Užíváním této stránky souhlasíte s všeobecnými podmínkami.
Tato stránka používá cookies.
BoJack Horseman | 2015-2020
csfd  imdb
tvůrce: Raphael Bob-Waksberg
hrají: Will Arnett, Alison Brie, Aaron Paul, Lisa Kudrow, Paul F. Tompkins, Amy Sedaris

BoJack Horseman: 5. série


ikona
Sam.Vimes
Jak se povedla pátá řada dospělého animáku s depresivním koněm? 

Sebedestruktivní kůň s hlasem Willa Arnetta se na Netflix vrací s již pátou řadou tragikomického seriálu pro dospělé. BoJack má tentokrát nový seriál Philbert, kde hraje hlavní roli drsného a depresivního detektiva. Diane se vyrovnává s rozpadem vztahu s Panem Peanutbutterem, zatímco zlatý retrívr si zachovává věčný optimismus a jde prostě do dalšího vztahu. Princezna Carolyn se snaží o adopci a Todd ve svých normálnějších scénách řeší asexualitu.


BoJack Horseman za sebou má již čtyři řady alkoholismu a průšvihů, takže by se nabízela otázka, jestli se po tolika epizodách již nezačíná opakovat. Naštěstí nikoliv a aniž by se BoJack (postava i seriál) nějak radikálně změnil, zvládá pokračovat pořád dál i bez toho, aby se točil v kruhu. Stále se snaží o alespoň přibližně funkční existenci, tentokrát skrze (snad?) úspěšný seriál a (zdánlivě?) nezávazný vztah s kolegyní herečkou. Ale samozřejmě se to všechno postupně hroutí a zejména v druhé polovině série hned několik epizod skončí tak tvrdou katarzí, že to diváka nechá sedět u titulků s husí kůží a obavou, jestli by neměl před dalším dílem radši trochu emocionálně zregenerovat.


BoJack stále dokáže stejně tak pobavit, jako tnout do živého. To druhé ale zanechá mnohem výraznější dojem, ať už jde o romantické či rodinné vztahy, depresi a pocit odcizení nebo sebedestruktivní chování někoho, kdo jednoduše nedokáže být šťastný. Mezitím seriál nešetří ani kritickým komentářem filmového průmyslu (hlavně přes BoJacka a Carolyn) i současných politických a společenských problémů nebo trendů (hlavně přes Diane).

Na druhou stranu Todd pokračuje s čím dál tím bizarnějšími zápletkami, kde příčetnost nebo smutná pointa prokoukne jen občas. Hodně tvůrčí energie opět šlo třeba i do čistě vizuálních gagů, jež se objevují na pozadí důležitějších scén nebo fungují jako předěly mezi scénami či jako jejich ustavující záběry. Hříčky vycházející z antropomorfizace některého zvířecího druhu, absurdně špatná schémata scénářů pro Philberta nebo jen skryté odkazy a pocty. Viz třeba žena vlevo na fotce níže, jejíž halloweenský kostým nápadně připomíná postavu Alison Brie (hlas Diane) z jejího seriálu GLOW.


Oproti minulé řadě se letos zlepšila linka Princezny Carolyn a navíc do značné míry odpadl i její jazykový humor založený na řetězení podobně znějících slov. Stejně ale společně s Panem Peanutbutterem zůstává tak trochu zastíněná někde uprostřed mezi hlubšími linkami BoJacka a Diane na jedné straně a šílenými zápletkami Todda na straně druhé.

Pátá řada má samozřejmě i slabší momenty, ne všechny hlášky jdou nutně do černého a s Toddem je to občas „hit or miss.“ V rámci celé sezóny se to ale vsákne, zvlášť když opět nechybí i několik formálně zajímavých dílů, ať už jde o koláž několika halloweenských večírků napříč roky, vyprávění těžce zkoušené terapeutky nebo celou-epizodu-trvající proslov na pohřbu. BoJackovi se zkrátka daří držet laťku.

