Užíváním této stránky souhlasíte s všeobecnými podmínkami.
Tato stránka používá cookies.
Sedmilhářky | Big Little Lies | 2017-2019
csfd  imdb
tvůrce: David E. Kelley
režie: Jean-Marc Vallée, Andrea Arnold
hrají: Reese Witherspoon, Nicole Kidman, Shailene Woodley, Alexander Skarsgård, Laura Dern, Adam Scott, Zoë Kravitz, Meryl Streep

Sedmilhářky: 2. řada


ikona
Redakce
Jak se redakci líbila druhá řada Sedmilhářek? 
Kdo lže, ten...zanedbává rodičovské povinnosti? Podvádí manžela? Bankrotuje? Schody, na nichž na konci první série zahynul Perry, nejsou koncem příběhu. A zdá se, že pověstnou „Monterey Five“ nevedou na příjemná místa. Co si o druhé řadě Sedmilhářek myslíme?
 
 
 
Jak to vidí Sam.Vimes
 
První řada Sedmilhářek měla jakožto adaptace knihy a původně zamýšlená minisérie uzavřený konec a pokračování nepotřebovala. Přesto jej dostala a obavy ze zbytečného ždímání vyčerpaného materiálu naštěstí nebyly na místě. Perryho smrt a společná vina semkla pět ústředních ženských postav mnohem blíže k sobě než v první sérii, a to včetně Renaty, s níž si minule ostatní spíš jen vyměňovaly zdvořilé urážky. Lépe se ale daří snad jen Jane, která se poprvé po dlouhé době snaží o normální vztah. Jinak Bonnie se hroutí pod pocitem viny a nánosem lží, na něž není zvyklá, a ještě řeší vlastní problematický vztah s matkou. Hned dvěma ženám se rozpadají manželství, Renatě kvůli manželovi, který navíc podkopává její identitu ženy, jež se sama vypracovala a zvládá práci i rodinu, a Madeline si vztah sabotuje sama. A především přijíždí do Monterey Mary Louise, Perryho matka, aby zjistila co přesně se stalo jejímu synovi, "pomohla" Celeste a ujistila se, že všichni její vnukové jsou ve správných rukou.
 
 
První řadu jsme sledovali primárně z pohledu nově příchozí Jane, ve druhé zaujímá nejdůležitější místo Celeste a její boj o udržení zbytku rodiny. A to za podpory vynikajících hereckých výkonů především Nicole Kidman a Meryl Streep. Její Mary Louise s mírným vystupováním a takřka omluvným výrazem kolem sebe seká tvrdými slovy a není těžké ji nenávidět. Zároveň ale není těžké ji pochopit, včetně obrovské selektivní slepoty, s níž pomíjí hříchy zesnulého syna, tím spíš že ani Celeste rozhodně není dokonalá. Zkrátka žádná jednorozměrná figurka tchýně, ale kvalitně napsaná antagonistka. Jen škoda, že nedostala víc prostoru v závěru, kde chyběl její dovětek.
 
Na několika místech si druhá řada pomůže poměrně lacinými scenáristickými berličkami, když potřebuje rychle dostat na povrch určité tajemství za účelem větší eskalace konfliktů. Z valné většiny se ale jedná o velmi kvalitně napsané drama, které zkoumá různé problémy partnerských vztahů, vyrovnávání se s traumaty a oprávněné i neoprávněné pocity viny obětí. Téměř celou dobu utahuje šrouby, nechává diváka v napětí očekávat která postava se pod tlakem svých problémů zhroutí jako a skrze Perryho pád s sebou vezme i ostatní, a nabízí až nepříjemně mrazivé dialogy skryté za fasádou civilních a „slušných“ vztahů. 8/10
 
 
 
Jak to vidí Spooner
 
Na druhé Sedmilhářky jsem se těšil, ale vlastně se jich zároveň i trochu bál. Tak nějak jsme asi všichni tušili, že se tu po řemeslné a herecké stránce pojede ta nejvyšší kvalitativní liga, samotný příběh byl ovšem velkým otazníkem. Vážně potřebuje původně zamýšlená minisérie pokračování? Nezkazí si tvůrci po všech těch oceněních malinko reputaci? Tyto obavy ovšem byly naprosto zbytečné. David E. Kelley a spol. totiž prokázali, že v tomto případě nejde o laciné ždímání značky, ale vlastně naprosto logické vyústění a emociální tečku, s níž obě série jako celek fungují takřka dokonale. Když si nyní zpětně vzpomenu na závěr první řady, přijde mi vlastně až příliš neúplná a otevřená. 

