Užíváním této stránky souhlasíte s všeobecnými podmínkami.
Tato stránka používá cookies.
Smysl pro tumor | 2024
csfd  imdb
tvůrce: Tereza Kopáčová
režie: Tereza Kopáčová
hrají: Filip Březina, Alžběta Malá, Tereza Brodská, Pavel Řezníček, Natálie Řehořová, Jiří Bartoška, Robert Nebřenský

Smysl pro tumor: Minisérie


ikona
Ojik
Česká televizeČTSmysl pro tumorTereza Kopáčová
Rakovina jako lék na život.  

Rakovina není něčím, co bychom si spojovali s pozitivitou a smíchem. Ať už jde o naše osobní bezprostřední zkušenosti, nebo reprezentaci tohoto vážného onemocnění ve fiktivních příbězích, je to něco, co v nás vyvolává obavy, strach a bolest. Zaujmout odlehčený přístup a natočit o ní dílo prodchnuté humorem je proto přinejmenším hodno pozornosti. Česká televize toto zkusila se seriálem Smysl pro tumor, kde navíc nemoc potkala mladého člověka. Pětadvacetiletému medikovi Filipovi (Filip Březina) vychází vše, na co sáhne – pak se ale dozvídá krutou diagnózu. A protože špatné zprávy nikdy nechodí samy, dramatické otřesy potkává i manželství jeho rodičů. 

Smysl pro tumor je sice adaptací šest let staré stejnojmenné belgické předlohy, kterou jsme u nás svého času mohli zhlédnout na festivalu Serial Killer a portálu DAFilms, její autoři se ale nechali slyšet, že ji neviděli, aby se nenechali ovlivnit a vytvořili svébytné dílo. Jak se jim tento úkol povedl? Vzniklo něco skutečně originálního, nebo si Česká televize s příběhem o dítěti štěstěny, kterému zrádná choroba naruší všechny životní jistoty, vybrala slabší chvilku? 

Předně je třeba uvést na pravou míru dvojici zavádějících informací, kterými televize v propagačních materiálech seriál označovala. Za prvé, Smysl pro tumor není komediálním seriálem, kde by onkologičtí pacienti trousili suché fóry a divák se za břicho popadal. Výstižnější je označení dramedy, které bychom mohli volně interpretovat jako tragikomedii. I v konvencích tohoto žánru ale tvůrčí duo Tereza Kopáčová na režisérské židli a scenárista Matěj Podzimek servírují tvar, který není v tuzemském prostředí úplně běžný. Od dob Vyprávěj a První republiky, které byly na veřejnoprávní obrazovce jeho průkopníky (jejich tvůrci si tato slova ostatně vetkli do názvu své produkční společnosti), ušel tento žánr kus cesty. 

Smysl pro tumor není pohodovou řachandou s melancholickými podtóny. Je to nekompromisní podívaná, jejíž hrdinové ale umějí žertovat a dělat si legraci z ostatních i ze sebe samých – a to navzdory těžkým situacím, ve kterých se ocitají, a za zručného tvůrčího vedení s citem pro humor. Kdo očekává sitcom z nemocničního prostředí, bude zklamán. Ač se vtipkuje, spíš než o smích tu jde především o pozitivní přístup. 

Za druhé, opravdu nejde o rodinný seriál – a nejen pro nezvyklé množství poměrně otevřených sexuálních scén nebo občasné vulgarismy. Je to počin, který nedá svým hrdinům nic zadarmo a dokáže v nich, a v důsledku i v divácích, vyvolat pocit zmaru a beznaděje. V žádném případě se nejedná o crowdpleaser, u něhož by si celé divácké rodiny mohly oddechnout. 

Pokud divák očekává něco jiného, hrozí zklamání – především při sledování počátečních epizod. Podobná nejednoznačnost mírně škodila i předchozímu počinu tvůrčího dua, tři roky starému Ochránci. Ten lavíroval mezi společensko-kritickým dramatem, kriminálkou a snad i dalšími žánry. U Tumoru už je ale tato neukotvenost sebevědomější. Hned první díl je dravou audiovizuální smrští překypující nápady, kterou střídá až zdánlivě banální rodinná komedie. Jak ale beznaděj plynoucí z premisy stoupá, tvůrci neváhají s přibývajícími díly nečekaně zvážnět. Současně ale drží nastavený tón vyprávění. Frenetický styl se zmírní a dramatická rovina převáží. Když jde do tuhého, zvládne Kopáčová naservírovat intenzivní scénu a o něco později ji stejně zručně odlehčit, aniž by shodila vážnost aktuální, potažmo životní situace, ve které se hlavní hrdina tak nečekaně ocitl. 

