Pustina: Recenze
13:00 | 12.12.2016 |
HBO prostě umí. A je úplně fuk, jestli se jedná o to klasické, které zaštiťuje pecky typu Hra o trůny nebo Westworld, či jestli mluvíme o její evropské pobočce, pod kterou vznikly minisérie jako Hoříci keř nebo nyní Pustina. Vždycky jde zkrátka o vysoce kvalitní podívanou, a pokud diváci neřeknou vyloženě ne, tak jako v případě předraženého a ve finále jednoduše nevýhodného Vinylu, je to kabelovka, která zvládá své projekty podržet. A jak už jsem řekl, to samé je i případ české novinky, a snad už to nyní můžu říct, také jednoho z nejlepších seriálů roku, skvěle mrazivé Pustiny.
Pokud jste nečetli mé povídání k pilotnímu dílu, jedná se ve zkratce o temné drama, zachycující životy obyčejných lidí v jedné malinkaté vesničce jménem Pustina, která se nachází na severu Čech. Hlavni hrdinkou je starostka, která se usilovně snaží zabránit těžebnímu korporátu, aby chudé vesničany vykoupil a Pustinu kvůli ložiskům uhlí zdemoloval. Tyhle okolnosti poté rámují příběh starostčiny zmizelé dcery Míši, po které začne v Pustině pátrat kriminálka. A jak jsem na začátku doufal, že se z toho třeba vyklube malá obdoba Temného případu, musím teď zpětně kroutit hlavou, protože výsledek je překvapivě ještě mnohem lepší.
Když totiž nebudeme počítat chladný vizuál, který ke zdejší bezvýchodné náladě tak hezky padne, je Pustina ryze českým příběhem. V zásadě pojednává o tom, co se stane s malou komunitou, když každý dostane šanci kopat sám za sebe. V první polovině se tak pátrání jakoby odsune na druhou kolej a tvůrci vás začnou poměrně odvážně mást příběhy často zoufalých nebo jinak ublížených lidí, u nichž díky bezchybným hereckým výkonům (jako třeba debutující Oskar Hes) ten nedostatek jiných možností natvrdo pocítíte, jenom aby vás ve své druhé, už o řád temnější půlce emocionálně vyždímal a nechal zcela zdrcené krutou pointou, která celý příběh výborně uzavře.
Scénář Štěpána Hulíka zkrátka ustál veškerá okolní očekávání a nezlomil se tradičně v půlce, jako tomu u spousty dalších kriminálek často bývá. Nicméně čert vem zápletku, bez pořádných postav by to jednoduše nešlo a Pustina jich nabízí tolik, že je to až s podivem. Ve světě, kde fungují už i dětské postavy, prostě chcete žít. Největší pochvalu si tedy kromě již zmíněného Hese nese (pun not intended) bipolární ďábel Karel Sikora v podání Jaroslava Duška (Lva, dejte mu někdo Lva!), jeho manželka (Zuzana Stivínová), která ustála všechno, co na ní tvůrci hodili a nakonec i přihrávající mládež, jako dcera starostky Sikorové, Eliška Křenková (tahle roztomile křehká slečna by měla mít zakázáno plakat, člověku to láme srdce) nebo Jan Cina, který se začíná rychle dostávat do širšího povědomí a za mě musím říct, že zaslouženě.
Tím ale chvalozpěvy nekončí. Režijně by se chtělo říct standard, jenže ne u nás. U nás je to vysoký nadprůměr, od vedení herců, přes tempo jednotlivých epizod až k práci se skličující atmosférou, Ivan Zachariáš a Alice Nellis se s tím neuvěřitelně precizně poprali a já jsem hrozně rád, že kromě zlomové páté epizody, se podařilo udržet laťku nesmírně vysoko až do samotného finále. To pak kromě nezbytného rozuzlení nabídlo i něco dalšího, něco, co ve mně osobně rezonovalo možná ještě víc, než sledovat krutost někoho, kdo za ni dost pravděpodobně ani nemohl. Mám tím na mysli poslední větu, nebo spíše slovo, které v seriálu zaznělo a kterým jsem si pomohl v podtitulku.
Pokud totiž existuje v tomhle zničujícím příběhu nějaké poselství, pak je to definitivně víra v lepší zítřky. Že i ty nejrozbitější věci se dají opravit. Že vždy budou existovat lidé, kterým na vás bude záležet...
...jo, Pustina vás bude bavit. Možná vás nenadchne tolik, jako třeba mě, její kvality jsou ale nepopiratelné a v rámci žánru u nás už dlouho nevzniklo nic tak povedeného, jako právě tohle.
P.S. po skončení si znovu pusťte úvodní záběr finálové epizody. Už té desítce rozumíte?
Verdikt
do_Od
Vaše hodnocení
Hodnocení čtenářů
- 9/10
hroubek
Pustina: Pilot
08:00 | 31.10.2016 |
Českou tvorbu tady na TVzone řešíme fakt jen málokdy. Jasně, občasný hate není nikdy na škodu, a když se přece jen objeví něco zajímavého, rozhodně jsme u toho, v drtivé většině případů to jde ale mimo nás a fakt nemám pocit, že by ta chyba byla zrovna na naší straně. Čeští tvůrci zkrátka nechtějí, neumí, nebo nemají prostředky k tomu, aby pro nás pravidelně točili něco zajímavého a my tak musíme jen tiše závidět zemím, jako je Dánsko, Švédsko a dalším, které za obdobných podmínek pravidelně útočí svou seriálovou produkcí na tu nejvyšší světovou metu, a daří se jim. Nicméně nebojte, podle všeho ještě není všem dnům konec.