 

Druhá sezóna ovšem všechny linky, konflikty a tajemství naprosto dotahuje a dává jim ten správný emotivní dopad. Scénář to pak činí s naprostým citem a úctou vůči původní předloze. Dusná atmosféra, v níž se ovšem tentokrát přikládá pod kotel výrazně dříve, pečlivá práce s jednotlivými charaktery i všechny ostatní kvality seriálu zůstávají takřka beze změny. Jediný rozdíl mezi sériemi tkví snad jen v hvězdné herecké posile s tváří Meryl Streep, jež si často i minimalistickým herectvím krade pro sebe každou vteřinu před kamerou. A všechny její společné scény s taktéž bezchybnou Nicole Kidman jsou hereckou i dialogovou dokonalostí. 

Obě sezóny Big Little Lies si jsou tedy naštěstí podobné jako vejce vejci a žádný kvalitativní úpadek nenastal. Naopak, druhá štace je pro mě ve výsledku o malý kousek lepší. A to zejména díky ještě větší emocionální náloži a skvělému závěru, jenž dává tomuto projektu naprosto dokonalou a dojemnou tečku. Nic víc už v tomto příběhu opravdu není třeba. Takže kravaťáci z HBO, znovu už své štěstí nepokoušejte, na Sedmilhářky již nesahejte a nechte jeden ze svých nejlépe napsaných kousků dekády uzavřený v tom nejlepším. 9/10

 

Jak to vidí krauset 
 
Sedmilhářky (zvlášť v první série) předvádí, že umění netkví v žánru, dokonce ani v nápadu, ale ve zpracování. Na první pohled jsou jen soap operou se snovým castingem. Rodičovské a vztahové problémy několika bohatých rodin. Kamarádky, jež mají syny se stejným mužem, který jednu z nich znásilnil. Hyperaktivní tmel komunity (Madeline), malicherné rodičovské rozbroje, manželské trojúhelníky. To všechno křičí: soap opera! Jenže stylistické prostředky, hloubka, seriózní přístup k vztahovým problémům a rodinnému soužití jsou všechno jen ne mýdlové. Někdo může kritizovat laciné prořeky, jako když se Ed dozvěděl, že mu byla Madeline nevěrná, nebo Ziggy, že má nevlastní bratry, protože to zaslechne při telefonování jeho spolužačka, ale to je součást hry. 
 
 

Druhá série tu hru bohužel nehraje tak dobře a od vrcholu někdy ve třetí a čtvrté epizodě pro mě zbytek série trpěl předvídatelností. Jakmile znatelnou část stopáže pokrylo soudní drama, stal se ze Sedmilhářek vlastně žánrový seriál, který narušil tu rovnovážnou stavbu dramatu na půdorysu soap opery. Místo groteskní hry kontrastů v první sérii (uplakané princezny vražedkyně) přijdou laciné zkratky jako třeba na poslední chvíli náhodně objevené video. Místo společenského dramatu a satiry se věnujeme soudní při a jsme ochuzeni o to, jak vše vidí komunita. Děti, tak výborné v první sérii, mají minimum prostoru a celkově mám pocit, že se toho zvládlo odvyprávět méně. Nemluvě o ostudném zacházení s režisérkou druhé série Andreou Arnold. Také si myslím, že vidět Mary Louise, jak se vyrovnává s tím, že její mrtvý syn je násilník, by mělo větší potenciál. 
 
 

Přes výtky jsem si i druhou sérii dost užil, dialogy jsou křupavé a velmi vtipné, herecké výkony prvotřídní. Zvlášť Laura Dern a Adam Scott, jenž už v Good Place prokázal, že nemusí hrát čisté dobráky, si tuhle série nanejvýš užívají. Taky je pozitivní, že psychickou šikanu a násilí nepřisuzuje jen mužům a rozšiřuje problém domácího násilí z manželů na matky. Nicméně poselství z první série, že ženy, pakliže se semknou, dokážou překonat cokoliv, tohle poselství je pryč. 8/10 
 

Verdikt

avatar8/10

Redakce

Sedmilhářky: Úvod 2. řady


ikona
krauset
Drží si druhá série HBO hitu neskutečně vysokou kvalitu té první? 

