Užíváním této stránky souhlasíte s všeobecnými podmínkami.
Tato stránka používá cookies.
Ray Donovan | 2013-2020
csfd  imdb
tvůrce: Ann Biderman
hrají: Liev Schreiber, Jon Voight, Elliott Gould, Paula Malcomson, Eddie Marsan

Ray Donovan: 4. řada


ikona
Spooner
Kope drsňák Liev Schreibera pořád tu nejvyšší seriálovou ligu? 
Dobré seriály se dají vlastně shrnout do dvou kategorií. Na ty, jež po úspěšné sezóně či dvou začnou svůj lákavý námět spíše rozmělňovat a začnou tak ztrácet své kvality i diváky, nebo na kousky, které naopak léty zrají jako to nejlepší víno a v každé další řadě se fanouškům odvděčují za věrnost tou nejnašlapanější jízdou. A do té druhé kategorie, do níž se dostane v podstatě jen hrstka vyvolených, naštěstí patří i drsňák Ray Donovan. Ten už sice od první série nabízí divákům nadprůměrnou podívanou, zároveň si však tvůrci házeli klacky pod nohy nevyváženým scénářem, pomalejším tempem a slabšími vedlejšími liniemi. Už ve třetí řadě se ale scenáristé ze svých chyb poučili a naservírovali nám doposud Rayovo nejlepší a nejvyváženější dobrodružství. A nedávno ukončená čtvrtá štace tuto zatraceně vysoko nastavenou laťku i nadále hrdě drží.

 

Právě ona soudružnost je pak jednou z hlavních devíz nedávno ukončené řady. Scenáristé se zkrátka vykašlali na nikam nevedoucí vedlejší linky, vyplňující scény a ve většině případů také na obyčejné zevlování postav. Tvůrci totiž už moc dobře ví, co mají diváci nejradši, a hodlají jim to dopřát plnými doušky. Tedy vlastně v tomto případě spíš Rayovými krvavými pěstmi. Zapomeňte tedy na nezáživné průšvihy Donovanovic rozmazlených a nesnesitelných dětiček či věčné frňání jeho otravné ženušky. Rayovo potomstvo se po většinu stopáže přesune až na třetí kolej a Abby nejen, že díky svému vývoji již není na zabití, ale navíc má snad poprvé i zajímavou dějovou linku. Což se dá říct v podstatě o všech členech hrdinovy party. A ani jedna z nich není vyleženě slabá.

 

Hlavní prostor zde však kromě Mickeyho tradičních průserů zabírá především incestní zápletka okolo boxerské megahvězdy Hectora a především Rayova polízanice s ruskou mafií. A ty tentokrát fungují opravdu ukázkově. Především hlavní gangsterská linka pak diváka v mnoha momentech téměř přilepí k sedačce. Titulnímu drsoňovi totiž v této řadě opravdu není do zpěvu a stojí proti svému doposud zdaleka největšímu nepříteli. A tvůrci to dokázali proměnit v neskutečně drsnou, temnou a osudovou podívanou, v níž schytává Ray jednu ránu pod pás za druhoum a bortí se v čím dál větších průserech. 

Napětí by se zde dalo krájet i pilníkem na nehty, děj pádí nemilosrdně vpřed, jedna hutná scéna střídá druhou a strach o hlavní postavy zde budete mít takřka neustále. Tvůrci  už pak mají svůj styl samozřejmě dostatečně vybroušený, takže ani po režijní stránce nás žádné selhání nečeká, stejně jako po stránce herecké. Jon Voight si pořád jede svou vlastní ligu, a jestli lahůdkový Liev Schreiber ani příští rok nevyhraje Emmy, měl by vlítnout do zákulisí a všem akademikům hezky po donovanovsku zpřelámat ruce. Jen málo herců si tuto cenu v současnosti zaslouží víc.

 

I když nám ovšem Donovanovic rodinka servíruje prozatím svou nejdrsnější a nejvymazlenější sérii, pořád musím scenáristům jednu věc přeci jen vytknout. I přes onu nekompromisnost a drsnost jim totiž i tentokrát chybí ony pověstné…ehm, koule. Místo toho, aby divákovi na závěr sezóny uštědřili pořádnou ránu a skvěle gradující sérii vyšperkovali nějakým správně šokujícím momentem, totiž vezmou tak trochu do zaječích a přeci jen malinko poleví. Místo drsného konce a (jen si to přiznejme) potřebné čistky postav se tak hraje spíše na jistotu, a finále tak zdaleka nenaplní divácká očekávání. Nechápejte špatně, pořád se na to hezky kouká a kdykoliv jde Ray řešit své plány s basebalkou v ruce, jsem v sedmém nebi. Zde se ale vzhledem k vyhrocenosti celé sezóny vyřešila hlavní zápletka na můj vkus až příliš jednoduše a některé vedlejší linky naprosto vyšuměly do prázdna. Což je vzhledem k jinak perfektně vystavěné sérii přeci jen trošku škoda.