Pořád je tu totiž HBO Europe, tedy společnost, která chce, umí, a má prostředky na to, aby u nás tu „kvalitu“ seriálové produkce nepřímo posouvala s každou další novinkou, kterou zafinancuje. Po vynikající dobové minisérii Hořící keř a kvalitativně „okay“ krimi Mamon tak přichází temné drama Pustina, které je, alespoň z počátku, silně depresivním pohledem na sever Čech, kde těžební společnosti nutně potřebují získat zastavěné pozemky a strádající komunita obyvatel malé vesnice přichází jen s minimem důvodů, proč se svých domovů nevzdat. Skoro tedy jakoby někdo vzal úvod z nových Sedmi statečných a rozpracoval ho do komplikovaného osmihodinového seriálu, ve kterém je průjem na denním pořádku, každý má svou cenu a drsňáka Denzela by kluci z místního pasťáku ukamenovali dřív, než by řekl Chris Pratt. To mimochodem není rasistická poznámka, chlapci se tváří, že by neváhali sejmout ani papeže.
"Demokracie je ale občas tak trochu bitch..."Ale dost už nepravděpodobných spojení, pojďme se raději mrknout na některé z netradičně dobře načrtnutých postav, které se nám v pilotu představily. A začneme hned tou hlavní, starostkou Hanou Sikorovou (Zuzana Stivínová). Ta, jako jedna z mála, stojí zásadně proti referendu o přijetí nabídek od těžební společnosti. Demokracie je ale občas tak trochu bitch a když jsou obyvatelé Pustiny sváděni vidinou vysokých odškodnění a k tomu ještě zaručeným počtem pracovních míst, začne se jí místní komunita mírně rozpadat před očima. A že to nebude žádná Vesničko má středisková vám definitivně dojde už v hezky zavádějícím úvodu, kdy se starostce někdo zjevně pomstí na nevinném oslíkovi Frodovi. Na místě činu už v podstatě chyběl jenom klečící McConaughey s notýskem plným poznámek.
Dále se tu mihne dcera starostky (Eliška Křenková) a její přítel, kamarádka starostky (Eva Holubová) a její střevní potíže, neklidný puberťák z místního pasťáku a jeho zodpovědný vychovatel, několik šlapek a jejich pasáci a v neposlední řadě pak taky démonický Jaroslav Dušek, manžel místní starostky a pravděpodobně nejznepokojivější postava celého seriálu.
Jo a někde v lese taky pobíhá ještě mladší dcera paní starostky, nebo v to alespoň všichni doufají, protože jakmile pilot zamíří do svého závěru, odhalí vám, že se dítě pohřešuje a po předchozí ukázce s oslíkem Frodem by tohle mohlo být daleko ošklivější. 2016 je zkrátka rok zmizelých dětí.
Abych ale navázal, scénáři se rozhodně nedá upřít šikovná práce a to jak s představováním charakterů, tak s pečlivým budováním zápletky. Samozřejmě je otázkou, jestli to takhle kvalitně bude šlapat i v následujících epizodách, tím se ale budeme zabývat v další recenzi. V téhle části bych ještě vyzdvihl dialogy, které nešustí papírem a k mému vlastnímu překvapení dokonce zní jako něco, co by skuteční lidé skutečně vypouštěli z úst. Gratuluji.
Co se režie týče, Ivan Zachariáš se očividně inspiroval zahraničními krimi, což tady vůbec není na škodu, naopak. Navíc si jako kameraman a režisér reklam přitáhl osobitý vizuální styl, který je Pustině jako ušitý na míru a po řemeslné stránce tomu víceméně nebudete mít co vytknout. Konečně. Ze všeho nejvíc mu ale skládám poklonu za vedení herců, protože málokdy se stane, že naši herci skutečně ve svých rolích zmizí. Pustina je zrovna tím případem, kdy (až na výjimky *kašel* paní Holubová *kašel*) opravdu vnímáte postavy, a ne dělníky, co si přišli na pár hodin zahákovat, aby měli příští měsíc na nájem. Gratuluji podruhé.
Seriálová Pustina se tedy na začátek překvapivě slušně rozjíždí a diváka prakticky ihned chytne a až do zákeřného cliffhangeru na samotném konci nepustí, což je rozhodně pozitivní. Postavy vám o sobě prozradí tak akorát, abyste měli chuť o nich zjistit víc, nikdy ale tolik, aby vás otrávily. Fanoušci depresivních atmosfér budou jásat a fanoušci severních Čech zase brečet, že nyní konečně víme, jak žijí. Tady je zkrátka zaděláno na velký hit, který obyčejnému českému divákovi Ordinace v růžové zahradě nic neřekne, příznivcům kvalitní seriálové produkce ovšem udělá o to větší radost. Navíc dost možná v budoucnu dokáže, že i u nás to skutečně JDE. Stačí jen ukecat HBO, aby vám s tím pomohla. Víc takových pokusů, prosím!
Verdikt
do_Od
Vaše hodnocení
Hodnocení čtenářů
- 8/10
hroubek
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry
Zapomenuté heslo
Přihlášení
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Vytvářet filmové blogy
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry