Užíváním této stránky souhlasíte s všeobecnými podmínkami.
Tato stránka používá cookies.
Nadace | Foundation | 2021
csfd  imdb
tvůrce: David S. Goyer
režie: Victoria Morrow, Leigh Dana Jackson
hrají: Jared Harris, Lee Pace, Slaney Power, Laura Birn, Leah Harvey, Terrence Mann

Nadace: Recap páté epizody


ikona
Spooner
apple tv+david s. goyerisaac asimovNadace
Otázky se začínají vysvětlovat, ale nuda pokračuje. 

Ach jo. Před zapnutím každé nové epizody Nadace si naivně říkám, že nyní už se Goyer konečně pochlapí, příběh se pořádně rozjede a my dostaneme tu očekávanou sci-fi událost roku. Jenže vždy to dopadne přesně naopak. S každým dalším dílem jako bych slyšel čím dál větší bušení všech čtenářů knih do zdi a vyhrabávání se Asimova z hrobu, aby mohl jít lidem od Applu nakopat zadek. I s dalším týdnem je totiž znát zmar nejen fanoušků předlohy, ale také nepolíbených diváků. A vlastně i scenáristů, kteří začínají tápat takovým způsobem, až je to skoro k pláči.

Na konci minulého dílu nám přitom byly slibovány velké věci a „začátek konce.“ A něčeho takového se k závěru i svým způsobem dočkáme. Jenže ještě předtím musíme přetrpět nesmyslně dlouhý, a vlastně i totálně zbytečný, flashback Gaal. Ten nejen, že je šíleně nudný, ale hlavně se v něm dozvíme jen věci a informace, o nichž už jsme věděli vše potřebné. Pak se však dostáváme do „současnosti,“ v níž se Gaal probudí z dlouhého kryogenního spánku na neznámé lodi a zjišťuje, že od vraždy Hariho Seldona uplynulo už přes 30 let a ona chce vědět, co že se to sakra děje. Na Terminu mezitím eskaluje konflikt mezi kolonií a útočícími Anakreonci.

A je to čím dál úmornější a hloupější. Ano, na Nadaci se po vizuální stránce hezky kouká, na tricích jsou prachy od štědrého jablíčka fakt vidět a režie má pořád celkem solidní tempo. Jenže tím veškerá pozitiva končí. Scénář totiž neumí s jednotlivými motivy ani zápletkami vůbec pracovat, naopak se jim spíš začínají čím dál více rozpadat pod rukama. U Gaal sice dochází k první odpovědím, tamní budování napětí a dalších otázek je ovšem po scenáristické stránce tak krkolomné, že vás některé šokující objevy už vlastně přestanou zajímat. Situace na Terminu je pak bohužel ještě směšnější. Chování postav zde nedává smysl, napětí nefunguje, z logických děr vás bude bolet hlava a rádoby akční finále je tak špatně natočené, že si člověk vzpomene i na produkci kabelovky Syfy či Hvězdnou bránu.

Nový díl pak kromě děravého scénáře doplácí také na stále dosti mrtvolnou atmosféru a hlavně nesympatické postavy, mezi nimiž nemá člověka kdo zaujmout. A navíc se tentokrát nepodíváme ani na Trantor, jehož dění dokázalo být pro diváka ještě poměrně zajímavé. Pátá epizoda je zkrátka další krutou ranou pro ty, co stále čekají od Nadace velkou seriálovou událost. Já osobně už přestávám doufat, že se jí vůbec dočkáme. 

Nadace: Recap čtvrté epizody


ikona
Spooner
Čím dál větší nuda, nebo konečně náznak sci-fi Hry o trůny? 

V uplynulých dnech se stalo to, co se dalo asi očekávat už od uvedení první epizody. Nadace dostala od Appleu dle plánu oficiálně druhou řadu a David S. Goyer může pomalu pokračovat ve své vizi rozpracovat dílo Isaaca Asimova na osm řad. Jenže i přesto se nemohu zbavit dojmu, že kravaťáci od jablíčka čekali trochu víc. Oficiální čísla sledovanosti sice neznáme, divácká spokojenost ovšem podle filmových databází není kdovíjaká a internetový buzz sebrala Nadaci netflixovská Hra na oliheň. A obávám se, že ani čtvrtá epizoda divácké nadšení zrovna dvakrát nenakopne. I když se tvůrci zatraceně snaží.

Po příběhové stránce se nám totiž konečně začíná malinko šlapat na plyn a scénář se snaží chystat půdu před údajně velkými věcmi. Na planetě Trantor musí vládci řešit potenciální krizi, která by mohla ohrozit Říši. Odkaz slov matematika Seldona díky tomu opět ožívá a mezi bratry Dnem a Soumrakem dochází ke konfliktu. Nejmladší Úsvit mezi tím hledá sám sebe. Na Terminu však houstne atmosféra poměrně rychleji. Drsňačka Salvor se musí vypořádat s nečekanou návštěvou v podobě nepřátel Říše Anakreonců, kteří se usídlili před branami jejich malé kolonie. Co na planetě ovšem doopravdy chtějí? A co s tím má společného tajemný Trezor?