Sedmilhářky se prolhaly před dvěma lety k závěru, který jsem pokládal za naprosto uspokojivý, a pro mě byly možná nejlepším anglicky mluveným seriálem roku 2017 (věta, kterou člověk nepíše moc často, ale tentýž rok patřil i německému Babylonu Berlin). Nebyl jsem si jistý, že Sedmilhářky, které posbíraly osm Emmy a čtyři Zlaté glóby, potřebují druhou sérii. Ale první epizoda mě vyvádí z omylu. 

 

Na konci první řady se pět žen z Otter Bay, Madeline Mackenzie (Reese Witherspoon), Celeste Wright (Nicole Kidman), Jane Chapman (Shailene Woodley), Renata Klein (Laura Dern), and Bonnie Carlson (Zoë Kravitz), sblížilo na základě společné lži, ale taky na základě šoku z agresivity muže. Víc než jednu teď ale pronásledují výčitky svědomí, Celeste proto, že neodešla od manžela včas, Jane proto, že chtěla mít zpočátku aférku se ženatým mužem, a Bonnie proto, že to ona strčila.

K nim nyní přibyla Meryl Streep a je nebezpečná. Protože víte, co matky snáší vážně špatně? Mrtvé syny za podezřelých okolností. Pasivně agresivní tchýně je zdánlivě klišé, ale počkejte na chvíle, kdy je aktivně agresivní. Když se začne vozit po Madeline nebo naopak uklidňovat Celeste, kterou trápí noční můry, vyvádí to z míry.  

 Sedmilhářky jsou velmi silné v ukazování obyvatel relativně uzavřené komunity liberálního předměstí, kteří jsou moderní i materiální a chtějí pro své děti jen to nejlepší až do fáze, kdy to hraničí s šikanou učitelů. (Nicméně učitelé jim tu šikanu na začátku epizody vrátí, když je na uvítání nového školního roku nutí zpívat vydří hymnu Otter Bay.) V zobrazování toho, jak někdy autoritativně přepečliví liberální rodiče (Reese Witherspoon měla dostat Emmy!) přistupují ke svým dětem, patří Sedmilhářky k nejmodernějším seriálům. 

V čem zvlášť exceluje první epizoda, je dávkování energie. Stará se o něj zejména Meryl Streep, která je zde skvělá i v kontextu Meryl Streep. Když začne při večeři s Celeste a dětmi bědovat nad nespravedlností toho, že je její Perry (Alexander Skarsgard) mrtvý, zatímco „průměrní tlustí otcové“ jejich spolužáků žijí, a pak se jakoby kontrolovaně rozkřičí, jde z toho takový mráz po zádech. 

 

Sedmilhářkám se nějak daří postavy, které by měly být samy o sobě nesympatické, polidšťovat interakcí. Scénář je pořád jedinečný a režie si drží kvalitu, i když Jaena-Marca Valléeho vystřídala Andrea Arnold (American Honey). Příslib Nicole Kidman a Meryl Streep oddělených pouze stolem, když předtím v Hodinách je dělily časové linie, mě naplňuje očekáváním.  

 

Verdikt

avatar9/10

krauset

Sedmilhářky: 1. řada


ikona
Redakce
Natočilo HBO ve spolupráci s režisérem Klubu poslední naděje další pecku, nebo jsme po finále zklamaní? 

HBO si umí vybírat lidi. Režisér Klubu poslední naděje Jean Marc-Vallée, Nicole Kidman, Reese Witherspoon, Shailene Woodley, Alexander Skarsgard... V minisérii o stupňujících se konfliktech mezi ženami z vyšší třídy amerického maloměsta podle stejnojmenné knižní předlohy Big Little Lies. V minisérii, která se nikoliv neprávem popisuje jako mix Zoufalých manželek a Temného případu. Jak tenhle dámský seriál vidí naše ryze pánská redakce?

 

Jak to vidí Spooner:

Jedním slovem? Psycho. Jenže ne takové to brutální či krvavé, v němž hlavní hrdina bojuje za každou cenu o život, ale takové to osobní a psychické, jež se člověku zarývá pomalu ale jistě pod kůži a zanechá v něm hluboké stopy. A nakonec v něm také možná půjde o ten život. A vám díky tomu nebude z této sondy do života zdánlivě dokonalých paniček vůbec dobře. Sedmilhářky jsou totiž svou formou a tvůrčím přístupem téměř až jedinečným projektem. Ten sice nedává divákovi vůbec nic zadarmo a mnoho lidí nejspíš odradí právě tvůrčím stylem, jenž rozhodně nesedne každému. Jakmile si ale zvyknete na nikam nespěchající tempo a místy až psychicky nepříjemnou atmosféru, už vás tyto postavy ze svých spárů jen tak nepustí.

