Užíváním této stránky souhlasíte s všeobecnými podmínkami.
Tato stránka používá cookies.
Loki | 2021
csfd  imdb
tvůrce: Michael Waldron
hrají: Tom Hiddleston, Owen Wilson, Gugu Mbatha-Raw, Sophia Di Martino, Richard E. Grant

Loki: 1. řada


ikona
Redakce
disney+lokimarveltom hidlleston
Jak se povedla nová marvelovka s rozsáhlými důsledky pro celé MCU? 

Co se stalo s verzí Lokiho, která během událostí Avengers: Endgame uprchla s Tesseractem, jaké to bude mít důsledky pro MCU a hlavně - jak dobrý je z toho seriál?

Jak to vidí Spooner:

Tak tentokrát budu koukám za toho zlýho poldu já. Jenže zatímco většina MCU na internetu nešetří nadšením, já považuji Lokiho po seriálovém Falconovi za druhou spíše promarněnou příležitost. Ano, kvituji odvahu tvůrců udělat ze sólovky boha klamu ve svém finále hodně důležitou událost pro MCU, jež výrazně mění situaci a vykopává míč do nového, nejspíš i zatraceně zamotaného, příběhu. Stejně tak oceňuji fakt, že tvůrci i přes veškerá očekávání udělali z Lokiho v podstatě jen dialogovku v barevných kulisách a s výtečným soundtrackem, který asi jen tak z hlavy nedostanu. Jenže i přes všechna tyto pozitiva nedokáže režie a scénář se svými trumfy správně pracovat a nemohl jsem se zbavit dojmu, že se tu celou dobu jede na půl plynu.

Možná je to způsobené i tím, že mě Lokiho charakter nikdy tolik nebral, ale jeho dobrodružství s TVA mě zkrátka ani na chvíli nestrhlo. Režie sice nezapře fajn nápady, vůbec s nimi ovšem neumí pracovat, projektu jako by celou dobu chyběl drajv se sebejistější režijní rukou, a i akčnější pasáže (i když jich tu moc není) jsou natočeny zcela rutinně, bez chuti a bez zápachu. Ostatně, ani ty dialogy tu nefungují na 100 %. Což o to, když se před kamerou potkají Hiddleston s Owenem Wilsonem (asi jeden z největších kladů seriálu), je to velká dialogová paráda, jelikož tahle dvojka má mezi sebou parádní chemii a divák má jen úsměv od ucha k uchu z toho, že je bývalá komediální hvězda zase jednou v ráži.

Jenže zatímco Lokiho bromance s Mobiusem šlape na jedničku, jeho linka se Sylvií mě nechávala naprosto chladným. Mezi Hiddlestonem a Sophií Di Martino totiž chybí chemie, herečka svého hereckého kolegu vůbec nestíhá a navíc postrádá ten správný šarm, jímž by si omotala diváka kolem prstu. Scénář si pak sice vymyslel celkem nápaditou zápletku hezky rozšiřující MCU, jenže celkem brzy se ukáže, že na pokrytí šesti epizod je toho vlastně docela málo. Takže se začne natahovat jak pomocí dialogů, tak pomocí zcela nezajímavých epizodních zápletek, které jsou tu totálně navíc. Stejně jako rádoby švihlý a ulítlý humor, jenž je do seriálu často vkládán dost necitlivě a celkové atmosféře i vývoji postav spíš ubližuje. Seriálový Loki tak sice dokonale využil svou star-power v rámci MCU a finále z něj udělalo jeden z nejdůležitějších marveláckých projektů posledních let, do strhující, nenatahované a perfektně vyvážené komiksovky mu ale ještě něco chybí. 6/10

 

Jak to vidí Sam.Vimes:

Lokiho nakonec potkal podobný osud jako jeho oběť z prvních Avengers, agenta Coulsona – zemřel ve filmu a vrátil se v seriálu. V první třetině se musí Loki, toho času ještě nenapravený padouch z bitvy o New York seznámit a smířit s budoucností, jež ho měla čekat, se svou současnou situací i s více ranami pro jeho pýchu, než mu kdy mohl udělit Thor s přáteli. Protivníkem i parťákem pro toto sebepoznávání mu je agent Mobius Owena Wilsona, jenž dobře zvládá jak zábavnější, tak především i vážné scény. Hraje přiměřeně své roli i seriálu, v němž se objevuje, místo aby jen recykloval rozjívenou polohu ze svých starších komedií, což je něco, co bohužel není samozřejmé a třeba o Julii Louis-Dreyfus v předchozím Falconovi se to říct nedá.

Výborná scenáristická práce jen máloco nechává mít pouze jeden smysl, jednu funkci, a tak třeba těžítka z Kamenů nekonečna jsou tak zábavným gagem, jako zlomovým momentem Lokiho uvědomění si vlastní malosti a malichernosti svého prvotního vzdoru agentuře. Stejně tak hádka s Mobiem o tom, jestli si má nebo nemá stoupnout pro dramatický efekt své řeči, je nejen povedeným vtipem, ale také skvělou praktickou ilustrací jejich debaty o svobodné vůli.

Později se už seriál nevěnuje introspekci bývalého asgardského zlosyna tolik a ne tak explicitně, nechává jej ale alespoň opakovaně nahlížet do pokřivených zrcadel v podobě různých jeho dvojníků. Wilsona jako Lokiho protějšek následně zastíní vynikající Sophia di Martino jako Sylvie, která s Tomem Hiddlestonem bez potíží drží krok a jejich špičkování je na seriálu snad tím nejzábavnějším.

Kdo by to byl čekal, že seriálový Loki bude v jádru vlastně love story. Je to právě jeden intenzivní pohled, co naše hrdiny nakonec (zprostředkovaně) zachrání na ničeném měsíci, je to právě zamilovanost, co jindy ovládajícího se iluzionistu přiměje k nejvýraznějším projevům emocí. A co na tom, že jde o jinou tvář jeho samotného, k sebestřednému bohu falše se taková narcistní láska perfektně hodí. Stejně jako jeho opilá a sotva funkční metafora o dýce.

Hudební podkres zajišťuje skvělý soundtrack, jež v sobě snoubí všechny tváře seriálu. A tak kombinuje futuristické zvuky thereminu a syntezátorů, klasické orchestrální aranže s důrazem na smyčce, staré skandinávské nástroje a také zvuky tikotu hodin. Vizuálně zase využívá jak futuretro stylizaci pro agenturu TVA, tak fantaskní stylizaci cizích světů a trochu asgardské estetiky. Po Halloweenu ve WandaVision navíc Marvel znovu našel funkční způsob, jak použít staré komiksové kostýmy, jež by jinak na plátně byly směšné. A je přiléhavé, že „klasický Loki“ je skutečně starý i jako postava.

Samotné finále pak doširoka rozkopává dveře do dalších příběhů v MCU, tyto důsledky na sebe ale strhávají pozornost na úkor katarzí pro Sylvii i ostatní. Ti se naštěstí vrátí v druhé řadě, která na sebe snad nenechá čekat dlouho. 8/10

Jak to vidí krauset:

Každý ze tří seriálů Marvelu by mohl být vyprávěn z psychoanalytikova gauče. Je to jakási Terapie: Marvel. Seriálový formát umožňuje zkoumat traumata a psychiku hrdinů do větší hloubky – a tuto psychologizaci, na niž jsem si rychle zvykl, jsem najednou akutně postrádal při sledování Black Widow.

Další věc, která provází seriály Marvelu po Endgame, je smysl pro divnost. Jak Wanda, tak  Loki v sobě mají jistou hravost, ochotu se ztratit ve fikčním světě, podvracet ho, prozkoumávat. A velmi staví na formě. Loki je jakousi kombinací procedurální detektivky a výtvarna filmu Thor: Ragnarok.

Velmi vítanou složkou seriálu je ohledávání různých variant téže postavy. Nejen že je zde Loki představen jako gender fluid, dokonce ne vždy vystupuje jako savec. Loki aligátor je bezesporu jedním z nejlepších nápadů Marvelu. Silvie pak za Lokim v podání Toma Hiddlestona překvapivě nijak nezaostává a jejich slovní přestřelky jsou mimořádně zábavné.

Výtvarně patří Loki k tomu nejlepšímu v celém Marvelu. A jeho ochota zpochybňovat několik základních kamenů MCU (v případě Kamenů nekonečna, které zde slouží jako těžítka, doslova) je velmi osvěžující. Je něco osvobozujícího na tom vidět, jak se filmové univerzum, které je pod dokonalou dramaturgickou kontrolou a leckomu se zdá lineární a svázané, vydává na odvážnou cestu multiverza, rozvětvených realit a vůbec, chaosu. Ale právě menší důraz na osudovost a větší na hravost je tou neokoukanou cestou po závěrečných, epických Avengers.

Ač se v druhé polovině série naplno projeví vizuální originalita Lokiho, cítím, že potenciál prvních dvou epizod, které skutečně zkoumaly povahu padoušství a zároveň byly originálně procedurální (Lokiho nápad, že se stíhaná ukrývá v apokalypsách, je nesmírně chytrý a předčí leckteré skutečné detektivky), nebyl zcela vytěžen. Totéž se dá říct i o TVA. Velmi ambiciózní koncept se ke konci série poněkud ztrácí v přílišné mnohomluvnosti. Nedělejte si však iluze, i přes drobné výhrady je Loki výtečný. 8/10

Jak to vidí Diego.Dorlan:

Loki byl vždy jedním z nejzajímavějších a nejzábavnějších záporáků v MCU. Není tedy divu, že seriál dedikovaný bohu falše notně těží z kvalit této prominentní postavy. Lokiho jsme na velkém plátně viděli projít jednou z nejrozsáhlejších změn. Ovšem toto není ten Loki, který je na konci své cesty. Je to ten vychytralý oportunista, který bojuje proti svému osudu a stává se tak variantou. Všechny nás určitě zajímalo, jak se Marvelu povede zkombinovat ukončený příběh této zajímavé postavy s její verzí, která je v podstatě na začátku cesty. Odpovědí je, že skvěle.
 
Loki je poněkud neortodoxní kombinací komorního podání, které ale řeší opravdu velké věci. Celá agentura TVA je záležitostí, kde by se pravděpodobně dalo strávit stejně času, jako v celém filmovém vesmíru Marvelu a stále bychom měli hromadu otázek. O celém tomto uskupení se dozvídáme sice hodně, ale z každé odpovědi na jednu otázku vyplývá několik nových otázek, které by potřebovaly zodpovědět. Hlavní spojkou pro diváky a samotného Lokiho s TVA je agent Mobius. Ten je v podání Owena Wilsona jedním z hlavních kladů seriálu. Přemýšlivý a usměvavý agent vsází svou kariéru na to, že Loki je víc, než se zdá a že má potenciál se nejen vykoupit, ale udělat ve svém životě i něco dobrého. Další výraznou postavou je pak Sylvie, jejíž vztah s Lokim je pak pro seriál ještě důležitější, než interakce Lokiho a Mobia.
 
Od hereckých výkonů, přes CGI až po scénáristickou práci s individuálními postavami je Loki opravdu velkoprodukčním dílem, které by velmi jednoduše obstálo i na filmovém plátně. Je to ovšem mnohem zajímavější podívaná, jelikož na plátně velmi často postavám trvá, aby si uvědomily o co jim vlastně jde i několik filmů. Zde je charakterový rozvoj a jejich dilemata ve středu dění a tento vývoj je pak hlavním motivátorem pro děj a výsledek celého seriálu. Osobně musím vypíchnout finále pátého dílu jako jednu z nejlepších scén celého seriálu. Tento showdown měl ve světě, kde vše je o hrubé síle nebo využití technologií velmi originální pozici, kterou využil naplno a poprvé jsem měl pocit, že se dívám více na fantasy, než cokoliv jiného. Celkově se mi seriál líbil určitě nejvíc z celého seriálového portfolia a velmi mě tak potěšila “potitulková” scéna u posledního dílu. 8/10
 
 

Komentáře

  • Do této diskuze ještě nikdo nepřispěl, buďte první.
VSTOUPIT

Verdikt

avatar8/10

Redakce


Hodnocení redakce

  • avatar8/10

    Sam.Vimes

  • avatar8/10

    krauset


Hodnocení čtenářů

  • avatar6/10

    PharaoX

  • avatar9/10

    Robur

  • avatar9/10

    shv

  • avatar8/10

    Adasin

  • avatar8/10

    Sub-Zero

  • avatar8/10

    Muel

  • avatar9/10

    slord

  • avatar9/10

    Tranda-lina

  • avatar6/10

    Ravenous

  • avatar9/10

    Novko

  • avatar7/10

    Dathomir.

Loki: Pilot


ikona
krauset
Jak se Marvelu povedl třetí velký seriál? 

„Podpisem potvrďte, že toto je vše, co jste kdy řekl,“ chce po zadrženém bohu falše jakýsi byrokrat, ukazující na vysoký štos pečlivě srovnaných listů papíru. Je jich podobné množství jako filmů a seriálů Marvel Cinematic Universe. Je snadné se v různých dějových a časoprostorových saltech MCU ztratit, naštěstí pro nás a naneštěstí pro Lokiho je zde výkonná TVA. Co že je TVA? Time Variance Authority, jakési orgány činné v řízení multiverza a řádného plynutí času, chcete-li.

Lokiho potkal v Endgame podobný osud jako Gamoru, jeho žijící verze si nenese žádné vzpomínky na dobré skutky, které před svou smrtí vykonal. Píše se rok 2012 a Avengers právě napravují starou chybu, když se v nastalém zmatku zmocní Loki teseraktu a teleportuje se pryč. Vzápetí jej ovšem zatkne podivná vesmírná policie a odvede ho do centrály úřadu trestajícího přečiny proti časovému kontinuu, který vypadá jako šedesátkové vize budoucnosti, nikoliv nepodobné filmům jako italská Desátá oběť. Loki je ve své aroganci přesvědčen, že se Avengers museli vrátit v čase proto, že ho nedokázali zdolat napoprvé. Nevědomost je sladká. Na chvíli.