 

Ani Rayovo závěrečné klopýtnutí ale nemůže zastřít fakt, že má za sebou tento efektní řešič problémů další výtečnou řadu, která za tou třetí v ničem nezaostává. Trvalka stanice Showtime totiž stále dává divákům to, co mají na seriálu nejraději. Tedy porci skvělé atmosféry, bezchybných herců a neselhávajícího scénáře. Tvůrci pak nikam příliš nespěchají a my tak dostáváme ten správně vypiplaný mix všeho, co máme na tomto seriálovém hitu rádi. A kolik seriálu tohle může po čtvrté sérii říct? Ray je zkrátka stále na vrcholu a nic nenasvědčuje tomu, že by z něj měl v následujících letech slézt. Tedy aspoň v to pevně doufám.

Verdikt

avatar8/10

Spooner

Ray Donovan: 3. řada


ikona
Davies182
Jak obstála jedna z nejdrsnějších seriálových postav ve své třetí řadě? Budeme Raye vyhlížet i další rok?  

Nedá mi to a musím začít zostra: hanba vám, pokud jste snad už dávno nezačali s jedním z nejzábavnějších seriálů posledních let! Ray je prostě kabrňák. Ultimátní klaďáckej badass. Pro mě osobně je dokonce Schreiberův Donovan až takovým frajerem, že zrovna na čestné stráži vystřídal Lucase Hooda z Banshee v mém pomyslném TOP 10 seriálovém žebříčku. A protože jsem / jsme tu už na Rayovo triko napsal/i tolik chvály, až to pomalu hraničí se zdravým (recenzentským) rozumem, a většina z vás stejně ví, o koho se jedná, nebudu tentokrát zhodnocení aktuálně ukončené 3. řady nijak zbytečně natahovat. Jdeme na to.

Život v Los Angeles mohl bejt naprosto bájovej. To byste ale nesměli dělat špinavou prácičku jako Ray. Jeho kariérní šlamastyky dokáží solidně zavařit i někomu, kdo má pro strach uděláno, oplývá hromadou svalů a večeří s nejmocnějšími lidmi ve městě. Starat se o blaho místních celebrit a zbohatlíků holt občas znamená pořádně si zašpinit ruce – často i od krve. Prostřední z Donovanovic bráchů je tzv. "napravovač", což znamená, že pokud jste zrovinka v afektu omylem někoho zabili a máte dost peněz, Ray vás z toho bez cavyků vyseká: příklad.

V takové zákony opovrhující branži navíc platí, že cokoliv se může podělat, podělá se. Doslova a pokaždé. Připočtěte si k tomu také nemilý fakt, že máte na krku neustálý dohled nad svéhlavým tatínkem v kůži Jona Voighta – který se rozhodl znepříjemnit vám svým nezodpovědným chováním život – a vyjde vám zdánlivě neřešitelná rovnice. Ray už se svou náročnou prací a sobeckým fotříkem jakž takž přežil dvě celé sezóny, letos šlo ale do tuhého. Na scéně se totiž objevila arménská mafie. Mimo jiné...

Mick začal kšeftovat s koksem a lehkými děvami a připletl se někam, kam rozhodně neměl. Jenže Ray na podobné prkotiny momentálně nemá čas: jednoduše není v jeho silách, aby hlídal každý Mickův okolízničující krok. Rozkmotřil se s jedním z nejlepších přátel a skvělým kolegou v jednom, žena i děti jím opovrhují, a náš oblíbený bouchač zůstává sám. Na vlastní osamocené triko se ale nejede dlouho, o slovo se totiž hlásí Ian McShane alias Andrew Finney. Ray má záhy novou práci pod losangelským multimilionářem číslo jedna. A protože Finney vychoval drzou ambiciózní dceru Paige (Katie Holmes), začnou se brzy dít sakra nepříjemné věci... Je to napínák!

