Užíváním této stránky souhlasíte s všeobecnými podmínkami.
Tato stránka používá cookies.
Metoda Markovič: Hojer | 2024
csfd  
tvůrce: Jaroslav Hruška
režie: Pavel Soukup
hrají: Petr Lněnička, Václav Neužil, Adam Mišík, Vojtěch Kotek, David Prachař, Michal Isteník, Petr Uhlík

Metoda Markovič: Hojer: 1. řada


ikona
Spooner
adam mišíkhojermetoda markovičmetoda markovič: hojernovaPetr Lněničkapetr uhlíkváclav neužilvoyo
Seriálový pošmak, který ukazuje žánrové konkurenci záda. 

Český seriálový rybníček se na počátku roku celkem činí. Stačil si už totiž připsat dva silné tituly, které u publika rezonují a patří do vysokého nadprůměru, a to nejen v rámci tuzemské tvorby. Kvality Smyslu pro tumor jsme si již probrali, takže je nyní čas věnovat se dalšímu nečekanému zjevení – kriminální pecce Metoda Markovič: Hojer. Seriál, který dokázal šikovně skloubit dohromady domácí žánrové klasiky s modernějšími zahraničními vzory v čele s Fincherovým Mindhunterem. A do toho vykouzlit maximálně vtahující a autentický scénář, jenž skvěle pracuje s neobyčejným vztahem ústředních postav. Ale to už ve svých superlativech maličko předbíhám. 

Podíváme se tedy do Československa na počátku 80. let, kde sledujeme osudy legendárního vyšetřovatele Jiřího Markoviče a jeho týmu. Ten se snaží k vyšetřování a dopadení vrahů přistupovat jinak než většina kriminalistů. Chce pochopit, co k oněm vraždám vedlo a více poznat vrahovo myšlení a psychický stav. Tato metoda, které se sám snaží přijít na kloub, se mu bude hodit u jednoho z jeho nejděsivějších případů. Když začne vyšetřovat brutální vraždu ženy, velmi brzy se policii dostane do hledáčku jistý Ladislav Hojer. Důkazy začnou postupně přibývat, k prostému a uzavřenému Láďovi je ovšem těžké najít si cestu a něco z něho dostat. Markovič proto musí získat jeho důvěru a stát se v podstatě jeho kamarádem. Kriminalisté pak díky tomu zjišťují, že Hojer má na svědomí vražd daleko více.

Celou sérii pak natočil Pavel Soukup, režisér oceňovaného #martyisdead i loňské moderní kriminálky #annaismissing, který zde naplno potvrzuje svůj status jednoho z nejtalentovanějších českých filmařů své generace. Metoda Markovič je v jeho podání řemeslně zcela precizním a vyspělým dílem, v němž srší režisérova vize a sebevědomí z každého záběru. Soukup ukazuje, že mu jdou od ruky nejen moderní kusy s dravým tempem a na české poměry progresivním stylem vyprávění. Cizí mu totiž evidentně není ani kriminálka, která jako by svou atmosférou vypadla ze staré školy a zmiňovaných 80. let, zároveň si ovšem bere to nejlepší ze současných „trendy“ prvků.

Režie a scénář totiž dokáží jednak výtečně pracovat s hlavními postavami, a navíc parádně budovat napětí a sílící znepokojivý pocit. Seriál vypráví o brutálních vraždách, v nichž se často objevíme na místě činu. Soukup ale nechce šokovat pomocí explicitních záběrů či všudypřítomné krve, v podobných scénách si totiž vystačí s pohledy policistů a zejména všeříkajícím popisem, což v divákovi (i díky práci s jeho fantazií) zanechá ještě silnější emoce. Tvůrci zkrátka moc dobře ví, že k budování mrazivé a intenzivní atmosféry nepotřebujete samotné vraždy či rádoby akční pasáže, stačí se jen naplno věnovat závažnosti jednotlivých činů a zejména motivům. A to zvládá tvůrčí tým naprosto bez problémů.

Scénář si pak umí výborně pohrát s jednotlivými detaily, snaží se být dobově i z hlediska policejní práce co nejvíce realistický a zároveň se nesnižovat k prvoplánovým diváckým vějičkám. Ve všech těchto bodech funguje scénář bratrů Hruškových na jedničku a navíc dokáže precizně vypíchnout mravenčí policejní práci i Markovičovy výjimečné metody. Jejich hlavním trumfem je přesto zejména vykreslení zvláštního pouta mezi titulním vyšetřovatelem a Hojerem, kteří si mezi sebou opravdu vytvoří takřka kamarádský vztah, a sériový vrah si mezi policisty díky své prostinké nátuře dočká poměrně zvláštního zacházení, kdy s hrdiny vtipkuje, svačí a dokonce si může bez ostrahy odejít do keře na záchod. 