Odzbrojený a odmocněný je nucen projít byrokratickou procedurou (ukazuje se, že je jedno, zda jste Asgarďan či pozemšťan, elegantně projít turnikety je věc zhola nemožná). Loki je vysvlečen (jeho „Pozor, tohle je kvalitní asgardská kůže“ je něco, co by řekli fanynky a mnozí fanoušci i o Lokim samotném) a po podepsání minulých výroků následuje detektor robotů a animované informační video o TVA. Jakmile stane před soudem, jeho osud se zdá stejně nevyhnutelný jako osud Asgardu při Ragnaroku, když v tom zasáhne agent TVA Mobius v podání Owena Wilsona. Ten je zde okamžitě charismatický jako v nejlepších rolích Wese Andersona. Mobius si totiž myslí, že zadrženého boha může využít k vyřešení složitého případu.

Loki je další marvelovský seriál, který se vypořádává s důsledky finálních činů starých Avengers (traumata pronásledují Wandu, Buckyho i Lokiho), na rozdíl od WandaVision a Falcona se však nezabývá samotným problikem, nýbrž problémy s časoprostorem. S tím je spojen motiv svobodné vůle a dvojnictví, které se začíná v Marvelu objevovat stále častěji. Považte, dvojitý Captain America doslova v Endgame nebo přeneseně jako symbol ve Falconovi, Vision a jeho kopie ve WandaVision. A nyní v Lokim, kde se musí Loki smířit se svým alternativním já, které ve „správné“ časové linii zapříčiní smrt matky a zemře rukou Titána Thanose. 

Lokiho sledování vlastní budoucnosti je perfektní příležitost k objasnění jeho motivů, a Mobius se přesně o takovou psychologickou profilaci pokouší. Vede s Lokim poutavou diskusi o záporáctví. Podle Mobia, jehož pohled je pohledem tradičního diváka, je Loki potřeba jen proto, aby představoval překážku a dal vyrůst superhrdinům. Ptá se zadrženého boha, zda si ubližování druhým užívá a proč vůbec chce vládnout.

Je osvěžující, že se Lokiho činy nezamlčují (na rozdíl od Disneyho tendence ukazovat záporné postavy pouze jako nepochopené a ve skutečnosti kladné podobně jako ve Zlobě), příjemně mě překvapilo vzpomenutí jeho preparování oční bulby z živého jedince. Loki tvrdil, že chtěl pozemšťanům vládnout mimo jiné proto, aby je zbavil svobodné volby, která je z jeho pohledu činí nešťastnými. Představoval si tedy, jak lidem usnadní život tím, že jim odebere svobodnou vůli. Je paradoxní, že dohled TVA nad tím, co se má stát, zpochybňuje neomezenost svobodné vůle, což je přesně motivací Lokiho ovládnutí Země. Jako kdyby sama potvrzovala jeho tezi o iluzornosti svobodné vůle na planetě!

Marvel ve svých seriálech nabízí menší měřítko a melancholickou notu. Cením odvahu představit místo, kde jsou artefakty, o něž se zajímáme přes deset let, pokládány za bezcenné. Marvel často podvrací vlastní mythos, a tím ho posiluje. I zde je marvelovská formule obohacena: kancelářské prostředí a znepokojivé sledování jedince a povědomí o všem, co kdy prohlásil, skýtá prostor pro absurdní až kafkovský byrokratický humor. Výtvarně patří Loki k tomu nejpřednějšímu z tvorby Marvelu, designově jsme někde mezi Mad Men a Thor: Ragnarok.

Uvidíme, zda si Loki udrží komorní pojetí, nebo bude nucen jako WandaVision nakonec ustoupit ze své formy, aby položil základy pro další filmy (podtitul příštího filmu s Doctorem Strangem je dokonce v pilotu nenápadně zmíněn). Nicméně to nic nemění na skutečnosti, že se úvod seriálu nesmírně povedl. Loki je možná bůh falše, ale my tu máme již v první epizodě nefalšovaný klenot.


Komentáře
VŠECHNY KOMENTÁŘE (4)

Verdikt

avatar8/10

krauset


Hodnocení čtenářů

  • avatar9/10

    Sub-Zero

© copyright 2000 - 2023.
Všechna práva vyhrazena.
Hosting zajišťuje: Stable.cz
Kontakty: Technická podpora | Redakce

Registrace

Nemáte svůj účet? Registrací získáte možnosti:
  1. Komentovat a hodnotit filmy a trailery
  2. Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
  3. Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
  4. Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry

Zapomenuté heslo

Pokud jste zapomněli vaše heslo nebo vám nedorazil registrační e-mail, vyplňte níže e-mailovou adresu, se kterou jste se zaregistrovali.

Přihlášení


Registrace