Užíváním této stránky souhlasíte s všeobecnými podmínkami.
Tato stránka používá cookies.
Národní házená | 2022
csfd  
tvůrce: Daniel Strejc
režie: Vladimír Skórka, Michal Suchánek
hrají: Michal Suchánek, Václav Neužil ml., Martin Pechlát, Jiří Langmajer, Petr Vršek, Jakub Špalek, Jitka Schneiderová, Veronika Žilková, Marek Taclík, Filip František Červenka, Filip Kaňkovský, Luboš Veselý, Linda Rybová

Národní házená: Minisérie


ikona
Jokolo
daniel strejcjiří langmajermichal sucháneknárodní házenávladimír skórkavoyo
Národní házená skončila. Byly první díly jen nepovedeným úvodem do jinak zdařilé minisérie? 

Po rozpačitých dojmech z prvních dvou epizod nového českého seriálu se mohlo zdát, že je vše ztraceno. Zkušení diváci Lajny, seriálu rovněž z dílny Strejce a Skórky, však ví, že první díly většinou patří mezi ty nejhorší a kvalita epizod v rámci jednotlivé série má poté vzestupnou tendenci. Mohli jsme tak alespoň doufat, že si Národní házená s přibývajícími díly najde svou tvář a vymaní se z laciného vulgárního humoru tak, aby mohla aspoň trošku provětrat české pole komediálních seriálů. Jenže světe div se – nepovedlo se to.

 

Je pravdou, že první díly patří mezi ty nejhorší z celé série. Ale jen o chlup. Zbytek je hrozný skoro stejně. Další vývoj seriálu totiž poskytne alespoň minimální zabarvení postav a rozšiřování jejich vzájemných vztahů. To se však nikterak neodráží na kvalitě autorského humoru Michala Suchánka. Ten je stále plochý, vulgární a veskrze situační, ne však v dobrém slova smyslu. Humory, které by jiné inteligentní seriály smetly ze stolu s tím, že jde o dementní fórky na úrovní páté třídy, tu tvoří páteř téměř všech gagů. Proto se mnohokrát setkáme se situací, kdy někdo vrazí do lampy, opije se a nemůže chodit nebo špatně vidí, tak ho trefují balóny. To vše za vydatného nadávání většiny postav, přičemž Suchánkův charakter opravdu nevypustí z úst větu, která by neobsahovala alespoň dvakrát „vole“. Skrývání takto prostince napsaných gagů za touhu po lidovém vyznění a demonstraci toho, jak mezi sebou lidé opravdu mluví, tady opravdu nepomůže.

 

Tvůrci se jistě snažili o zachycení čecháčkovské nátury, v čemž jim mělo dopomoci soustředění se na sport veskrze český, navíc protkaný vesnickou kulturou, jejíž zobrazení by mohlo tvořit vděčné podhoubí pro rozmanité postavičky i zábavné situace. Suchánkův scénář nicméně zůstává u zbytečných vulgarit a žádná tvorba atmosféry se nekoná. Kulisy tak působí prázdně a neživě a je úplně jedno, jestli spolu postavy zrovna hovoří na hřišti, u kadeřníka nebo na ulici. Vesnická atmosféra, kterou například Prušinovský bravurně zvládl jak v Mostu, tak v Přeboru, tady naprosto absentuje.

 

Promrhaný potenciál tu představují i herci. Je vidět, že jsou všichni dobří kamarádi, natáčení si užili a v rozhovorech se posléze všichni můžou plácat po zádech, jak že se jim to s přáteli pěkně spolupracovalo. Jen je škoda, že to bylo zrovna na tomhle. Zejména Václav Neužil, který mnohokrát prokázal, že má cit pro komedii a nemusí těžit jen z připitomělého výrazu, ať už to bylo právě v Lajně či ve Čtvrté hvězdě, tu působí jaksi levně a mimo. Jeho přehrávání v roli věčně ožralého a tupého týpka tu působí až nepatřičně. Oproti tomu Jakub Špalek vypadá, jako kdyby mu někdo zapomněl říct, že může i hrát, nejen monotónně přeříkávat svůj text. Jestli to bylo režisérským záměrem zůstává nejasné. Langmajer tu má až překvapivě málo prostoru a jeho postava měla pravděpodobně posloužit při dodání dramatické dějové linie, kdy si k sobě bývalí přátelé musí najít cestu. Michal Suchánek tu hraje Michala Suchánka a jediní představitelé, na kterých je tak vidět upřímná snaha a jejichž vtipy i příběhové linky působí přirozeně, jsou Martin Pechlát a Petr Vršek.