Tohle už nejsou jen problémy, ale katastrofy.Jenomže přátelé, pořád jsme jen na začátku popisu všech potíží, do kterých tento rok Schreiberův drsoň zabředl! Jestliže něco aktuální řadu ze stáje stanice Showtime zdaleka nevystihuje, pak je to slovo "klídek". Tady lítá zákeřný Parkinson, támhle zase Bunchyho pletky s podezřele krásnou masochistkou Teresou, a v neposlední řadě nesmíme zapomínat ani na neuvážené Bridgetino randění s univerzitním profesorem. Ray neví, kam skočit dříve, a komu dát jen výchovnou facku, pěstí mezi oči nebo rovnou vpálit kulku do hlavy. Skladba jedné epizody zde vypadá zhruba tak, že se neustále běhá odněkud někam, a divák nestačí nasávat vzduch do plic.

Sranda je, že když očima přelétnu těch pět bleskurychle (v nadšení!) sepsaných odstavců výše, může se zdát, že je tohle jedna z nejspoileroidnějších recenzí na TVZone. Ale to je právě hloupost, ve skutečnosti jsem totiž nevykecal vůbec nic. Nejen, že jsem si v záloze schválně nechal tunu dalších postav, důležitých podzápletek a strhujících dějových kliček, ale nevyzradil jsem ani nic ze samotného finále. A právě poslední Rayova hodinka dělá z letošní Donovanovic odysey osudové vyvrcholení, na jaké se nezapomíná: mistrovské protnutí dramatu, akce a lehce ironické komedie. Mohlo by se zdát, že nám tvůrci před pár dny naservírovali vrchol seriálu. Blbost. Tihle borci umí psát a Ray Donovan je jedním z velmi mála projektů, o jejichž kvalitativní budoucnost se určitě nebojím.

Verdikt

avatar10/10

Davies182


Hodnocení čtenářů

  • avatar10/10

    TonyClifton

Ray Donovan: Úvod 3. řady


ikona
Spooner
Liev Schreiber ve své nejlepší roli je zpět. Nabízí dramatická pecka stále vysokou kvalitu? 

Už je zase tady. Drsnější, mlčenlivější, naštvanější a opuštěnější, než kdy dřív. Kdo že? No přece náš oblíbený řešič průserů americké smetánky, Ray Donovan. Ten se v uplynulých dvou letech stal jednou z mála seriálových jistot letních měsíců, který nám přinášel pravidelnou dávku vypjatých momentů, skvěle napsaných postav a hereckého koncertu Lieva Schreibera a Jona Voighta. Závěr druhé řady sice u mě malinko zaostal za vysokým očekáváním a scenáristicky začínaly Rayovy trable malinko drhnout, i přesto však budila třetí řada velkou natěšenost. A tvůrci hned od počátku ukazují, že vysokou kvalitativní laťku ani do třetice podlézat nehodlají.¨

Z příběhového hlediska nás navíc hned od počátku čeká několik změn. Od událostí předchozí řady totiž uplynulo již několik měsíců a některé charaktery se posunuly poněkud nečekaným směrem. Z Raye se stal vlk samotář, jenž se nadobro odstřihl od svého chráněnce Ezry, svých parťáků, ale také vlastní rodiny. Nyní se však bude muset vypořádat s nečekanou životní ztrátou a do toho sfouknout těžký kšeft od miliardáře v podání charismatického Iana McShanea. Ani u ostatních ovšem není nic při starém. Kvůli Terryho pobytu ve vězení se tak provozu rodinné tělocvičny musel zhostit sám Bunchy, což mu nejspíš způsobí nemálo problémů. Rayova ženuška Abby pak začíná z manželova mlčení malinko bláznit a starý dobrý Mickey si snaží hrát ve svém novém obydlí na hodného souseda a strýčka od vedle. Provokovat ho se ale pořád nevyplácí.

Změn je tu zkrátka na první pohled víc než dost. Po kvalitativní stránce je ovšem vše naštěstí při starém. Scénář si tak pro nás připraví nejen několik překvapení, ale hned na začátek také řadu slušně emocionálních scén, jako vždy odsýpající dialogy, a především nové postavy a nadějné linie do budoucna. Ian McShane se tak na úvod představí jako ta správná mašina na charisma, s kterou zažije titulní hrdina asi hodně zábavy, a já osobně se nemůžu dočkat, co všechno nám tato castingová volba do černého předvede. No a pak se nám tu ještě na obzoru rýsuje zajímavá zápletka s knězem/vyšetřovatelem, jenž bude tentokrát místo ďábla asi vymítat samotného Raye. Zajímavými zápletkami zkrátka scenáristé hned na začátek nešetří.