Komentáře

  • Do této diskuze ještě nikdo nepřispěl, buďte první.
VSTOUPIT

Verdikt

avatar8/10

Sam.Vimes


Hodnocení čtenářů

  • avatar9/10

    hroubek

  • avatar10/10

    ZAJDA.

BoJack Horseman: 4. řada


ikona
do_Od
BoJack Horseman pokračuje v utápění žalu a my pokračujeme v milování jej za to. 

Psát texty k BoJackovi není vůbec snadný. Základními předpoklady by měla být flaška alkoholu, silná kocovina z předchozího večera, kupa výčitek, pár týdnů nulového kontaktu se svým okolím, vnitřní hlas, kterým se konstantně f*ckujete a opakujete si, jak jste stupidní kusy s*****, no a konečně, alespoň základní představa o tom, jak by takový text měl vypadat. Nebudu to jmenovat, ale splňuji přesně tři tyhle předpoklady a ten poslední to není - takže se fakt omlouvám za následující řádky.

Čtvrtá řada začíná BoJackovou absencí. Diane (sexy hlas Alison Brie) se cítí čím dál tím opuštěnější, její muž Pan Peanutbutter se totiž rozhodnul kandidovat na místo guvernéra Kalifornie a všichni vědí, jak Kalifornie miluje guvernéry, kteří se dříve živili herectvím. Ačkoliv teda nemá ani nejmenší zdání, jak taková práce vlastně funguje, shodou absurdních - ale vzhledem k naší realitě vlastně ne zas tolik - náhod se z něj stane seriózní kandidát, čímž se rozjede jedna ze tří primárních zápletek téhle řady. Ta nejvtipnější, podotýkám.

Druhou je absentující BoJack (rok od roku lepší Will Arnett) a jeho nenávist k sama sobě. Ačkoliv, nenávist je špatné slovo. Jak jsem v úvodu zmiňoval ten vnitřní hlas, tak přesně tím BoJack trpí. Představte si to zhruba tak - víte, co je správné, víte, co byste měli udělat, ale pokaždé stejně uděláte to, čím všechny ostatní od sebe odstrčíte. Komu BoJackův problém po třech sériích nebyl stále jasný, ten se zde dočká definitivní odpovědi a byť jsme ji už mohli dávno vytušit, kulminace příběhů, série flashbacků (pomezí čtyřicátých a padesátých let je tu zachyceno fakt geniálně) a taky zrcadlo do duše osamělého herce v podobě nově nalezené dcery znamenají, že je ta odpověď více než uspokojivá. Tahle zápletka je ta nejemotivnější a svým způsobem jsem si díky ní mohl vě věcech konečně udělat trochu pořádek. Tedy alespoň věcech týkajících se tohoto seriálu. I když svým způsobem, kdo chce ušetřit za psychologa, tomu by asi stačilo pustit si epizodu Stupid Piece of Sh*t. Velmi terapeutické.

Poslední a v mých očích nejméně zvládnutá je Princezna Carolyn. Stárnoucí age... manažerka je v dlouhodobém vztahu a těhotná, její zápletka se tak logicky točí především okolo manželství, dětí atd., přičemž stejně jako u všech ostatní to občas naruší Todd (božan Aaron Paul), či jiná filmová katastrofa vesele (nebo smutně) komentující současnou Ameriku / Hollywood. Klidně to může být tím, že nemám prsa a není mi 40, jakmile ale dojde na vážné situace a já se mám vžít do téhle kočky, nikdy to tak úplně neklapne. Spíš za to ale může fakt, že to zkrátka oproti dvěma výše zmíněným kapitolám působí mnohem klišovatěji a průměrněji, než na co jsem u BoJacka v jeho nejlepších momentech zvyklý. 