Scénář ovšem ani tak nezlehčuje Hojerovy činy, a i přes takřka úsměvné momenty divák celou dobu naplno cítí děsivost jeho konání a mírné pousmání se může ve vteřině změnit v nepříjemné mrazení v zádech. Autoři dokáží s touto ambivalencí skvěle pracovat a nastolovat díky tomu řadu otázek, již hezky nečernobíle zkoumají. Právě v nekonečných rozhovorech a výsleších s Hojerem jsou tyto motivy nejsilnější a seriál je v nich opravdu intenzivní a často nepříjemnou podívanou.

Svůj velký díl na tom samozřejmě nese i výborné obsazení, v němž se Soukupovi a spol. vyplatila sázka zejména na neznámá jména. Petr Lněnička se do role Markoviče převtělil dokonale a je správně rázným i váhajícím hlavním hrdinou, ještě více pozornosti na sebe ale logicky strhává excelentní Petr Uhlík v roli Hojera, jenž jen krátce po vděčné postavě z Adikts znovu naplno ukazuje svůj herecký rozsah. V některých momentech možná malinko tlačí na pilu, i přesto se jedná o naprosto obětavé převtělení do sériového vraha, který budí hrůzu, ale zároveň si zapamatujete jeho „hlášky“. Jedná se pak bezpochyby o jeden z nejsuverénnějších hereckých výkonů na naší scéně posledních let. Ani zbytek obsazení však nezůstává úplně ve stínu a také Václav Neužil či Adam Mišík využijí svůj prostor na maximum.

Metoda Markovič je tak režijně i scenáristicky sebejistou podívanou, co snadno vtáhne, i přesto by šlo ještě pár detailů do příště zlepšit. Autoři jako by se toho místy snažili vyprávět až příliš a ne všechny dějové linky dostatečně vyzní. Nejvíce je to znát na Markovičově povídání se sadistickým vrahem v podání Vojty Kotka, které má sice obrovský potenciál, během epizod ovšem nedostává tolik prostoru, a tak některé rozpravy spíše vyšumí do ztracena. 

To se naštěstí napraví v samotném finále, kdy dostane tato zápletka působivý dějový oblouk a i Kotek se v této roli definitivně najde. Také epizodní případy, jež nám ukazují Markovičova předešlá vyšetřování, by si zasloužily více stopáže, protože kvůli jejich rámování na počátku a konci dílu nemají dostatečný prostor k tomu náležitě rezonovat. A bez povinných linek v podobě rakoviny či v žánru takřka povinné mini krize v manželství by se stopáž asi obešla úplně.

To jsou ale ve výsledku vlastně jen malé mušky, které sice v některých dílech zbytečně ředí tempo, ale stejně nedokážou pokazit jinak velmi pozitivní dojmy z jednoho velkého seriálového překvapení. Metoda Markovič je výtečnou atmosférickou kriminálkou, která navíc hezky využívá svou retro atmosféru, dobové zasazení či výtečnou kameru, a zvládne nadchnout jak fanoušky starého dobrého Pitavala, tak moderních psychologických sond. Markovič ukazuje, že i u nás se dá natočit kriminálka světového stylu, která přitom zůstává věrná svým kořenům. Voyo po řadě ambiciózních, ale přeci jen mírně tápajících projektů, konečně trefilo jackpot a naservírovalo zdaleka svůj nejlepší kousek. Snad nebudeme na druhou řadu se spartakiádním vrahem čekat příliš dlouho.

---

Autor: Milan Rozšafný
Foto: Voyo Originál 

Verdikt

avatar8/10

Spooner

Precizně napsaná a sebevědomě natočená pocta policejní práci a vyšetřovateli Markovičovi, která dokáže být drsná, vtahující i po stránkách témat či psychologie postav velmi podnětná. Tvůrci možná těch linek pobrali cestou až příliš a úvodní epizoda se malinko hledá, to ovšem nic nemění na tom, že více atmosférickou žánrovku, která skvěle pracuje s dobovým zasazením, už jsme tu dlouho neměli. A Uhlíkův Hojer vás bude strašit ve snech.


Hodnocení čtenářů

  • avatar8/10

    kaapaa

  • avatar8/10

    slord

  • avatar10/10

    PEPETP72

Metoda Markovič: Hojer: První dojmy


ikona
tomasmy
Mindhunter: Česko. 
Ladislav Hojer měl IQ 88, neměl žádné přátele a žil samotářsky. Pracoval jako sklář, byl asociál, agresor a nikdy neměl vážnou známost. Kanibal Hojer mezi roky 1978 a 1981 zabil pět žen. O pět let později byl popraven v pankrácké věznici. Za jeho dopadením stojí tým Josefa Markoviče, budoucího šéfa pražské mordparty, který o pár let později chytil i spartakiádního vraha Jiřího Straku. Právě Markovič a Hojer proti sobě stojí v nové dobové šestidílné detektivní minisérii, která je k vidění na Voyo. Markovič se podílel také na jejím scénáři, uvedení se ale bohužel nedožil. Zemřel v říjnu 2022 a seriál je věnován jeho památce. První díl stačil dostatečně napovědět, zda jde o památku důstojnou. 
 