 

Jistá podobnost s jiným HBO majstrštykem, kriminální peckou True Detective, pak rozhodně není náhodná. Také Big Little Lies těží zejména z pevné ruky režiséra, tentokrát Jean-Marca Valléeho (Divočina, Klub poslední naděje), a scenáristy, televizního veterána Davida E. Kelleyho. Právě díky tomu, že mají oba novinku plně pod kontrolou a nemusí se dělit o místo s jinými tvůrci, působí celek kompaktně a vše v něm dokonale zapadá dohromady. Pravda, režie si tak skvěle a pomaloučku pracuje s tísnivou atmosférou i bezchybnými herci (Nicole Kidman si už chystá místo pro Emmy), že přitom zapomíná přijít s ryze kulervoucí scénou, jež nás přiková do sedačky. O to ale tvůrcům evidentně ani nešlo. 

Chtěli nám zkrátka naservírovat celistvý kousek, který je po režijní stránce vypiplaný jako ty nejlepší švýcarské hodinky, a emočně vás vyždíme až na dřeň. Jen ten závěr mohl být na můj vkus po všem tom teroru ještě daleko vyhrocenější a drobné komediální vložky si mohli scenáristé taky odpustit. I tak z toho ovšem vznikla jedna z nejlepších minisérií posledních let, která se sice nestala diváckým hitem, do pár let může ale díky svým kvalitám vyrůst v pořádnou kultovku. A já bych to tvůrcům ze srdce přál. (8/10)

 

Jak to vidí do_Od:

Jízda od začátku až do konce. Je to ale především to finále, kvůli kterému jsem nakonec ještě o chlup spokojenější než mí kolegové. Je to fajn, když se skrz celou sérii buduje jeden hlavní konflikt, který se pak pro změnu na konci zároveň i rozřeší. Je to rozhodně vítaný krok, obzvláště v době, kdy spousta seriálů a především kriminálek raději sází na nečekané finále s obřím zvratem a snahou šokovat diváka něčím zcela nečekaným. Ono pověstné *klap* je tady zkrátka tak intenzivní a uspokojivé, že se to jen těžko popisuje slovy. Přidejte moje oblíbené karaoke, fantastické herecké výkony, senzační výběr hudby (ten cover na You Can´t Always Get What You What se hodně povedl) a taky výborný střih (který vám ovšem vleze pod kůži už během první epizody a pak vydrží bavit až do konce) no a máte tady jednu z nejlepších finálových epizod vůbec. Subjektivně klidně stojící vedle takových pecek jako Breaking Bad nebo Lost. Jo, napsal jsem to!

Samozřejmě velká část úspěchu je způsobena i tím, že seriál drží pohromadě nejen díky výtečně napsané zápletce, ale zároveň taky díky ucelené režii pana Valléeho. Tyhle čistě autorské minisérie prostě fungují a fungují obzvlášť v momentě, kdy vám rukopis daného autora sedne. To bude nejspíš hlavní důvod, proč některým divákům Sedmilhářky nezpůsobí takový příval emocí, jako například nám. Nicméně nenechte se zmýlit, takových bude jen pár a osobně mi jich je trochu líto. HBO totiž opět předvádí velké věci a dokazuje, jaký má na tyhle projekty čuch. Věřte, o Sedmilhářkách nepíšu naposledy. (9/10)

P. S. znělka roku vážení
P. S. S. Nicole je fucking hot!

Jak to vidí Sam.Vimes: 

Na první pohled jsou Sedmilhářky vlastně červená knihovna, která by nejspíš ani neprošla inverzním Bechdelovým testem – když už se spolu náhodou baví dva muži, stejně mluví o ženách (což je spíš jen zábavný postřeh, nikoliv výtka, koneckonců těch testosteronových seriálů tady recenzujeme až až). Pět žen řeší své konflikty s muži, dětmi a především mezi sebou navzájem, jež nakonec eskalují až k od první epizody avizované vraždě. A je z toho výborný seriál, který dokáže být pozitivně feministický i bez laciného sypání buzz words, nadneseně řečeno ne tím co říká, ale tím co dělá.

