byly ještě delší. Kteří by zvládli sledovat Mika rozebírat auto a hledat štěnici klidně celé dny. Inu, proti gustu... já mezi ně bohužel nepatřím, a přestože řemeslně je Saul naprosto famózní, já ho zkrátka z nějakého důvodu nedokážu docenit. Nicméně chcete vědět, v čem je největší fór? Za dvanáct nebo kolik týdnů si stejně sednu k Netflixu a celou tu třetí řadu (včetně opětovného shlédnutí první epizody) sjedu. Proč? Protože jako správnej fanda prostě musím. That's why.

 

Volejte Saulovi: S01E05


ikona
Davies182
Jimmy McGill využívá dobré reklamy a shání nové klienty. Ne všechno jde ale podle plánu!  

Děsí mne, jak těžko se v dnešní uspěchané době lze zavděčit náročným televizním divákům. Každý druhý seriál se tváří jako rádoby výbušná záležitost plná zběsilých střihů a nepřestávající akce, v níž často tupé dialogy lítají ze strany na stranu. Takže když potom do beden dorazí Gilligan se svým nemluvným, s jednotlivými záběry se mazlícím Saulem, je rázem internet plný nespokojenců. Better Call Saul totiž údajně není výborný, je jen průměrný. A obloha je růžová a tráva modrá.

Ujasněme si jedno: je to drama. A dá se vlastně klidně napsat artové drama či drama vhodné do sálů filmových festivalů, protože až takové má Saul neoddiskutovatelné kouzlo. Nenapadá mě z fleku žádný jiný seriál, v němž by figurovaly podobně vyšperkované záběry kamer. Tady si někdo evidentně lahodí ve svém řemeslu a zároveň obtiskává svou unikátní zručnost do ojedinělého TV počinu. Skladba rozmáchlých epizod tak sice může nudit, nelze jí ale upřít snahu o jakousi tvůrčí kreativitu.

Art je holt mnohými subjektivně považován za nudu. Ani v poslední S01E05 – Alpine Shepherd Boy se atomových hřibů či prázdných zásobníků opět nedočkáme, bohužel. Znovu se hraje na lážo plážo vyprávění, zase z toho ale albuquerqská atmosféra stříká až do Texasu. Jimmy nasedá do své pojízdné rachotiny a objíždí nové potenciální klienty. Dravý právník-žralok však akorát zjišťuje, že je Nové Mexiko zaplněno opovážlivě hloupými obyvateli. Jedenapadesátý americký stát s vlastní měnou? To nepůjde. Anebo mluvící toaleta? Už vůbec ne!

Spásný nápad, jak se uživit, nakonec přichází až s jednou naivní důchodkyní. Než ale Jimmy stačí rozvinout svého obchodního ducha, je náhle povolán do nemocnice. Bráškovi se přitížilo! Dozvídáme se zajímavé detaily ohledně Chuckova zdravotního stavu a zjišťujeme, že to možná bude tak trochu problém i mozku – nepůjde jen o fyzickou reakci těla na různé podněty. V nejdelší scéně z S01E05 navíc hostuje Clea DuVall (Fakulta) jako ošetřovací sestra, a lesbičce Stokely to pochopitelně sekne i po letech.

Mladší z protřelých McGillů se v budoucnu bude muset pořádně ohánět, aby se zavděčil nejen svému nemocnému sourozenci, ale i novým umírajícím klientům. Potřebujete sepsat závěť? Tak už víte, kam zavolat. Volejte Saulovi, což je zároveň nový český název stále výborného seriálu. Gilligan od diváků vyžaduje trpělivost a oplácí magickým návratem svěží nostalgie, za TVZone zatím jednoduše spokojenost. A příště už konečně dorazí hrozně moc naštvaný/zoufalý Mike.

Volejte Saulovi: S01E04


ikona
Spooner
Veze se Saul Goodman stále na vítězné vlně? 

Spin-off Perníkového táty zažil v předešlých týdnech opravdu snový start. Tvůrci nastavili hned v úvodu laťku proklatě vysoko, diváci si pomlaskávali z návratu známé atmosféry a v ředitelství kabelovky AMC asi po rekordní sledovanosti uspořádali hodně divokou party. Jenže bylo jasné, že seriál musí ze zběsilého tempo na chvíli zpomalit a nadělit nám malinko pozvolnější epizodu. Přesně tato situace nastala již tento týden. Vysokým kvalitám nového hitu to ovšem nic neubírá.

Na úvod nás tak čeká ukončení příběhu okolo zmizení povedené rodinky Kettlemanových, z čehož nebude mít nebezpečný  Nacho zrovna radost. Právnický život jde ale dál a Jimmy se snaží nakopnout svoji neslavnou kariéru. Dostane se díky tomu však do války s nelítostným Hamlinem. Nejnovější díl se tak odvíjí v o dost pomalejším tempu, po většinu stopáže se zde toho příliš nestane a vyloženě strhující a nervy drásající sekvenci zde na rozdíl od předešlých zářezů také nenajdete.

Scenáristé se více zaměřili na příběh a především na čím dál zajímavější postavy. Gilligan a spol. totiž potvrzují, že se nehodlají opírat jen o výtečně zahraného hlavního tahouna a opět zabydleli svůj projekt řadou zajímavých vedlejších charakterů, jež dostávají čím dál více prostoru. A to je jen dobře. Bráchu Chucka si scenáristé sice ještě šetří malinko v pozadí, z Hamlina se ale rýsuje ta správná právnická nemesis, Kim sem jako ženský element správně zapadne a u Nachových pohledů člověk neví, jestli vám za půl vteřiny neurve hlavu. Zajímavé postavy pak mají do budoucna velký potenciál a při podobné scenáristické péči od nich můžeme očekávat velké věci.