Celé to pak samozřejmě dostáváme zabaleno v té nejlepší režijní péči. Ano, tempo je zase dosti pomalé a jedná se vlastně jen o úvodní oťukávání, v němž se toho zase tolik nestane. Jenže k prvnímu dílu pomalejší jízda výtečně sedí a charakterům to jenom prospívá. Ostatně právě na znovushledání se starými známými stojí epizoda nejvíce. Tvůrci i herci opět dostávají ze svých postav maximum a já osobně jsem ani netušil, jak moc mi tahle pošahaná rodinka během uplynulého roku chyběla. Liev Schreiber si svým všeříkajícím pohledy pro sebe zase krade každý záběr, zevlování Jona Voighta snad nikdy neomrzí a Bunchy na pozici šéfa tělocvičny také slibuje velkou zábavu. Charaktery prostě stále fungují na jedničku. Jen když se na scéně objeví Rayovi rozmazlení fakani, začíná být jako vždy malinko problém. Obzvláště neustále si stěžující a mravokárná Bridget by si zasloužila zavřít do nejhlubšího sklepa, kde by jí Avi dal malinko drsnější lekci slušného chování.

Ray Donovan je zkrátka zpátky a vypadá to, že nás čeká přesně taková výtečná zábava, jako v minulosti. Kosti se lámou, konflikty se kupí a miliardářská rodinka dá našemu oblíbenému bouchačovi nejspíš pořádně zabrat. Náběh na další nabušenou sezónu bychom tedy měli. Teď si to jen zase malinko nepokazit scenáristickými kiksy a až příliš rozvláčným tempem.

Verdikt

avatar8/10

Spooner

Ray Donovan: 2. řada


ikona
Krasa
Proč se Ray Donovan navzdory svým kvalitám nikdy nestane jedním z "těch seriálů"? 
Jon Voight je bůh. A na Emmy jsem mu držel všechny možné palce, aby byl za svůj výkon v první řadě seriálu Ray Donovan náležitě oceněn. Nakonec nebyl a mě to bylo líto. Mickey Donovan byl totiž hlavním důvodem, proč se mi první řada seriálu tak moc líbila. Bezesporu starý sympaťák. Trochu přitroublý, trochu prase, ale ve své zvrácenosti přesto budící divácké sympatie a regulérně táhnoucí příběh kupředu. První série prostě šlapala. Byla dobře strukturovaná, dějově uzavřená a tvůrci i diváci jasně znali cíl, za nímž se kráčelo. A tohle všechno bohužel druhé řadě chybí. Kyt, který by tucet epizod udržel spolehlivě u sebe.
 
 

Ale, ale! Nebruste si na mě hned své nože! Pořád se tu bavíme o seriálu Ray Donovan. Seriálu, který v našich soukromých žebříčcích nejlepších projektů roku zřejmě nebude chybět. Stále je formálně na výši, překypuje charismatem a věty vycházející hercům z úst jsou přirozené a dobře napsané. Stále dovede bavit svým námětem. Ray Donovan je totiž „hasič problémů“ pro bohaté a řeší jejich přešlapy a prohřešky tak, aby se o nich veřejnost nedomákla. Seriál se navzdory atraktivnímu tématu však spíše zabývá Rayem jako takovým. Jak člověk s poněkud volnějšími morálními zásadami zvládá rodinný život, jaký má vztah ke svým prostším bratrům a jak moc nenávidí svého otce Mickeyho. První řada vynikala v poznávání Raye jako takového. Odkrývání minulosti jeho rodiny a zjišťování, v čem spočívá jeho zvláštní zášť vůči otci. V druhé sezóně však sledujeme již „hotové Donovanovce“. A to je bohužel i onen důvod, proč dvojka drží o dost méně pohromadě.
 
 

Mickey Donovan je v druhé sérii až zoufale nepodstatný. I přesto je docela často na scéně, zkrátka proto, že bez Jona Voighta a jeho skvělého hořkohumorného herectví by projekt velice utrpěl. Jeho part se však dá přirovnat k oněm pomyslným druhým houslím. V podstatě všechno, co se kolem jeho postavy v druhé řadě dělo, mělo jen minoritní vliv na příběh jako takový. Mickey se k pořádnému „lizu“ přiblížil prakticky až v posledních dílech. V první polovině se snažil dostat na filmová plátna, prudil probačního úředníka a vykecával se s póvlem. Prostě samé věci, které nakonec vůbec nikam nevedly. A není v tom sám. „Černý Ir“ Daryll je až na vypečený úvodní díl úplně nevyužitý, a Bunchyho zoufání bez pořádné pointy už prostě v třetí řadě nesneseme. 
 
 

A pak je tu samozřejmě Ray. Ray a jeho rodina. Veleotravná Abby je tu možná ještě otravnější než loni, a o Bridget a Conorovi snad nelze ani diskutovat. Jenomže ani sám Ray Donovan není postavou, s níž dokážu jakýmkoliv způsobem sympatizovat. Jasně, má to být cool padouch v hlavní roli, avšak i u takové ústřední postavy musí být divákovi jasno, proč a jak se chová daným způsobem a co se mu asi honí v hlavě. A tak když ke konci řady praští poněkud iracionálně svého otce, čímž spustí řetězec nevlídných událostí, ztratil jsem se v jeho postavě už úplně. Zřejmě se v něm kumuloval vztek a bůhvíco. Já ale do postavy Raye Donovana ani po dvou sezónách nevidím a nedokážu odhadnout její priority. Je to tvůrčí záměr? Špatné herectví Lieva Schreibera? Lapsy ve scénáři nebo režijní nevyrovnanost? Netuším. Každopádně se jedná o určitou bariéru, proč dobře odsýpající a kouzelný macho seriál Ray Donovan nikdy nevstoupí do ligy těch nejlepších. 
 
 

Druhá řada Ray Donovan má příliš mnoho dílčích příběhů a žádnou styčnou linii. V hlavní roli se v ní vyskytuje řada nesympatických postav, která pozbývá byť jen špetku nadhledu. Mickey Donovan je vtipný, ale většinu času je až trestuhodně do počtu. Proč je ale Ray Donovan i přes tyto poměrně zásadní chyby stále velmi kvalitní seriál, který baví? Protože je svůj. Oslňuje atmosférou Hollywoodu a malými příběhy vedlejších figurek (boží Hank Azaria v roli šéfa FBI, sympaticky neodbytná Vinessa Shaw coby Kate i policajt Brian, kroužící nebezpečně kolem Abby). Má tempo a dobré dialogy, díky čemuž epizody utíkají i přes nadměrnou porci konverzace. Je to prostě i nadále charismatický projekt, který překvapuje netradičními scénami a napínavými zvraty. Přesto mu k dokonalosti cosi schází. Kdyby šlo Rayovi v nějaké scéně vyloženě o život, nebál bych se o svého oblíbeného hrdinu, nýbrž bych jen pozorně sledoval, co se stane. A to je ten zásadní rozdíl mezi Rayem Donovanem a tematicky příbuznou Rodinou Sopranů. Chladné, velmi slušné drama bez výraznějších emocí. To je druhá řada Ray Donovan! Berte nebo nechte ležet. Slzy tady ale pod kobercem nenajdete.

Verdikt

avatar7/10

Krasa

Ray Donovan: Úvod 2. řady


ikona
Davies182
Prázdninové sucho? Ray je v perfektní formě zpátky, krvavá fuckovaná může začít!  

Vytopili vás sousedi? Čmajznul vám zloděj v centru města šrajtofli? Výplata pořád nikde ale nájemné se neúprosně blíží? Nebo jste jenom před odchodem do práce zapomněli vypnout sporák? Zkrátka pěti slovy: myslíte si, že máte problémy? Tak to neznáte Raye Donovana. Protože Ray nejenže řeší vlastní rodinné trable, on z nich navíc za (velké) peníze tahá i ostatní. A my si teď povíme, jak s tímhle pánem trefilo Showtime hřebíček přímo na hlavičku.

Takovouhle firmu byste vážně nechtěli, tomu věřte. Ray sice na první pohled vypadá spokojeně, lebedí si s telefonem u ucha za stolkem v malé soukromé kanceláři a dělá férového bosse svým dvěma kumpánským zaměstnancům. Za zdánlivou pracovní idylkou se ale skrývá hodně špinavá dřina, jaká by po celodenní směně umořila klidně i Arnolda v nejlepších letech. Tohle chce koule na správném místě.