Vlastně jsem obecně měl při sledování čtvrté série pocit, že nejlepší díly jsou ještě o kus lepší než posledně, a naopak, že ty nejhorší jsou ještě o velký kus horší, než jak tomu bývalo v minulosti. Zbytek je ale pořád dost vysoký nadprůměr na to, abych tomu mohl ve finále dát silnějších osm. Jestli BoJacka sledujete, tahle řada vás rozhodně nezklame. Jestli BoJacka nesledujete, tak byste už měli kruci začít. 

Komentáře

  • Do této diskuze ještě nikdo nepřispěl, buďte první.
VSTOUPIT

Verdikt

avatar8/10

do_Od


Hodnocení čtenářů

  • avatar9/10

    hroubek

  • avatar9/10

    IZFNP

  • avatar10/10

    ZAJDA.

BoJack Horseman: 3. řada


ikona
do_Od
Recenze dlouho odkládané pecky v podobě třetí řady BoJacka Horsemana je konečně tady!  

Se zpožděním, ale přece. Recenze třetí řady BoJacka byla koneckonců stejně tak nevyhnutelná, jako alkohol a deprese u hereček po čtyřicítce. V případě BoJacka je to ovšem dobré znamení. První dvě řady byly výborné, jako celek a zkouknuté najednou možná subjektivně ještě o něco lepší, než obě samostatně a sledované po částech, faktem ale je, že takováhle depresivní zábava tady v podobě animáku už dlouho nebyla. A přestože Rick a Morty jsou, co se kreativity týče, pořád o level jinde (obzvlášť ve své druhé řadě), BoJack nabízí něco, co jiné seriály zkrátka nemají.

Hloubku. A tím nemyslím takovou tu prvoplánovou, která se tváří, jakože o něčem vypovídá, ale ve skutečnosti se skrz ní jenom klouže po povrchu. Myslím tím opravdové životní pravdy, skutečné emoce, jako jsou strach, nejistota nebo naprostá beznaděj. Zkrátka věci, o kterých lidé nahlas moc nemluví, ale v zásadě je každý někdy cítil.

Třetí řada každopádně navazuje přesně tam, kde v předchozí sérii BoJack skončil. Rozhodně se tedy nejedná o samostatný příběh, do kterého bych vám teď doporučil naskočit jen tak po hlavě. BoJack se konečně dostal k natočení svého vysněného projektu. Opět se tak dostává pod světla reflektorů, jenže záhy zjišťuje, že svět fakt nefunguje tak, jak by to on potřeboval. Každý má své problémy a jakmile se ty krize začnou řetězit, vypadne z toho pokaždé těžký průser, který ho jenom vnitřně posune zpátky tam, odkud se snaží celý čas utéct.

Co se vtípků a témat týče, ocitáme se znovu ve světě filmových hvězd, agentů, publicistek apod., tzn. že o super hlášky nebo bizarní odkazy  na skutečný svět opět není nouze. Jelikož už jde ale o třetí řadu, řada věcí vám přijde spíše povědomých a smát se tak budete už jenom těm opravdu nečekaným situacím, které si pro vás tvůrci připravili. Vrcholem je každopádně čtvrtá epizoda, která se celá odehrává beze slov pod vodou, je skvěle vypointovaná a nesmírně dojemná, dokonce jsem k ní psal i recap, takže víc k tomu najdete zde.

Jako celek to ale pořád funguje více než skvěle. Dokonce se musím přiznat, že už jsem ta antropomorfní zvířatka přestal ve finále vnímat jako zvířátka (ačkoliv i kolem toho se tu stále točí dost humoru) a viděl v nich spíš ty lidi, respektive hlasy, které za nimi stojí a přivádějí je k životu. Skoro mi až přijde, že trojice W. Arnett, A. Brie a A. Paul tady hraje líp, než ve většině svých dalších projektů (samozřejmě s výjimkou Breaking Bad, bitch).

Tak či tak se nemůžu zbavit jednoho dojmu, na kterém jsem se po dosledování finále zasekl. A to že nemůžete dělat komplexní dramatické oblouky v rámci jedné dvacetiminutové epizody. Jasně, jde o souvislý děj, takže nějaké základy pro budoucí rozhodnutí jsou dány, na konci poslední epizody jsem ale hlavní postavu už jen stěží chápal, BoJack tady totiž kompletně změnil své přesvědčení během asi tří minut a takhle to imho v životě nefunguje. Dokonce ani jako cliffhanger pro příští sérii. Možná je to pauzou, kterou jsem si před finálovým dílem dal, možná je to aktuální předvánoční náladou, která jde přímo proti tomu, o čem BoJack je, každopádně mě to neuchvátilo. Ba naopak, jako divák jsem cítil menší zradu. Bokem toho je to ale pořád hrozná pecka, takže poslední řádky klidně ignorujte a seriál dožeňte. Stále platí, že nebudete litovat.

Verdikt

avatar8/10

do_Od


Hodnocení čtenářů

  • avatar9/10

    hroubek

  • avatar10/10

    ZAJDA.

BoJack Horseman: První dvě řady


ikona
do_Od
Našli Rick a Morty novou konkurenci?  

Tak dlouho jsem se snažil sepsat k BoJackovi perfektní recenzi, až jsem si řekl k čertu s tím! Jak bych mohl napsat dokonalý text k dílu, které samo o sobě není ani zdaleka dokonalé? Ba dokonce ani já nejsem dokonalý. Žádná z věcí na tomhle skomírajícím světě není dokonalá, všechno stojí za ho_no, nic nemá smysl, život je jen dlouhé čekání na smrt a vítejte u nejdepresivnější recenze roku.

Pakliže nemáte ani páru o čem to mluvím, dovolte mi vám představit hlavního hrdinu našeho příběhu, BoJacka Horsemana. Bývala hvězda sitcomu Horsin‘ Around (1987-1996) stále žije v L.A., má nádherný dům, plno přátel a spoustu peněz. Na první pohled vede přesně ten typ života, který by si každý z nás přál. Tedy až na jednu malou drobnost.

BoJack (Will Arnett) je kůň, jeho agentka/bývalá přítelkyně se jmenuje Princezna Caroline a je to kočka a tak trochu „jiný“ herec a BoJackův samozvaný kamarád Pan Peanutbutter je pes. Teprve až BoJackův spolubydlící Todd (Aaron „bitch“ Paul), kterého u sebe BoJack nechává bydlet zadarmo, je obyčejným člověkem. Lidskou troskou, abych byl přesný, k tomu se ale ještě dostaneme. Pointou je, že tomuhle světu vévodí jak lidé, tak i zvířata. A vy se tím nesmíte nechat zmást, protože v jádru je tenhle malý fakt naprosto bezvýznamný. Vlastně nebýt toho, že vede k jedněm z nejbizarnějších situací, jaké si člověk vůbec dokáže představit, na něj můžete kompletně zapomenout. Vážně.

Ale zpátky k hlavní postavě. Abyste chápali, zatímco Rick a Morty žijí v alternativním vesmíru, cestují různými dimenzemi, zabíjí galaktické šmejdy a přitom řeší věci jako je rozvod rodičů, útrapy na střední škole, první lásky a podobné problémy, BoJack je trochu někde jinde. Většina lidí by od podobného námětu nejspíše čekala odlehčenou jízdu plnou hlášek, ujetých postav a nápaditých zápletek. Tohle je spíš netradiční pouť jedné otrávené duše, plná hlášek, ujetých postav a nápaditých zápletek vycházejících překvapivě z reality. Nepatrný rozdíl, rozvedený do maxima. Ústřední charakter v mnohém opravdu připomíná Hanka Moodyho, nechvalně známého pisálka ze seriálu Californication. A věřte tomu nebo ne, ten nečekaný mix humoru se seriózní životní krizí tady funguje možná ještě o fous líp.