Dojde na všechny propriety, které si s takovýmto příběhem podvědomě spojujeme – chemoterapie, ozařování, nečekané zvraty. Boj. Naděje i její vytrácení. Suverénní režie a citlivý scénář ale vše dokáží prodat bez patosu a ždímání slz. Oporou jsou jim i představitelé dvou onkologických pacientů – ústředního hrdiny a jeho spolubydlícího z nemocničního pokoje. Filip Březina podává strhující výkon, v němž bez námah přechází od sebevědomého floutka, který jakoby přirozeně nad všemi vítězí, až po sympaťáka, který život nebere jako samozřejmost. Na této cestě ale překonává překážky, které ho nutí nejen k lavírování mezi oběma pózami, ale především k sáhnutí na samé dno. Některé z nejintenzivnějších scén posledních epizod díky Březinově bravuře zanechávají i po několika týdnech mrazivý, silný dojem a mladý talent se bezesporu objeví na některé z příček mé výroční top. Penzista Tonda v podání Jiřího Bartošky je postavou mentorskou i dostatečně nosnou sama o sobě. Jeden z našich nejvýznamnějších herců si do bohaté filmografie připisuje výraznou a krásnou roli, do níž jistě promítl své vlastní bolestné zkušenosti s onkologickým onemocněním.

Třetí významnou postavou je Hanka (také skvělá Alžběta Malá), která pouto obou hrdinů utvrzuje coby přítelkyně jednoho a vnučka druhého. Ze Smyslu pro tumor se tak zhruba v polovině stává trochu překvapivě především vyprávění o vztahu. Sonda do soužití dvou lidí, kteří bez problémů překonali zdánlivě nepřekonatelné rozdíly, ale jejichž budoucnost komplikuje nemoc a z ní plynoucí nejistota. Funguje to nejen díky výborné chemii obou herců, ale i jejich skvěle napsaným postavám. A nejde o anatomii pouze jediného vztahu – nečekaně velká plocha je věnována rozpadajícímu se manželství Filipových rodičů, Jarky (Tereza Brodská) a Mirka (Pavel Řezníček). To, co zprvu vypadá jako humorná vedlejší linie zvící tuzemských romantických komedií o pomstě žen a nemožných chlapech, se vyvine ve studii zralého vztahu, který stojí po několika dekádách na mrtvém bodě, v němž může rychle následovat jeho zhroucení. I za tuto jen tak mimoděk probíranou tematiku, v době kultu mládí nepříliš exponovanou, zaslouží tvůrci poklonu.

Na ploše osmi epizod je Smysl pro tumor překvapivě rozmáchlou podívanou, která však neztrácí švih. Podává vážná témata s nadhledem, přesto ale syrově, aniž by se ovšem uchylovala k slzopudnosti a citovému vydírání. Díky dokumentárním epilogům a doprovodné osvětové kampani je seriál důležitou a komplexní podívanou, která ještě mimochodem zvládá být progresivní i formálně, svým nápaditým audiovizuálním kabátkem. V závěru se sice nevyhýbá určitému očekávanému happyendu, vyprávění k němu ale dochází tak nesmlouvavě a pomalu, že jej trpce zkoušeným postavám této podívané, která nadhled nabízí hlavně divákům, rádi dopřejete. 

---

Autor: Ondřej Černý
Foto: Česká televize
 

Verdikt

avatar9/10

Ojik

Filip je úspěšný student se zářnou budoucností, nezastavitelný holkař a sportovec. Rakovina si ale nevybírá. Hutné a důležité dílo, které se dokáže nebrat vážně, aniž by jakkoliv shazovalo své postavy a jejich trápení, jakož i bolestivou realitu onkologických onemocnění. A návdavkem fikce s přesahem, kterým Česká televize opět bravurně plní svoji veřejnoprávní úlohu.


Hodnocení čtenářů

  • avatar8/10

    kaapaa

Smysl pro tumor: Úvod 1. řady


ikona
Ojik
Nový seriál České televize vytváří humor z nečekané premisy. Měli byste dát Smyslu pro tumor šanci?  

Česká televize odstartovala na seriálovém poli nový kalendářní rok ve velkém stylu. S druhou sérií se vrátilo komediální Dobré ráno, Brno! a začaly i dvě očekávané novinky – kromě kontroverzních Adikts také dramedy Smysl pro tumor. Za ním stojí zkušené duo tvůrců – ostřílená televizní režisérka Tereza Kopáčová, podepsaná třeba pod Metanolem nebo Ochráncem, a scenárista Matěj Podzimek, který pro ni napsal druhý jmenovaný seriál. Přestože jde o adaptaci stejnojmenného belgického formátu, účast těchto dvou autorů dává naději na solidní podívanou. Jak si novinka vede po prvních třech dílech? 