Už první sezóna ukázala, že v Showtime mají pod čepicí. Lievu Schreiberovi přitom stačilo přihrát další herecké eso v kůži Jona Voighta, a začala se rodit seriálová nádhera. Za maximální pálkou pro první Donovanův maraton (viz níže) si bez výčitek stojím i rok po premiéře, podobně novátorský počin televizím chyběl jako sůl. Momentálně tedy v bedně zčerstva odstartoval Rayův druhý mnohadílný zářez a zpomalovat se podle všeho rozhodně nebude.

Protože jestliže lze S02E01 nečím bezpečně charakterizovat, pak je to přímo smrtící scénáristický drajv. I když se vlastně jen zametají drobky z minula, pořád to znamená hromadu průserů v podobě vyprázdněných zásobníků, bolístkových rvaček nebo zakrvácených hadrů. Schreiberův anti-hrdina je ale v jednom kole nejen kvůli stresující šichtě a rozhádané rodině. Na obzoru se totiž znovu objevuje také věčně hladové FBI a nová postava Hanka Azaria...

Drajv úvodní epizody je nebezpečně návykovýPrávo a pořádek? Přesně s těmito dvěma slovy se Rayova nátura odjakživa ukázkově rozchází. Místního šéfa federálů zatraceně štve, že mu někdo dělá bordel v domovském městě. My jako diváci máme obrovské štěstí, že tím někým je právě Donovan. Bude se uklízet svinčík po Mickeym. Bezstarostným Mickeym, který si užívá drog, chlastu, moře a sluníčka v teplých amerických krajinách. A je za stále stejnou – s prominutím – svini, o čemž se nemile přesvědčí jeho černošský synátor na plánované návštěvě.

Úkol zní jasně: netouží-li se juniorova famílie pravidelně stávat obětí vykalkulované šikany ze strany FBI, musí Donovan senior bleskurychle do chládku. Takže jen co Ray ošéfuje jednu rudou zakázku a zprdne vlastního synka za to, že ve škole mrzačí spolužáky, jede se na výlet do jižanských barů. Se sdviženým ukazováčkem podotýkám, že zbytek epizody chcete určitě vidět sami – a pokud jste s Donovanovými ještě ani nezačli, tak pochopitelně s komplet první řadou v předvoji. Rayovo nekompromisní chování ostříleného profesionála a jeho pracovní sarkasmus dostávají úplně stejně, jako kdysi Houseovo bezpáteřní hláškování a sebestředná ironie.

Úvod druhé sezóny jsem zhlédnul den po premiéře. Od té doby ve vzpomínkách marně pátrám po jakémkoliv mínusu, který by se dal konečnému zhodnocení připlácnout na čelo. Přes osmačtyřicet hodin nemohu přijít na jediný nedostatek, jedinou vrásku na domláceném obličeji tohoto seriálového šviháka. Ray by svědomitě řekl: "Srát na to!". A je to pravda. Proč si tu desítku zbaběle schovávat, když nám Showtime opět servíruje dokonalost samu.

Verdikt

avatar10/10

Davies182

Ray Donovan: 1. řada


ikona
Davies182
Proč má Schreiber pifku na Voighta? Ohlížíme se za jedním z nejvýraznějších seriálů letoška!  

Titulek recenze nereflektuje autorův pohled na show. To jen že touhle peprnou větou Raye svérázně častuje jeho vlastní televizní žena, a z celé hlášky se záhy možná nechtěně stalo poměrně výrazné poznávací znamení seriálu. Osobitý Liev Schreiber totiž v neuspěchaném Rayi Donovanovi propůjčil úctyhodné charisma bezskrupulóznímu týpkovi, který sice tahá ostatní lidi z průšvihů, na vlastním rodinném pískovišti si ale pořádek zřizuje jen stěží. 

Napravování křivd minulosti zde ve spojení s každodenními trably nájemného likvidátora, řešiče problémů a vymahače v jednom funguje přímo znamenitě. Nedočkal jsem se letos napínavějšího dramatu, operujícího přitom s tak jednoduchou premisou jako je "pár nudných týdnů ve společnosti netypického Američana". Jenomže Ray má kromě nelehké práce a vyčerpávajících rodinných povinností také spoustu šrámů nejen na těle, ale i na duši (ehm), a právě ty přichází v tu nejnevhodnější dobu jitřit přisprostlý tatík v břitkém podání Jona Voighta.