Tvůrci se tedy snaží více přiložit pod příběhový kotel, jenže ve výsledku sledujeme dvě dějové linie s odlišnými kvalitami. Politické záležitosti na Trantoru, v nichž se divák dozvídá čím dál více detailů o bratrech Kleonech i samotné Říši, jsou vlastně docela zajímavé a pořád si jakž drží atributy toho, co by se dalo nazvat sci-fi verzí Hry o trůny. Rozšiřování světa, princip klonového vládnutí i počínající konflikty jsou zkrátka stále velmi nosné a udržují člověka v napětí, zda z nich scénář konečně dokáže vymáčknout maximum. Jenže pak jsou to bohužel ještě události na Terminu, jež by měly být hlavní a stěžejní linkou, ve výsledku ale diváka spíše uspávají. 

Zdejší děj dosud vůbec netáhne, budování napětí i tajemných otázek se autorům absolutně nedaří a navíc je to celé i po herecké stránce o úroveň níže, než u naklonovaných vládců. Hlavní hrdinka Salvor opravdu není dvakrát sympatická a svou prkenností mi připomíná Sonequu Martin-Green ze Star Trek: Discovery. Což vážně není dobré znamení. Nadace má stále několik silných prvků, motivů a strašně nadějný svět k prozkoumávání, Goyer ale stále nepřesvědčuje, že je pro Asimovo dílo tím pravým. Vzhledem ke scenáristickým neduhům a obřím odchylkám vůči předloze je to nakonec spíš naopak. Finále nové epizody pak slibuje, že příště už nás čeká „začátek konce.“ Tak snad opravdu nekecají a dají nám důvod, proč ve sledování Nadace i nadále pokračovat.

Komentáře
VŠECHNY KOMENTÁŘE (1)

Nadace: Recap třetí epizody


ikona
Spooner
Jak se vyvíjí očekávaná adaptace knižní sci-fi klasiky? 

Ano, přiznám se raději hned zkraje, že ani já nepatřím mezi čtenáře Asimovova uznávaného díla. I přesto mě však úvodní epizoda Nadace docela oslovila, uchvátila mě svým epickým vizuálem, světem i mnoha hezky načrtnutými motivy, jež ovšem v druhém díle už začala zabíjet poměrně mrtvolná atmosféra a typické neduhy showrunnera celého projektu, scenáristy Davida S. Goyera. A třetí zářez bohužel mé pozitivní pocity z úvodu ještě více uzemňuje. Naopak se spíš pomalu začínám bát, zda se Apple své kýženého megahitu může v tomto případě vůbec dočkat.

 

Na jednu stranu přitom musím ocenit tvůrčí odvahu, kdy se autoři i přes vyhrocený závěr druhého dílu nebojí jet ve stylu Asimovovy kroniky a v příběhu poskočit hned o několik desítek let dopředu. První příběhová zastávka přijde po téměř 20 letech, kdy se život vládnoucího Soumraku v Říši chýlí ke konci a společně s ostatními klony a jejich věčnou „opatrovnicí“ Demerzel vítá příchod dalšího následovníka. Na planetu Terminus mezitím přilétá kolonie, díky níž se přesouváme do „současnosti,“ v níž sledujeme drsnou strážkyni Salvor. Ta pozoruje, že se v jejich druhém domově začínají dít hodně zvláštní věci.

Jenže i přes hezký časový skok, při němž navíc záhadně zmizí některé postavy a otázky se kupí o sto šest, dokáže Goyer mačkat potenciál látky tak nějak napůl. Načrtnutý svět a jeho postupné rozšiřování mě stále velmi zajímá, jenže autor ho bohužel vyplňuje nejen čím dál chladnější a divácky odtaženější atmosférou, ale zejména ne dvakrát sympatickými postavami, k nimž si navíc divák kvůli častým příběhovým skokům zatím ani cestu najít nemůže. A do toho tu máme často prázdné či těžkopádné dialogy, které nedokáží ani motiv života a smrti v této epizodě pořádně využít.

I přes čím dál větší střízlivění ale doufám, že se Nadace konečně pořádně rozjede a stane se atmosférickou sci-fi jízdou, kterou si všichni přáli. A to i přesto, že počet goyerovských neduhů každým dílem přibývá. A až příliš rychle. S tímhle tempem se navíc obávám, že se autoři těch svých vytoužených osmi řad dočkají jen velmi stěží. Pro nečtenáře je Nadace až příliš nedivácká a je spíše poctivým až komorním sci-fi kouskem, jenž by měl potěšit hlavně fanoušky žánru. Na druhou stranu, příznivce předloh zase mohou naštvat velké změny oproti předloze. Nadace je tak zatím sice nadějným, ale pořád trošku roztržitým kočkopsem, který se nedokáže pořádně zavděčit ani jedné z diváckých stran. S očekávanou adaptací to tak asi nebude úplně jednoduché, Spisovatelův svět a jeho podání mě však bude i tak nejspíš zajímat po celou první sérii.

© copyright 2000 - 2024.
Všechna práva vyhrazena.

Registrace

Nemáte svůj účet? Registrací získáte možnosti:
  1. Komentovat a hodnotit filmy a trailery
  2. Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
  3. Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
  4. Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry

Zapomenuté heslo

Pokud jste zapomněli vaše heslo nebo vám nedorazil registrační e-mail, vyplňte níže e-mailovou adresu, se kterou jste se zaregistrovali.

Přihlášení


Registrace