Pětadvacetiletý medik Filip (Filip Březina) proplouvá životem bez velké námahy. Náročnou školu zvládá na výbornou, je tahounem ragbyového týmu a má každou dívku, na kterou se podívá. Jeho studium pomalu směřuje k cíli a ambiciózní mladík se rozhodne pro atestaci na specializaci ze všech nejprestižnější – neurochirurgii. Jeho zájem se tak plně soustředí na to, aby upoutal uctívaného přednostu a ten si ho vybral pro zaškolení. Nevěnuje pozornost ničemu jinému – ani svým nejbližším, kteří mají na rozdíl od něj starostí až nad hlavu, ani drobným zdravotním komplikacím, kterým nepřikládá velký význam. Když se na konci prvního dílu dozvídá, že má nádor lymfatických uzlin, obrací se rázem naruby nejen jeho vlastní život, ale i jeho rodiny. 

Kopáčová s Podzimkem se však nepustili do slzopudného dramatu o mladém člověku, který umírá a snaží se předtím uspořádat svůj život. Z belgické předlohy zachovávají základní premisu, a sice natočit, jak sami říkají, komedii o rakovině a vážnému onemocnění se vysmát. Namísto pomalého rozjímání tak už od počátku servírují neuvěřitelně svižné vyprávění, kde převládá celková odlehčenost. Formální stránka se vyzdvihuje u již zmiňovaných Adikts, pravdou však je, že pilot Smyslu pro tumor si Sedlákovu drogovou jízdu v tomto směru s přehledem maže na chleba. Úvodní epizoda má strhující tempo, je svižně střihaná a kamera neustále překvapuje zajímavými úhly a kompozicemi. Vyprávění mnohdy zpestří nečekané flashbacky a vše doplňují četné grafické prvky v obraze; snad jen vypravěčské monology hlavního hrdiny působí místy trochu jako přežité retro. V tomto ohledu jde skutečně o tuzemský seriálový počin, který svým originálním pojetím nemá obdoby. 

Je proto škoda, že tvůrci poměrně razantně dupnou na brzdu hned s druhým dílem. Náhlá formální a vypravěčská střídmost by se dala přičíst na vrub nové životní situaci hlavního hrdiny, která mu přináší nečekané komplikace – vše, na čem mu záleželo, jako by najednou přestalo fungovat. Mizí ale veškerá dravost pilotu (který šokoval, s ohledem na hlavní vysílací čas na veřejnoprávní televizi, i otevřeností sexuálních scén) a je až zarážející, že spolu s úbytkem tohoto svěžího větru stagnuje i slibovaná zábavná dimenze. Jediným zdrojem humoru zůstává linka točící se kolem Filipových rodičů. Otec Mirek (Pavel Řezníček) se v ní snaží zachránit své manželství poté, co jeho ženě Jarce (Tereza Brodská) dojde trpělivost s manželovým ignorantstvím. Ač oba stojí se synovou diagnózou před nečekanou překážkou a nejistou budoucností, ona je zatvrzelá ve snaze začít nový život a on se ji snaží získat zpět. Především Řezníčkův asociální workholik, posedlý rodinnou firmou, zvládá pobavit; otázka však je, nakolik bude tato zápletka relevantní pro klíčovou doménu seriálu, tedy vyprávění o vážné nemoci s nadhledem a nadějí. 

Mnohem zajímavěji se tak zatím jeví dokumentární epilogy, které na konci každé epizody nabízejí vyprávění skutečných pacientů, které rakovina v mladém věku potkala a podařilo se jim ji překonat. Reagují na to, čím si v každém z dílů Filip zrovna prochází, působí ale současně trochu neuspořádaně – bylo by jistě dobré i tyto reálné příběhy v budoucích epizodách gradovat a směřovat k jasné pointě. Jde ale o netradiční a vhodný prvek, který spolu s osvětovou kampaní, již ČT k seriálu spustila, dává zdání toho, že nás v pěti dalších epizodách kromě katarze čeká i něco navíc, co bychom čekali od veřejnoprávní televize. Nikoliv jen feel good dramedy o tom, jak krutá diagnóza zasáhne jednu nefunkční rodinu. 

---

Autor: Ondřej Černý 
Foto: Česká televize

Verdikt

avatar7/10

Ojik

Úvod novinky z dílny ČT je zdařilou dramedy, v níž ale drama zatím převládá nad komedií. Po zběsilém startu seriál trochu nečekaně ztrácí švih, když do děje vstoupí ústřední tumor, podle proklamací tvůrců přitom ale spolu s ním měla začít ta pravá zábava. Doufejme tedy, že nešlo o plané sliby a místo puzení slz nás opravdu čeká boj s krutou diagnózou pomocí smíchu.

© copyright 2000 - 2024.
Všechna práva vyhrazena.

Registrace

Nemáte svůj účet? Registrací získáte možnosti:
  1. Komentovat a hodnotit filmy a trailery
  2. Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
  3. Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
  4. Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry

Zapomenuté heslo

Pokud jste zapomněli vaše heslo nebo vám nedorazil registrační e-mail, vyplňte níže e-mailovou adresu, se kterou jste se zaregistrovali.

Přihlášení


Registrace