 

Dá se ocenit to, že s koncem seriálu se právě načrtnuté dějové oblouky vyřeší a my tak sledujeme dílo, která má začátek, prostředek a konec. Zakončení některých linií nicméně přichází jako blesk z čistého nebe bez toho, aniž bychom viděli, jak že se vlastně problémy vyřeší. Postavy, které jsou spolu na kordy napříč celým dějem, se tak na sebe s koncem seriálu láskyplně usmívají, pravděpodobně proto, aby si Suchánek ve scénáři mohl dějovou linii odškrtnout jako vyřešenou. Možná bylo mou chybou předpokládat, že se dočkáme jakkoliv zajímavých dějových odboček. Seriál si asi nekladl za cíle představit hluboce psychologizované postavy a uvěřitelné vývoje, cílovka byla nejspíš trošku jinde. Národní házená nicméně selhává i v naplňování základních požadavků kladených na výplachovou zábavu na jeden večer.

Potenciál tu byl velký. Lidové komedie ze sportovního prostředí budou táhnout vždy a tvůrčí duo Strejc a Skórka za sebou má úspěšnou tvorbu. Ta se tentokrát mohla navíc opřít o známé tváře, které jistě přitáhly spoustu diváků. Pokud však komediální seriál není vtipný, nedaří se mu vybudovat jakkoliv zajímavou atmosféru a sází jen na vulgární a jednoduchý humor plynoucí ze zaměnitelných postav bez špetky inovace, fungovat nemůže.

Komentáře

  • Do této diskuze ještě nikdo nepřispěl, buďte první.
VSTOUPIT

Verdikt

avatar4/10

Jokolo

Série se snaží čerpat z lidového sportovního prostředí, zůstává však jen u prázdných a vulgárních pokusů o humor. Někteří z herců se snaží, jejich postavy jsou ale pouze ploché a nezajímavé figurky, které vráží do sloupů a opíjí se. Tohle nestačí ani jako výplach.

Národní házená: První dojmy


ikona
Jokolo
Je Národní házená srovnatelná s Okresním přeborem, nebo hraje každý úplně jinou ligu? 

Voyo rozšiřuje svou videotéku originální tvorby a přichází s Národní házenou z pera Strejce a Skórky, kteří mají na svědomí úspěšnou Lajnu. K této dvojici se nicméně přidává i Michal Suchánek, který své scenáristické a režisérské vlohy bohužel již měl šanci předvést v nedávném Večírku. Na papíře by se tak mohlo zdát, že alespoň maličký potenciál pro odlehčenou zábavu, která se k sexistickému a vulgárnímu humoru uchýlí jen výjimečně a z povinnosti, by tu byl. Nenáročnost je slovo, které při pročítání synopse přijde na mysl nejednou. Tvůrci totiž samozřejmě sází na jistotu a v návaznosti na Okresní přebor či právě Lajnu přichází s vesnickou sportovní tematikou. První díly nicméně ukazují, že výsledek bude o poznání horší.

 

Suchánek se v nedávném rozhovoru netajil tím, že právě Okresní přebor ho inspiroval k sepsání tohoto scénáře. I zde sledujeme bandu nešťastníků ve středních letech, kteří se upoceně lopotí po hřišti a láska k jejich sportu je pro ně vším. Tento sport je však zajímavý tím, že se hraje jen v České republice a na Slovensku. A právě tito nešťastníci, kteří v národní házené před pár desítkami let dosáhli fenomenálního úspěchu, se nyní po letech schází proto, aby zavzpomínali na staré časy, kdy z nich panny jihly, a ukázali, co v nich je, a to na slovenském mistrovství starých gard národní házené.