Nic z toho by samozřejmě nefungovalo bez krásně kompaktního režijního dohledu a scenáristické opory nebo výborných hereckých výkonů. Především Nicole Kidman si (doufám) jde pro televizní ceny a výhrady nemám ani k Reese a Shailene. A pochválit musím i velmi dobře trefený casting dětských rolí, což rozhodně nebývá samozřejmost. Úplně bez výhrad to není, poslední epizody by si přeci jen zasloužily větší drajv a trochu víc přitlačit na pilu, ale pořád se jedná o vysoký HBO nadstandard. Těch sedm dílů adaptuje románovou předlohu a na konci má jasný závěr. Dovedl bych si ale velmi konkrétně představit, o čem by mohlo být případné pokračování. A nebránil bych se mu. (8/10)


 A co jste na Sedmilhářky nebo-li Big Little Lies říkali vy?

Komentáře
VŠECHNY KOMENTÁŘE (10)

Verdikt

avatar8/10

Redakce


Hodnocení čtenářů

  • avatar9/10

    hroubek

Sedmilhářky: První dojmy


ikona
Sam.Vimes
Hvězdně obsazená minisérie od HBO. 

Na Big Little Lies nebo-li Sedmilhářky jsme byli v redakci zvědaví už dlouho. Hvězdné obsazení, režisér Klubu poslední naděje, produkce HBO… A z pohledu na číselné hodnocení je vám asi jasné, že přinejmenším po prvních dvou epizodách nejsme zklamáni.

V kalifornském městečku Monterey dochází k vraždě na benefiční akci místní základky. Divák zatím nezná identitu oběti, vše ale nasvědčuje tomu, že zločin souvisí s konflikty mezi matkami školáků. Střih v čase zpátky, první den školy. Do první třídy své potomky přivádí rozvedená Madeline (Reese Witherspoon), její bývalý manžel se svou novou ženou, její kamarádka a manželka výrazně mladšího muže Celeste (Nicole Kidman) a nováček ve městě, mladá matka Jane (Shailene Woodley), která nechce mluvit o své minulosti a již si Madeline záhy vezme pod svá křídla. Když pak dcera úspěšné Renaty (kterou Madeline už tak nemá ráda) nařkne syna Jane z napadení, spadne první kostka domina vedoucího až k smrti některé z postav.

Vyjasněme si jednu věc: tohle není červená knihovna. Přesněji řečeno, na povrchu možná ano, přeci jen je tu nezanedbatelné množství scén, ve kterých tři ženy nad kávou nebo vínem rozebírají své problémy s muži a dětmi… Ale hned pod povrchem se skrývá kvalitní drama, podpořené především dobře napsanými dialogy a šťavnatými, trojrozměrnými postavami. Každý tu má nějaké tajemství, nějakou malou velkou lež a nejsou to jen marketingové slogany. Minisérie se v oficiálních materiálech popisuje jako temně komediální drama, humoru je tady ale nakonec jen poskrovnu. Sedmilhářky vychází z knižní předlohy od spisovatelky Liane Moriarty a je to na nich vidět. Jak na promyšlených postavách, tak na samotném vyprávění, jež zjevně dobře ví kam a jak potřebuje dojít.

Žádné selhání nečeká ani před kamerou. Reese Witherspoon definitivně dokazuje, že je víc než jen pravou blondýnkou, o Nicol Kidman si nikdo nic podobného ani nemyslel. Muži tu přeci jen hrají spíš druhé housle, ani od nich se ale neozývají falešné tóny, ať už jde o Alexandra Skarsgårda z Pravé krve nebo Adama Scotta z Parks and Recreations nebo Waltera Mittyho.

Sedmilhářky ukazují zdánlivě perfektní komunitu šťastných lidí, jen aby zatáhly za volnou nitku a postupně ji celou rozpáraly. A aby toho nebylo málo, eskalující konflikty jsou dokreslovány budoucími záběry vedlejších z výslechové místnosti. Sám musím říct, že minimálně rozjezd této minisérie předčil má očekávání a jsem hodně zvědavý kam to bude směřovat dál.

Verdikt

avatar8/10

Sam.Vimes

© copyright 2000 - 2024.
Všechna práva vyhrazena.

Registrace

Nemáte svůj účet? Registrací získáte možnosti:
  1. Komentovat a hodnotit filmy a trailery
  2. Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
  3. Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
  4. Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry

Zapomenuté heslo

Pokud jste zapomněli vaše heslo nebo vám nedorazil registrační e-mail, vyplňte níže e-mailovou adresu, se kterou jste se zaregistrovali.

Přihlášení


Registrace