Stokrát nic umořilo vola. A přesně na tohle přísloví musí Schreiberův charakter často myslet, aby se mu nestalo osudným. Vždyť už na samém konci první sezóny stačilo takhle málo, aby se nešvary s fotříkem vyhrotily do průseru vesmírných rozměrů, který by následně pohltil snad i celé Los Angeles. Hříchy minulosti, dotírající FBI, nebezpečné kamarádšofty a nepohodlná mrtvola kněze v jedné posilovně odstartují sled událostí, jež divákovi nedá vydechnout. A to se tu vlastně stále jenom kecá - jestli jsme se za dvanáct epizod dočkali dvou kulek do hlavy, bylo to hodně.

Protože ano, tenhle úchvatný seriál staví v jádru především na postavách a dialozích, které mezi sebou zúčastnění bez ustání vedou. Tak třeba linie s Rayovou dcerou (která kupříkladu v mírně obměněné podobě šeredně skřípe ve spřáteleném Homelandu) zde díky hektickému jobu ústředního Donovana najde své uplatnění, a nepůsobí rušivým dojmem. Je totiž v širším měřítku další z kvanta nepřehlédnutelných patálií, které je nutné briskně vyřešit.

Jon Voight se snaží, ukrást si celou show pro sebeO doslova opalizujícím herectví trojice Schreiber-Malcomson-Voight již bylo napsáno mnoho. Osobně pak mohu četné chvalozpěvy kritiků s klidem zopakovat, a zazpívat je možná ještě o oktávu výše. Aby o nich bylo pořádně slyšet. Liev se po desítkách více či méně výrazných hollywoodských rolí takzvaně konečně našel, zrzavá Paula o sobě dává vědět nejen fanouškům Zelené Míle, a Voight... ten je kapitolou sám o sobě. Vrásčitý, prošedivělý démon si v tuctech záběrů krade celou show čistě pro sebe, ve finální epizodě pak do sebe všechno perfektně zapadne. Na takhle brutální houpačku s diváckými sympatiemi nikde jinde nenarazíte.

Kdo dokáže rozpoznat prvotřídně vystavěné drama, umí ocenit absenci jakýchkoliv hluchých míst ve více než desetihodinové stopáži, a nevadí mu sprostá slova, trocha krve či důmyslně prodávaná brutalita, nemůže nad hodnocením pod odstavcem ani v nejmenším ohrnovat nos. Říkejte si tomu, jak chcete: gangsterka, thriller, komedie, krimi, drama... Ray Donovan zdařile kombinuje vícero žánrů. Také proto je zcela jedinečný.

Verdikt

avatar10/10

Davies182


Hodnocení čtenářů

  • avatar10/10

    verbst

  • avatar8/10

    Memphis

  • avatar10/10

    Miky4214

  • avatar8/10

    Dr.Z

Ray Donovan: Pilot


ikona
Spooner
Jak dopadl úvodní díl ambiciózní novinky stanice Showtime s Liev Schreiberem? 

Liev Schreiber patřil vždy bez pochyby mezi herce, jenž si diváckou pozornost rozhodně zaslouží. Charismatu má na rozdávání a o svém nemalém hereckém talentu nás také dokázal již několikrát přesvědčit. Je tak docela s podivem, že se tomuto urostlému chlapíkovi dlouho vyhýbaly výrazné hlavní role a většinou nás tak dokázal potěšit jen, v neméně dobrých, vedlejších partech. Na svou velkou hereckou příležitost, v níž by mohl všechny přesvědčit o svém nesporném talentu, ovšem dlouho čekal. Vypadá to však, že čekání se nakonec vyplatilo a v očekávaném seriálu stanice Showtime Ray Donovan dostal konečně roli, kterou si zaslouží.

Titulní postava Raye je totiž tím správně šťavnatým charakterem po všech stránkách. Náš hrdina se živí v Los Angeles jako řešič problémů. To je takový ten člověk, kterému celebrita či nějaký ten pracháč zavolají, když se probudí v posteli s mrtvolou nebo je pronásleduje nebezpečný stalker. Ray pak společně se svým týmem a baseballovou pálkou všechno zařídí, uklidí, odpraví a klient může většinou v klidu spát dál. Ve svém oboru prostě patří ke špičce, i když jeho postupy nejsou samozřejmě zrovna dvakrát legální. Doma už se mu však tolik nedaří, jeho manželství s Abby je stejně proměnlivé jako současné počasí, rodina si nemůže zvyknout na nový domov a ani jeho bratři na tom nejsou zrovna nejlépe. A aby toho nebylo málo, tak z vězení je po dvaceti letech propuštěn jeho otec, jenž by chtěl prý napravit staré křivdy a sblížit se s Rayovou rodinou. Jenže věřte někomu, kdo hned na začátku odpraví kněze. Titulní drsoň tak nechce o žádném sbližování ani slyšet, jelikož tajemné křivdy a bolest z minulosti stále bolí jako čerstvé.