 

Specifičnost sportu dává prostor pro prozkoumávání toho, co znamená klasické čecháčkovství. Scénář se proto snaží o představení rozličných charakterů, které by měly údajné typické české vlastnosti jasně evokovat. Máme tu Suchánka, vulgárního kverulanta s podřadnou prací. Václav Neužil hraje líného ochlastu žijícího s matkou, jen bez podřadné práce, protože nemá žádnou. Martin Pechlát je středoškolským učitelem tělocviku, který neumí posílat „emajly“ a nostalgicky si stěžuje na mladou generaci. Zoufalý muž po rozvodu v podání Petra Vrška se snaží proti vůli své exmanželky dát dohromady se synem a Jiří Langmajer se v prvních dílech ukazuje jako úspěšný právník, kterého ze zatím neodhaleného důvodu všichni nenávidí.

Jenže to je tak vše, co lze o postavách říci. Zůstaneme-li u srovnání s Okresním přeborem, kde zřetelně odlišitelné charaktery už v prvních dílech krom povrchních povahových vlastností jasně ukázaly, že nejsou jen karikaturami, v Národní házené zůstáváme pouze u těchto rádoby vtipných charakteristik a posedlostí daným sportem. Humor tu proto nikdy nefunguje tak dobře, protože nevychází ze specifičnosti postav a nápaditých dialogů, ale stojí na chatrných a dokola omílaných pointách na úrovni základní školy, u nichž je úplně jedno, kdo je zrovna pronáší. Často se mi stávalo, že jsem ani nepoznal, jestli se má jednat o humornou situaci, nebo jde zrovna jen o zbytečnou scénu, která žádný vtip neobsahuje.

 

Scénář bohužel také hodně sází na vulgarismy. Většina vtipů Suchánkovy postavy tkví v tom, že nadává a jadrně komentuje bolístky, které ho zrovna potkávají. Při rozumné míře by to mohlo vhodně dodávat jeho postavě zábavný punc dacanství. Když ale mnoho scén spoléhá pouze na to, že Suchánek chodí kolem svého auta a několik vteřin v kuse nadává bez jakékoliv pointy, působí to dost vyčpěle a zoufale. Známý komik svou sázku na vulgarismy vysvětluje tím, že jeho scénáře jsou vypiplané do posledního slova a snaží se o vystihnutí každodennosti a přirozené mluvy. Paradoxně právě kvůli tomu ale působí uměle, násilně a spíš nevtipně. Pár vtipů se tu sice uchytí, ale je to doslova pár, protože jsou fakt dva. Už si je ale nepamatuju. Vím jen, že v tomto ohledu vyčnívá herec Petr Vršek. Z jeho úst zní hlášky daleko uvěřitelněji a jeho jednolitý otupělý výraz paradoxně napomáhá tomu, že působí mnohem komičtěji než jeho zkušenější kolegové.

 

I přes plochost postav se nicméně daří do určité míry evokovat lidovou atmosféru maloměsta. Každý z herců pak už má něco za sebou, proto dovedou i to málo, s čím hrají, prodat. Díky tomu sice nepůsobí vtipně, což je u komedie trošku problém, ale to joudovství se jim dá věřit. To vede k tomu, že první díly nepůsobí nepříjemně, jen jsou trošku prázdné. Funkční zůstává hlavní dějová linie, která nesází na epizodický charakter, ale dává sérii ucelený směr, který vzbuzuje zvědavost. Jinak je toho ale ke chválení zoufale málo. 

Komentáře

  • Do této diskuze ještě nikdo nepřispěl, buďte první.
VSTOUPIT

Verdikt

avatar4/10

Jokolo

Tvůrci se snažili vytasit s novým Okresním přeborem, místo toho přichází s plochými karikaturami, které sází na jednoduchý vulgární humor bez jakékoliv snahy o inovaci. Opatrnou zvědavost do budoucna vzbuzují alespoň zdatní herci a nosná hlavní dějová linie.

© copyright 2000 - 2024.
Všechna práva vyhrazena.

Registrace

Nemáte svůj účet? Registrací získáte možnosti:
  1. Komentovat a hodnotit filmy a trailery
  2. Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
  3. Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
  4. Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry

Zapomenuté heslo

Pokud jste zapomněli vaše heslo nebo vám nedorazil registrační e-mail, vyplňte níže e-mailovou adresu, se kterou jste se zaregistrovali.

Přihlášení


Registrace