Sex, drogy a alkohol. Jak moc to tvůrci myslí s tou depkou vážně vám dojde teprve ve chvíli, kdy se objeví postava ghostwriterky Diane Nguyen (s úžasným hlasem Alison Brie) a začne o BoJackovi psát knížku. V tu chvíli příběh nabere onu hloubku, všechny situace – vtipné či nikoli – začnou vést k tomu, aby se divák a potažmo i postava Diane, kterou si jako jedinou BoJack pustí k tělu, dozvěděli něco víc o tom, proč je BoJack takový, jaký je. Protivný, uzavřený a nešťastný. Nebyl takový ale vždycky a proto nahlédneme do jeho dětství i časů natáčení seriálu Horsin‘ Around. Pokud rádi sledujete pozadí života Hollywoodských producentů, herců nebo jen agentů, máte kliku. Všechno tu je a díky tomu je děj nejenže konzistentnější, ale také zcela organický. Postavy se vyvíjí, každý malér má následky a všechno směřuje k nejasnému konci.

Není lehké býti koněm. Proto je dobře, že se v seriálu vyskytuje i dostatečné množství vedlejších postav, které vám naštěstí připomenou, že v tom světě kolem nás je i kousek dobra. Ať už je to chudák Todd, jehož nápady nikdy nedávají smysl, ale za tu snahu mu prostě musíte fandit, nebo Pan Peanutbutter, který vám svojí lehkou retardací a roztomilým kukučem nejspíš bude připomínat vašeho vlastního domácího mazlíčka. Tvůrci zkrátka umí dobře vyvažovat atmosféru a na poli dvaceti minut prakticky ani nejde, aby vás začali nudit. Místo aby však hráli na jistotu, stále přicházejí s čerstvými způsoby, jak děj stočit tam, kam byste to podle vašich běžných seriálových zkušeností nikdy nečekali. Nenucené a pořád hodně, hodně fajn.

Asi už vám došlo, že seriál ve skutečnosti dosti vychvaluji. Zapomeňte na úvodní odstavec. Celé to má k dokonalosti velmi blízko. Problém je, že v tomhle případě ale taky dost záleží na tom, jakou vy sami máte povahu. Jste věční optimisté a u seriálů hledáte oddych? Pak BoJack není nic pro vás. Je váš vkus různorodý a máte rádi uvolněnou zábavu stejně jako těžká dramata? Potom by vás BoJack mohl celkem bavit. Tu pravou trefu do černého v tom ale uvidí jen malé procento lidí, které se s hlavní postavou dokáže ztotožnit. Umí si podobný svět představit, protože už v něm z části sami žijí. Pro ně bude BoJack znamenat něco víc. A pro ně je nejspíš i tahle recenze. Berte, nebo nechte bejt. Je mi to jedno. Nic nedokáže zaplnit tu prázdnotu uvnitř. Všichni jednou umřeme.
 
TL;DR…vtipná i depresivní protiváha k Rickovi a Mortymu s Willem Arnettem, Allison Brie a Aaronem Paulem, která se dost určitě vyplatí vidět.

Komentáře
VŠECHNY KOMENTÁŘE (5)

Verdikt

avatar10/10

do_Od


Hodnocení čtenářů

  • avatar9/10

    Memphis

  • avatar10/10

    Axis

  • avatar9/10

    hroubek

  • avatar9/10

    IZFNP

  • avatar9/10

    ZAJDA.

© copyright 2000 - 2024.
Všechna práva vyhrazena.

Registrace

Nemáte svůj účet? Registrací získáte možnosti:
  1. Komentovat a hodnotit filmy a trailery
  2. Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
  3. Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
  4. Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry

Zapomenuté heslo

Pokud jste zapomněli vaše heslo nebo vám nedorazil registrační e-mail, vyplňte níže e-mailovou adresu, se kterou jste se zaregistrovali.

Přihlášení


Registrace