Hned na začátku hodnocení asi můžeme bez nějaké většího překvapení konstatovat, že jedním z největších kladů úvodního dílu je právě titulní postava řešiče průserů. Ray Donovan je ten správně nečernobílý charakter s drsnou visáží, jenž vám dokáže pomoct, ale také se umí chovat jako pěkný hajzl. Zároveň pak vidíme v jeho očích onu bolest a šrámy z minulosti, díky nimž Donovanovi již teď fandíme. Zkrátka tahoun seriálu, jak má být a já osobně si nedovedu v této roli představit nikoho lepší, než právě Liev Schreibera. Tomu už po pouhém pohledu nemáte problém věřit, že je vám schopen urvat hlavu a ještě s ní pomocí své baseballky trénovat odpaly. Schreiber si pro sebe krade všechnu pozornost již od první vteřiny a je bezchybný také v malinko emotivnějších pasážích. Fakt, že mu záda kryje neméně skvělý Jon Voight, snad ani nemusím zmiňovat. Ostatně celý casting se prozatím povedl na jedničku.

Postava Raye je tím správně šťavnatým charakterem po všech stránkách.Chválou hlavního trumfu však naštěstí rozhodně nekončíme. Hned od začátku je totiž jasné, že tady se nám tvůrci snaží naservírovat nový hit, jenž na kabelovce Showtime nahradí letos končícího vraždícího miláčka Dextera. Režie má spád, atmosféra slunného, ale ne zas tak idylického, LA je báječná a divák se ani na minutu nenudí. Scénáristé pak efektivně představí všechny vedlejší postavy a zajímavé vedlejší linie, aby i ten méně chápající divák věděl, že zde se během první sezóny nudit nebudeme. Problém je ale v tom, že tvůrci možná až příliš tlačí na pilu a těch charakterů a vedlejších zápletek je na první díl už trochu moc. Ray tak musí kromě situace s blížícím se otcem a všudypřítomné práce řešit také trable s truchlícím blízkým přítelem, chlastajícím bratrem či nadrženou zpěvačkou. První díl proto místy působí spíše roztříštěným dojmem a vůbec by nevadilo, kdyby si scénáristé některé charaktery a linky šetřili až do dalších dílů.

I přes Rayovu netradiční práci a problémy kolem ní se nám ovšem novinka stanice Showtime profiluje hlavně jako hutné rodinné drama. A po této stránce to zatím funguje na jedničku. Vztahy mezi ne zrovna šťastnou rodinkou jsou napjaté, trauma z dětství zde nemá jen titulní postava a rodinní kostlivci ze skříně se zde budou evidentně sypat ve velkém. Tohle zkrátka nebude žádná rodinná omáčka ve stylu hezkých českých hřejivých seriálů. O emoce tady zřejmě nebude nouze a nic nemusí být navíc na první pohled takové, jak se zdá.

Už vám asi všem došlo, že pilotní díl ambiciózní novinky se hodně povedl. Tvůrci si sice možná pro začátek ukousli až příliš velké sousto, ovšem i tak baví pilot od začátku do konce a navrch nám představí charismatického hrdinu, jenž jako náhrada za loučícího se Dextera funguje výtečně. Na Showtime zkrátka umí produkovat silné charaktery a další seriálový hit je tak zřejmě na cestě.

Komentáře

  • Do této diskuze ještě nikdo nepřispěl, buďte první.
VSTOUPIT

Verdikt

avatar8/10

Spooner

© copyright 2000 - 2024.
Všechna práva vyhrazena.

Registrace

Nemáte svůj účet? Registrací získáte možnosti:
  1. Komentovat a hodnotit filmy a trailery
  2. Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
  3. Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
  4. Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry

Zapomenuté heslo

Pokud jste zapomněli vaše heslo nebo vám nedorazil registrační e-mail, vyplňte níže e-mailovou adresu, se kterou jste se zaregistrovali.

Přihlášení


Registrace