 
 
První epizoda mě nadchla. S Hojerem se šetří (t.j. není tu vůbec, na scénu vstoupí až ve druhém díle), ale tvůrci nechodí kolem horké kaše a Hojerův případ se začíná vyšetřovat hned od prvních minut. Devadesátky mají velmi vážnou konkurenci a na českých internetech lze najít názory, že se jedná o domácí seriálovou událost roku. Zaděláno je opravdu bezvadně a pokud tvůrci nepoleví (nevím, co by se muselo stát), tak se tyto řeči s největší pravděpodobností potvrdí.
 
 
Tady se povedlo fakticky všechno. Markoviče hraje Petr Lněnička, který je výtečný dabér, ale na plátně a obrazovce dostává role spíše malé, a tenhle seriál dokazuje, že jeho talentem je opravdu trestuhodně plýtváno, neboť je výtečný - v zahraničí by z fleku mohl hrát Columba. Tradičně skvělý je i Václav Neužil v roli jeho zkušeného kolegy, který je v tomhle seriálu zároveň oním člověkem, který obstarává hlášky. Neužilovým kariérním protipólem je Adam Mišík, který je mi sice obvykle protivný, ale tahle role mu překvapivě sedne. Ze začátku se sice jeví, že i tady bude jenom od toho, aby ho balila každá žena, s níž přijde do styku (pracovního, samozřejmě), ale už v úvodu stihl sehrát poměrně výraznou roli. Velice zaujme také Vojtěch Kotek, v roli Jaromíra Stahlwerka. Tento nadprůměrně inteligentní sadistický vrah je dalším z těch, které Markovič dostal za mříže. Teď sedí ve Valdicích a Markovič za ním dochází na konzultace - zajímá ho totiž, jaké to je být sadistickým vrahem. Právě tyto vězeňské scény (ačkoliv v prvním díle je zatím jenom jedna) dávají vzpomenout na Fincherova fenomenálního Mindhuntera - a to jedině v dobrém, dokonce v tom nejlepším. Tak výborné to je.  
 
 
Scénář je opravdu výtečný, hodně spoléhá na dialogy, které jsou fantasticky napsané a ještě lépe zahrané. To je rozhodně podstatný prvek, jenž diváka na první dobrou vtáhne do děje, svou roli ale hraje i naprosto skvělá dobová výprava, parádní kamera Ondřeje Belicy (za sebou toho ještě moc nemá, například internetový seriál TBH) a také ta atmosféra není úplně nejveselejší - přesně tak, jak se na seriál tohoto typu sluší a patří. Metoda Markovič nesází na žádnou velkou akci, naopak se jedná o vysoce autentickou, pomalu plynoucí kriminálku - přesně tak to má vypadat a výsledek tomu odpovídá. 
 
Seriál nás už stačil zavést i do Bohnic - jeden z tamních šílených chovanců totiž také přispěl k Hojerovu dopadení. Pravděpodobně dostane velký prostor i psychologická linka (byla by škoda nevyužít) a velký prostor je věnován také Markovičovu osobnímu životu. Má děti, chápavou ženu (v podání Sarah Haváčové) a je jedním z mála policajtů s funkčním manželstvím. Zajímá mě, jak se bude vyvíjet dál - poctivé policejní práci tahle dějová linka vůbec nepřekáží, je jí tu tak akorát a i ona je dostatečně zajímavá.   
 
První díl Markoviče/Hojera přinesl velmi kvalitní podívanou, která ani na Voyo zatím nemá moc obdoby. Na obří hit je zaděláno více než dobře - vynikající detektivka, poctivé psycho drama, vynikající herecké výkony, boží atmosféra - byl bych vlastně rád, kdyby se úvodní hodinu podařilo ještě kvalitativně překonat, ale popravdě řečeno, stoupat už není moc kam, protože nemám vůbec nic, co bych měl (nebo chtěl) vytknout. Tady je nakročeno k tomu, aby se seriál (alepsoň v mém případě) dostal nějakým způsobem do žebříčku toho nejlepšího za rok 2024. Tak snad se to nepokazí - to by bylo fakt hodně, hodně pitomé. 
 
Nové díly vycházejí každý pátek. 
 
---
 
Autor: Tomáš Mysliveček
Foto: Voyo
 
Komentáře

  • Do této diskuze ještě nikdo nepřispěl, buďte první.
VSTOUPIT

Verdikt

avatar9/10

tomasmy

Vynikající herci, perfektní scénář, skvělé dialogy, parádní atmosféra a výprava... Tady všechno šlape. Metoda Markovič: Hojer je po prvním díle vysoce kvalitní poctivou dobovou detektivkou, která má divákovi hodně co nabídnout a nabízí mu to naplno.


Hodnocení čtenářů

  • avatar8/10

    kaapaa

© copyright 2000 - 2024.
Všechna práva vyhrazena.

Registrace

Nemáte svůj účet? Registrací získáte možnosti:
  1. Komentovat a hodnotit filmy a trailery
  2. Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
  3. Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
  4. Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry

Zapomenuté heslo

Pokud jste zapomněli vaše heslo nebo vám nedorazil registrační e-mail, vyplňte níže e-mailovou adresu, se kterou jste se zaregistrovali.

Přihlášení


Registrace