To samé se dá ostatně říci i opěvované novince. Ta sice zdánlivě zvolnila tempo, stále ovšem nabízí po všech stránkách vybroušenou a skvěle natočenou podívanou, která si diváka získá opravdu rychle. Něco mi navíc říká, tento týden bylo vlastně jen záměrné ticho před bouří a již brzy začne jít zase rychle do tuhého.

Komentáře
VŠECHNY KOMENTÁŘE (12)

Volejte Saulovi: S01E03


ikona
Spooner
Saul Goodman pokračuje ve své spanilé jízdě. Proč je z jeho sólovky megahit? 

Příběh vykutáleného právníka Saula Goodmana patřil mezi nejočekávanější novinky první poloviny roku. Takto vydařený start však nečekal asi nikdo. Pilot sledovalo při premiérovém večeru necelých sedm miliónů diváků a byl tak hravě překonán rekord stanice AMC. Jenže diváci se díky opakování, streamování či nahrávání hrnuli i nadále a úvodní dvě epizody tak ve Spojených státech za první týden vidělo již 15,6 milionů diváků. Better Call Saul tak má na kontě zdaleka nejsledovanější premiéru v historii všech kabelovek a nedá se očekávat, že by mělo fanoušků v budoucnu ubývat. Novinka ze světa Perníkového táty si totiž svůj úspěch zcela zaslouží.

Vince Gilligan, Peter Gould a výtečný Bob Odenkirk totiž čím dál více vystupují ze stínu svého slavnějšího drogového bratříčka. Dokazují tak, že nejde o laciné ždímání slavné značky a McGillovy trampoty tak obstojí i sami o sobě. Ano, pořád tu máme starou dobrou atmosférou, líbivé obrázky z Albuquerque a znalost Breaking Bad je také potřeba. Gilligan se ovšem nespoléhá na nostalgii a potvrzuje, že by do žádaného prequelu nešel, kdyby neměl vše do puntíku vymyšlené. I tentokrát se proto dočkáme nejednoho překvapení ze Saulovy minulosti a dokonce i oblíbený morous Mike začíná ze svého parkovacího místečka vystrkovat růžky.

Zatímco úvodní epizody BB nabízely jen dosti pomalý rozjezd, jenž pouze načrtával budoucí směr a potenciál kultovního seriálu, zde se jede hned od počátku na plný plyn. Příběh okolo zmizelé rodinky Kettlemanů je tak zase plný napínavých scén, u nichž budete jen napětím tajit dech. Na zbytečnou vatu a prázdné dialogy zde není místo, scénář pádí rychle kupředu a detektivní zápletku nám servíruje v tom nejvypiplanějším režijním balení.

Gilligan a spol. tak konkurenci nadále ukazují, jak by měl vypadat pořádný spin-off. Tady nás nečeká pouze spoléhání na staré dobré časy či sázka na neselhávající titulní charakter, ale hlavně další vypiplaný příběh, jenž dává oblíbenému seriálovému prostředí další nový rozměr. O překvapení navíc zcela jistě nebude nouze ani nadále a šance, že se nám tu rýsuje jedna z televizních událostí roku, je stále větší.

Komentáře

  • Do této diskuze ještě nikdo nepřispěl, buďte první.
VSTOUPIT

Volejte Saulovi: S01E02


ikona
mcb
Druhá epizoda ukázala, že má k Breaking Bad blíže, než jsme mysleli. 

Pokud pilot Perníkového tátu jen připomínal, druhá epizoda je už jeho stoprocentní esence. Po včerejším infarktovém cliffhangeru se nejen vrací známá postava z BB univerza, ale také působivá kriminální zápletka, do níž se bude muset Saul i přes svou averzi zapojit. Nejde však jen o laciné přivedení postavy zpět na scénu, pasáž s Tucem (snad to nepovažujete za spoiler, když čtete recap) má totiž význam jak sama o sobě, tak i v rámci celé první série, jak se ukáže v předtitulkové scéně druhého dílu. Vince Gilligan to má zkrátka znovu promyšlené do naprostého detailu, kde si můžeme být jisti, že každý záběr a téma má význam a bude zužitkován později…

  

Mimo to se režie druhé epizody zhostila dvorní režisérka Perníkového táty Michelle MacLaren (v budoucnu bude točit i Wonder Woman), která servíruje skvěle natočené scény (mrazivá pouštní pasáž „oko za oko“), montáže (Saul se svými klienty) a opět staví kameru na netradiční místa (automat na kávu). Spolu s prostředím novomexického Albuquerque je zatím Better Call Saul výborným pokračovatelem Perníkového táty, který zachovává všechny jeho trademarky a ukazuje, proč si originál vydobyl takové uznání mezi kritiky i diváky.

 

Navzdory tomu všemu je však Saulova právnická odysea stále čímsi osobitá a to hlavně mnohem ladnějšími přechody mezi dramatem a komedií – což je zásluhou hlavně Boba Odenkirka, jehož Jimmy je zatím na hony vzdálený tomu protřelému žralokovi, kterého známe z pozdějších dílů Perníkového táty. Rozjezd zkrátka nemohl být lepší a už po druhé epizodě mohu s jistotou říct, že takhle mě naposledy chytnul Temný případ nebo Fargo. 

© copyright 2000 - 2024.
Všechna práva vyhrazena.

Registrace

Nemáte svůj účet? Registrací získáte možnosti:
  1. Komentovat a hodnotit filmy a trailery
  2. Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
  3. Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
  4. Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry

Zapomenuté heslo

Pokud jste zapomněli vaše heslo nebo vám nedorazil registrační e-mail, vyplňte níže e-mailovou adresu, se kterou jste se zaregistrovali.

Přihlášení


Registrace