Užíváním této stránky souhlasíte s všeobecnými podmínkami.
Tato stránka používá cookies.
The Sandman | 2022
csfd  imdb
tvůrce: Allan Heinberg
hrají: Tom Sturridge, Gwendoline Christie, Charles Dance, Boyd Holbrook, Vivienne Acheampong, Sanjeev Bhaskar, Asim Chaudhry

The Sandman: Pilot


ikona
krauset
Neil GaimanNetflixSandmanThe Sandman
Snivec a vězeň. 

Bohové, ti jsou zranitelní. Jejich moc se odvíjí od počtu a oddanosti věřících. A upadnout v zapomnění, přijít o uctívače, je pro bohy totéž, co zahynout. Ale Věční, ti se nestarají o to, kdo v ně věří. Ti byli na počátku a budou na konci. Osud. Touha. Zkáza. Delirium Zoufalství. Smrt. Sen. 

Sen. Morfeus. Pán Snové říše. Kdo jiný by nám mohl potvrdit, zda androidi sní o elektrických ovečkách.

Neil Gaiman, autor komiksu Sandman, je rozený vypravěč. Je to zcela zjevné z jeho psaní i hlasu, kterým vládne s intonací někoho navyklého vyprávět před spaním. Gaimana vždy přitahoval mýtus v různé podobě. Je jedno, zda se rozhodne pustit do převyprávění mýtů o Odinovi, Thorovi a Lokim v knize Severská mytologie, nebo zkoumá rodokmen  amerických zvláštností v knize Američtí bohové, která se též dočkala seriálového zpracování.

Ačkoliv se slovo mýtus používá často pro synonymum pověry či dokonce lži, mýtus je vždy pravdivý. Dotýká se něčeho primordiálního, jakéhosi pradávného ohně v nás, ještě z doby před pamětí. A tuto hlubokou pravdu mýtů si Gaiman uvědomuje. Je to jeden z nejlepších moderních mýtotvůrců. Chápe a umí využít způsob, jakým mýty vznikají, rostou v čase, překrývají se a vrství. Gaiman dokáže vyhmátnout, který aspekt příběhu má potenciál vyklíčit do mýtu. Jeho příběhy oplývají zvláštní magií. A místy jsou, znovu po vzoru mýtů a legend, velmi brutální. Gaimanovu obrazotvornost, jak sám přiznává, fatálně ovlivnil judaismus a studium midraše, které mu poskytly takové bohaté výjevy jako hodování na Behemotově mase pod stanem z kůže Leviathana po návratu Mesiáše. Konkrétně tento mi připomíná jednu scénu z komiksu, jež mi utkvěla hluboko v paměti, při níž je součástí pohřebního rituálu v Nekropoli tradicí sníst jídlo pohřbeného rukama stále pokrytýma jeho vnitřnostmi. Toto jsou přesně obrazy, které mají sílu přerůst v mýtus. A všechen tento svůj um vložil Gaiman do komiksu Sandman. 

Sandman spatřil světlo světa (nebo spíš jeho tmu) v roce 1989 a vycházel dalších sedm let. Ačkoliv je Sandman starší postava z komiksů DC, což se zpočátku projevovalo i větším zapojením dalších postav této komiksové společnosti, jako je v prvních sešitech se objevující John Constantine, velmi brzy se zcela osamostatnil a pod Gaimanem kompletně proměnil. Sandman, obyvatel snů, provází čtenáře světem snění, ale zhusta je figurou v pozadí, chtělo by se říct v podvědomí, jednotlivé linky spíše spojuje, než že by v nich vystupoval jako protagonista. Jsem zvědavý, jestli tento epizodický přístup s měnícími se hrdiny-spáči zachová seriál ve stejné míře. Dílčí příběhy se však v komiksu nakonec protnou do grandiózního, elegického finále. 

Úvodní epizoda desetidílné první řady adaptuje knihu s názvem Preludia a nokturna, který by měl vydat celkem na šest dílů seriálu. Pán snů Morfeus (Tom Sturridge) je nedopatřením uvězněn Roderickem Burgessem (Charles Dance alias Tywin Lannister), který měl spadeno na Smrt, po níž chtěl, aby mu vrátila mrtvého syna. Morfeovo zmizení má neblahý vliv na svět snících i na svět bdělých, mezi nimiž se ztrácí jasné rozdělění. Někteří spáči se nemohou sami od sebe probudit, jiní zase upadnout do snění. Spánek přestal konejšit. Noční můry ožívají a klestí si cestu do bdělé reality, protože jak na samém začátku varuje Morfeův knihovník Lucienne: „Snům se v bdělém světě příliš nedaří, zato noční můry, to je jiná."

Pilot se Morfeovu věznění věnuje do větší hloubky než komiks, nachází prostor pro efektní kamerové průlety sledující Morfeova havrana a vyznačuje se citelnou atmosférou estetiky dark academia, skvostným designem (brána Říše snů!) a, troufnu si tvrdit, přehledností pro nečtenáře. Mezi které se ovšem nepočítám.

Sandman je totiž nejen nejlepším komiksem, jaký jsem kdy četl, ale jedním z nejpozoruhodnějších literárních děl dokončených za mého života. Seriál Netflixu se po první epizodě jeví jako adaptace důstojná, taková, která ctí duch předlohy a její atmosféru a magii, a přitom není otrockým převedením jednotlivých okének komiksu do pohybu. Ostatně Gaiman na seriálu úzce spolupracuje (podobně jako v případě Dobrých znamení) a viditelně mu záleží na čerstvém ztvárnění a nových úhlech pohledu. Postavy v komiksovém Sandmanovi se často posadí a vyprávějí si příběhy a zvou čtenáře, aby se nechal touto fascinací příběhy vtáhnout a unášet. Snad bude dokonale vtahující i zbytek seriálu. 

---

Autor: Tomáš Krause
Foto: Netflix

Komentáře
VŠECHNY KOMENTÁŘE (9)

Verdikt

avatar8/10

krauset

Mimořádně uspokojivý úvod do země snivců. Pokud se bude i zbytek seriálu odehrávat v podobném duchu a Rod draka s Prsteny moci dorovnají či překonají úroveň pilotu Sandmana, čekají nás měsíce plné té nejzdařilejší fantastiky.


Hodnocení čtenářů

  • avatar7/10

    Spiker

© copyright 2000 - 2022.
Všechna práva vyhrazena.
Hosting zajišťuje: Stable.cz
Kontakty: Technická podpora | Redakce

Registrace

Nemáte svůj účet? Registrací získáte možnosti:
  1. Komentovat a hodnotit filmy a trailery
  2. Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
  3. Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
  4. Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry

Zapomenuté heslo

Pokud jste zapomněli vaše heslo nebo vám nedorazil registrační e-mail, vyplňte níže e-mailovou adresu, se kterou jste se zaregistrovali.

Přihlášení


Registrace